انتخابات نمایه

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خصوص آخرین وضعیت بسته شدن لیست شورای ائتلاف برای شورای شهر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: احتمال دارد شهردار آینده تهران خانم باشد.

به گزارش مشرق، ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در خرداد سال جاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

در خصوص نحوه بستن لیست انتخابات توسط اصولگرایان برای شورا و آخرین وضعیت ثبت نام در درگاه اینترنتی، انتخاب شهردار و ... با پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به گفت‌وگو نشستیم.

شهردار آینده تهران کیست؟

در خصوص آخرین وضعیت بستن لیست ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران توضیح می‌دهید؟ 

***سازوکارهای ایجاد اجماع ،انسجام و رسیدن به لیست واحد در دستور کار

انتخابات پیش رو، انتخابات بسیار حساس و مهم است و طبیعتا مهم‌ترین انتخابات کشور است و سازوکارهای مطلوب به خود را می‌طلبد. همه تلاش ما روی این موضوع قرار گرفته که جریان نیروهای انقلابی با انسجام ،وحدت، یکدلی و همدلی ورود کنند و سازوکارهای ایجاد اجماع و انسجام و رسیدن به لیست واحد موضوع مهمی است که در دستورکار شورای ائتلاف قرار دارد.

تاکنون چند نفر در سراسر کشور در سامانه شورای ائتلاف برای انتخابات شورای شهر شرکت کرده اند؟

***ثبت نام بیش از ۲۰۵ هزار نفر در سراسر کشور در سامانه شورای ائتلاف

در حال حاضر ثبت نام و تشکیل مجامع منتخب شورای ائتلاف در شهرستان‌ها روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، اما ثبت نام همچنان ادامه دارد و از مرز ۲۰۵ هزار نفر گذشته‌ایم. بعد از ثبت نام مجامع عمومی‌، مجامع منتخب انتخاب می‌شود البته این انتخاب در برخی شهرستان‌ها انجام و در باقی شهرستان‌ها در حال برگزاری است.

نکته بسیار مهم این است که برای اولین بار شکل انتخابات تناسبی در جریان انقلاب شکل گرفت. افرادی که ثبت نام می‌کنند از درون نیروهای انقلابی هستند و همه احزاب و اقشار حضور دارند و افراد با تفکر نیروی انقلاب و مشی شورای ائتلاف در سامانه ثبت نام می‌کنند.

***رفع نقیصه های دموکراسی/صفر تا ۱۰۰ نداریم

ما به دنبال این بودیم که نقیصه‌های دمکراسی برطرف شود. در دمکراسی می‌گویند اکثریت،‌ اما واقعیت این است که اگر اکثریت ۱+۵۰ باشد تمام کرسی‌ها را اشغال می‌کنند. در انتخابات ها دیده اید که یک طرف ۴۰ درصد و طرف دیگر ۶۰ درصد آراء را اگر می‌آورد آن ۶۰ درصد یعنی صد درصد صندلی‌ها را اشغال می‌کردند و ۴۰ درصد هیچ می‌شد و هیچ سهمی از صندلی‌ها نداشتند و این یک مشکل بود. ما در شورای ائتلاف این موضوع را برهم زدیم، مجمع عمومی تشکیل و به گروه‌های ۱۵ نفره تبدیل شدند که ۳ نفر نماینده ۱۵ نفر به مجمع منتخب راه می یابد(یعنی هر ۱۵نفر ۳ نفر در مجمع تصمیم گیر دارند).

***همه سلایق می‌توانند در انتخابات شرکت کنند

به نظر بنده با این روند بسیاری از مشکلات حل می‌شود و از موضوع صفر و صدی جلوگیری می‌کنیم و با این کار همه سلایق می‌توانند شرکت کنند. به همین دلیل این روش اتخاذ شد.

***کار ما از پایین به بالاست/ با توجه به زمان محدود ظرفیت خوبی شرکت کردند

بعد از مجمع عمومی، مجمع منتخب تشکیل و در نهایت شورای ائتلاف تشکیل می‌شود و این کار را ما از پایین به بالا انجام داده‌ایم. مجمع شورای ائتلاف شهرستان ها مجمع استان را تشکیل می‌دهد و مجمع شورای ائتلاف استان‌ها، کنگره ملی را که شامل احزاب و اقشار مختلف مردم است را تشکیل می‌دهد و در نهایت شورای مرکزی و هیأت اجرایی شکل می‌گیرد و تاکنون در سامانه شورای ائتلاف ۲۰۵ هزار نفر برای انتخابات از پایین به بالا شرکت کرده‌اند و با توجه به وضعیت کرونا ما این کار را در فضای مجازی انجام دادیم. در شکل گیری ثبت‌نام و فرایندهای آن امکان دارد که بعضا موانعی وجود دارد اما فرایند در حال اجراست و با توجه به زمان محدود ظرفیت خوبی شرکت کردند. این ظرفیت بزرگ برای جریان انقلاب است.

در خصوص فرایند بسته شدن لیست توضیح می دهید؟

***باید از احتمال تأثیرگذاری جریانات سیاسی بر روی شورا کاهش دهیم

ما در فرایند انتخاب دو مدل را برای شورای شهر و ریاست جمهوری انتخاب کرده‌ایم. مدل شورای شهر کاملا متفاوت است، شورای شهر انتخاباتش اجتماعی است و باید از احتمال تأثیرگذاری جریانات سیاسی بر روی شورا کاهش دهیم و این موضوع به حداقل برسد و باید در ترکیب شورا موضوعات اجتماعی و کارشناسی دیده شود.

***یک برشی از دل شورای ائتلاف شهرستان‌ها زده‌ایم و لیست شورای شهر بر اساس نیاز مدیریت شهر بسته می‌شود

ما یک برشی از دل شورای ائتلاف شهرستان‌ها زده‌ایم و لیست شورای شهر بر اساس نیاز مدیریت شهر بسته می‌شود. افرادی وارد لیست می‌شوند که در عرصه‌های اجتماعی، کارشناسی و مدیریت شهر تبحر دارند و البته این فرایند طولانی است.

۷۰ نفر از مدیران و معاونین آقای قالیباف در شهرداری تهران در این دوره برای حضور در انتخابات ششمین دوره شورا شرکت کردند. آیا در لیست شورای ائتلاف این افراد سهمی دارند؟

***مدل سهم‌خواهی را برنمی‌تابیم/لیست بر اساس شایسته سالاری

ما در انتخابات گذشته نشان دادیم که مدل سهم‌خواهی را برنمی‌تابیم. مدل استخراج لیست تهران نشان داد که جریان انقلاب بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب می‌شود و باید افراد متخصص و انقلابی باشند. کسی که قرار است در لیست قرار گیرد باید به مسائل شهر آگاه باشد.

***به دلیل نسبت افراد وارد لیست نمی شوند/هر کدام از مدیران که شایستگی داشته باشند در لیست قرار می گیرند

ما افراد را به خاطر نسبت وارد لیست نمی‌کنیم و معیار ما شایسته‌سالاری است تا بتوانیم معضلات شهری را برطرف کنیم. البته من این را هم عرض کنم که قرار نیست لیستی را مبنی بر مدیران شهرداری ببندیم، اما هر کدام از مدیران که شایستگی داشته باشند و با ویژگی‌های شورای ائتلاف تطبیق داشته باشند می‌توانند در لیست قرار گیرند، اما این که نگاه ما این باشد که فرد صرفا مدیر شهرداری بوده و باید در لیست قرار گیرد این طور نیست. البته باید روند ثبت نام را انجام دهند و مدیری که می‌خواهد در لیست باشد حتماً  باید سوابق و همچنین برنامه برای شهر داشته باشد.

شائبه‌هایی مبنی بر حضور آقازاده‌ها در لیست وجود دارد، در این باره توضیح می‌دهید؟

***آقا زاده و داماد زاده در لیست نداریم/تاکید بر ملاک شایسته سالاری

به آقازاده، دامادزاده و... به هیچ عنوان به دلیل این که نسبتی با کسی یا فردی داشته باشد در لیست قرار نمی‌دهیم اما ممکن است فرزند کسی خودش صاحب قابلیت باشد و ظرفیت‌های لازم را داشته باشد. احتمال حضور فرد در لیست وجود دارد اما باز هم تأکید می‌کنم شایسته سالاری ملاک ماست.

ثبت‌نام در درگاه انتخابی شورای ائتلاف تا سی و یکم فروردین است احتمال تمدید ثبت نام وجود دارد؟

***احتمال تمدید ثبت نام در درگاه انتخاباتی شورای ائتلاف

بله این احتمال وجود دارد. ما برای شکل گیری یک لیست واحد در تهران و در کشور تلاش می‌کنیم.

‌ در خصوص روند بسته شدن نهایی لیست توضیح می‌دهید؟

***هنوز روند نهایی بسته شدن لیست نهایی نشده است

قرار است در جلسه آتی به این موضوع پرداخته شود و هنوز فرایند قطعی نیست. به همین دلیل من هم نمی‌توانم قطعی بگویم اما تلاش می‌کنیم باز هم می‌گویم که شایسته سالاری در اولویت باشد.

در حال حاضر چند نفر در تهران در درگاه اینترنتی ثبت نام کرده‌اند؟

***بیش از ۲۰۰۰ نفر در تهران ثبت نام کرده اند/منتظر نظر هیات نظارت در خصوص رد صلاحیت ها هستیم/بررسی رزومه ها آغاز شد

دو هزار و خرده‌ای شرکت کرده‌اند و در این محدود رقم بالایی است. البته ما همچنان منتظریم که هیأت اجرایی و هیأت نظارت نظر قطعی را درباره رد صلاحیت کاندیدا بدهد، اما متوقف نشده‌ایم و بررسی رزومه کاندیداها را آغاز کرده‌ایم. کار دشواری است که بین دو هزار نفر رزومه را بررسی کنیم، اما تلاش می‌کنیم که حقی ضایع نشود و افرادی که شایسته هستند در لیست قرار گیرند.

برخی اخبار مبنی بر این وجود دارد که احتمالا چند لیست از اصولگرایان برای انتخابات شورا ارائه می‌شود، در این باره توضیح می‌دهید؟

***تلاش برای لیست واحد/ممکن است شاخص‌هایی برای نامزدها در نظر بگیریم

ما تلاش می‌کنیم که به یک لیست واحد برسیم و نباید از شایسته سالاری دور شویم. باید زمینه‌های وحدت فراهم شود. تمامی افراد می‌توانند شرکت کنند. ما به دنبال لیست پر اثر هستیم. هنوز مدل ما قطعی نشده است و ممکن است شاخص‌هایی برای نامزدها در نظر بگیریم، اما باز هم تلاش می‌کنیم که به لیست واحد برسیم.

در صورتی که لیست‌ها رقابتی شود، آیا یک فرد می‌تواند علاوه بر این که در لیست شما حضور دارد در لیست‌های دیگر هم قرار گیرد؟ در این باره توضیح می‌دهید؟

هنوز در این زمینه مصوبه نگرفته‌ایم و نمی‌توانیم اعلام کنیم ولی در انتخابات مجلس برای این که لیست تشتت و اختلاف ایجاد نشود و مردم دچار سرگشتگی نشوند، موضوع اشتراک بعلاوه ۲ مطرح شد، اما هنوز برای انتخابات شورای ششم تصمیم قطعی گرفته نشده است. طبیعی است که با لیست اصلاح طلبان رقابت می‌کنیم و در درون جبهه انقلاب تا جایی که امکان داشته باشد به وحدت می‌رسیم.

اخباری مبنی بر این که در آینده امکان دارد که شهردار تهران خانم باشد مطرح است و در این باره اسامی چند نفر مطرح شده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

***احتمال دارد شهردار آینده تهران زن باشد/نگاه جنسیت محور نداریم

بله، این احتمال هم وجود دارد که شهردار آینده تهران زن باشد. همه گزینه‌ها بررسی می‌شود. به موضوع انتخاب شهردار جنسیت محور نگاه نمی‌کنیم، هر کسی که بتواند گره از مشکلات شهر باز کند و خدمات مناسبی بدهد و رضایتمندی ایجاد کند، می‌تواند شهردار باشد.ما جنسیت محور نگاه نمی‌کنیم که شهردار زن باشد یا مرد. هر کسی که شایسته‌تر باشد بر اساس نظر شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب می‌شود.

با توجه به سوابقی که شما در مجلس و مدیریت شهری دارید، مدیریت فعلی شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

***۴ سال است که خدمت رسانی در شهر متوقف شده و حتی عقبگرد هم داشته اند

۴ سال است که خدمت رسانی در شهر متوقف شده و مردم منتظر روزهای باشکوه گذشته و بلکه بهتر از آن هستند. 

***در دوره شورای چهارم در همین ایام‌ هر روز مردم شاهد افتتاح یک پروژه بودند

بالاخره می‌توان ۴ سال دوره مدیریت فعلی را با شورای چهارم، سوم و دوم تطبیق داد. کارنامه شورای پنجم کارنامه خوبی نیست. در دوره شورای چهارم در همین ایام‌ هر روز مردم شاهد افتتاح یک پروژه بودند و در سال آخر صد کیلومتر مترو به تهران اضافه شد.

***سکوت خبری/گذرگاه و آسفالت موضوع مدیران فعلی/متأسفانه شورای پنجم در سیکل سیاسی قرار گرفت/مدام فرافکنی می کنند

اما در حال حاضر می‌بینیم که سکوت خبری است و کار به جایی رسیده است که گذرگاه و آسفالت موضوع شورای پنجم می‌شود. متأسفانه شورای پنجم در سیکل سیاسی قرار گرفت و با فرافکنی‌های دائمی مدام می‌گفتند که گذشتگان چه کردند. ما هم در همان روزها گفتیم شما برنامه بریزید و کار کنید. مردم چشم بیداری دارند و خودشان مقایسه و تشخیص می‌دهند که شما چقدر کارنامه موثری خواهید داشت.

***حتی اعضای فعلی شورای شهر هم از وضعیت موجود صدایشان درآمده

در این ۴ سال متأسفانه نه تنها شهر متوقف شده، بلکه عقبگرد هم داشته‌ایم. از چاله چوله‌های شهر گرفته تا وضعیت مترو و مردم کاملا این موضوع را احساس می‌کنند. حتی اعضای فعلی شورای شهر هم از وضعیت موجود صدایشان درآمده و نسبت به عملکرد گلایه و انتقاداتی دارند و بارها رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه‌ها این موضوع را متذکر شده است. شهرداری در مسیر خدمت نیست و مردم منتظرند که یک روح جدید به کالبد شهر دمیده شود و افرادی وارد شهر شوند که دوباره خدمت رسانی خوب ارائه کنند.

***در چند ماه پایان شورای پنجم تازه یادشان افتاده  باید استعفا دهند/البته این استعفاها شویی بیش نیست و به جایی هم نمی‌رسد

همین اخیراً هم موضوع استعفاهای نمایشی اعضای شورا مطرح است این افراد مدام به دنبال فرافکنی هستند و تلاش می‌کنند که موضوعات را به حاشیه کشانده تا رفع مسؤولیت کنند. در چند ماه پایان شورای پنجم تازه یادشان افتاده مشکلاتی در خدمت رسانی است و باید استعفا دهند. البته این استعفاها شویی بیش نیست و به جایی هم نمی‌رسد و باید گفت که اعضای فعلی به جای کارهای نمایشی بروند در چند ماه باقیمانده مشکلات را حل کنند. این استعفاها هم به نتیجه نمی‌رسد و یک بازی و شو است، البته ما ۴ سال شاهد شوی این افراد بودیم، این چند ماه هم روی آن.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رز IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    دختر کدوم وکیل و وزیر بیکار مانده باید شهردار شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس