دزدی دریایی را ریشه‌کن کرده‌ایم/ پیشرفت «نداجا» در عرصه جنگال

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نداجا در عرصه جنگال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: از پهپادها در حوزه‌هایی نظیر مراقبت، شناسایی، رزمی و جنگال استفاده می‌کنیم.

به گزارش مشرق، سوم خرداد، یادآور دلاور مردی و ایثار شهیدان، استقامت و پایداری ملت ایران، شجاعت و شهامت فرماندهان و از خودگذشتگی رزمندگان میهن اسلام و اوج خداباوری و خلوص امام شهیدان خمینی کبیر (ره) است که فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

آزادسازی خرمشهر تجلی قدرت لایزال الهی بود که در طرح عملیاتی غرورآفرین کربلا ۳ و به دست توانای مردم خدا جو و مومن، با اقتدا به مولای متقیان (ع) و با رمز «علی ابن ابیطالب (ع)» به نام مقدس «بیت المقدس» ظهور کرد.

عملیات پیروزمند بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر در سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ پیدایش وضعیت نوینی در صحنه سیاسی- نظامی جنگ تحمیلی ۸ ساله و تحولات بعد از آن در منطقه بود.

بازخوانی و ترسیم وقایع این رخداد سرنوشت‌ساز برای نسل‌های امروز انقلاب و آینده سازان واقعی این سرزمین، یک امر بدیهی است. امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) درباره اهمیت آزادی خرمشهر فرمودند؛ «فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است، خرمشهر شهر لاله‌های خونین است.»

برای بیشتر شنیدن از آن روزهای سرنوشت ساز و همچنین آشنایی با شرایط و آمادگی امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به تهدیدات احتمالی با «امیر دریادار دوم عزیزی» معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش به گفتگو نشستیم.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

در ایام سوم خرداد و سالگرد آزادی خرمشهر هستیم، نیروی دریای ارتش چه نقش در آزادی خرمشهر داشت؟

همانگونه که آگاهی دارید دلاورمردان تکاور نیروی دریایی ارتش، در کنار رزمندگان دیگر از سپاه، نیروی زمینی و نیروهای مردمی در مقاومت ۳۴ روزه در مقابل متجاوزین بعثی شرکت داشتند و حماسه‌های بی‌نظیری از رشادت و ایثارگری را خلق کردند و با این مقاومت جانانه، استراتژی و نقشه خام دشمن در همان ابتدای جنگ تحمیلی را نقش بر آب کردند.

در عملیات طرح ریزی شده، دقیق و غرورآفرین بیت المقدس که از ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ آغاز شد و در نهایت به آزادسازی خرمشهر عزیز ختم گردید نیز، نیروی دریایی همگام و در کنار سایر نیروهای ارتشی و سپاهی نقش مهمی در بخش‌های برنامه ریزی شده‌ای از عملیات ایفا نمود که شاید در تاریخ دفاع مقدس به خوبی و درستی به آن پرداخته نشده باشد.

نیروی دریایی ارتش در عملیات بیت المقدس ماموریت مهم پشتیبانی عبور نیروهای از رودخانه کارون و همچنین مسئولیت پدافند از منطقه عملیاتی آبادان را بر عهده داشت

در مرحله نخست عملیات بیت المقدس نیروی دریایی با چند گردان از نیروهای قایقران و تجهیزات خود در عملیات شرکت می‌کند و به دلیل اینکه در طرح عملیاتی پیش بینی عبور از رودخانه کارون وجود داشت و رودخانه در عملیات‌های نظامی یک مانع طبیعی محسوب می‌شود، نیروی دریایی با توجه تخصص و تجهیزاتی که وارد عمل کرده بود کمک بسیار موثری در عبور سریع نیروها از رودخانه انجام داد زیرا اگر تاخیری در این عبور ایجاد می‌شد دشمن در آن‌سوی رودخانه رزمندگان اسلام را مورد حمله قرار می‌داد و تلفات زیادی می‌گرفت و ممکن بود عملیات در همان ابتدا به شکست بیانجامد. در واقع در طرح عملیاتی بیت المقدس ماموریت مهم پشتیبانی عبور نیروهای تحت کنترل عملیاتی قرارگاه‌های نصر و فتح از رودخانه کارون و همچنین مسئولیت پدافند از منطقه عملیاتی آبادان به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی واگذار شد.

قرارگاه عملیاتی نیروی دریایی به منظور پشتیبانی یگان‌های حمله کننده و عبور نیروها از رودخانه کارون و کرخه در تاریخ اول اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ در لشکر ۹۲ زرهی اهواز تشکیل شد این قرارگاه این قرارگاه با سازماندهی سه گروهان شناور هجومی شامل ۳۰۰ فروند قایق که توسط ملوانان، تکاوران و تفنگداران دریایی هدایت می‌شد و با بکارگیری یک دسته غواص مسئولیت عملیات عبور از رودخانه را برعهده گرفت. شناورهای هجومی نداجا در مدت زمان کوتاهی عناصر دریایی، نیروهای عمل کننده و نیز تجهیزات و مهمات و ادوات سبک را از رودخانه عبور دهند و مراحل بعدی عملیات در آن سوی رودخانه را تسهیل نمایند.

در مراحل انتهایی عملیات بیت المقدس نیز تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی پس از عبور از رودخانه کارون به همراه سایر یگان‌های رزمنده با یگان‌ها و نفرات دشمن در قسمت‌های جنوبی خرمشهر درگیر شدند و آنان را بیرون راننده و بخش‌های ساحلی شهر را پاکسازی می‌نمودند و نیروهای به جا مانده دشمن را به اسیری گرفته و به عقب راندند.

شما به عنوان یکی از عالی‌ترین مقامات نیروی دریایی ارتش، جایگاه نیروی دریایی ارتش ایران را در منطقه و جهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نیروی دریایی ارتش قدرت بلامنازع دریایی در منطقه به شمار می‌رود

بحمدالله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از کارکنان متخصص، شجاع و ولایت مدار خود، همچنین بهره مندی از به روز ترین تجهیزات، ادوات و سلاح‌های دریایی قدرت بلامنازع دریایی در منطقه به شمار می‌رود و مقتدرانه از مرزهای دریایی و آب‌های تحت حاکمیت و منافع ملی کشور در دریا پاسداری و محافظت می‌کند. به نحوی که به جرأت می‌توان گفت در سطح منطقه هیچ کشوری توان رویارویی دریایی با جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

در عرصه دریا قدرتمند و صاحب سبک هستیم

در سطح جهانی و بین المللی نیز ثابت کرده‌ایم که با وجود همه تحریم‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی به عنوان یک نیروی دریایی راهبردی همواره در آب‌های آزاد و بین المللی حضوری مقتدرانه داشته و به خوبی از منافع ملی کشور عزیزمان دفاع کرده و در برقراری امنیت آب راه‌های بین المللی نقش موثر و تعیین کننده داریم امروز نیروی دریایی قدرتمند و صاحب سبک دنیا به قدرت توان قابلیت و به روز بودن کارکنان تجهیزات و سلاح‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اذعان دارند و در معادلات خود این موضوع را به حساب می‌آورند.

چه اقداماتی در حال حاضر و با توجه به افزایش تهدیدات برای اسکورت کشتی‌های تجاری، نفت کش‌ها و مبارزه با دزدان دریایی انجام می‌دهید؟

مسئله دزدی دریایی تقریباً ریشه کن شده است

تقریباً حدود ۱۲ سال است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر ناوگروه‌های اطلاعاتی و عملیاتی خود را به مناطق شیوع پدیده دزدی دریایی به منظور حفاظت از کشتی‌های تجاری خود و سایر شناورهای تردد کننده از این مناطق اعزام می‌کند که تاکنون شمار این ناوگروه‌ها به ۷۵ دوره می‌رسد در حال حاضر مسئله دزدی دریایی تقریباً ریشه کن شده و با حضور مداوم ناوگروه‌های مذکور و نیز شناورهای نظامی کشورهای دیگر اعم از منطقه‌ای فرامنطقه‌ای دیگر به صورت گذشته وجود ندارد.

اخیراً نمونه‌های دیگری از تعرضات به شناورهای تجاری کشور آغاز شده که به صورت ناشناس و نامشخص ناوگان تجاری کشور را در خلیج عدن تنگه باب المندب و دریای سرخ و مدیترانه تهدید می‌کنند و سعی دارند جریان تجاری کشور را ناامن و مختل کنند به همین علت از حدود اواسط سال گذشته نداجا اقدام به اسکورت مستقیمی کشتی‌های تجاری کشور به ویژه نفتکش‌های جمهوری اسلامی می‌کند و به حمدالله با حمایت مستقیمی که از سوی ناوهای رزمی نداجا از شناورهای تجاری کشور انجام می‌دهد هیچ گونه تعرض و صدمه‌ای به آنها وارد نمی‌شود و شریان تجاری کشور به دور از تهدیدهای تروریستی موجود به سلامت و کاملاً ایمن در مناطق نا امن در جریان است و این به واسطه حضور و حمایت دائمی نداجا در مسیر خطوط مواصلاتی دریایی کشور محقق گردیده است.

یکی از حوزه‌ها که نیروی دریایی سرآمد آن است، بحث دیپلماسی دفاعی است. ما در سال جاری شاهد برگزاری اجلاس آیونس (IONS) در تهران بودیم، که مسئولیت ان هم با شما بوده از سوی شاهد سفرهایی که فرمانده محترم نداجا به هند و دیگر کشورها داشته‌اند، ناوهای که در رفت و آمدند به سایر نقاط جهان هستند، درباره این حوزه و برنامه‌های نیروی دریایی برای گسترش این عرصه بفرمایید؟

نیروی دریایی در همه کشورها یک نیروی بین المللی محسوب می‌شود و به همین واسطه یکی از نقش‌های مهم و اساسی این نیرو نقش دیپلماسی دفاعی است نیروی دریایی بایستی در همه عرصه‌های بین المللی فعال باشد و از منظر دیپلماسی دفاعی لازم است مراودات و تعاملات بین المللی و جهانی داشته باشد و به عنوان نماینده کشور در همایش‌ها اجلاس ها نمایشگاه‌ها و رزمایش‌ها رویدادهای دریایی منطقه‌ای و جهانی شرکت فعال و موثری داشته باشد.

در همین راستا معمولاً نیروهای دریایی کشورها بایستی مناسبات دید و بازدیدها و تعاملات ای داشته باشند ناوهای نظامی کشورهای دوست و هم پیمان از بنادر همدیگر بازدید می‌کنند فرماندهان نیروها و نمایندگان آنها در مجامع مرتبط با امور دریایی در حوزه‌های مختلف با هم دیدار می‌کنند و در رابطه با مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر می‌نمایند و قراردادها و پیمان‌های همکاری را می‌بندند.

تمامی این موضوعات در حوزه روابط دیپلماتیک دفاعی به وقوع می‌پیوندد و باعث می‌شود که کشورها از منظر دفاعی - نظامی، نوعی از دیپلماسی را رقم بزنند که اینگونه مراودات قطعاً در ادامه موضوعات سیاسی بین کشورها تاثیر گذار بوده و سبب استحکام روابط سیاسی بین دول می‌گردد و بعضاً عمق راهبردی کشورها را وسعت می بخشد. از جمله این روابط نظامی دیپلماتیک که طی چند سال اخیر در حوزه نداجا به وقوع پیوسته است، می‌توان به برگزاری اجلاس نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی نداجا در تهران و نیز برگزاری رزمایش‌های مرکب ایران - چین و روسیه و رزمایش امداد و نجات با پاکستان و عمان اشاره کرد.

توانایی‌های نیروی دریایی ارتش در ساخت انواع ناوشکن‌ها چگونه است؟ چه پروژه‌هایی در این حوزه در دست اقدام دارید؟

ملت عزیز و فهیم کشور که همواره اخبار را دنبال می‌کنند، آگاهی دارند که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت شناورهای نظامی اعم از ناوشکن، ناوچه، زیردریایی و دیگر تجهیزات دریایی الحمدالله به همت کارکنان متخصص خود و با همکاری صنایع دفاعی کشور و نیز دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، همچنین بهره گیری از توان علمی نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و جوانان این مرز و بوم و با وجود همه تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی به مرز خودکفایی رسیده است.

هیچ وابستگی به صنایع دفاعی خارجی و غیر بومی نداریم

در حال حاضر هیچ گونه وابستگی به صنایع دفاعی خارجی و غیر بومی ندارد حتی در زمینه ساخت هواناوها هم موفقیت رسیده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک اخبار الحاق اولین هواناوهای عملیاتی ساخت داخل را هم به اطلاع هموطنان عزیزمان خواهیم رساند در زمینه تسلیحات پیشرفته و به روز نیز الحمدلله به خودکفایی رسیده‌ایم.

نیروی دریایی ارتش با اتکا به توان داخلی پیشرفته‌ترین سلاح‌های راهبردی رزم دریایی و مهمات مربوطه دست پیدا کردیم البته همانگونه که اشاره کردم این موفقیت‌ها مرحوم همکاری همفکری و تعامل همه حوزه‌ها مثل صنایع دفاع وزارت دفاع، دانشگاه‌های کشور نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان داخلی بوده است ولیکن بر اساس نیازها و مطالبات عملیاتی نداجا و مشاورت های متخصصین نیروی دریایی حاصل شده است و این روند انشاالله با قدرت ادامه خواهد داشت.

امروزه استفاده و کاربرد پهپاد ها افزایش بسیاری داشته که ارتش هم با برگزاری اولین رزم مشترک پهبادی در سال گذشته توانمندی خود را در این زمینه به نمایش گذاشت. استفاده از پهپاد ها تا چه اندازه در نیروی دریایی گسترش یافته و تا چه اندازه در ماموریت‌ها و عملیات‌های خود از پهپاد استفاده می‌کنید؟

از پهپادها در حوزه‌هایی نظیر مراقبت، شناسایی، رزمی – انتحاری و جنگال استفاده می‌کند

بدون شک همانند همه ارتش‌های جهان و با پیشرفت تکنولوژی نیروی دریایی ارتش هم استفاده از وسایل و تجهیزات رزمی بدون سرنشین را در دستور کار دارد. امروزه پهپادها یا همان پرنده‌های هدایت پذیر بدون سرنشین از راه دور در سازمان ناجا نیز به کار گرفته می‌شوند و در حوزه‌هایی نظیر مراقبت، شناسایی، رزمی – انتحاری، جنگال و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پهپادها هزینه‌ها را پایین می‌آورند، خطر آسیب پذیری نیروهای انسانی را کاهش می‌دهند، منطقه وسیع‌تری را صرف نظر از زمان استفاده (شب یا روز) پو شش می‌دهند و مزایای متعدد دیگری را برای بهره برداری تامین می‌کنند.

توانمندی نیروی دریایی را در حوزه جنگ الکترونیک و جنگ سایبری که امروز در سطح جهان بسیار مطرح می‌شود، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نیروی دریایی ارتش در عرصه جنگال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است

حوزه جنگ الکترونیک حوزه بسیار فنآورانه و پیشرفته‌ای است و روز به روز هم مشمول تغییر و تحول می‌گردد. جنگ الکترونیک امروزه در همه انواع جنگ‌های زمینی، هوایی و دریایی تاثیرگذاری شدیدی داشته و نقش موثری ایفا می‌کند به نحوی که هر طرف از مخاصم دارای قدرت جنگال بالاتری باشد مطمئناً طرف مقابل را با شکست روبه‌رو خواهد کرد با این‌همه نداجا در عرصه جنگال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و موسسه و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی صنایع دفاعی و نیز دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه به کمک نیروهای مسلح آمدند و توانسته‌اند دستگاه‌ها و تجهیزات پشتیبانی اقدامات الکترونیکی ESM و نیز ابزارهای مقابله با اقدامات الکترونیکی ECM قابل رقابت با نمونه‌های ساخت شرکت‌های معتبر خارجی را تولید و به نیروهای مختلف از جمله نداجا واگذار کنند تا در یگان‌های شناور و تاسیسات ساحلی مورد بهره برداری واقع گردند.

به طور کلی می‌توان گفت که از لحاظ جنگ الکترونیک در وضعیت قابل قبول و مناسبی هستیم لیکن به لحاظ تغییر و تحول همه روزه موضوع نیاز است که همواره مسیر تحقق پیش پژوهش تولید و نوآوری در این حوزه باز و پویا می‌باشد در زمینه جنگ سایبری هم اقدامات مفید و موثری در سطح نداجا صورت گرفته است که به علت محرمانه بودن و طبقه بندی آن اطلاعات خاصی را نمی‌توان در این رابطه ارائه کرد.

شما وضعیت و توان دریایی کشور را برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی در گام دوم انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که به اذعان همه صاحب نظران دنیا ایران در مرکز زمین و بیضی انرژی جهان واقع شده است.

منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و سواحل مکران مرکز ثقل شکل گیری قدرت دریایی جبهه مقاومت اسلامی علیه جبهه استکبار می‌تواند باشد با مطالعه تاریخ می‌توان به راحتی به این موضوع پی برد که قدرت دریایی و اعتبار خود ساخته ایران در هیچ جای تاریخ به این شکل دیده نشده است امروز ایران اسلامی متاثر از رهنمودهای مدبرانه حکیم و فرزانه و فرماندهی معظم کل قوا از ظرفیت دریای بسیار بالایی در منطقه برخوردار است و ان‌شاءالله در گام دوم انقلاب به برکت خون شهدای دریایی متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود و کام ملت غیور ایران اسلامی را شیرین خواهد نمود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس