کد خبر 1205520
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
باقیمانده سود سهام عدالت تا چند روز آینده پرداخت می شود

انتخاب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در حالی اردیبهشت ماه انجام می‌شود که برخی کارشناسان آن را یک بازی سیاسی و برخی دیگر آن را یک دستاورد برای دولت می‌دانند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، قرار است که از اواخر اردیبشهت ماه تا اواسط خرداد ماه اعضای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که به منظور مدیریت سهام عدالت  ۳۰ میلیون نفر  که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند، انجام شود.

قرار بود که انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اواخر اسفند ماه سال گذشته انجام شود که دهنوی رئیس سازمان بورس، کافی نبودن تعداد افراد ثبت نام کرده برای عضویت هیات مدیره در برخی از استان‌ها، فرایند تایید صلاحیت ثبت نام کنندگان و نگرانی برای حضور کم دارندگان سهام عدالت را دلیل عدم برگزاری انتخابات در سال گذشته دانست.

بیشتر بخوانید:

دلایل تداوم روند نزولی بورس

اگر اعضای هیات مدیره توانایی مدیریت پرتفوی شرکت را نداشته باشند، آن کسی که لطمه می‌بیند خود صاحبان سهام عدالت هستند بنابراین حضور در انتخابات و انتخاب فرد متخصص به نفع خود سهامداران است

با آزاد سازی سهام عدالت در اوایل سال گذشته، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به منظور مدیریت سهام عدالت بخشی از صاحبان آن که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند راه اندازی و با نماد هر استان وارد تابلوی بورس شد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری طبق بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار به نهادهای واسطه‌گر برای خرید و فروش سهام شرکت‌های بورس گفته می‌شود. فعالیت این شرکت‌ها کسب سود بیشتر برای سرمایه‌گذاران است. ارزش سهام عدالت که متشکل از مجموعه شرکت‌های دولتی است، با ریزش شاخص کل بازار افت کرد. ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در ۲۸ فرودین ماه، ۸میلیون ۲۵۸ هزار تومان است که نسبت به روزهای قبل روند نزولی دارد.

قرار است که با تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، مدیریت پرتفوی این سهام توسط اعضای هیات مدیره، انجام شود تا زیان کمتر متوجه صاحبان سهام عدالت شود، به همین دلیل است که انتخاب اعضای هیات مدیره می‌تواند بر سودآوری و زیان صاحبان سهام عدالت تاثیر بگذارد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مدیریت ۴۰۰هزار میلیارد تومان دارایی مردم را مدیریت کنند که این عدد با توجه به تعداد مشمولان سهام عدالت بین ۳۱ استان تقسیم می‌شود.

شرکت‌های استانی که مدیریت بهتر پرتفوی داشته باشند، ارزش افزوده بالاتری دارند در نتیجه قیمت این سهم هم در تابلوی بورس بالاتر می‌رود به همین دلیل است که انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای سودآوری اهمیت بالاتری دارد.

سود سهام عدالت در دست خود مردم است

امین بهمنش مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در مورد جزئیات فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اهمیت انتخابات آن گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دارای یک پرتفوی به نام سهام عدالت هستند که باید آن را مدیریت کنند یعنی بتوانند با خرید و فروش سهم ارزش افزوده این پرتفوی را بالاتر ببرند، که سود آن نصیب سرمایه‌گذاران این شرکت می‌شود.

او اضافه کرد: هر چقدر که ارزش افزوده این شرکت بالاتر بورد قیمت سهام شرکت در تابلوی بورس بالاتر می‌رود و تمامی این روند بسته به سیاست‌ها و مدیریت اعضای هیات مدیره این مجموعه‌ها دارد.

این کارشناس تعداد اعضای که برای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انتخاب می‌شوند را ۵ نفر عنوان کرد و گفت: تمامی دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند می‌توانند از طریق روش‌های که سازمان بورس تدوین کرده این ۵ عضو را انتخاب کنند.

تایید صلاحیت کاندیدای که برای انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر عهده سازمان بورس است که بهمنش در این مورد گفت: صلاحیت افراد بر اساس سابقه کار، تخصص و میزان توانایی افراد سنجیده می‌شود.

سهامی که دولت مدیریت آن را دارد، انتخابات معنی ندارد. به نظرم این کارها بر روی سهام عدالت یک شو بازی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از اشخاص حقیقی، شرکت‌های حقوقی هم می‌توانند به عنوان کاندید ثبت نام کنند؟ گفت: بله؛ تفکیکی بین افراد حقیقی و حقوقی وجود ندارد و احتمالا بعد از پایان ثبت نام کاندیدای حقیقی، حقوقی‌ها هم می‌توانند به عنوان کاندید ثبت نام کنند.

کارشناس این سوال را که آیا در شرکت‌های سرمایه‌گذاری به غیر از پرتفوی سهام عدالت، می‌توانند اقدام به خرید و فروش سهام دیگری در بازار کنند؟ این گونه پاسخ داد: فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شبیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری است و هیچ گونه محدودیتی در خرید و فروش سهم ندارد. آنچه که در این بازار مهم است میزان دارایی سرمایه‌گذاران است که شرکت با این دارایی اقدام به کسب سود می‌کند.

او اهمیت انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری را این گونه توضیح داد: اگر اعضای هیات مدیره توانایی مدیریت پرتفوی شرکت را نداشته باشند، آن کسی که لطمه می‌بیند خود صاحبان سهام عدالت هستند بنابراین حضور در انتخابات و انتخاب فرد متخصص به نفع خود سهامداران است.

به گفته بهمنش، تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت یکی از اقدامات مثبت دولت است و شاید آن را بتوان به عنوان یک دستاورد برای بازار سرمایه در نظر گرفت.

محمدرضا پوررضایی مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده " فقط افرادی می‌توانند در انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی مشارکت کنند که نسبت به ثبت نام در سجام اقدام کرده باشند. "

از تعداد ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیر مستقیم را برای مدیریت خود انتخاب کردند و بر این اساس تعداد ۳۰ میلیون نفر، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند.

انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری یک شوبازی است 

 حسین ایزدی کارشناس بازار سرمایه یکی از مخالفان رویکرد دولت در خصوص سهام عدالت گفت: سهامی که دولت مدیریت آن را دارد، انتخابات معنی ندارد. به نظرم این کارها بر روی سهام عدالت یک شو بازی است.

ایزدی می‌گوید: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت چه چیزی را بفروشند، سهامی که اختیار سهم را مردم ندارند. به نظر من چین رویکردی دردی از صاحبان سهام عدالت را دوا نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه مردم صاحب مال خود در سهام عدالت نیستند گفت: اگر قرار است عدالت شکل بگیرد باید اجازه دهند مردم نماینده خود را در شرکت‌های پایه سهام عدالت، انتخاب کنند.

این کارشناس با انتقاد به برگزاری مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری افزود: مشخص نیست بر چه اساسی ۹۰ هزار تومان سود سهام را واریز کردند، اصلا آیا مجمعی تشکیل شد یا نه؟

او چندان اعتقادی به برگزاری انتخابات هیات مدیره مجمع ندارد و معتقد است که نمایندگان مردم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور پیدا نمی‌کنند و این انتخابات هم سیاسی خواهد شد.

سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال گذشته همزمان با رشد شاخص کل بازار آزاد شد و سهام آن بر روی تابلوی بورس قرار گرفت. با ریزش بازار ارزش سهام عدالت به شدت کاهش پیدا کرد و از ۲۰ میلیون تومان در مرداد ماه به نزدیک ۸ میلیون تومان در معاملات روز گذشته رسید. کارت اعتباری سهام عدالت یکی از امتیازاتی است که دولت به کسانی که روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کردند، می‌دهد که به گفته فهیمی سخنگوی سهام عدالت دو بانک بزرگ کشور یعنی بانک‌های ملی و تجارت در حال ارائه تسهیلات به مشمولان سهام عدالت هستند و مشمولان معادل ۵۰ درصد از ارزش روز سهام خود می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    1 0
    این چه وضعیشه اخه هنوززیرساختهاش اماده نکردن مثلامردم روستا ودیگران چطورمیتونن رای بدن ونماینده خودشون انتخاب کنن؟؟ اینایی ک برای هییت مدیره انتخاب میشن چَطور گزینش میشن وازچه فیلتری ردمیشن؟؟ اینکه نمیشه بدون هیچ شناختی ومیان چندنفرمنتخب ک دولتیهاخودش گذاشتن مردم را بکشونن به انتخاب اجباری اینا.. عدالت اینه ک زیرساخت وَطریقه ی رای دادن بتمام ملت اموزش بدن ویکزمانی هم بزارن برای شناخت ومعرفی کاندیدا.. چه اجباریه باعجله بخواهیدچندنفرراازسمت خودتون بزاریدهییت مدیره؟؟ اینکه ربطی بدولت نداره برای مردم سهام عدالت بایدنماینده های مردم انتخاب کنن مثل مجلس و شوراهای شهرصلاحیت اینارابایدتاییدکنن یهویمشت رانت باز در نیان
  • م IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 0
    دولت تمام جنبه ها را بررسی کرده.اراده خوبی برای تعیین تکلیف سهام عدالت دارد.اگر به این شکل قبل ادامه پیدا کند به نتیجه نخواهد رسید .تعاونی ها منحل شودوکارکنان ان درجای دیگد استخدام شوند.وسرمایه گذاری استانها هم به اهلش سپرده میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس