اردن

یک پایگاه انگلیسی می‌گوید در ماجرای کودتای نافرجام اردن امکان دخالت خارجی را نمی‌توان انکار کرد، چون ریاض و تل‌آویو هر دو انگیزه لازم برای تغییر رژیم را دارند.

سرویس جهان مشرق - پایگاه میدل ایست آی انگلیس در گزارشی به قلم مارکو کارنلوس دیپلمات و سفیر سابق ایتالیا نوشت:  چند هفته پیش تلاش‌ها برای کودتا در اردن خنثی شد. اما به گفته یک پژوهشگر معتبر خاورمیانه که نسبت به مسائل داخلی این کشور آگاه است، اگر واقعاً کودتایی در امّان رخ داده باشد، پادشاهی عربستان آن را علیه شاهزاده حمزه ترتیب داده است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


هجوم پناهندگان و فروپاشی تجاری اردن

در این گزارش آمده است: مدت‌هاست که اردن دچار مشکلات داخلی شده و با یک شرایط ژئوپلیتیکی بغرنج روبرو شده است، که یک تحلیلگر هم به خوبی آن را بررسی کرده است. اکثر جمعیت این کشور را مردمی با اصل و نسب فلسطینی تشکیل می‌دهند، در حالی که طبقه حاکم آن متشکل از قبایل و خانواده‌های سنتی کرانه شرقی است که از یک قرن پیش با خاندان هاشمی بیعت کرده‌اند. این کشور که اقتصاد ضعیف و منابع محدودی دارد، طی دو دهه اخیر و پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و قیام سوریه در سال ۲۰۱۱، با هجوم پناهندگان و فروپاشی تجاری روبرو شده است.

دست‌های پشت پرده اسرائیل و عربستان در کودتای اردن/ چرا عربستان و اسرائیل می‌خواهند پادشاه اردن را از تخت قدرت پایین بکشند؟

اردن بدون کمک اسرائیل، عربستان و آمریکا ورشکسته می‌شود

اردن نوعی کشور حائل است که مجبور شده با کشورهای همسایه جاه‌طلب مانند اسرائیل و عربستان سعودی که اهداف خطرناکی در منطقه دارند و با بی‌ثباتی صادراتی و افراط‌گرایی نشأت گرفته از سوریه و عراق دست‌وپنجه نرم کند. با توجه به تنش‌های ایجادشده توسط بهار عربی در دهه اخیر، بقای اردن تاکنون حاصل یک معجزه است.

امنیت این پادشاهی همواره توسط اسرائیل و آمریکا تضمین شده است، در حالی که بقای اقتصادی آن به سخاوتمندی عربستان سعودی و دیگر کشورهای سلطنتی خلیج فارس و آمریکا متکی بوده است. اردن بدون کمک آن‌ها ورشکسته می‌شد.

رابطه امنیتی اردن با اسرائیل که بر اساس همکاری عالی بین سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها شکل گرفته و منجر به خنثی کردن پروژه‌های خصمانه متعددی شده، از مدت‌ها پیش باثبات بوده است. ثبات اردن برای امنیت اسرائیل ضرورت دارد. اما اخیراً این همکاری به دلیل افزایش راست‌گرایی در اسرائیل دچار مشکل است.

اگرچه این دو در سال ۱۹۹۴ یک توافق صلح را امضا کردند، اما احزاب اسرائیلی مخالف تبدیل اردن به کشور فلسطین آینده هستند، که به اسرائیل اجازه می‌دهد تا الحاق کامل کرانه باختری به خاک خودش را راحت‌تر انجام دهد. این طرح در دهه ۱۹۸۰ به نخست‌وزیر سابق آریل شارون نسبت داده شد؛ در حال حاضر، این میراث اکتسابی احزاب صهیونیستی افراطی‌تری است که اعضای مجلس کنست هستند.

در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روابط خوبی با پادشاهی هاشمی نداشته است، دستگاه امنیتی اسرائیل تاکنون در حفظ مشارکت بین این دو علیه راست‌گرایان افراطی اسرائیل موفق بوده است. اما با توجه به چشم‌انداز سیاسی کنونی اسرائیل، مشخص نیست چنین همکاری‌هایی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

دست‌های پشت پرده اسرائیل و عربستان در کودتای اردن/ چرا عربستان و اسرائیل می‌خواهند پادشاه اردن را از تخت قدرت پایین بکشند؟

دشمنی‌های تاریخی اردن و عربستان

میدل ایست آی در ادامه می‌نویسد: رابطه اردن با عربستان سعودی تحت تأثیر دشمنی‌های تاریخی قرار دارد. پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، خانواده آل سعود با حمایت بریتانیا، حسین بن علی الهاشمی که در طول جنگ جهانی اول شورش اعراب علیه عثمانی‌ها را اعلام کرده بود را برکنار کردند. پس از آن عربستان سعودی کنونی شکل گرفت که حالا متولی مکه و مدینه، اماکن مقدس مسلمانان است. در سال ۱۹۲۱، فیصل و عبدالله وارثان حسین به عنوان پادشاهان عراق و اردن منصوب شدند. با گذشت زمان، تنها پادشاهی هاشمی اردن باقی ماند و متولی اماکن مقدس مسلمانان در اورشلیم شد.

این به شدت رابطه اردن و عربستان سعودی را تحت تأثیر قرار داده است. هاشمی‌ها هرگز تجاوزگری عربستان را نمی‌بخشند و سعودی‌ها هرگز مانند هاشمی‌ها به عنوان نوادگان مستقیم حضرت محمد (ص) پیامبر مسلمانان شناخته نخواهند شد؛ بنابراین همواره آن‌ها را مورد سوءظن قرار داده و تحقیر می‌کنند.

پشت پرده کودتای احتمالی

این پایگاه انگلیسی افزود: شایعات درباره یک کودتای احتمالی به رهبری شاهزاده حمزه، در نگاه اول شبیه مشاجره‌های خانواده‌های سلطنتی معمولی به نظر می‌رسد که بر سر جانشینی پادشاه با یکدیگر درگیر می‌شوند -هرچند نمی‌توان دخالت خارجی را به طور کامل انکار کرد.

بعید به نظر می‌رسد که سرلشکر یوسف حنیطی، رئیس ارتش اردن بدون تأیید دربار سلطنتی به شاهزاده حمزه هشدار داده باشد تا از تماس با رهبران قبیله‌ای ناراضی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی خودداری کند. از سال ۲۰۰۴ و زمانی که پادشاه، شاهزاده حمزه را از عنوان ولیعهدی خلع کرد، ملک عبدالله دوم و شاهزاده حمزه رابطه خوبی با یکدیگر نداشته‌اند.

چرا عربستان و اسرائیل می‌خواهند پادشاه اردن را کنار بزنند؟

در مکالمه لورفته بین شاهزاده حمزه و سرلشکر حنیطی مشخص است که این هشدار کاملاً ناشیانه داده شده است، اگرچه این نیز درست است که شاهزاده حمزه متعاقباً با ملک عبدالله بیعت کرده است.

از آنجا که در طول این مکالمه هیچ اتهام مشخصی به شاهزاده حمزه -که اجازه خروج از کاخ خودش را ندارد- نسبت داده نشده است، این احتمال وجود دارد که دلیل این اقدام نگرانی از این بوده باشد که شاید شاهزاده حمزه از نارضایتی گسترده در داخل پادشاهی برای افزایش محبوبیت خود استفاده کند؛ یک اقدام پیشگیرانه.

دست‌های پشت پرده اسرائیل و عربستان در کودتای اردن/ چرا عربستان و اسرائیل می‌خواهند پادشاه اردن را از تخت قدرت پایین بکشند؟

علاوه بر این، امکان دخالت خارجی را نمی‌توان انکار کرد، چون عربستان سعودی و اسرائیل مشتاق هستند تا از شر یک پادشاه که مایل به پذیرش پیمان ابراهیم نیست و قصد حمایت از فلسطین را دارد خلاص شوند.

پیمان ابراهیم بین اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین و بعدها سودان و مراکش، به شدت تاج‌وتخت پادشاه اردن را تهدید می‌کند. در همین حین، دولت ترامپ باید به پادشاهی اطمینان می‌داد که شایعات مربوط به ایجاد فدراسیون اردن و فلسطین صحت ندارد.

همچنین نگرانی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که شاید اماکن مقدس مسلمانان در اورشلیم پاداش عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشد. عربستان سعودی چهارمین کشور عربی است که از سال گذشته تاکنون روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده است.

آگاهی از اسرار زیاد؟

نویسنده در پایان گزارش خود تصریح کرد: با این حال نمی‌توان گفت آیا شاهزاده حمزه که به میراث سیاسی پدرش افتخار می‌کند، فرد مناسبی برای اجرای چنین طرح بلندپروازانه‌ای است یا خیر. اگر دخالت یک کشور خارجی در این مسئله آشکار شود، شاید واشنگتن مجبور شود در مورد بی‌توجهی خودش به ایجاد بی‌ثباتی توسط اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه تجدیدنظر کند.

با این وجود، عربستان سعودی فوراً مدعی حمایت از ملک عبدالله دوم شد -اما وزیر امور خارجه عربستان نیز با شتابزدگی به امّان رفت تا خواستار آزادی باسم عوض‌الله یکی از مغز متفکرهای این کودتای ادعایی شود. عوض‌الله که هم مشاور پادشاه اردن و هم مشاور ولیعهد عربستان بوده است، احتمالاً اسرار زیادی درباره عربستان می‌داند، به همین دلیل بهتر است که به مدت طولانی در بازداشت سرویس‌های امنیتی اردن باقی نماند.

ملک عبدالله دوم گفت که این فتنه در نطفه خفه شده و دشمنی خانوادگی رفع شده است. همچنین جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با ملک عبدالله دوم تماس گرفت و از او حمایت کرد، که این اقدام هشدار واضحی را علیه هرگونه اقدام خصمانه احتمالی علیه سلطنت هاشمی ارسال کرد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که مشکلات ملک عبدالله به پایان رسیده باشد.

درباره نویسنده:

مارکو کارنلوس دیپلمات سابق ایتالیایی است. او تاکنون در سومالی، استرالیا و سازمان ملل متحد فعالیت داشته است. او بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۱ از کارکنان سیاست خارجی سه نخست‌وزیر ایتالیا بوده است. او اخیراً هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح خاورمیانه در سوریه برای دولت ایتالیا و تا نوامبر ۲۰۱۷ سفیر ایتالیا در عراق بوده است.

درباره پایگاه خبری تحلیلی «میدل‌ایست‌آی»

«میدل‌ایست‌آی» یک پایگاه خبری تحلیلی مستقر در لندن است که به پوشش وقایع و رویدادهای مهم خاورمیانه می‌پردازد. این پایگاه انگلیسی که اغلب به موضوعات اطلاعاتی نیز می‌پردازد خود را یک «سازمان خبری آنلاین با بودجه مستقل که در آوریل ۲۰۱۴ تأسیس شد» توصیف می‌کند و به دنبال آن است که پورتال نخست اخبار خاورمیانه باشد. «میدل‌ایست‌آی» به سردبیری «دیوید هرست»، سردبیر و روزنامه‌نگار سابق سرویس خارجی روزنامه بریتانیایی گاردین فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    6 11
    چرا باید در اردن کودتا کنه رژیم اسرائیل؟ امن ترین مرزش با همین اردن هستش!
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      11 6
      این دعوا ها فرمالیته هستند و مقدمه ای برای حمله سوری اردن به اسراییل که بیشتر برای بستن دهان محور مقاومت و در نهایت زمینه سازی برای تخریب بی سروصدای مسجدالاقصی است پادشاه اردن یک یهودی زاده است و چاقو دسته خودش را نمی برد
    • US ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      9 4
      تو گزارش چراش رو گفته. زحمت بکش بخون تا اطلاعاتت بیشتر بشه
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      3 3
      چرندیات آقای مارکو کارنلوس توی مطلب رو خوندم، من که قانع نشدم شما رو نمیدونم، رژیم اسرائیل حتی از مرز دریاییش هم مشکل داره! چرا باید با کشوری که بیشترین مرز رو فلسطین اشغالی باهاش داره، و امن ترین مرز براش هستش، رژیم صهیونیستی بیاد و توش کودتا کنه، دومین کشور عربی هستش که قرارداد صلح با اسرائیل منعقد کرده؛ حالا مثلا مطلب بیاد بگه یه صاعقه زده این بابا یهو عوض شده یا مثل مصر انقلابی چیزی توش رخ داده و اینا در پی کودتا هستن تا دوباره اوضاع به نفعشون بشه! این مطلب بیشتر سعی کرد تا اردن رو یه کشوری نشون بده که مقابل اسرائیل قرار داره و اینا میخوان کله پاش کنن با کودتا.
  • CA ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    8 28
    شما که تا چند وقت پیش میگفتین مرگ بر ملک حسین بابای این ملک عبدالله، حالا چی شده طرفدارش شدین، نفرت از عربستان به کجاها رسوندتتون خداوکیلی
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      16 3
      1) کی گفته که مرگ بر بابای ملک عبدالله و چرا گفته؟ سند حرفت؟ 2) کی گفته که مشرق طرفدارش شده؟ مشرق فقط یه مطلب رو ترجمه کرده، یه تحلیلی که میتونه درست یا غلط یا ترکیبی از این دو باشه
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      7 1
      مشرق فقط ترجمه مقاله گذاشته
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      4 2
      مگه رائفی پور پیشگویی نکرده بود مادشاه اردن سفیانیه؟
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      0 2
      رافئی پور توهم زیاد میزنه همه پیش گویی هاش 99% برعکس درمیان و غلطن
  • US ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    7 3
    الی کوهن وزیر اطلاعات اسرائیل گفت: "یک توافق بد منطقه را به ورطه جنگ خواهد کشاند." او به خبرگزاری رویترز گفت: "هرکسی به فکر فواید کوتاه مدت است، باید عاقبت اندیش باشد. اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد سلاح های هسته ای به دست آورد. ایران در هیچ کجا مصونیت ندارد. هواپیماهای ما به همه نقاط خاورمیانه می رسند که مسلما شامل ایران هم می شود." ایران می گوید برنامه اتمی اش صلح آمیز است. این مقام اسرائیلی گفت که قدرت ها علاوه بر محروم کردن ایران از امکانات غنی سازی اورانیوم و توسعه موشک های بالستیک باید مانع "بی ثبات کردن سایر کشورها" و تامین مالی پیکارجویان از سوی ایران شوند
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      15 3
      چه ربطی به این مطلب داشت؟
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    5 3
    در کتب ها وروایت های ،فروان،از ملک عبدالله دوم اردن ،به عنوان سفیانی یاد شده،وبه عربستان حمله می‌کند،‌همچنین جنگی در فلسطین اشغالی بپا خواهد کرد،که به جنگ طبریه معروف است ،وایشان در جنگ قرقیزیا در سبب به وجود آمدن آن می‌شود ،احتمالا جنگی بین ترکیه وآمریکا که جنگی بزرگی خواهد بود،به همین خاطر اردن با عربستان واسرائیل ،وارد دشمنی بزرگ شده اند.
    • عبدالرسول محمدزاده IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      1 1
      برادرم،ملک عبدالله اردن،از نسل حسن بن علی علیه السلام هست. در حالی که سفیانی عرب بیابانی اموی است.
  • ساسان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 1
    نویسنده مقاله یک مطلب را کاملا اشتباه نوشته است ... عربستان تاکنون عادی سازی روابط رسمی با رژیم صهیونیستی را اعلام نکرده است ... شاید هم مترجم در ترجمه اشتباه کرده است .
  • FR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    3 0
    بابا خیلی متوهم هستید ! کدوم طرف خارجی میخواد تو اردن کودتا کنه ؟! شاهزاده حمزه هم انقدر پرت نیست با شرایطی که اردن داره امکان کودتای موفق صفر هست دست به این کار بزنه ! شاه اردن هم مخالف پیمان ابراهیم نیست اما با طرح ترامپ ناراضی بود ، و هر کس هم که شاه اردن میبود از این طرح استقبال نمی کرد، الان هم دمکرات ها طرح دو دولت رو باز مطرح کردند
  • پوریا IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 3
    اسراییل نفوذش زیاده حتی در بین همسایگان ایران یک خطر بالقوه میباشد
  • شهروند ارومیه IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 2
    سلام جنگ قدرت حاکمان در خاورمیانه دست پخت خروجی جنگ قدرت دوحزب دمکرات و جمهوری خواه در پایتخت امریکاست و آن هم حاصل مسابقه برای چپاول ثروت های جهانی بین زرسالاران و شرکتهای چند میلیتی مستقر در امریکا می باشد و بریتانیای پیر و در حاشیه مانده می خواهد با استفاده از اندیشکده های خود مسیر این حرکتها را بنفع خود تمام کند و متاسفانه ایران اسلامی هنوز نتوانسته است اندیشکده های در سطح جهانی سازماندهی و ایجاد کند تا در امتداد آن شرکتهای ایرانی را به سطح شرکتهای چندمیلیتی غربی در سطح جهان برساند و این بزرگترین ضعف سیاستگذاران در گذشته است ما باید هشیار باشیم که مبادا به بازی آنها کشیده شویم چرا که افکار سازی و تحلیل سازی آنها بنفع ما نخواهد بود و این یک واقعیت است و ما باید بنفع نظام تولید فکر و روش و راه برای حرکت در جهان پر از تغییرات بکنیم و در مدیریت جهانی برای خود جایی محکم باز بکنیم تا هیچ تحریم و فشاری نتواند بر ما اعمال شود و بسیج باید در ایجاد این حرکت بزرگ نقش مدیریتی و فرماندهی خود را ایفا بکند اما با مکتب غنی مقاومت و همیشه در میدان شهید زنده و قهرمان قاسم سلیمانی که راهنمای ما در این حرکت بزرگ خواهد بود انشاالله و توکل الله .
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      0 0
      ان شاءالله اصله
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    4 2
    من با نظر نویسنده موافق نیستم. اردن در میان کشورهای اطراف جزیره ثبات است. اقتصاد آن رو به رشد است و میزان بیکاری ان در بین کشورهای اطراف پایین می باشد.
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      2 1
      آره جزیره ثباته. مثل ایران سال 56
  • mojtaba SE ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    4 3
    امریکا کارش غوغاسازی و جنگ است برای حفظ منافعش که اسرائیل.عربستان و قطر و کویت و امارات و بحرین در مرکز برنامه استراتژیک خودش..حالا برای شما احمقها و انسانهای عجیب همه چیز سئوال است !برای من تعجب نداره....پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم..فکر نکنید سنگین ترید
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    3 3
    اردن قسمتی از خاکش که تحت اشغال اسرائیل بود را به این کشور اجاره داده بود. اسرائیل انتظار داشت این اجاره مرتب تمدید شود تا در نهایت به خود اسرائیل الحاق شود ولی شاه اردن تمدید اجاره را قبول نکرد و میخواستن گوش مالی اش بدن. این افراد دست نشانده اگر دست از پا خطا کنند فورا در زباله دان تاریخ انداخته میشن صرف نظر از خدماتی که به استکبار کردن نمونش صدام و مبارک
  • حجت IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 2
    همه آنها دست نشانده امریکا و انگلیس هستند.
  • محسن IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 1
    قیام سوریه؟؟؟
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 3
    خیانت و نامردی آل سقوط و اسقاطیل به دوستان و متحدانشان بر کسی پوشیده نیست
  • مصطفی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 3
    خاور میانه حامل یک جنگ مشتی قدرت است. مگر اینکه در عربستان کودتا بشه و حاکمیت عوض بشه
  • پوریا IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 4
    ول کنید اسراییل اردن اونا به فکر ایران هستند به فقط ایجاد یک تقسیمات جدید کشوری باشید واجبه باید باشه اونا پسوند های نژادی رو حذف کنید نمیگم از جهان بی خبر باشید اما تغییرات باید مراجع ذیصلاح بدن
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 3
    مشرق کادر زرد پایینی خوب بود. تشکر
  • حمید AL ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 2
    عربستان در عراق ، سوریه ، لیبی ، اردن، یمن ، افغانستان و پاکستان و همه جا دخالت می کند . فقط ننه من غریبم الکی می کند. اول عربستان باید رفتار خودش را درست کند.
  • مرید حضرت US ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 3
    کثیف ترین کشور جهان با اختلاف اسرائیل یه روزی تروریستارو مسلح میکنه یه روزی اکراد رو مسلح میکنه برای ساخت جغرافیای خیالی خودش یه روزی ترور میکنه یه روزیم در سایر کشورا کودتا میکنه رسما ویروسه برا جهان
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 1
    ملخک یه بار جستی . ملخک ....
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 1
    این فرد و پدرش نوکر رسمی صهیونیستها بودند و هستند و جز خیانت در حق فلسطینی ها کاری نکردند. این عبدالله در ماههای گذشته کمی برای صهیونیستها رجزخوانی کرده بود. این یک گوشمالی بود که بهش بگن خفه شو و بتمرگ سرجات. اگه باز از این غلطا بکنی میندازیمت دور و یه نوکر دیگه رو جای تو میذاریم.
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    1 0
    چرا نداره.برادر پادشاه اردن رفته قول داده بیشتر از این مردک حاضر است امتیاز به صهیونیست ها بدهد.و گاو شیرده بهتری باشد. او گفته این گاو پیر و خرفت شده و من گاو بهتری هستم مثل بن سلمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس