کد خبر 1213763
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

به گزارش مشرق محمد ایمانی در کانال تلگرامی اش نوشت: احتمال توافق در مذاکرات وین، "خیلی دور، خیلی نزدیک" است! خیلی دور است، چون کمترین پالسی از سوی دولت آمریکا مبنی بر این که بخواهد تحریم های مالی و بانکی و نفتی را تماما و به شکل قابل راستی آزمایی لغو کند، دیده نمی شود.

آنها در این صورت باید تعهد بدهند ۱۵۰۰ تحریم، از جمله تحریم های کاتسا، آیسا، ویزا و سیسادا را لغو کنند و ایران بتواند این موضوع را در ظرف زمانی لازم راستی آزمایی کند. دولت آمریکا برخی از این تحریم ها را "نمی تواند" و برخی را هم که اهرم فشار است، "نمی خواهد" لغو کند؛ ولو جزو تعهداتش باشد. بنابراین، تحریم ها می ماند.

توافق، در عین حال می تواند نزدیک باشد؛ اگر طرف مذاکره کننده ایرانی، از حداقل حقوق کشورش کوتاه بیاید و بپذیرد در "نمایش" مد نظر آمریکا و اروپا، نقش فرعی را بازی کند.

نمایش مد نظر غرب، این است که اولا آمریکای عهد شکن بتواند مجددا بدون پرداخت هزینه و خسارت های ایران، عضو برجام شود. در این صورت، آمریکا مجددا  "مکانیسم ماشه برجام" را برای فشار از طریق شورای امنیت، در اختیار خواهد گرفت؛ و ثانیا این نمایش، به انتخابات ایران برسد و بتواند تاثیر مطلوب غرب را بگذارد.

سفیر فرانسه در تهران دو هفته قبل، به روزنامه کار و کارگر گفت "تلاش می‌ کنیم برجام، قبل از انتخابات ایران احیا شود. وزیر خارجه فرانسه هم دیروز درباره مذاکرات، به گاردین گفته، "با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران، برنامه فشرده ای داریم".

فرانسه در مذاکرات برجام، نقش پلیس بد -بلکه سگ زنجیری- را برای آمریکا بازی کرد و حالا لودریان می گوید "آمریکا موضع‌ گیری‌ های لازم را برای رفع تحریم‌ها انجام داده (؟!) و لازم است ایران با موضع‌گیری‌ متناسب، پاسخ دهد. ایران هرگز تا این حد به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده و لازم است فورا به دستاوردی برسیم".

اما موضع مقامات آمریکایی چیست؟ کاملا طلبکارانه و بدون کمترین اشاره به لغو موثر تحریم ها. یک قدم به عقب و دو قدم به جلو! آنها سعی می کنند توپ را به زمین ایران بیاندازند و با استفاده از انفعال و فضاسازی غیر واقعی "تیم روحانی"، ایران را تحت فشار بیرونی و داخلی قرار دهند!

میدان دیپلماسی یا شوی انتخاباتی؟


بلینکن وزیر خارجه آمریکا: "تصمیم گیری نهایی درباره توافق در ایران به دست رهبر این کشور است. ما جدیت (؟!) خود را برای بازگشت به توافق نشان دادیم".

بلینکن در گفت و گو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی: ما نمی‌دانیم که آیا ایران حقیقتا آماده است تصمیم لازم را برای بازگشت به پیروی کامل اتخاذ کند؟

بلینکن  در گفت و گو با بی‌بی‌سی: "ما جدیت در بازگشت به برجام را نشان داده‌ایم (!؟) آنچه هنوز نمی‌دانیم این است که آیا ایران هم آماده است تصمیم مشابهی بگیرد یا نه.

نیویورک تایمز: یک مقام وزارت خارجه آمریکا ، خبرنگاران را درباره مذاکرات وین توجیه کرد. او گرچه سعی کرده محتاطانه صحبت کند، ولی سخنانش دارای سیگنال های مثبت بود. او گفت این امکان وجود دارد که طرفین در مذاکرات روز جمعه، به توافق برسند.

پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: در دور جدید مذاکرات، تسهیل تحریم‌های ایران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک مقام زارت خارجه آمریکا: تا این لحظه در مذاکرات، در مورد هیچ چیز توافقی صورت نگرفته و همچنان کارهای زیادی باقی مانده است. ما در مراحل پایانی مذاکرات قرار نداریم. ایران می داند چه کار باید بکند تا مذاکرات نتیجه دهد. ما همچنین می خواهیم پس از رسیدن به تفاهماتی در مورد برجام، در مورد تقویت (!) آن و موشک های بالستیک و مسائل منطقه هم گفتگو کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: "گزارش‌ها درباره این که ما در حال بررسی آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران (برای هزینه های انسان دوستانه/ غذا و دارو) هستیم، صحیح نیست".

این ادبیات را مقایسه کنید با اظهارات آقای روحانی که گفت "به نظر من تحریم شکسته شده" و یا سخنان رئیس دفتر  او که می گوید "با ارزیابی‌های انجام شده از مذاکرات می‌توان به دورنمای رفع تحریم‌ها امیدوار بود. پیش‌بینی ما این است که با مهارت و توانمندی تیم مذاکره‌کننده، ان‌شاءالله رفع تحریم‌ها -با رعایت خطوط قرمز و چارچوب‌های ابلاغی مراجع عالی تصمیم‌سازی کشور- دور از دسترس نخواهد بود".

روزنامه ایران هم، پریروز نوشت "مذاکرات در انتظار تصمیم پایتخت ها/ درباره ۹۵ درصد موضوعات توافق حاصل شده است"! این روزنامه هم مثل بقیه فضا سازان، هیچ مصداق روشنی از تحریم های اصلی که باید لغو شود، ارائه نداده، چرا که آمریکا چنین تعهدی نکرده است.

واقعیت این است که در صورت کوتاهی دولت و صدور مجوز بازگشت بدون تضمین و تعهد آمریکا به برجام، قطعا به فاصله چند روز تا چند هفته، شاهد تشدید تحریم ها خواهیم بود؛ با این تفاوت که در آن روز، آمریکا به عنوان عضو برجام، حتی در شورای امنیت هم طلبکار ما خواهد شد!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس