کد خبر 1205893
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
سولانا: سیاست ترامپ در قبال ایران شکست بزرگی بود

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا با استقبال از گفت و گوهای هسته‌ای در وین تاکید کرد که کارزار فشار حداکثری دونالد ترامپ شکست بزرگی بود.

به گزارش مشرق، «خاویر سولانا» که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ سکان هدایت سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا را بر عهده داشت و در اولین مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی ایفای نقش می‌کرد، دوشنبه در یادداشتی در تارنمای پراجکت سیندیکیت دیدگاه‌های خود را درباره سیاست دولت ترامپ در قبال ایران و گفت و گوهای جاری در وین مطرح کرد.

وی نوشت: دیپلماسی همیشه تنها راه معقول برای حل تنش‌ها میان آمریکا و ایران بوده است. اما وقتی سیاست خارجی سوار بر جریان‌های احساسی حرکت کرده و به احساسات قمارگونه تنزل پیدا می‌کند سیاست ورزی عاقلانه و زیرکانه به پس زمینه رانده می‌شود.

سولانا افزود: پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ این اتفاق برای آمریکا افتاد. در دوره ریاست جمهوری پر سر و صدای ترامپ نیز این اتفاق دوباره رخ داد. شاید بهترین مثال درباره تصمیمات یکجانبه و نسنجیده ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران بود.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: برجام پس از سال‌ها مذاکرات دشوار حاصل شد و ترامپ بدلیل سیاست کوته بینانه و تکبرآمیز «فشار حداکثری» علیه ایران، بسادگی از آن خارج شد. اما اکنون با ریاست جمهوری جو بایدن، گفت و گوها در وین آغاز شده و این فرصت دیپلماتیک را به قدرت‌های اصلی جهانی داده است تا این توافق را نجات دهند.

وی اضافه کرد: باید امیدوار باشیم که آنها موفق خواهند شد زیرا فشار حداکثری ترامپ شکست بزرگی بود.

سولانا همچنین نوشت: گفت و گوهای هسته‌ای جاری در وین فرصت فوق العاده‌ای است تا نشان دهد که همکاری چندجانبه قدرت‌های بزرگ همچنان عملی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    اروپاییها چقدر نادانند . وقتی ترامپ با انهمه قدرت زورش به ما نرسید فکر می کنید اروپا می تواند کلاه سر ما بگذارد ؟ خواب دیدی خیر باشه .
  • FR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    خب دیگه دوران دیپلماسی بازی و دموکراسی بازی شما غربی ها در وقت اضافه سخت جواب میده به اوضاع فرانسه نگاه کنید زمانی میخواست همه جای دنیا را مثل فرانسه کند حالا سعی میکند محله های اطراف پاریس و شهرهای بزرگ را فرانسوی کند نمیتواند ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس