ایران و چین

یک اندیشکده آمریکایی بر این باور است که توافق راهبردی ۲۵ ساله به وضوح جمهوری اسلامی را در رأس رسالت منطقه‌ای چین قرار می‌دهد، آن‌هم به گونه‌ای که در نهایت به تقویت چشمگیر حکومت حاکم بر تهران منجر شود.

سرویس جنگ نرم مشرق - شورای سیاست خارجی آمریکا در یادداشتی به قلم ایلان برمن معاون ارشد این اندیشکده محافظه‌کار نوشت: جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی چین در خاورمیانه طی روزهای پایانی هفته یک جهش عظیم رو به جلو را تجربه کردند و مقامات چین و ایران به منظور امضای یک قرارداد همکاری گسترده جدید در تهران گردهم آمدند. این نشست که در جریان دیدار رسمی وانگ یی وزیر امور خارجه چین از جمهوری اسلامی برگزار شد، روندی را مدون می‌سازد که از مدت‌ها قبل در حال شکل‌گیری بوده است: یک همسویی مهم و بزرگ راهبردی میان پکن و تهران.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


واکنش اندیشکده آمریکایی به همسویی راهبردی پکن و تهران / توافق راهبردی ۲۵ ساله باعث تقویت چشمگیر ایران در منطقه خواهد شد

چین رسماً شریک اصلی جمهوری اسلامی در جهان شد

این کارشناس آمریکایی می‌نویسد: رئوس کلی این سازوکار از ماه‌ها قبل مشخص بوده است. تابستان سال گذشته، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران علناً فاش کرد که مجلس این کشور در حال سپری کردن مراحل نهایی تدوین طرحی جهت همکاری بلندمدت با چین است. این قرارداد ظاهراً یک توافق راهبردی فراگیر ۲۵ ساله به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار بود که موارد گوناگون از مشارکت چین در بخش مخابرات ایران گرفته تا همکاری‌های نزدیک‌تر میان نیروهای مسلح دو کشور را دربرمی‌گرفت. با اینکه جزئیات کامل «شراکت راهبردی جامع» که اخیراً توسط وزرای امور خارجه ایران و چین تدوین گردید هنوز افشا نشده است، اما به نظر می‌رسد این جزئیات کم‌وبیش همان مواردی هستند که در ماه ژوئیه مدنظر قرار گرفتند.

چین در قالب این توافق از دسترسی ترجیحی به مجموعه‌ای از پروژه‌های زیربنایی ایران بهره‌مند گردیده و بنادر و تأسیسات دریایی جدیدی متناسب با تجارت منطقه‌ای رو به شکوفایی و حضور دریایی فزاینده خود دست‌وپا کرده است. در عوض، چین رسماً نقش شریک جهانی اصلی جمهوری اسلامی ــ و شریان حیاتی اقتصادی این کشور در مواجهه با هرگونه فشار آتی احتمالی از طرف آمریکا یا اروپا ــ را ایفا می‌کند.

واکنش اندیشکده آمریکایی به همسویی راهبردی پکن و تهران / توافق راهبردی ۲۵ ساله باعث تقویت چشمگیر ایران در منطقه خواهد شد

ردپای منطقه‌ای چین در حال تغییر است

این اندیشکده ادامه داد: با وجود این، توافق مزبور همچنین نشان‌دهنده آن است که ردپای منطقه‌ای چین در حال تغییر است. پکن طی نیم دهه گذشته عملاً بر روی گسترش نفوذ خود در خاورمیانه از طریق سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، حمایت سیاسی از حکومت‌های منطقه، و حتی تماس‌های عمیق با ارتش‌های محلی متمرکز گردیده است. بخشی از این توجهات بی‌شک به ابتکار «کمربند و جاده» این کشور مربوط می‌شود. ابتکار مزبور عبارت است از شبکه‌ای از پروژه‌های زیربنایی و توافقات تجاری که پکن بواسطه آنها اکنون به دنبال شکل‌دهی مجدد نظم جهانی است. اما تلاش چین در خاورمیانه ماهیت فرصت‌طلبانه نیز دارد؛ در شرایطی که آمریکا طی سال‌های اخیر بطور فزاینده‌ای از امور منطقه فاصله گرفته است، یک خلأ سیاسی شکل گرفته که پکن همواره بسیار مشتاق بوده آن را پر کند.

توافق جدید چین و ایران ممکن است موازنه با اعراب را برهم بزند

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: چین تا به اینجای کار در راستای فائق آمدن بر شکاف‌های فرقه‌ای عمیق در خاورمیانه به سختی تلاش کرده است. برای نمونه، نزدیکی پکن به ایرانِ شیعه به لحاظ تاریخی از طریق نزدیکی به کشورهای سنی نظیر مصر، امارات، و عربستان متوازن شده است. این کشورها به نوبه خود از سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین منفعت فراوان برده‌اند و به همین دلیل دوست ندارند به درخواست واشنگتن مبنی بر انتخاب میان آمریکا و چین در قالب «رقابت میان قدرت‌های بزرگ» توجه کنند.

شورای سیاست خارجی آمریکا مدعی شد: با این حال، توافق جدید میان چین و ایران اکنون شاید این موازنه را برهم بزند. دولت چین از طریق توافق مزبور ظاهراً دارد این پیام را می‌فرستد که حکومت روحانیون ایران را به‌عنوان شریک خود در منطقه انتخاب کرده است. این توافق به وضوح جمهوری اسلامی را در رأس رسالت منطقه‌ای چین قرار می‌دهد، آن‌هم به گونه‌ای که شاید در نهایت به تقویت چشمگیر حکومت حاکم بر تهران منجر شود.

واکنش اندیشکده آمریکایی به همسویی راهبردی پکن و تهران / توافق راهبردی ۲۵ ساله باعث تقویت چشمگیر ایران در منطقه خواهد شد

نگرانی حکومت‌های سنی از توافق ایران و چین

این اندیشکده آمریکایی در پایان تصریح کرد: البته چینی‌ها تلاش خواهند کرد تا حکومت‌های سنی منطقه را متقاعد کنند که هیچ چیز عوض نشده است. اما مقامات در ریاض، ابوظبی، و دیگر پایتخت‌های خاورمیانه باید محتاطانه عمل کنند و در خصوص آگاهی از جزئیات همسویی راهبردی جدید چین با جمهوری اسلامی به پکن فشار بیاورند. آنها همچنین باید این سؤال را مطرح کنند که با توجه به پیوندهای اقتصادی، سیاسی، و نظامی رو به رشد چین با کشوری که دشمن منطقه‌ای آنها محسوب می‌شود، پکن قصد دارد دقیقاً به چه نحو یک شریک قابل اتکا برای آنها باقی بماند.

درباره نویسنده:

ایلان برمن معاون ارشد اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکاست. او در زمینه امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه، آسیای میانه، و فدراسیون روسیه تخصص دارد و از طرف سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع این کشور رایزنی کرده و همچنین به مسائل مرتبط با سیاست خارجی و امنیت ملی در طیفی از سازمان‌های دولتی و دفاتر کنگره کمک کرده است. شبکه سی‌ان‌ان وی را یکی از «کارشناسان برجسته خاورمیانه و ایران» در آمریکا نامیده است.

درباره اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا:

اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا یک اندیشکده محافظه‌کار واقع در واشنگتن است که نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، عضو هیئت مشاوران آن به شمار می‌رود. رابرت سی مک‌فارلن مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، توماس جی ریج وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا، آر جیمز وولسی رئیس سابق سازمان سیا نیز از دیگر اعضای برجسته هیئت مشاوران این اندیشکده هستند.

این اندیشکده در سال ۱۹۸۲ با هدف ارائه تفسیر و تحلیل به سیاست‌گذاران آمریکایی تأسیس شد. اندیشکده مزبور همواره بر روی یک رسالت جنگ‌طلبانه در حوزه سیاست خارجی و دفاعی آمریکا تأکید کرده است. فعالیت‌های اصلی اندیشکده شامل انتشار دیدگاه‌ها و خلاصه‌های راهبردی، برگزاری کنفرانس، و اعزام کارشناسان خود به جلسات استماع کنگره می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    9 5
    ‏با ارتباط تجاری و مالی با یوان دیجیتال چین ، بهانه ‎fatf هم از جریان تحریف برای حمله به ‎قرارداد ۲۵ ساله با چین گرفته خواهد شد
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      4 1
      یک روزنامه امریکایی گفته این قرارداد یک بازار صادرات مهم برای ایران ایجاد میکنه و سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری برای ایران می آورد و از همه مهم تر اینکه تحریم های امریکا را شکست می دهد.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    14 18
    هر کشوری هم مثل چین بخواهد نفت با قیمت نصف و در عوض فروش خدمات با چندین برابر قیمت به ایران داشته باشد قدرت مندخواهد شد
    • حامد IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      13 12
      شما از اون رقاص های شب برجامی نیستی؟
    • مانی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      5 11
      هر وقت اومدی ایران نظر بده جوجو
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      5 4
      با سند و مدرک حرف بزن. این حرفا و ارقام و اعداد رو در کدوم دکون پیدا کردید؟ خجالت نمیکشید از دروغ؟ شرم نمیکنید از شارلاتان بازی مجازی؟ این هنوز یه تفاهم نامه کلی هست بدون عدد و رقم.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      4 1
      چین اکنون بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست و خیلی قبل از اینها قدرتمند شده بود.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      2 1
      هاآرتص: توافق ایران و چین شکست استراتژی ترامپ و نتانیاهو را نشان داد.
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      4 0
      وقتی رسانه انگلیسی از بی دین بودن چین می گوید و رضا پهلوی نگران مردم می شود ! و بایدن احساس خطر می کند و رسانه منافقین جیغ می کشد و کار بدانجا می رسد که گلشیفته فراهانی پشت سر هم توئیت می زند باید بفهمیم این قرارداد به نفع ایران و به ضرر امریکاست.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    5 10
    ممنون مشرق
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    10 11
    من که به این توافق نامه امیدوارم
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      6 8
      من هم
  • علوی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    5 8
    تحلیل جالبی بود.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    8 10
    ما به حرف و نظر مقامات و کارشناسان امریکایی نداریم. فقط نظر کارشناس و تحلیلگر برجسته بین المللی خانم گلشیفته رو قبول داریم ..... خخخخخ
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      4 3
      تا تو هستی نیازی به هیشکی نیست
    • GB ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      6 2
      18:10 به نظرم داره استاد گلشیفته رو مسخره میکنه. جدی نگیر
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    4 4
    ببینید عزیزان مشکل بانکی و سوئیفت و اف ای تی اف هنوز پابرجاست
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      6 3
      کسایی که این تفاهم نامه رو اضاا کردن فکر اینجاهاش رو هم کردن. حذف دلار و چرخه یو ترن و تبادلات مستقیم با ارز دو کشور چاره ی این موضوع هست. همین الان هم چین بزرگترین مشتری نفت ماست
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    11 5
    جالب میدونید چیه بی بی سی انگلیسی داره میگه این قرار داد به نفع ایرانه بی بی سی فارسی میگه خیانته و وطن فروشی واشنگتن پست میزنه این قرار داد ایران رو از بن بست خارج میکنه صدای آمریکا میگه ایران رو مستعمره میکنه دویچه وله ی انگلیسی میگه قرار داد راهی است برای خروج از فشار برای ایران دویچه وله ی فارسی میگه ایران رو به بن بست میرسونه! فرقش میدونی چیه؟ اولیا باید تحلیل واقعی ارایه بدن به مخاطبشون دومی ها پول میگیرن زر مفت بزنن برای کنترل ذهن مردم ایران
  • FR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    8 4
    آمریکا از امور خاور میانه فاصله نگرفته ست بلکه شکست خورده وعلی رغم خباثتهای چند دهساله موفق نشده به اهدافش برسد
  • رضا IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 8
    اين توافق زمانى به درد ايران ميخووره كه تحريمى وجود نداشته باشه ، ما ايرانى ها معمولاً جوگيريم و دوست داريم اوهام و خيالات خود را جايگزين حقيقت كنيم ، چين طرف اصلى تجارت خارجيش امريكاست بعد با فاصله بسيار زياد اروپا و … حجم تجارت با ايران اگر يكصدم حجم تجارت با امريكا باشه ، بنابراين چينى ها اينقدر عاقل هستند كه اونو فداى اين نكنند ، در هر صورت من اين نكته رو در اينجا ميگم تا در مشرق ثبت بشه و اون هم اينه كه تا تحريم ها هست و دو تا لوايح اف تى اى اف و پالرمو به تصويب نرسه هزار تا از اين سندها هم به يه خروس قندى نمى ارزه !
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      4 1
      واشنگتن تایمز: افسار تحریم های ایران از دست امریکا در رفته است چین تحریمهای ایران را به بازی می گیرد.
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      3 1
      پس نگرانی امریکا و اسرائیل از این قرارداد همکاری به چه دلیل است ؟!
  • ابوالفضل IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    9 2
    جوجه رو اخر پاییز میشمارن
  • رضا IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 3
    ی مثال خ کوچیک نشون میده این قراردادتاثیری داشته یانه،آیا قیمت ماشینای چینی ک ده برابرشدندمیشکنه یانه؟ فعلن ک چیزی ندیدیم!!!!!
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      7 0
      قیمت ماشینا ده برابر نشده ارزش پول ما یک دهم شده
  • داریوش IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 2
    درود البته از فردا دلار میشه هفت تومان خط فقر هم میشه دویست هزار
  • حقیقت IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 2
    قرار داد با چین باعث میشه قیمت نفت بجای رسیدن به ۱۰۰ دلار به ۱۰ دلار برسه و چین تو هر بشکه ۹۰ دلار سود میکنه و تورم بالا می ره و کارگرهای نفتی که قبلا با یه ملیون نفت استخراج میکردن حالا با ۱۰ ملیون اینکار میکنن و استخراج نفت ۱۰ دلاری تو ایران به صرفه میشه
  • FR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 3
    من یک سوال از برادران ارزشی دارم آیا چین پس از این قرارداد حاضر است ۲۰ میلیارد دلار بدهی پیشین و پول نفت را از این به بعد به ایران ارسال کند؟یا قرار است نفت ارزان در قبال کالا به ایران بدهد؟
  • حسن IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    2 0
    با سلام و تشکر بابت ترجمه و در اختیار قراردادن این مقاله یک تذکر، لطفا واژه من در آوردی خاورمیانه را از تمام نوشته های خود حذف کنید. واژه صحیح غرب آسیا است.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 2
    چین الان داره تحریمهای آمریکا رو اجرا میکنه چون از آمریکا میترسه. ۴ تا بشکه نفت قاچاقی که نشد دور زدن تحریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس