کد خبر 1211439
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
اپیدمی جدیدی به نام «واکسن خواری» در مدیریت شهری

پدیده واکسن خواری یکی از اتفاقات جدیدی است که در مدیریت شهری در حال گسترش است.

به گزارش مشرق، کرونا ویروس در کشور همچنان می‌تازد و بسیاری از مردم قربانی این ویروس منحوس می‌شوند و روزانه بسیاری دیگر را مبتلا و راهی بیمارستان می‌کند؛ با این حال از اسفند ماه سال گذشته بود که خبر ورود واکسن به کشور باعث شد تا بسیاری از مردم نسبت به مقابله با این بیماری و واکسینه شدن امیدوار شوند؛ اما اولویت پس از ورود واکسن به کشور با افراد سن بالا و دارای بیماری زمینه ای بود و سپس مقرر شد افرادی که مشاغل پر خطر دارند واکسینه شوند؛ یکی از نمونه شغل هایی که قرار بود واکسن مقابله با کرونا را دریافت کنند پاکبان‌ها بودند اما طولی نکشید که به جای پاکبان‌ها برخی از مدیران شهری اقدام به واکسینه کردن خودشان کردند و همین موضوع باعث شد پدیده «واکسن خواری» ظهور کند.

همه چیز از آبادان آغاز شد

در واقع  پدیده واکسن خواری یا استفاده از واکسن گروه های اولویت دار توسط برخی از مدیران شهری از شهرداری آبادان شروع شد درست در فروردین ماه امسال بود که موضوع سو استفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان شهرداری آبادان از سوی برخی مدیران این شهرداری با واکنش گسترده مردم روبرو شد موضوعی که باعث شد تا بسیاری از رسانه ها به آن بپردازند و در ادامه خبر واکسن زدن خارج از نوبت مدیران شهری در علی آباد کتول رسانه ای شد.

 متخلفان برکنار شوند

اما هنوز ماجرای تزریق واکسن خارج از نوبت مدیران شهری آبادان و علی آباد کتول تمام نشده بود که خبری دیگر در تهران باعث شد تا پدیده واکسن خواری بیشتر ظهور کند؛ در این خبر آمده بود که تعدادی از مدیران شهری و کارمندان شهرداری  تهران خارج از نوبت واکسن کرونا دریافت کرده و از سهمیه پاکبانان استفاده کردند؛ مجید فراهانی  عضو  شورای شهر تهران در واکنش به تزریق واکسن پاکبان‌ها به کارمندان شهرداری در منطقه ۶ تهران گفت: حدود ده روز پیش تذکری به شهردار تهران دادم و درخواست کردم اسامی دریافت کنندگان واکسن برای شفافیت در سامانه شفاف منتشر شود. 

بیشتر بخوانید:

توزیع واکسن و شفافیت نصفه و نیمه در بلدیه

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شد با توجه به اینکه برخی از پاکبان‌ها از شهروندان تبعه افغانستانی هستند، ممکن است خودشان واکسن نخواهند و یا به هر دلیلی سهمیه آن‌ها به افراد غیر داده شود. در نتیجه برای جلوگیری از این اتفاق درخواست انتشار اسامی را به شهردار تهران دادم. 

ببینید:

فیلم/ واکنش جالب مجری به واکسن‌خواری برخی مدیران شهرداری

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: دیروز خبری منتشر شد که در یکی از مناطق این تخلف اتفاق افتاده و در پی آن نامه‌ای به شهردار تهران ارسال و در این نامه از شهردار تهران درخواست کردم متخلفان به مراجع قضائی معرفی شوند و اسامی آن‌ها در سامانه شفافیت منتشر و کسانی که تخلف کردند، برکنار شوند. 

فراهانی در پاسخ به این سوال که شنیده شده در دیگر مناطق نیز این اتفاق رخ داده است، گفت: هرجایی که تخلف شده باید برخورد محکم صورت گیرد و متخلفان برکنار و از این پس حتما نام دریافت کنندگان در سامانه شفافیت ثبت شود.

عضو شورای شهر تهران: تزریق واکسن سهمیه پاکبانان به مدیران و برخی کارکنان خیانت است

به دنبال این اتفاق دیگر اعضای شورای شهر نیز واکنش نشان دادند، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: درحالی که واکسینه‌ی پاکبانان و نیروهای خدماتی شهری هنوز تکمیل نشده، و شهرداری هیچ برنامه‌ای برای دورکاری منظم کارمندان و خدمت‌دهی اینترنتی به .شهروندان ندارد

بیشتر بخوانید:

چند مدیر واکسن‌خوار شهرداری برکنار شدند؟

وی در ادامه گفت: تزریق واکسن سهمیه پاکبانان به مدیران و برخی کارکنان خیانت است. شهردار تهران باید قاطع با خاطیان برخوردکند و به مردم گزارش دهد.

واکنش شهرداری تهران چه بود؟

 اما شهردار تهران نیز در همان ابتدا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و پیگیر ماجرا بود؛ در ادامه پیرو دستور شهردار تهران مبنی بر رسیدگی به موضوع واکسیناسیون کرونا در شهرداری تهران و اهمیت پاسخگویی شفاف و فوری به شهروندان و افکار عمومی ؛ رسیدگی به  این موضوع با حضور مسئولین ذیربط شهرداری تشکیل شد؛ پس از بررسی ها مشخص شد تاکنون تعداد محدودی واکسن برای تزریق به نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا اعم از پرسنل بهشت زهرا(س) ، پاکبانان، پرسنل پسماند و ... (که شامل نیروهای عملیاتی و اداری مرتبط با مشاغل پرخطر خدمات شهری میباشند اعم از زن و مرد) از طریق وزارت بهداشت تخصیص داده شده است که از این تعداد هیچ یک از مدیران شهرداری تا رده۴ مدیریتی تزریقی انجام نداده‌اند. 

همچنین پس از بررسی ها مشخص شد یک نفر از مسئولان نواحی اقدام به تزریق واکسن از سهمیه فوق الاشاره نموده است که امروز به همراه ۳ نفر از همکاران ذیربط در ناحیه از سمتهای خود عزل شدند.

این در حالی است که در بررسی ها مشخص شد توزیع سهمیه فوق الاشاره در یکی از مناطق منطبق بر پروتکلهای مصوب نبوده است و لذا معاون و رییس خدمات شهری منطقه بدلیل اهمال در نظارت و عدم رعایت پروتکل ها عزل و به مراجع نظارتی معرفی شدند؛ برای پیشگیری از رخ دادن چنین تخلفاتی مقرر شد اسامی کلیه بهره‌مندان از واکسن در سایت شفاف شهرداری تهران بارگذاری شود و پروتکل سخت‌گیرانه تزریق با نظارت فنی شرکت شهر سالم و حراست کل شهرداری تهران اعمال شود.

شفاف سازی چاره کار است

با این حال به نظر می‌رسد که باید مدیریت شهری نسبت به واکسینه شدن گروه‌های پر خطر خود حساسیت بیشتری داشته باشد و با متخلفان در این زمینه برخوردهای لازم را داشته باشد،  از سوی دیگر لزوم سامانه شفافیت در زمینه واکسیناسیون افراد بیش از قبل احساس می شود موضوعی باید خیلی قبل تر نسبت به آن ورود می شد.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    شهرداری مشکل دار بود. با اومدن امثال هاشمی که خانوادش مشهور به رانت خواری و ویژه خواری هستند، بدتر شد.
  • بیغ بوغ IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    دست دوتا از این دزدان مدیر نما را قطع کنید، بقیه دزدان مدیر نما حساب کار دستشون میا و ماست آه را کیسه خواهند فرمود.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    ببینید چه افرادی را مدیر کردین یک عده دزد و مفت خور
  • DE ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    واکسن خواری را به لیست بخور بخورهاو به تعریف لغت دزدی در فرهنگ فارسی اضافه کنید ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس