ویژه ها

اصلاح طلبان در فصل پاسخگویی دولت، همچنان اصرار دارند که با دهن کجی به مردم، از پاسخگویی درباره کارنامه هم طیفی های خود در دولت طفره بروند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** پیوستن به FATF مهم تر از لغو تحریم هاست

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «پیوستن به FATF مهم تز از لغو تحریم ها؟» نوشت:«پیوستن به FATF لزوما به‌معنای عضویت کشورها در کارگروه اقدام مالی نیست، بلکه به‌معنای پذیرش استانداردهای تعیین‌شده توسط کشورهاست و اگر کشوری این استانداردها را نپذیرد، امکان مبادلات بانکی با کشورهای دیگر را از دست خواهد داد. اکنون فقط دو کشور به FATF نپیوسته‌اند؛ ایران و کره شمالی. تاثیر پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف برای اقتصاد کشور مهم‌تر از لغو تحریم‌هاست و حتی در صورتی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران لغو شود، به‌دلیل عدم پذیرش دو لایحه سی‌اف‌تی (CFT) یا کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و پالرمو یا کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی، نخواهیم توانست با سایر کشورها وارد مبادلات مالی شویم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شوند، بدون FATF این امکان فراهم نخواهد شد. FATF موضوعی اقتصادی و نه سیاسی است. متاسفانه برخی اظهارنظرها درباره FATF غیرکارشناسی است و در فضای اقتصاد بین‌الملل، اگر بانکی مبادله مالی با کشوری خارج از FATF داشته باشد، رتبه ریسک آن بانک افزایش پیدا می‌کند».

پیوستن به FATF مهم تر از لغو تحریم هاست!/ روزنامه شرق: دولت روحانی، «دولت سست» است

«محمدرضا پورابراهیمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش گفته بود:«از آقای ظریف سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خوردظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد».

سازمان FATF صراحتا اعلام کرده که اگر ایران به کنوانسیون های پالرمو و سی اف تی هم بپیوندد، وارد مراحل بعدی شده و خواسته های جدید را مطرح می کنیم. این دقیقا همان اتفاقی است که پیش از این درباره کره شمالی رخ داد.

برخلاف فضاسازی اصلاح طلبان درباره اعضای FATF، این سازمان حدود  ۳۷ عضو رسمی دارد. این در حالی است که آمریکا و اروپا به عنوان اعضای اصلی FATF رکوردداران پولشویی در جهان بوده و حامی اصلی تروریسم هستند.

جالب است بدانید که مقر سازمان FATF در پاریس است. همان شهری که سالهاست میزبان اعضای گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی جناتیکار که 17 هزار ایرانی اعم از زن و کودک و پیر و جوان را به شهادت رسانده است.

 کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که همکاری با FATF هیچ سود مشخصی برای ایران نخواهد داشت و هرچه ایران بیشتر به مطالبات این نهاد سیاسی پاسخ بدهد، بیشتر در باتلاق تحریم‌های اقتصادی فرو می‌رود. یکی از بهترین ابزارها برای دستیابی به تحلیل صحیح درباره این موضوع، بررسی وضعیت روابط بانکی کشور از سال 95 به بعد و همزمان با همکاری گسترده با  FATFاست. در این مقطع علیرغم همکاری گسترده دولت روحانی با FATF نه تنها هیچگونه گشایشی در امور بانکی ایجاد نشد، بلکه به واسطه افشای اطلاعات صرافی های ایران توسط FATF شاهد التهابات ارزی در کشور بودیم.

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای بانک‌ها در زمینه همکاری یا عدم همکاری تعیین‌کننده است، مسئله هزینه - فایده است. بانک‌های خارجی در شرایطی از همکاری با یک کشور یا بازیگر اقتصادی منصرف می‌شوند که این همکاری برای آنها هزینه‌های عینی ایجاد کند یا سود آنها را بسیار کاهش دهد. اگر مقایسه‌ای بین دو گزینه، یعنی جرائم ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا و جرائم ناشی از نقض استانداردهای FATF داشته باشیم، متوجه می‌شویم که جرائم ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا به مراتب بیشتر از جرائمی است که بانک‌ها به دلیل پولشویی پرداخته‌اند.

جرائم بانک‌های جهان در زمینه تحریم‌های آمریکا با رقم‌های میلیارد دلار تعیین شده است اما جرائم این بانک‌ها در زمینه پولشویی و عدم رعایت استانداردهای FATF با رقم‌های میلیون دلار تعیین شده است و این مقایسه نشان می‌دهد که هراس بانک‌های خارجی از تحریم‌های آمریکا به شدت بیشتر از هراس آنها از FATF است.

** روزنامه شرق:دولت روحانی، «دولت سست» است

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حامی دولت در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«من دولت آقای روحانی را دولت سست نام‌گذاری کرده‌ام. دولت سست دولتی است که در مرحله اول نمی‌تواند از خودش دفاع کند. به همین دلیل ما می‌گوییم تمام مشکلات گردن دولت فعلی انداخته می‌شود؛ ضمن اینکه حتی برای اختیارات خودش نیز دفاع لازم را صورت نداد. آقای ظریف هم بخشی از این دولت سست بود که آسیب‌های این سستی را متوجه خودش و وزارت امور خارجه کرد».

پیوستن به FATF مهم تر از لغو تحریم هاست!/ روزنامه شرق: دولت روحانی، «دولت سست» است

پیش از این «سعید حجاریان» از لیدرهای اصلاح طلبان و از دستگیرشدگان فتنه 88 گفته بود:«دولت روحانی، دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند».

اصلاح طلبان مدعی هستند که دولت روحانی نمی تواند دستاوردهای خودش را برای افکارعمومی تشریح کند. این ادعا در حالی است که دولت روحانی به هیچ عنوان با چنین وضعیتی مواجه نیست و اتفاقا مسئله اصلی دولت روحانی، معضل کارنامه است.

برای مثال، دولت روحانی در حوزه مسکن آیا کارنامه قابل قبولی برای ارائه به افکارعمومی دارد؟! درخصوص مدیریت بازار ارز چطور؟! درباره مدیریت بازار بورس؟! خودرو؟! مرغ؟! و...

«عبدالله ناصری» مشاور خاتمی چندی پیش گفته بود: «توجه داشته باشید که دولت روحانی در سال‌های قبل خیلی مسائل کم اهمیت‌تر از کرونا را هم نتوانست مدیریت کند...من معتقدم انتظار مدیریت این شرایط از آقای روحانی اساسا انتظاری واهی است زیرا او مدت‌هاست که به طور جدی نشان داده هیچ برنامه‌ای ندارد و دچار روزمرگی شدید است ...  اگر آقای روحانی این وزرای ضعیف و نالایق را از دور خود کنار بزند و یکسری آدم‌های باتجربه را برای مدیریت کرونا روی کار آورد، در همین شرایط تحریم و با همین محدودیت منابع هم می‌توان تصمیمات خوبی گرفت».

** عطریانفر: دولت روحانی پاسخگوی گرفتاری‌هایی است که دیگران به‌وجود می‌آورند

«محمد عطریانفر» از اعضای شورای شهر منحله اول و از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«نسبت به آنچه در دولت دوم آقای روحانی رخ داد و مشکلاتی که برای مردم به‌وجود آمد حقیقتاً دولت مقصر نبود. البته منکر سهم دولت در ناکامی‌ها و مشکلات نیستیم اما این سهم حداقلی است. بخش بزرگی از این مسائل ناشی از سیاست‌هایی است که کلان‌تر و بالاتر از دولت است. مانند آنچه درقبال FATF و فراهم کردن شرایط احیای برجام به‌وجود آمده است. در جریان خروج دولت امریکا از برجام شریان نفت قطع شد. دولت که قاعدتاً مانند همه دولت‌های دیگر ایران متکی به درآمدهای نفتی بود امروز با بی‌چیزی هر چه تمامتر دارد کشور را اداره می‌کند. دولت پاسخگوی گرفتاری‌هایی است که دیگران به‌وجود می‌آورند. اما مردم وقتی از نظام سیاسی سخن می‌گویند دولت را نماینده نظام سیاسی می‌دانند. از دریچه نگاه مردم دولت یعنی همه کشور و همه نظام که می‌دانید این طور نیست».

عطریانفر در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«خاطره تلخ انتخابات ۹۸ و مجلسی که تشکیل شد به جریان اصولگرا ثابت کرد که سیاست‌های انقباضی و بسته شورای نگهبان که اجازه نمی‌دهد رقابت منطقی بین نامزدهای انتخابات مجلس رخ بدهد خروجی و نتیجه‌اش مجلسی می‌شود که به لحاظ حرفه‌ای در حداقل‌ها قرار دارد. بگونه‌ای که امروز وقتی آقای محمدباقر قالیباف را به‌عنوان یک نیروی برجسته در رأس مجلس قرار داده‌اند، کسی که سابقه قابل دفاعی هم در جنگ داشته اما نمی‌تواند چنان که باید از حیثیت پارلمان صیانت و حفاظت کند. زیرا نمی‌داند پارلمان باید چگونه مدیریت شود».

پیوستن به FATF مهم تر از لغو تحریم هاست!/ روزنامه شرق: دولت روحانی، «دولت سست» است

اصلاح طلبان در فصل پاسخگویی دولت، همچنان اصرار دارند که با دهن کجی به مردم، از پاسخگویی درباره کارنامه هم طیفی های خود در دولت طفره بروند.

روحانی- خرداد ۹۲- گفته بود: «اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است. اینکه رئیس جمهور چطور بتواند به آن عمل کند، به توانمندی‌اش بستگی دارد». وی در همان مقطع در اظهارنظری دیگر گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

«غلامحسین کرباسچی» فعال سیاسی اصلاح طلب پیش از این با اشاره به عملکرد ضعیف دولت گفته بود:«به نظر من مشکل دولت دوم روحانی، بیش از آنکه به عوامل خارجی و آمدن ترامپ یا مسائل داخلی بیرون دولت و کارشکنی‌های مخالفان داخلی نسبتی داشته باشد، به خود این دولت و عملکردش در این دوره، یعنی از فردای انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶ مربوط است؛ چنان‌که در دولت دوم روحانی از انتخاب نیروها تا انتخاب سیاست‌های خود، رویکردهایی پیش گرفته شد که مسبب وضعیت امروز است... بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

«محمد رضا عارف» عضو فراکسیون امید مجلس دهم نیز چندی پیش گفته بود:«مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند. مردم دنبال گفتاردرمانی نیستند و عمل می‌خواهند. باید حل مشکلات خود را ببینند و بهترشدن شرایط را حس کنند...من مهمترین مساله امروز را ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور می دانم».

همچنین «غلامعلی رجائی»  فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، چندی پیش گفته بود: «دولت به ویژه در مسائل اصلی که به مردم ارتباط پیدا می‌کند از جمله معیشت، ناکارآمدی خود را اثبات کرده است».

طیفی که حتی یک شورای شهر را نتوانست اداره کند و شورای شهر تهران را به انحلال کشید، حالا مدعی است که قالیباف نمی تواند مجلس را مدیریت کند. این ادعا در حالی است که مجلس یازدهم بجای «سلفی حقارت» و «کمیته رفع حصر» رسیدگی به موضوعات مهمی همچون «اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی» و «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» و ایجاد تسهیلات برای اقشار ضعیف جامعه و همچنین تسهیل ازدواج جوانان و ارائه تسهیلات جهت فرزندآوری را در کارنامه خود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    20 1
    بی کفایت تر از این از اصلاح طلبان شاید تا پایان عمر دنیا دیگر در ایران نتوان دید !!!!!
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      15 0
      موافقم
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      14 0
      دقیقا
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    11 0
    بر سرت ارمان
  • سعید IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    14 0
    میگن طرف هنوز به آب نرسیده اول تنبانش را میکنه حکایت اصلاح طلبهاست/ شما اول بزار تحریم ها برداشته بشه اونوقت غصه FATF را بخور .
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    4 0
    فیلم چهل نمایی با گرگها می رقصند ب زودی با حضور بی نظیر افساد طلبان در سراسر کشور ،ن خ
  • قاسم IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    3 0
    بامشتی عاشق خوردن وتشنه قدرت ترفیم .که بسیارخودشیفته وسرتق(پرویپروتر)هستند
  • SE ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    6 0
    اگر قرار بود هر چه غرب میگه ایران بگه چشم خوب شاه ملعون که همینکار را میکرد پس چرا انقلاب بر ضدیت با گوش بفرمانی شاه کردیم و حالا چرا میخواهی م مانند شاه ملعون هر چه غرب میگه بگیم چشم و ملت را هم وادار به تسلیم در برابر دشمنان بکنیم در اینصورت حامیان پیوستن به FATF که از شاه پلید پست ترند!
  • US ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    اولا جوى را براى گذر اب مى سازند وقتى ابى دركارنيست ساختن جوى كارى عبث است ثانيا همه اين كارها را ميكنند كه دربهترين حالت بندگى انها را بپذيريم تنها راه حل قوى وخودكفا وبى نياز اززورگويان جهان شدن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس