شهید مدافع حرم فاطمیون - شهید عباس حسینی

راستش این موضوع را تا امروز به مادرش هم نگفته‌ام چون می‌دانستم که برایش سنگین تمام می شود. حقیقت این است که...

گروه جهاد و مقاومت مشرق- روستای ده‌خیر در مسیر شهرری به ورامین و در حاشیه مسیر راه‌آهن تهران به مشهد است. روستایی کوچک که با زمین‌های کشاورزی احاطه شده و بیشتر ساکنانش، نانشان را از کار و تلاش در زمین‌های سبزی‌کاری سر سفره می‌برند. حاج‌آقا حسینی یکی از این کشاورزان است. پیرمردی که داغ دو فرزند دیده. پسر بزرگش (علی‌آقا) در حادثه رانندگی جان باخت و دومین پسرش (عباس حسینی) هم در نبرد سوریه و در کسوت دفاع از حرم به شهادت رسید. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش اول از گفتگو با این پدر شهید است که در خانه محقرشان و با حضور مادر بزرگوار شهید انجام شد. از سرکار خانم محمودی، همسر مدافع حرم، شیرعلی محمودی هم سپاسگزاریم که موجبات این ارتباط و گفتگو را فراهم کرد.

قسمت اول از این گفتگو را نیز بخوانیم:

تغییر سرنوشت خانواده شهید با فرار از سربازی! + عکس

آنچه در ادامه می‌خوانید، قسمت دوم این گفتگو است...

عباس آقا به کشاورزی هم علاقه داشت؟

در کوچکی‌هایش به من کمک می کرد. درسش را هم می خواند. نصف روز می رفت مدرسه و نصف روز هم مشق هایش را می نوشت و می آمد سر زمین کشاورزی برای کمک به من.

ماجرایی که پدر شهید از همسرش پنهان کرد +‌ عکس

شما چطور مطلع شدید که می خواهد به سوریه برود؟

خودش به ما گفت که تصمیم دارد به سوریه برود.

شما چه جوابی دادید؟

جامعه اعم از همشهریان ما یا ایرانی ها، هر کسی نظری درباره ماجرای سوریه داشت و دارد. هزار نوع تحلیل وجود داشت و دارد. حقیقتش من شرایط سوریه و حرف و نظرهای مردم را می دانستم اما نظر من با بقیه تفاوت داشت. همانطور که بارها مقام معظم رهبری اعلام می کردند که اگر ما آنجا جلوی داعشی‌ها را نگیریم، باید در کرمانشاه با آن ها بجنگیم. آن ها که به سوریه قناعت نمی کنند. ما با اخبار و تفسیرهای سیاسی و صحبت های مقام معظم رهبری و برادران سپاه خصوصا حاج قاسم سلیمانی از نقشه دشمن مطلع بودیم.

چه خوب که نام حاج قاسم به میان آمد...

وقتی شهادت عباس را شنیدیم ناراحت شدم اما شنیدن خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی برایم ناراحت‌کننده‌تر بود. خیلی دوستش داشتیم. مجاهد فی سبیل الله و مخلص بود.

دیداری هم با حاج قاسم داشتید؟

نه، فقط عکسشان را دیده بودم. شهید عباس می گفت چند بار حاج قاسم را دیده بود که برایشان سخنرانی کرده بود.

برویم سر موضوع رفتن عباس‌آقا...

چون به سوریه نظر مثبت داشتیم، من و مادرش موافقت کردیم. اصلا مخالفتی نداشتیم.

ماجرایی که پدر شهید از همسرش پنهان کرد +‌ عکس

چرا شهید عباس انتخاب کرد که برود؟

شرایط سوریه، کُشت و کشتارها و جنایت‌های داعش در فضای مجازی پخش می شد و شهید عباس به این خاطر بسیار ناراحت بود و تصمیم گرفت به سوریه برود.

پسر بزرگتان چگونه به رحمت خدا رفتند؟

پسر بزرگم در سن بیست و یک سالگی در سال هشتاد و سه در یک حادثه رانندگی به رحمت خدا رفت.

عباس آقا به این فکر نمی کرد که اگر اتفاقی بیفتد، شما تنها می شوید؟

دلداری مان می داد. ما هفت بار با شهید عباس خداحافظی کردیم. یعنی هفت بار اعزام شد. چون خودش می خواست ناراحت نشویم زیاد از شرایط آنجا برایمان صحبت نمی کرد. بالاخره وداع کردن کار سختی است مخصوصا با کسی که برود و امید برگشتش نباشد. ما شرایط آنجا را و نقشه دشمنان را می دانستیم. این، کار را سخت‌تر می کرد. من از روز اول صد در صد مطمئن بودم که هدف آن ها فقط نابودی حرم نیست بلکه نابوی حرم و حریم است. آن ها می خواستند مکتب اهل بیت(ع) را از بین ببرند. این برای همه مشخص بود اما بعضی ها نمی خواستند آن را بفهمند. البته به آن ها کاری نداریم. ما می دانستیم که این ها دست‌پرورده عربستان، آمریکا و اروپا بودند. وهابیت دشمن سرسخت ما بوده و هست. آمریکا و اروپا هم که دشمن ما هستند. ما می دانستیم که نقشه‌شان، هم نابودی حرم است و هم نابودی حریم.

ما به این خاطر و برای تکلیف از ته دل راضی شدیم اما برای خداحافظی دلتنگی داشتیم. ما هر بار که خداحافظی می کردیم، امیدی به برگشت نداشتیم.

هر بار که مرخصی می آمدند، چند روز می ماندند؟

اختیاری بود و دست خودشان بود. برخی حرف‌هایی می زدند که درست نیست. عباس با اختیار خودش رفت و اجباری در کار نبود.

یعنی می توانست بار دوم و بارهای بعدی را نرود.

بله؛ کاملا اختیاری بود.

یعنی ممکن بود یک هفته بماند یا چند ماه.

حتی ممکن بود کسی به سوریه برنگردد و کاملا اختیاری بود. هفت باری که عباس رفت، با اختیار خودش رفت اما آنجا در سوریه باید حداقل دو ماه می ماند. بار اول دو ماه و نیم ماند. ۱۵ روزش برای آموزش در داخل ایران بود. برای‌آموزش به شمال و شهر آمل رفته بود. بعد از اعزام هم دو ماه آنجا ماند. البته اگر کسی می خواست بیشتر هم بماند، مشکلی نبود. عباس آقا هر بار که می رفت،‌ دو ماه می ماند و برمی گشت.

مدتی که اینجا بود چه کارهایی می کرد؟

چون می خواست دوباره برگردد، ‌سر کار نمی رفت و همین جا استراحت می کرد. یک پراید خریده بود و می خواست رانندگی یاد بگیرد چون در سوریه هم به راننده نیاز داشتند.

در این چند بار که رفتند، مجروح هم شدند؟

نه.

وقتی بعد از دو ماه می آمد، چه حس و حالی داشت؟ لاغر می شد؟

لاغر و سیاه می شد. می گفت ما آنجا مهمانی که نیستیم و همه اش در سرما و گرما و بیابان هستیم. اما هیچ وقت اظهار خستگی نمی کرد و سرحال بود. به وظیفه و کارش هم واقعا علاقه داشت. البته با ما صحبت نمی کرد. به خاطر این که ما ناراحت نشویم، سختی هایش را نمی گفت. ما به خاطر این‌که دلش نشکند، نمی گفتیم که این حرف ها نیست. اما می دانستیم که دلداری‌مان می داد.

بیشتر با چه کسی حرف می زد؟

بیشتر با دایی‌اش و پسرعموی من صحبت می کرد. هم‌سن بودند و خیلی صمیمی صحبت می کردند. با دایی‌اش کمتر صحبت می کرد چون دایی اش می دید که ما ناراحت هستیم، از رفتنش راضی نبود. می گفت پدر و مادرت همیشه غصه می خورند. ممکن بود که جوابی بدهد به همین خاطر خوشش نمی آمد اما با پسرعموی من صمیمی‌تر بود. حرف دلش را به او می زد که اسمش محمد است. ما بعدها متوجه شدیم. می گفت چند بار به عباس گفته بودم که دیگر بس است. تو وظیفه ات را انجام دادی. عباس هم در جواب گفته بود: محمد! تو اگر آنجا می رفتی، این حرف را به من نمی‌زدی. اگر می دیدی چه خبرها و چه جنایت هایی هست، ‌این حرف را به من نمی زدی. من اگر صد بار هم شهید بشوم و زنده بشوم، باز هم آنجا را رها نمی کنم.

ماجرایی که پدر شهید از همسرش پنهان کرد +‌ عکس
حاج‌آقا حسینی بی تکلف نشست و سئوالات ما را پاسخ داد

رفتن به سوریه در روحیات و معنویات عباس آقا چقدر تاثیر داشت؟

خیلی تاثیر داشت. به حدی اثر داشت که در هر هفت بار خداحافظی با عباس آقا می دیدیم که وصیت‌نامه‌اش را به روز کرده است. صندوق کوچکی داشت که مدارکش در آن بود. هر وقت که می رفت، کلید صندوق را به ما می داد. من دلم طاقت نمی‌آورد و صندوق را باز می کردم. می دیدم که مدارکش درون آن است و وصیت‌نامه جدیدی نوشته و در صندوق گذاشته. البته چسب می زد و می نوشت: تا وقتی زنده هستم، کسی حق ندارد آن را باز کند. چسب شیشه‌ای می زد و اگر می خواستیم باز کنیم، ‌آثارش می ماند. ما به خاطر این که دلش نشکند، این کار را نمی کردیم. به خاطر امانت‌داری به وصیت‌نامه‌اش دست نمی زدیم.

وصیت را نخواندید تا بعد از شهادت...

خیلی دوست داشتم نوشته هایش را بخوانم و بدانم بعد از شهادتش چه کارهایی از ما می خواهد. بار آخر شرایط فرق کرد. طبق معمول همیشه خداحافظی کردیم. خداحافظی‌اش با همیشه تفاوت داشت. قبلا دلداری در کار بود اما این دفعه دلداری نداد و هیچ حرفی هم نزد. فقط خداحافظی کرد و رفت. بعدش که رفت، طبق معمول رفتیم و صندقچه‌اش را باز کردیم اما دیدیم که از وصیت‌نامه خبری نیست. در آن شش بار، وصیت نامه بود اما بار آخر وصیتی در کار نبود! خیلی ناراحت شدم.

به ذهنتان چه آمد؟

به ذهنم آمد که دفعات قبل وصیت داشت و اگر شهید می شد می دانستیم بعد از شهادتش در حد توانمان چه کاری کنیم که خشنود بشود اما این دفعه هیچ وصیت‌نامه‌ای نداشتیم. این برای ما خیلی عذاب‌آور شد. واقعا ناراحت شدیم. تعجب کردم. تماس تلفنی هم برقرار نبود که ما هر وقت می خواستیم زنگ بزنیم. هر وقت او می توانست زنگ می زد. به همین خاطر نمی توانستیم بپرسیم که چرا وصیت نامه ندارد. فقط پیامکی به خواهرش فرستاده بود که به سوریه رسیده. تماس تلفنی نداشتیم. علتش را هم نمی دانستیم.

وصیت‌نامه‌های قبلی هم که نبود...

نه. آن ها را هم پیدا نکردیم. دفعه آخر،‌ اعزام تا شهادتش یک هفته طول کشید. سه‌شنبه بود که اعزام شد، سه‌شنبه بعدی شهید شد و یک هفته بعدش، خبر شهادتش را به ما دادند. بعد که خبر شهادتش به ما رسید، از این بابت ناراحت بودیم که وصیت‌نامه ندارد. البته چه مرگی بهتر از شهادت. از این بابت خوشحال بودیم. پدر و مادر جز خوشبختی اولادش را نمی خواهد و البته خوشبختی آخرت مهم‌تر است. آرزوی ما این بود که عباس در آخرت سعادتمند باشد و از این بابت خوشحال بودیم. خوشحالی‌مان هم برای این بود که مسیر خوبی را انتخاب کرده بود.

خبر شهادت را چگونه به شما دادند؟

یکی از پدران شهدای مدافع حرم به نام سعید منور که برای اولین بار می دیدمشان خبر شهادت عباس را به ما دادند. (متاسفانه مفقود شده اند و خبری ازشان نیست. ابتدا تصادف کردند و چندماهی در بیمارستان بودند و وقتی بهتر شدند و مرخص شدند، حواسشان جمع نبود و حواس‌پرتی‌شان باعث شد که راه خانه‌شان را گم کنند و دیگر خبری ازشان نشد! ورامین ساکن بودند.) اگر زنده است خدا حفظش کند و اگر فوت کرده است، خدا بیامرزدش. همیشه با تشکیلات فاطمیون همکاری داشت. مامور شده بود که خبر شهادت عباس را به ما بدهد.

به خانه‌تان آمدند یا تلفن زدند؟

به خانه آمدند. اولش کمی به من دلداری دادند. عکس پسرشان را به من نشان دادند و خودشان را معرفی کردند. مقدمه‌ای چیدند که برایمان سخت نباشد. بعدش گفتند که عباس شهید شده.

عباس‌آقا یک هفته قبل شهید شده بود؛ شما در این یک هفته خوابی ندیدید یا حالت خاصی به شما دست نداد؟

چرا، خوابش را دیدیم. وقتی خبر شهادت را به من دادند، خوابم تعبیر شد. یک شب خواب دیدم که عباس با لباس سفیدی آمده. جوی آبی هم بود که کنارش نشسته بود. دست و صورتش را می شست. اتفاقا وقتی بیدار شدم، به فکر فرو رفتم. امکان می دادم این خوابم بی‌تعبیر نباشد. وقتی خبر شهادتش را دادند متوجه مفهوم آن خواب شدم.

فردای روزی که خبر دادند، ما را بردند به معراج شهدا، شرایط تغییر کرده بود و فقط عکس عباس‌آقا را برای شناسایی نشان ما دادند. وقتی عکسش را دیدم،‌ دقیقا همان تصویری بود که در خواب دیده بودم.

خودِ پیکر را اصلا ندیدید؟

خیر؛ البته صورتش پیدا بود.

ماجرایی که پدر شهید از همسرش پنهان کرد +‌ عکس
مادر شهید حسینی تا زمان این گفتگو از وضعیت پیکر پسرش بی‌اطلاع بود

در زمان خاکسپاری هم پیکر عباس‌آقا را ندیدید؟

راستش این موضوع را تا امروز به مادرش هم نگفته‌ام چون می‌دانستم که برایش سنگین تمام می شود. حقیقت این است که ترکش‌های انفجار، صورتش را اسیب زده بود. البته نه در آن حد که قابل شناسایی نباشد ولی آثارش پیدا بود. دستهایش هم از مچ قطع شده بود. بیشتر آسیب هم به ناحیه شکمش وارد شده بود.

در اثر چه بود؟

گویا مین ضدنفر منفجر شده بود. مشغول گشت‌زنی بودند که مین منفجر شده بود. منطقه ای را به آن ها واگذار کرده بودند. محافظت یک یگان زرهی بر عهده‌شان بود که عباس در آن محدوده نگهبانی می‌داد. در حال گشت‌زنی بودند که مین ضد نفر عمل می کند و...

*میثم رشیدی مهرآبادی

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    107 9
    عزیزم ...دستانش از مچ قطع شده بود ....نامش عباس مدافع حرم زینب سلام الله علیها.... اسلام علیک یا عباس ع یا ولی خدا و سلام بر بندگان صالح خدا
  • ابی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    56 4
    روح همه شهدای مدافع حرم شاد ...
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      23 3
      یک نکته بیش نیست غم عشق وین عجب......کز هر زبان که می شونم نامکرر است ، اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    43 4
    در رحمت خدا باشی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    37 6
    ای کاش یکی از آقازاده ها هم همچون روحیه ای داشتند که فقط به فکر بلعیدن کشور هستند
    • محسا IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      21 2
      روحت شاد جوانمرد
  • علیرضا IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    42 3
    خداوتد شهدای ما را بیامرزد ومرا نیز از شهدا قرار دهد حیات بشر هر چه دارد از از راه انبیا الاهی دارد که اصلی ترین ثمره ی ان شهدا هستند راهشان پر ره رو واسلام پیروز باشد انشاءالله الهم غجل لولیک القرج،
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    29 3
    روحش شاد
  • داود محمدی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    30 3
    خداوند رحمتش کند عزیز دل سفر کرده را.انشاالله شفاعت ما را هم کنند در آخرت.
  • عباس IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    27 3
    روحش شاد
  • لیلا IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    25 3
    خوشابه سعادتش انشالله خداوندماراهم درزمره شهیدان قراردهداگرلیاقت داشته باشیم
  • خدیجه صالحی از عاشق آباداصفهان اهل باغبهادران مور IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    36 3
    همنشین امام حسین واهل وبیتش باشد روحش شاد
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    33 5
    این جوانان مخلص جانشان کف دست گذاشتن مملکت شد این اگر اینکار نمیکردن چه ها میشد
  • سید یازاج IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    29 2
    مدافع حرم زینب عباس دست از تن جدا شهادتت مبارک، سلام بر شهیدان راه خدا،شادی روح ایشان صلوات بر محمد وال محمد.
  • حسین IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    20 4
    فقط وفقط تنها کسانیکه تو این مملکت برد کردن شهدا بودند! بقیه هممون ولرمعطلیم،واقعا که لیاقت میخواد شهادت،درحرف شاید ساده باشه ولی مهم اونایی بودن که حرف نزدن عین ما و عمل کردن
  • یاس IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    20 2
    ان شااله برسفره پربرکت حضرت عباس علیه السلام متنعم به نعمات معنوی باشند وهمه مارو هم دعا کنند که پشتیبان ولایت باشیم.
  • ایرج IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    17 4
    ای کاش شامل حال ماهم میشد (شهادت)
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    18 1
    سلام برشهداسلام برپدرومادر شهید خداوند روحش راشاد کن وبه خانواده اش صبر بدهد
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    19 3
    خوشا به سعادت عباس جان انشالله باحضرت عباس(ع) مشهور گردی وشفاعت مارا درآن دنیا کنی
  • مریم IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    21 5
    شرمنده ایم .شرمنده جان فشانی ها و فداکاریهای شهدا و خانواده های محترم و صبورشون
    • محمد کریم بهرامیان IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      8 2
      بسم الله الرحمن الرحیم خوشا به سعادت عباس آقا و شهدا که مصداق یا ایتها النفس المطمئنه هستند. ما غافلان را دعا کنید به شما بپیوندیم
  • علمدارلو IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    22 3
    روحشان شاد
  • خانم 6پلیس آینده IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    12 3
    روحت شاد و یادت گرامی ای کاش شهادت هم نسیب ما میشود برای روح تمام شهدای عزیز صلوات
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    15 2
    الهی که باحضرت عباس همنشنین باشی روحت شاد
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    12 1
    والله یحب کل صبار شکور
  • ناشناس IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    12 3
    اینها فرشته نجات برای بشریت هستند.اینها من نمی‌توانم چه بگویم از جان چیزی بالاتر نیست که این مخلوقین خداوند گذشتند.فقط این را میتوانم بگویم هم شهدا جنگ تحمیلی وهم مدافعین حرم ما به این شهدا مدیونیم..ای رییس ای وزیر ای قاضیها ای وکیلها به این شهدا مدیون هستید اگر خیانتی بکنید.اگر جفا بکنید.همین شهدا سر پل صراط گردنتان را میگیرند.حالا خواهید دید.ما باید یاد بگیریم این شهدا چه بودند چگونه زندگی میکردند.راه انها را در پیش بگریم.بخدا بخدا اوضاع مملکتمان خوب می‌شود.دیگه نه اختلاسی هست نه جنایتی هست نه مجرمی هست.و نه خیانتی
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    11 3
    ((الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم )) خوشا به سعادت شهدا و خانواده هایشان
  • M IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    10 1
    خدابیامرزش انشالله روزقیامت واسطه بشع برامون ب دادمون برسه شهدا شرمنده ایم روسیاهیم ببخشین مارو
  • بهمن IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    9 2
    برای هر چه رفتن مرد بودن رو خوب بلد بودن ایول دارن دمشون گرم باید عاشق بود تا به مردی برسی روحشون شاد یادشون گرامی
  • علی محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    10 3
    خوشا به سعادت عباس. خدایا من چه گناهی کردم که رفتن به سوریه دفاع از حرم نصیبم نکرد.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    8 3
    برای شهید بودن ،باید مثل شهید زندگی کرد.خوشا به سعادت این شیر مرد وخانواده اش.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 3
    انشالله قسمت بشه بری
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 1
    الهی‌ بشکنه دست کفار. یاشهداماراشفاعت کنید. شرمنده ایم 2فرزندمن راهم دعاکنید که دراین مسیربه دیدارحق بیایند.
  • ریحون IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 1
    ما رو هم شفاعت کن...
  • مریم IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 2
    روح همه ی شهدای مدافع حرم شاد ویادشان گرامی
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 2
    سلام بر روح مطهر شهدا که امنیت مان را مدیون خون ریخته آنها هستیم
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 3
    چه خوب که عاقبت همه ما ختم به خیر باشه و این خیر چه بهتر که شهادت باشه
  • یسنا IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    9 1
    خدا رحمتتان کند مردان مرد
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 1
    فقط میتوانم بگویم شهداء شرمنده ایم شما را بخدا قسم میدهم آن دنیا دست ما را بگیرید
  • حامد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 2
    خوشا آنان که عاشق شدن ورفتن؛وای برما که به دنیای فانی دل بستیم وبهم دیگه وبه کشورمون خیانت میکنیم درمقابل شهدای ۸سال دفاع مقدس وشهدای مدافع حرم وشهدای ترور شرمنده ایم شرمنده ایم وای برما وای برما روحشان شاد ویادشان گرامی وجاودان بادشهدای عزیز بخدا عشق هستید عشق واقعی
  • قنبر علی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 1
    روحش شاد برا خانواده اش آرزوی صبر دارم
  • س IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 1
    خداوند همه شهدا را بیامرزند و انشاالله مرا هم جزو آنان قرار دهند الهم عجل لولیک الفرج
  • الهام IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 1
    روحش شاد ....انشاله شفاعت ما رو بکنه
  • امیر حسین IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 3
    روحشان شاد یادشان تا ابد جاوید
  • علی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 1
    به ولا از تح دل میگم اگر این مریض خواستی که دارم نبود اولین شهید من بودم. خیلی نظام دوست دارم...
  • محمدپارسا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    5 3
    خداوند رحمتشون کنه.روحش شاد و یاد همه شهیدان گرامی باد
  • حجی قربان حسن پور IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    5 2
    واقعا خداوند به خانواده این شهدای حرم صبربدهد ودراخرت با امام حسین ع باشند وروحشان شاد باشد
  • قاسمی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 3
    ما هرچه از دین و شرف و استقلال و آرامش که داریم ثمره خون این شهدا می‌باشد، روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 2
    روحت شاد ای شهید عزیز.کاش قسمت و روزیم شود (شهادت)
  • Zahra IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 2
    براستی خیلی دل وجرات میخاد که ادم هرلحظه بدونه اونجاقراره یه اتفاقاتی بیفته ومشتقانه وشجاعانه دراه خدا ودفاع ازحرم وحریم شیعیان واهل بیت پیش قدم میشوند احسن ورحمت خداوندبرایشان و وای بحال ادمایکه فقط بفکر جاه پول چیزهایه دنیوی هستن وممنون بابت گفتگو وصبربرای خانواده ی شهدا
  • اناری IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    5 2
    خوشا به حال شماپدر و مادر این شهید که فرزندتان عباس همچون علمدارباوفای کربلا حضرت عباس (ع) دو دستش رادر راه دفاع ازبی بی زینب تقدیم کرد.روحش شاد.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    5 1
    خوشا به سعادتش
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    9 3
    خدا رحمتشون کنه خدا صبر بده به خانواده های شهدا
  • ابراهیم IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    3 2
    بسم الله الرحمن الرحیم خوشا به سعادت عباس آقا و شهدا که مصداق یا ایتها النفس المطمئنه هستند. ما غافلان را دعا کنید به شما بپیوندیم
  • فاطمه IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    3 3
    روحت شاد
  • صادق IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 0
    میدونی این تیتر چه بلایی سر خانواده شهید میاره، ابله!
  • اکرم افچنگی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    2 3
    خداوند تمام شهدای انقلاب، هشت سال دفاع مقدس وشهادای مدافع حرم را رحمت کند .اگر آنها نبودند معلوم نبود چه بر سر ما می آمد
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    2 3
    اللهم ارزقنا توفیق الشهادة فی سبیلک
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    2 2
    روحش شاد وخوشابه سعادتشون واقعا این عزیزان گلچین خداهستن وخیلی عزت وکرامت دارن ودرک این سعادت فقط وفقط ادم خودشو میخواد انهم نصیب هرکسی نمیشه وفقط نظر رب العالمینه .بعضیا هنوز درخواب متاسفانه وگاهی بعضیا درفراموشی ومزدوران حقیر خدازده نابینا وووو فقط بچه های مخلص ومخلصین خداعزت واقتدارشونو بیشتر وبیشترکنه
  • ،، IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    2 2
    خوش بحالشون کاش میشد ما دخترام میرفتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس