تا دو هفته پیش علی نیکزاد از چند و چون فعالیت های بندری و حمل و نقل دریایی در کشور چندان خبر نداشت و پروژه مسکن مهر که آبروی دولت دهم لقب گرفته است ،وقتی برای وزیر راه و شهر سازی دولت باقی نگذاشته که به اتفاقات دیگر حوزه ها توجه بیشتری داشته باشد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، طی روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی به یکباره در همه مسائل بندری بویژه در خصوص بندر شهید رجایی اظهار نظر کرده و چشم بسته از اتفاقات اخیر حوزه بندری دفاع می کند.

در این میان چند سوال اساسی وجود دارد که می تواند سوالات نمایندگان منتخب مردم از وزیر راه هم لقب بگیرد و پاسخ گویی به آنها بخشی از واقعیت هایی را روشن می کند که می تواند از شکل گیری گروه آریا 2 جلوگیری کند:

1-جناب آقای نیکزاد، چگونه می توان مزایده ای با این میزان گردش مالی(بیش از 3000 هزار میلیارد تومان) و در این سطح ملی و مهمتر از همه در استراتژیک ترین بندر کشور و دروازه ورود و خروج کالا در کشور برگزار کرد که در مرحله پایانی تنها یک شرکت کننده دارد و همان شرکت برنده اعلام می شود؟ بر اساس کدام بند از قوانین و مقررات شما چنین بر قانونی بودن این مزایده صحه می گذارید و این روزها سینه چاک دفاع از آن شده اید؟

2- وزیر محترم، چگونه و با کدام استنادی در مصاحبه های خود از شخص و شرکتی دفاع می کنید که در قوه قضائیه پرونده جعل اسناد دارد و با همین جعل اسناد حدود دو سال پیش قرارداد 307 میلیون دلاری پایانه غلات بندر امام خمینی را با ترک تشریفات مناقصه به چنگ آورده است.

این قراداد حداقل سالیانه 500 میلیارد ریال درآمد برای امضا کنندگان آن در بر دارد که در طول 30 سال به رقم نجومی 15 هزار میلیارد ریال می رسد!  اگر آن روزها حمید بهبهانی دستور برنده شدن آن شرکت را به قول مدیرعامل فعلی سازمان بنادر صادر کرده است،  این روزها همان سناریو با بازیگرانی جدید در بندر شهید رجایی در حال اجراست و چندی دیگر مسئولان امضاء کننده برنده مزایده بندر شهید رجایی باید پاسخ گوی افکار عمومی برای چرایی امضاء باشند .

3-جناب آقای نیکزاد، چه ماجرای پشت پرده ای در واگذاری مزایده بندر شهید رجایی به شرکت برنده فعلی وجود دارد که با وجود ابلاغ رسمی سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت برنده مبنی بر نداشتن بدهی و داشتن شریک خارجی ،اما همین مسئولان سازمان بنادر در این اواخر رسما و علنا و صراحتا تاکید کرده اند حتی اگر برنده فعلی مزایده نتواند شریک خارجی خود را بیاورد هم با وی قرارداد امضا می کنند! این چه اصرار عجیبی است که سازمان زیر مجموعه شما برای امضای قرارداد با این شرکت خاص دارد و چگونه است همین دستگاه متولی پس از مشخص شدن نام برنده مزایده که از قبل هم قابل پیش بینی بود،  بارها به وی فرصت برای تسویه بدهی داده است؟

4-وزیر محترم، رئیس جمهور محترم بارها بر مبارزه با فساد اقتصادی و شبکه های ثروت اندوز خانوادگی در کشور تاکید کرده اند؛ چگونه شما به عنوان یکی از مهمترین اعضای کابینه این دولت از شرکتی دفاع می کنید که به صورت خانوادگی هم اداره می شود و هم سهامدار آن هستند و از عواید یک قرارداد 3000 میلیارد تومانی بزودی بهره مند می شوند؟ چگونه می شود گلوگاه اقتصادی کشور را به دست یک خانواده سه نفره سپرد و اسم آن را انحصارزدایی نامید؟!

5- جناب آقای نیکزاد، حدود 10 سال قبل(سال 82) همین سناریوی امروز با همین بازیگران در بندر شهید رجایی کلید خورد و نتیجه آن یکی از بندهای استیضاح احمد خرم وریر راه دولت اصلاح طلب خاتمی شد. درآن زمان شرکت انگلیسی هاچینسون با شریک ایرانیش  به دستور و پیگیری وزیر راه وقت و احمد دنیامالی مدیرعامل وقت سازمان بنادر برنده مزایده واگذاری بندر شهید رجایی شد. چگونه این جریان امروز با حمایت ویژه عطا ا... صدر و این روزها شخص شما دوباره همچون اختاپوسی بر بندر شهید رجایی چنبره زده و در حال گرفتن دروازه طلایی تجارت در کشور است؟

6-جناب آقای نیکزاد مراقب حال و هوای آنچه این روزها در اطراف شما اتفاق می افتد باشید. مبادا پایتان بلغزد و چندی دیگر پرونده ای از فساد اقتصادی این بار در بنادر کشور باز شود و برخی نیم نگاهی هم به شخص صادر کننده برخی دستورات داشته باشند! اجازه بدهید قبل از بستن قرارداد با شرکتی که به عنوان برنده مزایده اعلام شده ،در خصوص دو مزایده مهم بندر امام خمینی(ره) و واگذاری پایانه غلات این بندر و مزایده انتخاب اپراتور دوم بندر شهید رجایی دستگاههای نظارتی در قوه قضائیه و مجلس وارد ماجرا شده و به طور جد صحت و سقم مسائل را بررسی کرده و اگر خلافی صورت گرفته شده با شدت تمام با مسببین آن برخورد کنند و این نام شما باشد که مسیر بنادر کشور را از قرار گرفتن در یک جریان انحرافی جدا کرده اید.

سایت مشرق آمادگی خود را جهت انتشار پاسخ ها اعلام می دارد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید امیر ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    3 0
    نقش جریان انحراف در اختلاس بزرگ مشخص خواهد شد . هر چه به پایان دولت برسیم اشکارتر میشود. خدا کند مسولین افشاگری ها را جوسازی ندانند
  • یاسر ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 1
    اقای نیکزاد از طرح شما درباره جلوگیری از گرانی مسکن و اجاره ها چه خبر ؟ اقای وزیر ایا از مشکلات مستاجران در تهران خبر داری ؟ ایا از قیمتهای سر سام اور اجاره ها خبر داری؟ ایا......... خدایا مسولین ما را بیدار و هشیار کن و از شر جریان انحرافی نجات بده
  • سحر ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 0
    به نظر مي‌رسد عزم احمدي‌نژاد در دفاع از حلقه ياران نزديك خود جزم است و اجازه نخواهد داد حداقل تا پايان عمر دولت دهم به تخلفات آنان رسيدگي شود و قوه قضائيه هر چند اين روزها در حال اتمام حجت با دولت است اما بايد تا پايان عمر دولت فعلي منتظر بماند. با این وجود با زهم باید منتظر واکنش مسئولان قضایی بود تا مشخص شود در نهایت چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد و کار متخلفین دولتی به کجا خواهد رسید؟
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 0
    جناب اقای نیکزاد چه خبر از بازار مسکن .خبر دارید رهن یک خانه50متری در تهرانسر به25 میلیون رسیده.یعنی متری 500هزار تومان برای هرماه.من نمی دانم شما چکار میکنید.پیش از این شما میتوانستید با این پول یک خانه بخرید.البته برای وزرایی که ماهی10.20میلیون حقوق می گیرند چیزی نیست
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 0
    دیگر از بس که این حرفها تکراری اختلاس یک عمر عادی شده است در این مملکت و عبارتی نبود مراجع رسیدگی کننده به این دزدی ها هرکس هرکاری که دلش می خواهد انجام می دهد خدا عاقبت کارمان رابه خیر کند
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 0
    این تنها مورد در سازمان بنادر نیست، مناقصات نیز برنده از پیش تعیین شده دارد و همه شرکت کننده ها از قبل این را می دانند.
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    آقای مو قشنگ در چه حاله!!
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    مشرق از پیگیریات ممنون .کاش1 سری هم به استان قدس میزدی تا ببینی عوامل مصون از پیگیری ...............
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 1
    مگر پاي قر ار داد دو طبقه كردن رامسر امضاي چه كسي است؟ نيكزاد ، پيل پايه، احمد صادقي. مگر در دادگاه عنوان نشد كه جريان فساد از رامسر آغاز شد؟ پس چرا مدام از مسكن مهر مي گوييد كه به وقت نقد معلوم مي شود كه چه جنايتي در اين زمينه صورت گرفته و چه تبعات و پيامد هايي خواهد داشت. در مورد اين قراردادها نيز نيكزاد مسئوليت مستقيم دارد و ذكر اين جمله كه اشراف ندارد بدون معني است،در نهايت در مورد قراردادهاي مشاركت خارجي ساخت مسكن مهر هم تحقيق كنيد انشاء اله به نتايج خوبي دست خواهيد يافت.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    "این قراداد حداقل سالیانه 500 میلیارد ریال درآمد برای امضا کنندگان آن در بر دارد که در طول 30 سال به رقم نجومی 150 هزار میلیارد ریال می رسد" دقت كردين تا به امروز اين پول تو جيب كيا مي رفته؟؟!!!! درآينده خبرهاي جديدي از گروهي مثل آريا در بندر شهيد رجايي مي شنوين اما نه از اپراتور جديد‎!!
  • محمد ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    چنانجه حامى جدى پشت سر آقاى صدر نبود ايشان جرات اي مهندسى مزايده را نداشتند. چون ميدانستند اين شركت كاغذى را نميتوانستند به دسگاه هاى نظارتى تحميل كنند با عنوان داشتن شريك و سرمايه گذار خارجي همه شركت هاى قدر را از صحنه بيرون كردند تا اين شركت كوچك را كه با تبليغات و عكس خودش را شركتى بزرك ميداند بر سر كار أورند .در حاليكه تمام اطلاعات در خصوص نبود و جعل وجود سرمايه گذار خارجى به مسئولين سازمان بنادر داده شده بود. مداركى كه هرگز به دستگاه هاى نظارتى نشان داده نشد تا برنده مورد نظر از مزايده بى ضابطه مهندسى شده خارج شود! اينك آقاى صدر بعنوان رئيس كميسون معاملات بايد پاسخ گو باشند كه چرا قبل از برگزارى مزايده اى با اين اهميت إحراز صحت ادعاى شركت برنده را از مجارى قانونى انجام نداد؟ نامه يكى از سفارتخانه ها به سازمان ايشان دال بر عدم انجام تعهدات در بندر استراخان را اعتبار شركتهاى ايرانى خدشه دار ساخته است حتما ديده اند. با وجود همه شواهد از جمله عدم امكان مالى تكميل پروژه كوچكى چون مركز كجستيك در بندرعباس ترمينال غلات بندر امام بندر استراخان و منطقه آزاد شلمچه ( البته تمام اين پروژه ها با تصاوير خيالى در بولتن شركت برنده انجام شده!) آقاى صدر خوب ميدانند با مصالح ملى تا چه اندازه خيال پردازانه برخورد ميكنند. ايشان مطمئن باشند بندر عباس گلوگاهى راهبرديست كه بر خلاف ترمينال غلات بندر امام، مسئولين كشور اجازه تصميمات و بازى هاى گروهى و شخصى را در اين مورد به كسى نمى دهند
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    تابناک بهتره سری هم به سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای بزنید وببینید که چه رقم های میلیاردی جابجا می کنند چه بخو بخوری
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 0
    شایان ذکر است امضاء نامه دستور ترک تشریفات برای مزایدۀ ترمینال غلات نیز اگرچه به خواست و تائید بهبهانی که به امضای آقای نیکزاد درپست وزیر مسکن و شهرسازی و در سمت سرپرست وزارت راه (پیش از ادغام دو وزارتخانه مذکور) بوده است. (مستندات در نزد سازمان بنادر و برخی رسانه ها موجود است). در افتتاح طرح هم معاون اول و مدیرعامل سازمان حضور داشتند.
  • فارغ التحصیل ناپیوسته علمی کاربردی معماری ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    2 0
    آقای نیکزاد از اون چند هزار دانشجوی معماری که بیکار کردی چه خبر؟!! http://memarinews.com/Pages/News-7719.html
  • حسن ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    خوب جای شکرش باقی است که بالاخره یکی از .... پرونده های مطرح می شود! با کمال تاسف به هر جایی که سر بزنیم از دهه 70 به بعد از این پرونده ها یافت می شود! به امید روزی که فساد در سیستم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران هزینه بسیار سنگینی داشته باشد، انشاالله
  • مبارز ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    همه شما در خواب هستيد شاهرگ اقتصادي كشور يعني گمرك ميشناسم افرادي را كه حاضرند رايگان مناقصه را قبول كنند و هيچ پولي از دولت نگيرند - شما ميدانيد چه كالاهايي در ايام تعطيل از گمركات بيرون مي آورند با مدارك جعلي - فقط كافيه يك روز تعطيل كل هزينه خدمات گمرك در مي آيد.
  • مرکزی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    با درود ابتدا اجازه می خواهم یک تحلیل از موضوعی که آقای صدر در آخرین مصاحبه در باب مزایده گفتند داشته باشم : مدیر عامل سازمان بنادر در این باب اشاره کرد بحث رفع انحصار در ترمینال کانتینر را همه قبول دارند باید به آگاهی این مدیر عالی و خوانندگان برسانم موضوع رفع انحصار در ترمینال کانتینر بهانه ای بیش برای انحراف افکار عمومی و مسئولان عالی رتبه و نهاد های نظارتی نیست زیرا همه کارشناسان بندری به خوبی میدانند ترمینال شماره یک تا حداکثر 5 سال دیگر بلا استفاده می شود زیرا آبخور و طول کشتی های کانتینری افزایش می ابد و عملا" ترمینال شماره یک توانایی ارایه خدمات به کشتی های بزرگ را نخواهد داشت . دوما" به فرض ادامه حیات ترمینال یک با توجه به خصوصیات ترمینال شماره 2 از قبیل آبخور بالا ، تجهیزات مدرن و طول بیشتر اسکله ها امکان ادامه رقابت ترمینال یک و ترمینال شماره 2 از نظر حرفه ای وجود ندارد پس نتیجه می گیریم بحث رفع انحصار در ترمینال کانتینر یک بهانه بوده است تا بتوانند برخی از آقایان به منافع خود دست یابند و با همین توجیه و با فریبکاری این موضوع را در مصوبات کار گروه حمل ونقل گنجاندند تا دستاویزی باشد برای ادامه نقشه دستیابی به منابع عظیم اقتصادی در بندر شهید رجایی . سوما" این سوال مطرح است به اولین بندر منطقه (جبل علی )نگاه بکنید آیا آنها هم ترمی نال های خود را تقسیم کرده اند و توانسته اند به این مقام در طول سال های گذشته برسند ؟ جواب قطعا" منفی است . اما خوانندگان عزیز هدف اصلی دو اپراتور کردن بندر برای افزایش رقابت و تبدیل بندر شهید رجایی به هاب منطقه نیست، همانطور که در بالا توضیح دادم در آینده نزدیک ترمینال شماره یک تقریبا" بدون استفاده برای عملیات کانتینری می ماند وترمینال اصلی بندر ترمینال شماره دوخواهد بود این بدان معنا است که کل عملیات کانتینری به یک شرکت یا بهتر بگویم یک شخص واگذار خواهند کرد . من در باب مصادیق جعل اسناد ، روابط مشهود در برنده کردن یک شرکت خاص ، عدم توانایی و یا توانایی شرکت برنده وحتی صلاحیت این شرکت کار ندارمبنده از یک اشتباه تکنیکی و تاریخی صحبت می کنم که در آینده بندر شهید رجایی را به کام یک انحصار ننگین خواهد برد که قطعا" تصمیم گیران امروز ودستگاههای نظارتی باید پاسخگو باشند. جلوی اشتباه را اکنون باید گرفت چون فرصت ها را از دست خواهیم داد وبه جایی می رسیم که همه سرمایه گذاری های انجام شده در بندر را بدون استفاده وشکست خورده خواهیم دید و این یک خیانت وگناه غیر قابل بخشش خواهد بود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس