کد خبر 1195828
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا و کمک ۱۹۲ میلیارد تومانی برای کمک به نیازمندان

سال گذشته در حالی که چندین ماه امامزاده‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا بسته بودند، خادمان برای کمک به نیازمندان دست از فعالیت برنداشته و در یک سال بیش از ۱۹۰ میلیارد برای مبارزه با کرونا هزینه کردند.

به گزارش مشرق، شیوع کرونا در کشور بسیاری از گروه‌های جهادی، ‌موکب‌ها و مردم را برای جلوگیری از این ویروس به میدان آورد که امامزاده‌های استان تهران نیز از این اقدامات مستثنا نبودند.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

امامزاده‌ها به کارگاه تولید ماسک و توزیع مواد ضدعفونی تبدیل شدند

بر همین اساس، از اوایل شیوع کرونا پس از مصوبه ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی امامزاده‌ها، بسیاری از امامزاده‌های استان تهران به کارگاه تولید ماسک و توزیع مواد ضدعفونی تبدیل شدند و به گفته حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی، معاون فرهنگی اوقاف استان تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حتی یک روز هم امامزاده‌ها تعطیل نشدند و فقط متناسب با شرایط، نوع خدمات آن‌ها متفاوت شد.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

همزمان با نوروز ۹۹ که امامزاده‌ها پذیرای زائران نبودند، خادمان امامزاده‌ها با همکاری گروه‌های جهادی اقدام به ضدعفونی معابر و خیابان‌ها کرده و به دلیل کمبود ماسک و مواد ضدعفونی، در امامزاده‌ها تجهیزات لازم از چرخ خیاطی و پارچه‌ مناسب تعبیه شد تا ماسک، شیلد و لباس‌های مورد نیاز کادر درمان تولید شود.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

توزیع بیش از ۶۹ هزار سبد بهداشتی در طرح آستان مهربانی

اولین طرح متمرکز اوقاف استان تهران در ایام کرونا و همزمان با نوروز و تعطیلی امامزاده‌ها «آستان مهربانی» بود که در این طرح ۶۹ هزار و ۳۰۰ سبد بهداشتی همچون ماسک، مواد ضدعفونی و همچنین یک هزار و ۸۵۸ بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شد.

همچنین بسیاری از بقاع متبرکه محل تهیه آبمیوه و تامین لوازم بهداشتی نیازمندان و محرومان اختصاص یافت و در ماه نخست شیوع کرونا ۲۰ مرکز تولید ماسک در امامزاده‌ها راه‌اندازی شد.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

از تبرکات مهدوی تا ضیافت همدلی در سال ۹۹

طرح «تبرکات مهدوی» به مناسبت نیمه شعبان نیز دومین طرح اوقاف استان تهران در ایام کرونا بود که بر اساس آن ۶۳ هزار و ۷۳۷ سبد بهداشتی و ۶ هزار و ۳۹۷ بسته معیشتی و ارزاق با اولویت مناطق محروم توزیع شد و پس از آن در ماه مبارک رمضان، توزیع بسته‌های معیشتی ادامه داشت؛ تا جایی که به گفته مجتبی عبداللهی، مدیرکل اوقاف استان تهران طرح «ضیافت همدلی» با توزیع ۶۱ هزار و ۳۶۰ سبد بهداشتی و ۱۹ هزار و ۶۴۳ بسته معیشتی با همکاری امامزاده‌ها اجرایی شد.

پس از پایان ماه مبارک رمضان، امامزاده‌های استان تهران با رعایت نکات بهداشتی به روی زائران باز شد که البته تربتخانه آستان‌های مقدس به دلیل اهمیت رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی همچنان بسته بودند.

تبرکات علوی همزمان با عید غدیر اجرایی شد

«تبرکات علوی» به مناسبت عید سعید غدیر خم در امامزاده‌های تهران برگزار و طی آن یک هزار و ۴۹۵ بسته بهداشتی و سه هزار و ۲۵۲ بسته مواد غذایی بین نیازمندان توزیع شد و در تهیه و توزیع آن زائران و خیران نیز نقش مهمی داشتند.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

با آغاز ماه محرم، امامزاده‌ها نیز رنگ و بوی ایام عزاداری امام حسین (ع) را گرفت و به نوعی تبدیل به هیأت شد و با توجه به اینکه امکان برپایی نمایشگاه «شمیم حسینی» برای تأمین مایحتاج هیأت‌ها و مساجد به دلیل شیوع کرونا وجود نداشت، این طرح به شیوه دیگری همزمان با دهه اول محرم اجرایی شد.

برنامه امامزاده‌ها همزمان با عزاداری سیدالشهدا (ع) در ایام کرونا

به گفته مدیرکل اوقاف استان تهران نمایشگاه در طرح «شمیم حسینی» همزمان با ایام کرونا، ۳۵۱ هزار و ۱۱۰ سبد بهداشتی و ۴۶ هزار و ۹۲۳ بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شد.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

علاوه بر این، در ماه عزاداری سیدالشهدا (ع)، ۱۴ امامزاده‌ منتخب استان تهران میزبان هیأت‌های مذهبی بودند؛ به طوری که امامزاده صالح (ع) به عنوان یکی از بزرگترین هیأت‌ها در ایام محرم و صفر شناخته شد که در این آستان هیأت ریحانةالنبی (ص) با مداحی محمدحسین پویانفر و با رعایت نکات بهداشتی پذیرای زائران بود.

توزیع روزانه ۳ هزار غذای گرم بین هیأت‌ها در دهه اول محرم

همچنین با توجه به اینکه غذای نذری در امامزاده‌ها طبق روال هر ساله توزیع نمی‌شد، در دهه اول ماه محرم روزانه سه هزار پرس غذای نذری به صورت متمرکز طبخ و بین هیأت‌های عزاداری توزیع شد.

رزمایش همدلی که مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود نیز از همان ابتدای ماه محرم در دستور کار امامزاده‌ها قرار گرفت که بر اساس آن، ۵۰ هزار بسته معیشتی در سطح استان تهران و ۲۰ هزار بسته در شهر تهران توزیع شد.

برپایی عزاداری امام حسین (ع) در بیمارستان‌ها

همچنین بخشی از کمک‌های اوقاف استان تهران به جای تهیه غذای نذری در امامزاده‌ها، به تأمین مواد غذایی خشک برای بیمارستان‌ها اختصاص یافت و در ماه محرم و صفر به ۲۰ بیمارستان دولتی و بیمارستان‌های موقوفه استان تهران، مواد غذایی خشک به منظور تهیه غذای نذری در بیمارستان‌ها تخصیص یافت و عزاداری امام حسین (ع) در این بیمارستان‌ها به مدت پنج شب برگزار و غذای نذری بین بیماران و کادر درمان توزیع شد.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

در طرح «احسان ماندگار» هم که هرساله همزمان با بازگشایی مدارس اجرا می‌شد، امسال با توجه به شیوع کرونا علاوه بر تهیه کیف و لوازم التحریر برای دانش‌آموزان، چهار هزار و ۹۲۰ بسته حمایتی و سه هزار و ۳۰ سبد بهداشتی بین دانش‌آموزان و افراد نیازمند توزیع شد.

۱.۲ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان‌های کرونایی اختصاص یافت

یکی دیگر از برنامه‌های امامزاده‌ها و اوقاف استان تهران برای کمک به کرونایی‌ها، اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از موقوفات مرتبط به بیمارستان‌هایی همچون شهدای یافت آباد، شهدای تجریش، آیت‌الله فیروزآبادی و هفتم تیر بود که برای برخی مراکز درمانی، تجهیزات تخصصی بیمارستانی تهیه و اهدا شد.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

توزیع بیش از ۴۷ هزار بسته معیشتی در ۴۳ روز

طرح «شهید سلیمانی» نیز از اول آذرماه تا ۱۳ دی همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی اجرایی شد که در مدت ۴۳ روز، ۱۱۴ هزار و ۸۶۰ سبد بهداشتی و ۴۷ هزار و ۲۵۰ بسته معیشتی در استان تهران توزیع شد.

تغییر رویکرد امامزاده‌‎ها در کرونا

یکی دیگر از اقدامات امامزاده‌ها در سال گذشته، تهیه و توزیع لباس گرم بین کودکان کار و خانواده‌های نیازمند بود که برخی از امامزاده‌ها با اجرای این طرح زمستان کودکان را گرم کردند.

کمک ۱۹۲ میلیارد تومانی اوقاف به نیازمندان در سال کرونایی

به گفته عبداللهی در سال گذشته ۶۲۰ هزار و ۹۲۴ سبد بهداشتی به ارزش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ۱۱۲ هزار و ۴۴۳ بسته معیشتی به ارزش ۱۶۵ میلیارد تومان توسط هیأت امنای ۳۱۳ امامزاده تأمین و بین نیازمندان توزیع شده است که البته طرح شهید سلیمانی جدا از این آمار است. در طرح شهید سلیمانی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای بسته‌های بهداشتی و ۲۱ میلیارد تومان هم برای تهیه بسته‌های حمایتی تخصیص یافت.

سال گذشته ۶ میلیارد تومان برای تهیه بسته‌های بهداشتی و ۱۸۶ میلیارد تومان برای بسته‌های معیشتی توسط اوقاف استان تهران و با کمک خیران برای کمک به معیشت افرادی که با کرونا دچار مشکل شده بودند و همچنین افراد نیازمند هزینه شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حیدر صالح IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    آیا امامزاده پاستور(رئیس جمهور) حاجت می دهد که این همه دخیل می بنددند یا نه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس