عراق امارات

اطلاعات موثق و مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد، در دوران نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» در عراق دخالت های امارات متحده در عراق به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

سرویس جهان مشرق - اتهامات مطرح شده توسط برخی احزاب سیاسی عراق علیه امارات مبنی بر دخالت در امور داخلی این کشور همچنان ادامه دارد و در این زمینه نمایندگان پارلمان و مقامات پیشین عراقی افشا کردند، نقش امارات به ویژه در دوران نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» به طرز وحشتناکی افزایش یافته است.

شاید آخرین، اتهامات از این دست مربوط به اقدام سازمان اطلاعات عراق در تغییر محل خدمت ۳۰۰ افسر وابسته به این سازمان باشد که ۲۸۵ نفر از آنها شیعی بودند و با اعتراض نیروها و گروه های مقاومت عراق مواجه شد که تأکید داشتند، این اقدام به دستور «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی در امارات صورت گرفته است.

این مطلب تلاش دارد، واقعیت افزایش نفوذ امارات در عراق از زمان روی کار آمدن الکاظمی، به عنوان نخست وزیر این کشور در ماه مه سال ۲۰۲۰ را بررسی کند.

نقشه امنیتی امارات برای بغداد/ «الکاظمی» چگونه راه را برای اماراتی‌ها باز کرد؟

اعتراض و انتقاد شیخ «قیس الخزعلی»

شیخ «قیس الخزعلی»، دبیرکل گروه «عصائب اهل الحق» عراق در ۱۴ مارس ۲۰۲۱ طی توئیتی در حساب رسمی خود نوشت: «براساس آنچه منابع موثق درباره ورود یک تیم امنیتی اماراتی به بغداد جهت اداره دستگاه اطلاعات گزارش کرده اند، سؤالاتی مطرح می شود، اینکه «آیا عراق به این درجه از ضعف رسیده که از این تاراج و غارت شود»؟

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق افزود: «آیا انتقال ۳۰۰ نیروی اطلاعاتی از سرویس های اطلاعاتی به گمرکات مرزی، با ورود این تیم اماراتی ارتباط دارد؟ مگر نه اینکه هرگاه امارات وارد روستایی می شد، آن را نابود می کرد، مانند آنچه در یمن و لیبی دست به آن زدند؟ حجم توطئه علیه عراق چقدر است؟ چه چیز باعث شد، پیاده سازی آن سرعت گیرد؟ عاملان آن تا چه اندازه از آن را پیاده سازی کرده اند»؟

الخزعلی با بیان اینکه «نمی دانم دلیل سکوت و مدارا با این مسئله که مدتی است در عراق در حال وقوع است و هیچ حرفی درباره خطرناک بودن آن و تهدید آینده دولت زده نمی شود، چیست»؟

نقشه امنیتی امارات برای بغداد/ «الکاظمی» چگونه راه را برای اماراتی‌ها باز کرد؟

افشاگری «عالیه نصیف»

اما «عالیه نصیف»، نماینده پارلمان از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، در مصاحبه ای تلویزیونی در ۱۴ مارس ۲۰۲۱ گفت: «یکی از مشاوران الکاظمی، یکی از ایادی طحون بن زاید در عراق است و هر روز برای برگزاری برخی نشست ها درباره اجزای سیاست های ابوظبی در عراق به  امارات سفر می کند.

نصیف در ادامه افزوده بود: «امارات، عراق را غارت و تاراج می کند و در این میان هستند، کسانی که نزد طحنون می روند و از او دستور می گیرند و اینکه شخصیت های پارلمانی و اعضای دولت برای منصب و مقام، نزد وی رفته و با انتصاب در آن پست و مقام باز می گردند، همچنین ابوظبی دارای ایادی و مزدورانی از اهل سنت و شیعیان و کردها ددر روند سیاسی عراق است».

نصیف معتقد است: «طحنون در امور سیاسی عراق دخالت کرده و روند تصمیم گیری های سیاسی در عراق مدیریت می کند، در چنین شرایطی دخالت او در مسائل امنیتی نباید موجب تعجب باشد».

وی خاطر نشان کرد: «مدتی قبل یکی از نمایندگان پارلمان به امارات رفته و موافقت ابوظبی با معاونت سرویس اطلاعات را بدست آورده، بعد هم وی را به  وزارت امنیت ملی منتقل کردند».

نصیف با اشاره به اینکه «اغلب افسران سازمان اطلاعات عراق شیعی هستند»، افزود: «از زمان روی کار آمدن، وی درحال پیاده سازی سیاست وارد کردن اهل سنت به ساختار حکومتی را پیاده کرده و دستگاه امنیت و اطلاعات نیز طبیعی است، از این امر مستثنی نباشد» و در آخر اینکه تصور می کنم: «تغییر محل خدمت ۳۰۰ افسر وابسته به سازمان، به دلیل حمایت آنها از الحشد الشعبی و نزدیکی آنها به این نیرو صورت می گیرد».

در مصاحبه دیگری که ۱۵ مارس ۲۰۲۱ انجام شد، نصیف گفت: «دخالت های امارات فقط به دستگاه اطلاعات عراق محدود نمی شود، بلکه سال گذشته "تیم شاهین" وابسته به وزارت کشور عراق، شخصی به نام "ز ح" را دستگیر کرده بود، پس از بازجویی مشخص شد که امارات وی را برای ترور برخی از شخصیت های سیاسی در کربلا به خدمت گرفته است».

نقشه امنیتی امارات برای بغداد/ «الکاظمی» چگونه راه را برای اماراتی‌ها باز کرد؟

واکسن های کرونا

در ۹ مارس ۲۰۲۱، «باقر جبر الزبیدی»، وزیر کشور پیشین عراق پرده از نقشی برداشت که امارات در کشورش با به خدمت گرفتن روابط نزدیکش با برخی از سیاستمداران عراقی بازی می کند.

الزبیدی گفت: «امارات نقش خطرناکی در عراق بازی می کند و طحنون هر کاری صلاح می داند انجام می دهد، از جمله اینکه به سیاستمداران عراقی که حلقه نزدیک او را تشکیل می دهند، واکسن کرونا داده است».

الزبیدی درحالی قضیه واکسن های کرونا را مطرح می کرد که بنابر اعلام رسمی اولین محموله واکسن های کرونا روز دوم مارس جاری وارد عراق شده بود و وزارت بهداشت عراق در توضیح گفته بود، چین ۵۰ هزار واکسن به عراق اهدا کرده است.

قبل از الزبیدی، «نبراس الکاظمی»، نویسنده و پژوهشگر عراقی برای اولین بار از این موضوع پرده برداشته بود. وی در رشته توئیتی در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ از ارسال هزاران واکسن به عمار الحکیم، رهبر جریان الحکمه خبر داده بود.

این نویسنده و پژوهشگر عراقی گفته بود: «طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات ۱۰ هزار دوز واکسن چینی را به عمار الحکیم داده و اینکه چهار پزشک از جمله پزشک مخصوص الکاظمی عازم امارات شدند تا نحوه نگهداری و استفاده از واکسن ها را فرا بگیرند».

در ادامه نیز با تأکید بر اینکه، طیف خاصی از این واکسن ها استفاده می کنند، خاطر نشان شده بود: «دریافت این واکسن ها خارج از مجرای وزارت خارجه صورت گرفته و این نشان می دهد، ساختار بهداشتی و درمانی لجستیکی برای این طیف از جامعه عراق در نظر گرفته شده که عامه مردم از آن بی بهره هستند».

افزون بر آن، امارات ۲۰۰۰ دورز از واکسن کرونا را برای خاندان «مسرور بارزانی»، رئیس دولت منطقه کردستان و ۱۰۰۰ دوز واکسن را هم برای خاندان «طالبانی» ارسال کرده بود.

نفوذ در الحشد الشعبی

در این میان برخی منابع عراقی ادعا می کنند که امارات به واسطه یکی از شخصیت های اهل سنت که منصب بسیار مهمی را در حکومت الکاظمی تصدی می کند، موفق به نفوذ در برخی از رهبران «الحشد الشعبی» شده و این شخصیت که به دلایل امنیتی از افشای هویت وی خودداری شده، نقش حلقه ارتباطی بین دو طرف را بازی می کرده است.

این منابع همچنین با ادعای اینکه، این شخصیت به تهران و ابوظبی توأمان نزدیک بوده و می افزایند: «این ایرانی ها بودند که به نقش وی پی برده و نامش را در اختیار دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی قرار داده بودند».

نقشه امنیتی امارات برای بغداد/ «الکاظمی» چگونه راه را برای اماراتی‌ها باز کرد؟

دخالت در انتخابات پارلمانی

در قضیه دخالت امارات در امور داخلی عراق، «سلیم الجبوری»، رئیس پیشین پارلمان این کشور در مصاحبه ای در ماه می ۲۰۱۹ ضمن افشای نقش امارات در بازی کردن با نتایج انتخابات و به حاشیه راندن وی که حتی یک کرسی هم در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ به دست نیاورده بود، گفت: «در ابتدا همه چیز نشان از این داشت که پیروز انتخابات هستم، حتی تماسی از دوایر انتخاباتی داشتم که تأکید داشتند، در انتخابات پیروز شده ام».

الجبوری افزود: «خمیس الخنجر، از سیاستمداران عراقی نزدیک به امارات دو هفته قبل از انتخابات به وی گفته، برنامه ای خاص برای انتخابات پارلمانی عراق در امارات در حال اجراست، چون سرورهای مخصوص رأی گیری در دبی هستند»، افزون بر اینکه به الجبوری تأکید کرده بود: «نتایج انتخابات برای وی بسیار غافلگیرکننده خواهد بود».

پرونده امنیتی عراق در دست امارات

از سوی دیگر، «کاظم الصیادی»، نماینده پارلمان عراق نیز با بیان اینکه دخالت های امارات در عراق موضوع جدیدی نیست که به آن پرداخته می شود، افشا کرد: «اطلاعات موثقی وجود دارد که نشان می دهد، با ظهور داعش و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در واشنگتن و تل آویو، پرونده امنیتی عراق به اماراتی ها،   پرونده امنیتی یمن به سعودی ها و پرونده امنیتی سوریه به قطری ها سپرده شد».

وی در این باره توضیح می دهد: «براساس این برنامه، مأموریت هر یک از کشورهای امارات و قطر و عربستان در سه کشور عراق و سوریه و یمن، تأمین مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی تکفیری، تشکیل گروه های مرگ، نابودی زیر ساخت های مالی و اقتصادی و بهداشتی و درمانی این کشورها مشخص شد و در خصوص عراق تمرکز این فعالیت ها روی بغداد و استان های جنوبی شیعه نشین صورت گرفت» .

نقشه امنیتی امارات برای بغداد/ «الکاظمی» چگونه راه را برای اماراتی‌ها باز کرد؟

الصیادی در تأیید اظهارات عالیه نصیف درباره برخی سیاستمداران عراقی که مناصب خود را از طحنون می گیرند، گفت: «این سیاستمداران مناصب خود را از طحنون بن زاید خریداری می کنند تا وی با تقسیم این اموال بین نیروها و جریان های سیاسی عراق از یک سو، موافقت آنها را با تسلیم این مناصب بدست آورد و از سوی دیگر، موجبات شکاف و اختلاف هرچه بیشتر در صحنه سیاسی عراق را فراهم کند و به این ترتیب مناصب کلیدی و حساس در دست ایادی و مزدورانش باشد».

موضوع دخالت امارات در امور داخلی عراق با واکنش هایی از سوی برخی نمایندگان این کشور از جمله «فالح الخزعلی» و شمار دیگری از نمایندگان مواجه شد، آنها با استناد به برخی از مواد قانون اساسی عراق دخالت امارات در عراق را تهدید صریح امنیت ملی این کشور دانسته و از ریاست پارلمان عراق خواستار رسیدگی فوری و جدی به این پرونده شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • NL ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    5 6
    موضوعی که باید جدی گرفته بشه نقش جریانات غربگدای داخلی در همکاری با عناصر مورد حمایت آمریکا در افغانستان و عراق و کشورهای منطقه علیه محور مقاومت است.اینها در یمن هم خیلی میخواستند دست عربستان رو در تجاوزشون تقویت کنند.مواظب جریانات نفوذی و همراستا با دموکراتهای آمریکا در تضعیف مقاومت باشید.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 7
    خلایق هر چه لایق، مگر مقاومت کاری کند و گرنه از بقیه که بخاری متصاعد نمی شود. عراقی های شرافتمند آیا فقط به خاطر هم نژاد بودن با امارات، اجازه می دهید این فاسدین بر شما مسلط شوند؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    17 10
    لعنت الله علی جبت و طاغوت ( بن زاید و بن سلمان )
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    18 10
    لعنت الله علی الجبت و طاغوت ( بن زاید و بن سلمان )
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    6 5
    انقدی نفوذی از سر و روی این دولت میباره که من دلم بر هیچ کشور همسایه ای نسوزه مارادونا رو رها کنید غضنفر را بچسبید طرف تو دانشگاه انگلیسی وابسته به mi6 درس خونده به اسرائیل رفت و آمد داشته همزمان مشاور ظریف بوده جالب نیست
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      0 3
      آقای ظریف گفت بایدن دوست 30 ساله من است مگر میشه ظریف مشاوره اش چه کاره است آقایون خودشون اونبر هستند
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    5 8
    یعنی شیعیان و حشد الشعبی و مراجع و ایران باید دست روی دست بگذارتد تا این امارات نیم وجبی و این نخست وزیر مشکوک عراق تمام دستاوردهای شهدا و مبارزین عراق و ایران همه را از بین ببرند؟
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 2
    معادله خیلی راحته برهم صالح معلوم الحال شده رئیس و اوست که باید نخست وزیر معرفی کند بالطبع آدم هایی درست حسابی نمی توانند مورد قبول واقع شوند وای به حال ملتی که تقدیرشون به دست بدخواهشون بیفته آخه جامعه اکثریت شیعه عراق لنگ برهم پرهم باشن چی باید بگی از اون زمان داعشی ها تو زندان مفت می خورند چون برهم فکر آینده خودش
  • روزبه IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 5
    در عراق به دلیل اشغال گری آمریکاییها و منطقه خود مختار اقلیم کردستان، حاکمیت حداقلی دولت وجود داره، عراق با این اوصاف شاید هیچگاه نتونه طعم استقلال رو بچشه ، عراق روزی مرکز خلافت جهان اسلام بود، امروز ولی کشور که نه یه پروژه ای بنام امارات در حال مداخله و فتنه انگیزی در عراق هست
  • مهرناز IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    4 6
    از عملکردهای اولیه الکاضمی کاملا مشخص بود " نفوذی صیهونیست ها می باشد " قصد پاره کردن اتحاد بین مسئولین ومردم را در سر دارد
  • Omid NL ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    4 4
    بهتر بود اجازه میدادیم عراق تجزیه بشه شهدای زیادی در عراق دادیم ولی ناسپاسی کردند ، نمی‌دونم چرا وقتی به همسایگانمان کمک میکنیم بعد از چندی بر علیه ما می‌شوند دستمان نمک نداره7248
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 5
    نفوذی های اسرائیل در دنیای اعراب
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 3
    دشمن اگر یک آجری هم بگذارد یک برج را خراب می کند نمونه اش لبنان را نگاه کنید که این همه بذل و بخشش می کردند و یک دفعه با انفجار یک بندر اقتصادش را فلج کردند.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    3 5
    صاحب کربلا و نجف به وقت مقرر جواب شان را خواهد داد
  • حمید رضا IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    4 5
    شکی نیست صهیونیست ها طرح این نفوذ را از مدت ها قبل کشیدند.و اهداف دراز مدت شیطانی رو‌دنبال میکنند
  • سيد IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    صدا رفت اما همفكرانش هنوز در قدرت هستند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    6 0
    توجه توجه : مشت محکم بر دهان اسراییل و استکبار جهانی زده شد ..!!!!! از این به بعد برای دریافت اب از کشور دوست و برادر افغانستان باید نفت بدیم..!!!! ورود تمام سرمایه گذارهای خارجی به کشور دوست و برادر عراق بدون ویزا ازاده بجز ایرانی ها..!!! همه چی ارومه ما چقدر خوشبختیم...چه حال میده ادم سرشو زیر برف کنه و با توهم خودش حال کنه..!!!
  • سعید IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    جالبه دوستان صدام و دشمنان شیعه بوسیله الکاظمی دارن در عراق نفوذ میکنن،الکلظمی نمیدونه که ایران با صدها هزار شهید در زمان جنگ و داعش و با مقابله امارات که حامی صدام بود و بهد تغذیه کننده داعش ،باعث شد الکاظمی بسه نخست وزیر،حالا به چه مناسبتی داره دست امارات را داره در عراق باز میگذاره؟،
  • احمدخواجوند IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 3
    چطوری دولت روحانی راه را برای چین هموار میکندعراق هم همین طور
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 2
    تا وقتی عراقیها دوست و دشمن را از هم تشخیص نمی دهند همین آش و همین کاسه است. حاج قاسم عزیز کجایی که ببینی عراق آزاد و پاک شده از لوث صدام و بعث و داعش چطور داره جولانگاه حامیان و همدستان صدام و داعش(امارات و عربستان) میشه و عنقریبه که دوباره بزفته دست حزب بعث و داعش و ما دوباره ...
  • محمد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 2
    این اسراییل دوم داره زیادی دور بر میداره آیاوقت اون نرسیده که دمش را قیچی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس