سازوکار ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری/ ۵ و ۶ خرداد؛ موعد اعلام اسامی نهایی داوطلبان احراز صلاحیت‌شده

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری فقط در وزارت کشور و به صورت حضوری انجام می‌شود، بعد از پایان ثبت نام پرونده آنان برای رسیدگی به صلاحیت‌شان به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

به گزارش مشرق، با پایان وقت اداری امروز یکشنبه ۲۲فروردین ماه و اتمام زمان ثبت نام از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری که از روز دوشنبه ۱۶فروردین۱۴۰۰ آغاز شده بود، داوطلبان این انتخابات نیز باید مانند داوطلبان انتخابات شوراهای شهر، انتخابات میاندوره‌ای اول یازدهمین دوره مجلس، دومین میاندوره‌ای مجلس خبرگان منتظر روند قانونی تائید صلاحیت‌ها و نیز روز سرنوشت ساز ۲۸ خرداد بمانند.

بیشتر بخوانید:

آیا عبدالناصر همتی به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است؟

اما در این میان یکی دیگر از انتخابات‌هایی که در روز ۲۸ خرداد برگزار می‌شود و ثبت نام آن هنوز انجام نشده است سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که نسبت به دیگر انتخابات‌ها نیز از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

٢١ اردیبهشت ۱۴۰۰؛ آغاز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز ٢١ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و داوطلبان ۵ روز فرصت دارند تا در این دوره از انتخابات ثبت نام کنند.

البته داوطلبان ۲۰ روز هم فرصت تبلیغات دارند. براساس زمان بندی تعیین شده، مجموع زمان و فرآیند انتخابات ریاست جمهور ۳۹ روز تعیین شده است.

در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار شد، بیش از ۵۶ میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دهی و بیش از یک میلیون نفر رأی اولی در کشور وجود داشت و قاعدتاً این رقم برای انتخابات پیش‌رو افزایش پیدا خواهد کرد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۹۶ انجام شده بود و مردم مشارکت ۷۳.۳۳ درصدی را در این انتخابات رقم زده بودند که رشدی ۱۲ درصدی نسبت به انتخابات گذشته داشته است.

انتخابات

سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره سازوکار ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری  می‌گوید، ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۱ اردیبهشت شروع می‌شود و به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه ثبت نام فقط در وزارت کشور و به صورت حضوری انجام می‌شود، تصریح می‌کند، بعد از پایان ثبت نام، پرونده آنان برای رسیدگی به صلاحیت‌شان به شورای نگهبان ارسال می‌شود. شورای نگهبان ۵ روز فرصت دارد که به این موضوع رسیدگی کند. اگر لازم شد، این زمان برای  ۵ روز دیگر هم قابل تمدید است.

سخنگوی ستاد انتخابات یادآور می‌شود: پس از پایان فرایند بررسی صلاحیت‌ها، اسامی نامزدهای تاییدشده توسط شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال می‌شود و وزازت کشور آن را منتشر و به اطلاع مردم می‌رساند. از فردای آن روز تبلیغات نامزدها آغاز می‌شود.

بر این اساس پس از تشکیل هیئت اجرایی مرکزی در ۱۱ اسفندماه ۹۹، هیئت‌های اجرایی در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ با مهلت سه روز، ثبت نام از تاریخ ۲۱ لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه با مهلت ۵ روز، انتشار اسامی نهایی ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ به مدت ۲ روز، تبلیغات از تاریخ هفت تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به مدت ۲۰ روز در نظر گرفته شده و ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ممنوعیت تبلیغات و ۲۸ این ماه نیز روز اخذ رأی اعلام شده است.

به هر روی قطار انتخابات ۱۴۰۰ که حرکت خود را از ۲۰ اسفند ماه ۹۹ آغاز کرده و در میانه راه قرار دارد؛ با نزدیک‌تر شدن به زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، حرکت این قطار شیب تند و هیجانی تری به خود می‌گیرد و به تبع آن فضای سیاسی کشور نیز گرمتر و پرشورتر می‌شود، امیدواریم در فضای کنونی کشور که با سایه افکندن بیماری کرونا روی همه حوزه‌های زندگی بشر، شرایط سختی پیش روی مردم قرار گرفته است، برگزاری انتخابات‌های ۱۴۰۰ بتواند شادی و نشاط مضاعفی را به جامعه هدیه دهد و افراد با صلاحیت را راهی جایگاه‌های مهم سیاسی و تصمیم گیری کشور کند.

سازوکار ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری +جدول
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس