آیین‌های شب قدر و عزاداری زیرسایه موج سوم کرونا در پاکستان

آیین‌های معنوی نخستین شب از لیالی قدر و شب ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) توسط شیعیان پاکستان و ایرانیان مقیم در شهرهای مختلف زیر سایه موج سوم ویروس کرونا ‌و با رعایت تمهیدات بهداشتی برگزار شد.

به گزارش مشرق، شنبه شب مصادف با ۱۸ ماه مبارک رمضان در شهرهای پاکستان سوگواری شب ضربت خوردن حضرت امیرالمونین علی مرتضی (ع) و همزمان عبادت و راز و نیاز شب اول قدر مطابق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. 

پیش تر رئیس ستاد ملی مدیریت و عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان پس از جلسه‌ای برای بررسی وضعیت شیوع‌ کرونا به ویژه در دهه سوم ماه رمضان اعلام کرد به دلیل گسترش شیوع کرونا هرگونه راه‌اندازی دسته جان سینه زنی و برگزاری آیین‌های سوگواری بسیار محدود خواهد بود.

براساس این‌گزارش، امسال نیز همانند سال‌ گذشته آیین‌های ماه رمضان به دلیل موج سوم کرونا در پاکستان به شدت تحت تاثیر قرار گفته و با توجه به تشدید وضعیت کرونایی، برگزاری مراسم احیا در مساجد و یا آیین‌های عزاداری در حسینیه‌ها با محدودیت همراه شد.

عبادت‌گزاران و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شنبه شب در شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام‌آباد، لاهور، کراچی، کویته، پیشاور، اسکردو، حیدرآباد، کشمیر (تحت کنترل دولت پاکستان) و دیگر شهرها از طریق مراسم‌های مجازی و یا به جا آوردن اعمال در محل سکونت، آیین نخستین شب از لیالی قدر و عزاداری شب ضربت خوردن امام علی (ع) را برگزار کردند.

شیعیان پاکستان در برنامه‌های مجازی شب قدر از پروردگار متعال برای گناهان و کوتاهی های خود، طلب غفران و بخشش کرده و برای در امان بودن ملت‌ها از جمله جهان اسلام از بیماری کرونا دعا کردند.

برخی از مساجد شیعیان در پایتخت پاکستان و سایر شهرهای این کشور نیز شاهد حضور مردم با رعایت کامل تمهیدات بهداشتی برای به جا آوردن اعمال شب قدر بود.

براساس این‌ گزارش، دیپلمات های سفارت ایران در پاکستان و دیگر مسوولان نهادهای کشورمان نیز همراه با خانواده در محل سکونت خود آیین احیای نخستین شب از لیالی قدر و سوگواری شب ضربت خوردن مظلومانه حضرت امیرالمونین امام علی (ع) را برگزار کردند.

رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در شهرهای 'پیشاور، کویته، لاهور، کراچی'، کارمندان سرکنسولگری‌ها و خانه‌های فرهنگ کشورمان نیز مراسم شب قدر را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند.

قرار است مراسم سوگواری ایام شهادت مولای متقیان امام علی (ع) از سوی شیعیان پاکستان در شهرهای مختلف این کشور با رعایت تمهیدات ضدکرونا مطابق با مقررات اعلام شده از سوی دولت این کشور برگزار شود.

همچنین مراسم لیالی قدر شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به ویژه عزاداری‌های روز شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز با اجرای مقررات ایمنی در برابر ویروس کرونا در پاکستان برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری پاکستان روز شنبه طی تماس تلفنی با علامه "ناصر عباس جعفری" دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین از احزاب پیشروی شیعیان این کشور، اطمینان داد که رعایت تمهیدات بهداشتی در برگزاری آیین‌های مذهبی مهم است و با همین رویکرد هیچ محدودیتی برای مراسم عزاداری و راه‌اندازی دسته‌جات سینه زنی در ایام شهادت امام علی علیه السلام اعمال نخواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نادری IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    از جمعت 190 میلیونی پاکستان حدود 20 درصد شیعه هستن اما اگه بگم نزدیک 100 درصد مردم پاکستان عاشق امام رضا علیه السلام هستن دروغ نگفتم
  • نادری IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    عمران خان خیلی امام رضایی هست و عاشق اهل بیت علیهم السلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس