رفیق حریری

«رفیق الحریری» نخست وزیر اسبق لبنان درحالی اواسط فوریه سال ۲۰۰۵ در بیروت ترور شد که ساعتی پس از انتشار این خبر انگشت اتهام بسیاری رئیس جمهوری سوریه را نشانه گرفتند.

سرویس جهان مشرق - چهاردهم فوریه هر سال مصادف با عملیات ترور «رفیق الحریری»، نخست وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۵ در مرکز بیروت است که به واسطه بمبی حاوی ۱۸۰۰ کیلوگرم تی ان تی به همراه ۲۱ نفر دیگر، از جمله «باسل فلیحان»، وزیر وقت اقتصاد لبنان ترور شد.

پرونده ترور الحریری از جمله پرونده های بحران ساز برای لبنان و تمام منطقه بود، به ویژه آنکه ترور زمانی رخ داد که سوریه، همپیمان «حزب الله» نقش قیمومیتی بر لبنان داشت، به همین دلیل پس از انفجار همه نگاه ها به سمت محل ترور دوخته شد، درحالی که کسی توجه نداشت، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در آن زمان کجا بود و چکار می کرد و چرا همه انگشت اتهام خود را به سمت وی نشانه گرفتند.

«سیمور هرش»، روزنامه ‌نگار حقیقت‌ یاب آمریکایی در کتاب خاطراتش که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، به تفصیل به رابطه رفیق الحریری با نظام اسد می پردازد، به ویژه آنکه وی روز ترور رفیق الحریری، وعده مصاحبه مطبوعاتی با اسد داشت و تا دو ساعت مانده به زمان ترور هرش درحال مصاحبه با اسد بود.

لحظه ترور «رفیق الحریری» در بیروت «بشار اسد» کجا بود و چه می‌کرد؟

هرش در کتاب خود می گوید: «در آن زمان موضوع اختلافات اسد با رفیق الحریری از جمله موضوعات روز بود، به همین دلیل سؤالاتم با پرداختن به این مسئله شروع کردم ... اسد آرام و با اعتماد به نفس بود ... در پاسخ گفت که منشاء اختلاف به تقسیم سود حاصل از طرح سیدر باز می گردد که خاندان الحریری خواهان سهم بیشتری بودند».

هرش می افزاید: «پیشنهاد الحریری بسیار خودخواهانه بود، چون خواستار ۷۰% سود بود، با این حال توافق نهایی حاصل شد و الحریری به بیروت بازگشت».

هرش می گوید: «نیم ساعت از مصاحبه گذشته بود و گرم صحبت بودیم که یکباره یکی از معاونان اسد درب دفتر را باز کرد، اسد با انگشتش اشاره کرد که صحبت هایمان را قطع نکند، لذا از دفتر خارج شد ... چند لحظه بعد یکی از افسران ارشد اسد وارد شد، اسد به او گفت که کمی صبر کند ... صحبت هایم با اسد نیم ساعت دیگر ادامه یافت ... راحت و شفاف صحبت می کرد ... وقتی از دفترش خارج شدم، تعدادی از افسران و مقامات ارشد سوری را دیدم که منتظر اسد بودند ... یک ساعت بعد متوجه شدم، طی مصاحبه الحریری ترور شده و بالطبع شک و تردیدها اسد را نشانه گرفتند».

شاید اگر هر رسانه دیگری از مصاحبه هرش در آن ساعت و زمان  مطلع بود، برای خریدش به هر مبلغ و ترفندی متوسل می شد، چون حاوی اطلاعاتی بود که پرده از ابهامات زیادی برمی داشت.

موضوع بسیار عجیب این بود که نشریه آمریکایی «نیویورکر» که مصاحبه را سفارش داده بود، از انتشارش امتناع کرد، بدون آنکه به دلایل آن اشاره کند و عجیب تر، امتناع هرش از انتشار شخصی مصاحبه و حتی بردن نامی از آن بود.

لحظه ترور «رفیق الحریری» در بیروت «بشار اسد» کجا بود و چه می‌کرد؟

برخی عدم انتشار مصاحبه را بیم از أثر گذاشتن بر روند تحقیق دانستند، اما این توجیه کافی و منطقی نیست، به ویژه درباره روزنامه نگار چهره دستی مانند هرش در زمینه کشف حقیقت فعالیت می کرد.

لذا به همان اندازه که ترور الحریری ابهامات زیادی دارد، عدم انتشار مصاحبه و سکوت هرس نیز سؤال برانگیز است.

شاید یکی از دلایل عدم انتشار مصاحبه و ساکت نگهداشتن هرش، توانایی و تبحر وی در رصد و تحلیل واکنش های آنی و غیر ارادی افراد باشد که از تجربه ۵۰ ساله کاری وی نشأت می گیرد.

با استناد به گفته های هرش، زمانی که خبر ترور الحریری به کاخ ریاست جمهوری رسید و وقتی معاونش و پس از آن یکی از افسران ارشدش با سراسیمگی وارد دفترش شدند و در صدد قطع مصاحبه و دادن این خبر به وی بودند، هرش در او هیچ برخورد و واکنشی دال بر نگرانی و اضطراب از وقوع امری غیر منتظره ندیده بود و همین باعث شده بود تا اسد با همان خونسردی مصاحبه را ادامه و به سؤالات پاسخ دهد و این می توانست، دلیل قاطعی در رد اتهام دست داشتن اسد در ترور الحریری باشد که بسیاری خواهان آن نبودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    94 7
    چقدر بدبخته این حریری پدرش رو کشتن خودش رو گروگان گرفتند ولی هنوز سر در آخور استکبار جهانی داره.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      8 70
      خفه
    • احمد IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      46 7
      شما مزدور وهابی ها هستی که میگی خفه؟ باشه باش... مطمئن باش اربابانت به زودی به فنا میرن. دیر سر کردی تو آخرشون. وقت افولشونه.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      13 3
      توی عربستان مورد نوازش قرار دادند و ازش فیلم گرفتند نفس بالا بیاد فیلم را منتشر می کنند
  • NL ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    4 7
    روح درگدشتگان شاد
  • mojtaba SE ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    21 3
    تو 300 سال گذشته همینطور که ما نوکر صفت داشتیم و داریم.کل منطقه با نوکری اینها دست امریکا و انگلیس
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    12 7
    احتمالا ترور سعد حریری هم کار اردوغان است
    • US ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      2 5
      ترور کار تروریسته پژاکی
    • IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      6 3
      کشوری به نام ترکیه ی واحد وجود تاریخی ندارد، بلکه سه کشور ترک علوی آناتولی، کردی و عثمانی در درون کشور جعلی ترکیه اسیر رژیم اخوانی اردوغان شده اند.
    • سیروان مهابادی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      3 3
      مرگ بر پژاک
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    19 4
    ترور حریری توسط اسرائیل انجام شد
  • GB ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    5 3
    جنبلاط
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    6 5
    بدون شک لبنان درمعادلات آخرالزمانی نقش بسیار مهم و کلیدی خواهد داشت.تروررفیق حریری بسیار هوشمندانه و با هدف برافروختن جنگ طایفه ای در لبنان صورت گرفت.ظاهرا یکی از مقدمات فتنه سوریه ترور حریری بوده اما چرا جبهه مقاومت ۶ سال دیر متوجه فتنه کذایی شدجای سوال دارد.بهرحال تمام قضایای منطقه شام طبق بیان احادیث مثل دانه های تسبیح به هم مرتبط هستند.مهم کشف رابطه ها و زمان وقوع آنهاست.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      2 3
      اینطورهم که میگی شدنی نیست . حریری ترور شده درحقیقت مقاومت متهم شده ودرحال دفاع همه جانبه از فتنه ای است که هدفش حداقل شکستن اعتبار سبدحسن نصرالله است وتوانتظارداری کسیکه درخونش خوابه ونمیدونه چندسال بعد به یاری مقاومت ویاضدآن شتافه بفهمد چه میشود ؟ بهارعربی وحتی شکست انقلاب مصر قابل پیش بینی نبود . درضمن علائم ظهور بارها درباره آنهادرقرون گذشته اشتباه شده والبته اگرهوشیاری هم نبود الان داعش دست تودست اسراییل بودوهزارویک اتفاق دیگه
    • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      4 1
      تقریبا تمام پیش بینی های ظهور و وقایع ظهور که در بیست سال اخیر می شد و خیلی هارا نیز حتی به وادی توقیت و تعیین وقت کشانده بود غیر واقعی از آب در آمد و گذشت زمان نشان داد که آن تطبیق دادن ها بر این شخص و آن شخص و این رخداد و آن رخداد بی پایه و اساس بوده است. انفاق هایی مثل هم زمانی ناپایداری در یمن و سوریه، گرچه نوعی پالس ضعیف مثبت به علایم ظهور می دهد، ولی مشخص است که بازهم زمانی را تعیین نخواهد کرد.
  • سردار IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 3
    بادر خان
  • CA ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    3 15
    خوب شاید می دونسته واسه همین تعجب نکرده
    • احمد IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      21 2
      وقتی میدونست ترور رفیق الحریری بهانه ای میشه برا دردسرهایی که فرانسه وانگلیس وآمریکا واتحادیه عرب تقریبابجز عراق وعمان همه ضدش میشن مگر چه ارزشی داشته که روی حیات وممات کشورش قمارکنه ؟ سوابق اسراییل وعربستان گرای خوبیه نه شک وشبهه
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 3
      برتر از هرش !
  • تنبل محفوظ IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    15 4
    تابلو بود که رفیق حریری را اسرائیل ترور کرده و میندازه گردن این و اون.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    4 0
    کار خودشونه
  • هادی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    4 3
    فقط محو رژیم صهیونیستی از روی کره‌ زمین بزودی انشاالله
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 0
    خسته نباشی خیلی زحمت کشیدی
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 3
    گذشت زمان نشان خواهد داد که نه فقط ترور حریری، که حتی ربایش سید موسی صدر در لیبی نیز با هماهنگی با اسراییل انجام شده است.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 4
    ما نفهمیدیم سعد پسر رفیق حریری هست یا پسر فهد
    • DE ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      2 3
      سعد که پسر خودِ حریریست پسر رفیقِ حریری که نیست .تازه اون هم سَعَدِ که پسرِ فَهَدِ نه سعد
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 3
    تمام فتنه های منطقه از اسرائیل آب می خورد و بس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس