کد خبر 1205563
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۶
رمضان نمایه

چه خواری و ذلتی بالاتر از اینکه خدای ارحم الراحمین که دارای تمامی صفات مهر و عطوفت است در قیامت این چنین با کسی برخورد کند؛ نه نگاه کند نه حرف بزند و نه ببخشد. چه ذلتی بالاتر از این؟

به گزارش مشرق، دعاهای مختصر روزانه ماه رمضان، دعاهایی است که هر روز پس از نمازهای واجب آن روز خوانده می‌شود. دعاهای روزهای ماه رمضان در کتاب‌های البلد الامین و مصباح از پیامبر اکرم (ص) نقل شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در ۳۰ یادداشت به شرح و تفسیر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان پرداخته است که روزانه تقدیم مخاطبان مهر می‌شود.

تفسیر دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به این شرح است:

«اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ، وَلَا تَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ، وَزَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ، بِمَنِّکَ وَأَیادِیکَ یَا مُنْتَهیٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ.»

«خدایا، مرا در این ماه در معرض نافرمانی‌ات وامگذار و با تازیانه‌های انتقامت عذابم مکن و از انگیزه‌های خشمت دورم بدار، به مهرورزی و عطاهایت، ای نهایت شوق مشتاقان.»

خواسته‌های روز ششم ماه مبارک رمضان

خدایا؛

۱- به سبب عصیان و گناهانم مرا خوار نکن.

۲- مرا به انتقامت کیفر ننما.

۳- مرا از موجبات خشمت دورگردان.

«اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ»

مسلماً یکی از آثار گناه، ذلت و خواری در دنیا و آخرت است.

خواری و ذلت در دنیا

در سوره هود آیه ۳۹ می‌فرماید: فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتیهِ عَذابٌ (به‌زودی خواهید دانست به چه کسی [در دنیا] عذابی خوارکننده وارد می‌شود)

در سوره یونس آیه ۹۸ می‌فرماید: لَمَّا آمَنُوا کَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا (قوم یونس که وقتی ایمان آوردند عذابِ رسواکننده را در زندگی دنیا از آنان برطرف کردیم)

پس ایمان نیاوردن در دنیا، عذاب الهی را در پی خواهد داشت.

خواری و ذلت در آخرت:

در سوره لقمان آیه ۶ می‌فرماید: أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ (برای آنان عذابی خوار کننده است)

سوره آل‌عمران آیه ۷۷ می‌فرماید: أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ (برای آنان در آخرت هیچ نصیبی نیست، و خداوند با آنان سخن نمی‌گوید، و در قیامت به‌سوی آنان نظر [لطف و رحمت] نمی‌اندازد، و [از گناه و آلودگی] پاکشان نمی‌سازد، و برای آنان عذاب دردناکی است‌.)

چه خواری و ذلتی بالاتر از اینکه خدای ارحم الراحمین که دارای تمامی صفات مهر و عطوفت است در قیامت این چنین با کسی برخورد کند؛ نه نگاه کند نه حرف بزند و نه ببخشد. چه ذلتی بالاتر از این؟

«وَلَا تَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ»

عذاب الهی در قیامت به صورت جهنم تحقق پیدا می‌کند. جهنمی که سوره مدثر آیات ۲۶ تا ۲۹ اینطور وصف شده است: سَأُصلِیهِ سقَرَ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا سقَرُ لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ (به‌زودی او را در دوزخ وارد می‌کنیم و تو چه می‌دانی دوزخ چیست؟ [آتشی است که] نه [در سوزاندن، چیزی از ظاهر و باطن را] باقی می‌گذارد، و نه رها می‌کند. پوست [بدن] را به شدت تغییر می‌دهد.)

امیرالمؤمنین (ع) در دعای کمیل، در توصیف عذاب جهنم فرمودند: «لِاَنّه لایَکونُ اِلاّ عن غَضَبِک و انتِقامِک و سَخَطِک» (بلای آخرت [جهنم] علتی جز از خشم و انتقام و ناخشنودی خداوند ندارد)

آیا نباید درخواست کنیم که خداوند ما را به آتش خشم و غضبش کیفر نکند؟ ما که باید بدانیم پوست نازک بدنمان تاب و تحمل آتش را ندارد پس باید به خودمان رحم کنیم. وقتی در دنیا خاری به بدنمان می‌رود چقدر نالان می‌شویم؟ وقتی با ریگ‌های گرم بیابان دست و پایمان می‌سوزد چه جزع و فزعی می‌کنیم؟ با این همه ناتوانی چگونه می‌توانیم غرق در عذاب دوزخ شویم؟ لذا باید از خداوند نجات را بخواهیم.

«وَزَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ»

با نگاهی به آیات قرآن، این موارد از موجبات خشم خدا هستند:

۱- ریختن خون بی‌گناه.

۲- ترک نماز.

۳- ادا نکردن واجبات مالی.

۴- خوردن مال یتیم.

۵- ربا خواری.

۶- ناسپاسی نسبت به نعمت‌های الهی.

۷- کم فروشی.

۸- عیب‌جویی و غیبت.

۹- اسراف و تبذیر.

۱۰- دنیا پرستی.

۱۱- فراموش کردن آخرت.

۱۲- مال اندوزی.

۱۳- ظلم.

۱۴- تکیه بر ظالمان.

۱۵- استهزاء و مسخره کردن آیات الهی.

«بِمَنِّکَ وَأَیادِیکَ یَا مُنْتَهیٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ»

این سه خواسته در دعای امروز، فقط با لطفی از ناحیه خدا که نهایت دلبستگی دل‌شدگان است حاصل نمی‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    14 0
    الهی وربی من لی غیرک.....
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    13 3
    هر ۱۵ مورد ( دست کم ۱۴ مورد) شامل حال اصلاح طلبا میشه، خدا عذابتون رو در دنیا نازل کنه تا مرحمی بر زخم های مردمی باشه که( ۳۲ ساله) بهشون ظلم کردین باشه. هر چند بی ابرویی سردمدارانتون و حقارت شما در مقابل اجنبی و خوار و خفیف شدنتون گوشه هایی از این قهر الهی هست.انشاالله بیشتر بشه. نامردای وطن فروش.
  • یوسف GB ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    13 0
    امیر موًمنان: حرف حقی میزنند در جهتی باطل
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    2 0
    هر ۱۵ مورد ( دست کم ۱۴ مورد) شامل حال اصلاح طلبا میشه، خدا عذابتون رو در دنیا نازل کنه تا مرحمی بر زخم های مردمی باشه که( ۳۲ ساله) بهشون ظلم کردین باشه. هر چند بی ابرویی سردمدارانتون و حقارت شما در مقابل اجنبی و خوار و خفیف شدنتون گوشه هایی از این قهر الهی هست.انشاالله بیشتر بشه. نامردای وطن فروش
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    الهی وربی من لی غیرک.....
  • DE ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    3 0
    پس شیطان صفت هایی که بخدا بی اعتنا میشوند وبخود ظلم میکنند و حقوق مردم رو زیرپا میگذارند از خشم وغضب خدا باید بترسند.
  • کیاراد IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    6 3
    خورن مال مردم.اختلاس.کوچیک کردن سفره مردم.گول زدن مردم با بورس وهزار چیز دیگه.به فلاکت انداختن مردم.تولید بیکاری.از بین بردن جنگلها.آلوده کردن هوا با بی تدبیری.البته خوب اینا گناه نیست چون جزو موارد15گانه نیست و حلاله
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      5 0
      چرا اینقدر به نفهمی میزنید تمام اون مثالهایی که زدی میره جز مورد مال اندوزی و ادا نکردن واجبات مالی و ناسپاسی نسبت به نعمتهای الهی که ذکر شده
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      2 0
      همه اینایی کا گفتی همون ظلم و دنیا پرستی و خوردن مال یتیم و ... محسوب میشه.پس قبل حرف زدن فکر کن
  • US ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    6 0
    از وقتی مردم رو به فساد و فحشا و ظلم و ربا و خیانت و اختلاس و مظلوم آزاری و قتل بی گناه و پیروی از انسان های فرومایه گذاشتن برکت از سفره ها رفته، غم زیاد شده، بیماری ها و مرگ و میر زیاد شده یک نگاه حقیقت بین می خواد درک کنه اما بعضی آدم ها ان قدر ذاتشون به گناه علاقه و ایمان پیدا کرده جهنم هم برن باز هم فایده نداره و محکوم به فنا خواهند شد و جاودانگی نخواهند داشت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس