تعلل تامل‌برانگیز وزارت نیرو در انتشارنتایج مطالعات سد «فینسک»/ مجلس دست مافیای سدسازی را کوتاه می‌کند؟

افغانستان عملیات ساخت سدی با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۶ برابر سد کمال خان بر روی رودخانه فراه که یکی از اصلی‌ترین منابع تامین آب هامون است را در دستور کار دارد.

به گزارش مشرق، مدیریت منابع آب در افغانستان از ابتدای دهه ۹۰ شمسی به طور جد مدنظر دولت مردان این کشور قرار گرفته و برنامه‌های جامعی به منظور استفاده حداکثری از منابع آب این کشور در دستور کار است.

بیشتر بخوانید:

قدردانی اشرف غنی از ایران بابت سد کمال‌خان

بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان، این کشور سالانه پذیرای ۱۶۳ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارندگی است که زمینه دسترسی به ۵۷ میلیارد متر مکعب آب جاری قابل دسترسی را مهیا می‌کند. از سوی دیگر میزان ذخایر آب زیرزمینی قابل دسترسی در افغانستان به ۱۸ میلیارد متر مکعب می‌رسد.

*سند دیپلماسی آب افغانستان نهایی شد

در شرایطی که درآمد ۶۱ درصد از خانوارهای مستقر در افغانستان از محل زراعت تامین می‌شود، لذا علت اصلی توسعه ساخت و سازهای مدیریت منابع آب در این کشور، مسئله توسعه کشاورزی عنوان شده است.

ببینید:

فیلم/جزو ۵ کشور اول دنیا در سدسازی هستیم

به استناد جزئیات برنامه دولت افغانستان به منظور بهبود شرایط مدیریت منابع آب در این کشور، سیاست‌های نظیر نهایی کردن سند دیپلماسی آب افغانستان، تدوین سیاست‌های آب‌های مرزی، زیرزمینی، شبکه آبیاری و مدیریت سیلاب‌ها و تدوین و تطبیق استراتژی ملی آب انجام شده است.

در بخش ساخت و سازها نیز کار روی ۴۲ سد بزرگ که عمدتا بر روی رودهای مرزی افغانستان مستقر است، به همراه توسعه زمین تحت پوشش شبکه آبیاری از ۲.۴ میلیون هکتار به ۳.۱ میلیون هکتار در دستور کار دولت افغانستان است.

*۱۲ سد بزرگ افغانستان در حال احداث است

در حال حاضر از مجموع ۴۲ سد موجود در برنامه مدیریت منابع کشور افغانستان، ۱۲ سد در حال احداث، ۵ سد در مرحله طراحی و ۹ سد دیگر نیز در مرحله مطالعات اقتصادی و زیست محیطی قرار دارد.

در همین راستا به منظور آشنایی بیشتر با سدهای در دست ساخت دولت افغانستان به بررسی چند پروژه عظیم فعال در این کشور می‌پردازیم.

*سد کمال‌خان، مسیر حرکت رود هیرمند را تغییر می‌دهد

اولین پروژه عظیم سدسازی دولت افغانستان که ۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ پس از تکمیل فرآیند آب‌گیری رسما توسط اشرف غنی افتتاح شد، سد کمال‌خان است.

این سد در ۹۵ کیلومتری شهر زرنج ولایت نیمروز افغانستان و بر روی رود مرزی هیرمند واقع شده که پس از عبور از افغانستان وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود. فرآیند ساخت این سد از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی کلید خورد، اما به دلایل متعددی از جمله مشکلات سیاسی گسترده به اتمام نرسید، اما ساخت سد در ۲ سال گذشته با سرعت بیشتری پیگیری و به اتمام رسید.

بر اساس اطلاعات فنی موجود از این پروژه، سد کمال‌خان با ارتفاع ۱۶ متر به طول ۲.۷۴ کیلومتر، ظرفیت ذخیره ۵۲ میلیون متر مکعب آب از رود هیرمند را مهیا می‌کند.

نکته قابل توجه در احداث این سد، ایجاد تغییر مسیر در رود هیرمند است که زمینه خشکی بخشی از بستر این رودخانه را فراهم خواهد کرد. این منطقه از بستر رود هیرمند که به واسطه سد کمال‌خان از مدار انتقال آب خارج می‌شود، به گفته بسیاری از کارشناسان ظرفیت ایجاد ریزگردهای فراوان و وقوع بحران آلودگی هوا در بخش عمده‌ای از شهرهای افغانستان و ایران را به همراه دارد.

علاوه بر  مسائل زیست محیطی ساخت این سد، با توجه به قرارداد ۱۳۵۱ پیرامون رود هیرمند بین ۲ کشور ایران و افغانستان، حق‌آبه ۸۲۰  میلیون متر مکعبی از رود هیرمند برای ایران محفوظ بوده و مفاد این قرارداد بین‌المللی باید در هر ۲ کشور رعایت شود.

در همین راستا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به نگرانی‌ها از گسترش آسیب‌های زیست‌محیطی احداث سد کمال‌خان، گفت:« قبل از احداث این سازه مسیر آب به گونه‌ای بود که به طور طبیعی از توسعۀ بعضی کانون‌های تولید گرد و غبار جلوگیری می‌کرد، ولی این سازه با تغییری که در مسیر آب می‌دهد، احتمال این‌که موجب مشکلات زیست‌محیطی وسیع نه فقط برای ما بلکه برای خود افغانستان هم بشود.»

ظرفیت سد بخش‌آباد ۲۶ برابر سد کمال‌خان

*پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سد پاشدان بر روی رودخانه مرز ایران و افغانستان

یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ سدسازی کشور افغانستان، پروژه سد پاشدان است که در ۲۰ کیلومتری شرق شهر هرات بر روی سرشاخه‌های هریرود واقع شده است.

 براساس اطلاعات فنی موجود، سد پاشدان، پس از بهره‌‎برداری ظرفیت ذخیره ۴۵ میلیون متر مکعب آب را به خود اختصاص می‌دهد و یکی از سدهای بزرگ افغانستان تلقی می‌شود.

در همین ارتباط، سیدعبدالوحید قتالی، والی هرات با اشاره به روند ساخت و ساز سد پاشدان، گفت: « کار ساخت این پروژه ملی ۸۵ درصد تکمیل شده است.»

پیشتر از این عنوان شده بود که عملیات اجرایی ساخت سد پاشدان تا انتهای سال ۱۴۰۰ به انتها می‌رسد و به نظر می‌رسد، با توجه به تشدید فرآیند اجرایی ساخت سد این وعده مسئولان افغانستانی پیرامون بهره‌برداری از سد پاشدان محقق شود.

نکته قابل توجه در ارتباط با احداث سد بزرگ پاشدان، تاثیر این سد بر جریان آب پایدار هریرود واقع در مرز ایران و افغانستان است و این تغییر در جریان آب می‌تواند زمینه مشکلات عدیده‌ای در زیست بوم مرز ۲ کشور را تقویت کند.

ظرفیت سد بخش‌آباد ۲۶ برابر سد کمال‌خان

*ظرفیت ذخیره‌ آب سد بخش‌آباد ۲۶ برابر سد کمال‌خان است

از دیگر پروژه‌های عظیم سدسازی کشور افغانستان می‌توان به پروژه سد بزرگ بخش‌آباد که ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۳۶۰ میلیون متر مکعب آب معادل ۲۶ برابر سد کمال‌خان را دارا است، اشاره کرد.

این سد ۲۷ کیلومتری در ولایت فراه افغانستان و بر روی رود فراه واقع شده که تغذیه اصلی تالاب بین‌المللی هامون به حساب می‌آید.

لازم به تاکید است، رودخانه فراه در طول سال آورده آبی ۱۲۰۰ میلیون متر مکعبی برای ایران دارد که صرف حیات تالاب هامون می‌شود.

عملیات اجرایی ساخت سد بخش‌آباد، در مرداد ماه سال ۹۹ با ساخت تونل‌های انحرافی آغاز شده و انتظار ساخت این تونل‌ها نزدیک به ۱۱.۸ میلیون دلار برای دولت افغانستان هزینه داشته باشد.

ظرفیت سد بخش‌آباد ۲۶ برابر سد کمال‌خان

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • nasra IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    45 1
    اشتباه بزرگ در واگذاری سرچشمه های این رودها در زمان پهلوی اول بوده که بدون هیچ تفکری مثل بحرین واگذار کرده .واشتباه دوم سستی وضعف دیپلماسی نظام حاضر و دفاع از حق آبه تعیین شده هست. سیستان ایران که زمانی انبار غله ایران بوده الان درحال تبدیل شدن کانون ریزگردهاست.باید مثل ترکیه به بهانه های ناامنی وارد خاک افغانستان میشدیم واز اینکار جلوگیری میکردیم
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      9 1
      قاجارها هم قبلترش کل افغانستان و پاکستان رو داده بودند! بعلاوه کلی مناطق دیگه ، فقط کافیه نقشه قبل و بعد زمان قاجارها رو چک کنید. فقط پهلوی وطن فروشی نکردند قاجارها هم برای سفرهای اروپاشون خاک ایران میفروختند.... در کل لعنت خدا بر خاندان های وطن فروش و خائن قاجار و پهلوی که ایران رو دویست سال عقب نگه داشتند.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      1 0
      پهلوی اول مثل پهلوی دوم گاو شیرده ای بیش نبود که بفهمد یا بتواند یا بخواهد از دستورات اربابانش سرپیچی کند
    • DE ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      4 2
      سهم 50 درصد از رژیم دریایی خزر رو چه کسی بخشید و به 11 درصد رساند.؟؟؟؟؟؟
  • TR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    3 1
    ما با عمران و آبادی افغانستان مخالف نیستیم ولی این ابادانی نباید به قیمت بی آبی شرق و حنوب شرقی ایران و خسارات زیست محیطی برای کشورمان انجام شود و افغانستان از نظر حقوق بین الملل و سوابق ابی میان دو کشور اجازه ندارد تا با زدن سد بر روی هیرمند و هریررود سیستان و بلوچستان ایران را با بحران آبی و زیست محیطی روبرو نماید و با توجه به سخنان اشرف غنی در روز افتتاح سد کمال خان باید مقامات ذیربط کشورمان بدون فوت وقت و کمترین ملاحظات دیپلماتیک به افغانستان اولتیماتوم دهد که از یاوه گویی اب در مقابل نفت دست برداشته و برابر سوابق موجود اب را روانه ایران نماید و چنانچه افغانستان از دادن حق ابه منطقی ایران خودداری نماید با دادن اخطاری جدی طی عملیاتی نظامی سد مذکور را منهدم نماید.
    • سعید IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      6 0
      خخخخخ راه نظامی؟ انگار میخواین به سرنوشت انگلیس یا روسیه یا آمریکا دچار بشین
    • Fara hare IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      0 0
      پاسخ به سعید احتمالا پیر آلبانی نشین. نه سعید بابا راه حلش یک اخطار ودوتا موشک قدر روی دوتا از سد های مهمتر هست که آب رو یکجا میاره سیستان و بعدش میبینید چجوری برا دست بوسی پامیشن میان. والبت چندتا بمب فسفری برا مزارع خشخاشی که با آب این سد ها شکل گرفتن تا خاکستر بشن
  • سیدمحمد IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    31 1
    با این اوصاف فاتحه ی دشت سیستان رو خوندن
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    16 69
    آب خودشه اختیارشو داره. خیلی دلتون آب میخواد باید خرج کنین
    • ایرانی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      28 4
      حتما افغانی هستی که این حرف می زنی .
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      7 0
      کاش برای اشغالگران آمریکایی هم اختیار داشتند و برده ناتو و نیروهای آمریکایی نبودند
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      1 1
      وقتی به دست پامون افتادی اونموقع میفهمی
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    25 3
    :))))) می بینم چند سال دیگه که هامون کامل و برای همیشه خشک شده. به چی افتخار میکنید؟ دارن راه ورود اب به ایران رو می بندن اونوقت وزیر خارجه ی ما با نیش تا بناگوش باز از دیپلماسی و همکاری حرف میزنه. متاسفم.
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    28 2
    اﻓﻐﺎﻧﻲ ﻫﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﺮاﻱ ﭼﻨﺪ ﺳﺪ ﻛﻪ ﺑﺮاﻱ ﻫﻤﻴﺸﻪ اﺏ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ اﻭﺿﺎﻉ اﺏ ﻫﻮاﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﻃﻮﻝ ﻧﻤﻲ ﻛﺸﺪ ﻛﻪ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ اﻳﻦ ﺳﺪﻫﺎ ﺧﺸﻚ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻲ اﻳﺮاﻥ ﺩﺭﻳﺎ ﺩاﺭﺩ ﻫﻢ اﺯ ﺷﻤﺎﻝ و ﻫﻢ اﺯﺟﻨﻮﺏ و ﻛﺸﻮﺭ ﺷﻤﺎ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻫﺴﺖ اﺯ ﺩﺭﻳﺎ اﻻﻥ ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺭﻳﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺷﻤﺎ ﺧﻄ ﺗﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﺸﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻴﺮﺳﺪ ﻛﻪ ﺳﺪﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﻟﻲ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭاﻥ ﻓﻘﻄ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﻓﻬﻤﻴﺪ و ﻣﻴﺒﻴﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ اﺷﺘﺒﺎﻫﻲ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭا ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺑﻪ اﺏ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻫﻴﭻ ﻓﻘﻄ ﻓﺮاﻣﻮﺵ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ
    • RO ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      4 24
      مجتبی جان نمیدونم چند سالته ولی اون آب با آب شیرین فرق داره. در ضمن اگه رودهای افغانستان خشک بشه ایران نه تنها خشک شده بلکه ترک هم برداشته
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      9 5
      ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ، بارورسازی ابرها در مقایس وسیع ، لوله کشی آب خلیج فارس (در واقع لوله کشی و انتقال آب اقیانوس به تمام نقاط کشور) و همینطور مهمترینش : آب شیرین کن های صنعتی در مقایس بزرگ ، که خداروشکر تکنولوژی هر سه مورد رو به صورت بومی و صنعتی در داخل کشور داریم. هرکس به اقیانوس بی کران وصل باشه مشکل آب نخواهد داشت.
  • رضا IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    10 3
    با توجه به اینکه ابرها ابتدا از آسمان ایران عبور میکنند، کافی است که تاج کوه هایی ایران رو با ساخت سازه، بالا ببریم. علاوه بر این ابرها رو میشه بارور کرد. چین هر سال به اندازه چهار برابر مساحت فرانسه، ابر بارور میکنه.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      1 0
      چرت میگی ارتفاع کوهها را چطور میخواهی با ساخت سازه بالا ببری
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      بهتر نیست بجای افزایش تاج کوه ها ابرها تو گونی کنیم. عجب نظرات انقلابی در کردید!!!!!!!
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    7 0
    بترس از طوفان نوح که بنیاد برافکن است
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    17 2
    در حالیکه ما در حال رجزخوانی هستیم همسایگان مشغول تقویت زیرساختهای خود هستند و تا بخود آییم مردم با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    0 8
    اگه کشوری برای مهار سیلاب ها و تولید انرژی پاک و بی منت نیاز به احداث یکصد پروژه سدسازی داشته باشه، با دو نوع برداشت و تحلیل برنخوریم!!! ۱. اجرای این پروژه ها برای کشورم از نان شب هم واجب تر و از هر جهت که به آن نگریسته شود به صلاح و آبادانی کشور هست!!! ۲. همین پروژه ها به اندازه یک سوم همان تعداد اگه برای کشور همسایه باشه، میشه علت اصلی ریزگردها و قحطی و نابودی اکو سیتم و غیر انسانی و مخالف روابط همسایگی...!!!
  • ستار IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    10 0
    چرا چندتا از اون موشکهایی که چشم ماهارو دراورده رو نمیکوبن توی این دوتا سد تا اقتدار ایران بیشتر بشه؟ میترسین افغانیا بخورنتون؟
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    2 0
    این سدها عامل اصلی خشکسالی هستن. افغانستان داره راه ایران رو میره. چند سال بعد اثرات این سدها رو به وضوح میبینین که هر دو کشور ایران و افغانستان رو نابود میکنه
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    همون طور که ایران آب خود را بر روی کشور های دیگه بسته است افغانستان هم همون کار را کرده دومش هم حق افغانستان است سوم اگر این سد بشکند ضرر بسیاری به ایران وارد میشود به همین دلیل است که ایرانی اقدامی نمیکند نگرنه سد را ازبین می برد
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    با زدن تونل به هر قیمتی میتوان آب رودخانهای که مشترک هستیم اب را به درون خاک ایران هدایت کنیم. اگر افعانستان یه کم خودشو جمع جور کنه سلام ایران را هم جواب نمیده
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 0
    افغانستان از کارشناس خارجی استفاده می کنند ولی ایرانیان از دانش خود،سدایران‌می‌سازه‌بغل‌کوه‌نمک‌اب شیرین هم شور میشه‌وتمام‌درختها‌خوزستان‌را‌خوشک‌می‌کند
  • DE ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 1
    تنها راه مطیع کردن دولت افغانستان و جلوگیری از اقدامات مخرب در خصوص سد سازی و ایجاد مشکلات عدیده یرای هم وطنان عزیزمان در سیستان اعلام دولت ایران به خروج مهاجرین افغان از کشور ما و بازگشت به سرزمین خودشونه که با این کار سیل عظیم بازگشت 6 میلیون مهاجر موجود در ایران به کشور افغانستان و شروع هزاران مشکل برای دولت یاغی افغانستان باعث میشه که به خودشون بیان و ادعاهای پوچ در خصوص حق آبه طبیعی ایران رو تکرار نکنن. ایران و ایرانی در طول 40 سال گذشته بزرگترین فشارها رو از دوش ملت و کشور افغانستان برداشته و در جهت رفاه این مردم در حد توان گام برداشته و این محبت ها نباید باعث یاغی شدن دولت افغانستان بشه. تنها کافی است تا ایران اولتیماتوم بازگشت مهاجرین افغان رو صادر کنه..
  • ا مید IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    ایران و افغانستان هردو یک سر زمین بوده وفلات ایران یاد میشود در زمان قاجار و حکومت ناصر الذین شاه دولت خبیث انگلیس خراسان بزرگ را از ایران جدا ساختند وزنه مشهد و هرات دو شهر هم فرهنگ و همزبان سالیان سال درکنار همدیگر جزو سرزمین پر افتخار خراسان انگلیس با این جدایی به هدف خود رسید ضربه به زبان فارسی و فارسی زبانان وهم اکنون هم مشکل حق آبه ولی در زمان رضاشاه همین مرز شرقی کنونی برقرار بود ولی در زمان او انگلیس دسیسه جدایی خوزستان را در سر داشت با کمک شیخ خزعل و عراق که خوشبختانه ناکام ماند راستی ایران هم در مرز های غربی خود به عراق از جریان آب مانند ترکیه جلوگیری و باعث گر وغبار دایمی در ایران و عراق شده است49983
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    قاجار و پهلوی را ولش کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس