کد خبر 1225295
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
هم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مهمترین برنامه من کنترل نقدینگی است، گفت: یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت من، اصلاح نرخ بیکاری است که معمولا بالای ۱۰ درصد است.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی صبح امروز در برنامه رادیویی شمارش معکوس که از رادیو ایران پخش شد، درباره سه اولویت اصلی اقتصادی دولت خود، گفت: در سه دهه گذشته روند حرکت سه متغیر کلان اقتصادی کشور اینگونه بود که بهبود اوضاع اقتصادی را نوید نمی‌داد.

بیشتر بخوانید:

اقتصاد مین گذاری شده؛ مسئولیت همتی کدام است؟

یکی از این متغیرها، رشد اقتصادی است که مربوط به تولید ثروت برای کشور می‌شود. دوم نرخ تورم در کشور است که شاخص روند قیمت هاست و سوم بیکاری در اقتصاد است، این سه متغیر تولید، بازار کار و بازار پول را در بر می‌گیرند.

میانگین رشد اقتصادی کشور در سه دهه گذشته، نزدیک به ۳ درصد بوده است، برنامه بلند مدت ما این بود که این نرخ باید سالانه ۸ درصد باشد، سرمایه گذاری که مهمترین رکن اساسی رسیدن به این رشد اقتصادی در کشور است، متاسفانه از سال ۸۲ تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

بیشتر بخوانید:

همتی چه چیز را مانع توسعه می داند؟

در صورتی که رشد سرمایه گذاری کشور ترکیه در همین بازه زمانی ۲ و نیم درصد افزایش یافته است. متاسفانه رشد اقتصادی کشور در این مدت نوساناتی بخاطر قیمت نفت و تحریم‌هایی ظالمانه داشته است.

با این وضعیت روند رشد ثروت در جامعه محدود شد و طبیعی است که وقتی این رشد محدود می‌شود آثارش را روی بقیه توان اقتصادی کشور می‌گذارد. مثلا سفره مردم بزرگتر نمی‌شود. اقتصاد مان پیش بینی ناپذیر شده است. رشد منهای ۶ درصد و رشد ۱۱ درصد هم داریم.

دومین مسئله مهم اقتصادی حل معضل تورم است. به طور میانگین در ۳۰ سال گذشته نرخ رشد تورم در کشور ۲۰ درصد بوده است، تعداد کشورهایی با این نوع تورم در دنیا بسیار قلیل هستند. چرا باید کشوری با این همه منابع و امکانات اقتصادی، این همه رشد قیمت کالاها را شاهد باشد.

سومین اولویت اقتصادی دولت من، اصلاح نرخ بیکاری است که معمولا بالای ۱۰ درصد است و فرصت‌های اشتغال به شدت کاهش پیدا می‌کند. ادامه این روند دیگر امکانپذیر نیست.

من در طول این سال ها، بنگاه‌های اقتصادی زیادی را اداره کرده ام و با توجه به اینکه استاد اقتصاد دانشگاه تهران هستم به مسائل اقتصادی آشنا هستم.

علت اینکه تاکنون مشکل داشتیم، حضور رئیس جمهور سیاستمدار بود و سیاست بر اقتصاد حاکم بود، من می‌خواهم عکس این قضیه اتفاق بیفتد و اقتصاد دان بر سیاست حاکمیت پیدا کند. مهمترین برنامه من کنترل نقدینگی است.

شاید این سوال پیش بیاید که شما رئیس کل بانک مرکزی بودید، چرا نقدینگی را کنترل نکردید، در پاسخ باید بگویم، روند افزایش نقدینگی بطور کامل در دست بانک مرکزی نیست. سلطه سیاست مالی که دست دولت است بر سیاست پولی که دست بانک مرکزی است عملا رشد نقدینگی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • قادری IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    خیلی جک بامزه ای تعریف کرده ... خیلی هم به خودش مسلطه که خنده اش نمیگیره از این حرف خودش ... تو خودت مسبب تولید این نقدینگی هستی ....
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    مثل بورس که دست کردید توی جیب مردم
  • فانوس IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    از کجا می‌آیی ای اقبال پی گفت از حمام گرم کوی تو گفت خود پیداست در زانوی تو!!!
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    طبق آمارهای خود بانک مرکزی، بیش از 54 درصد نقدینگی کل تاریخ ایران در دوران 3 ساله مدیریت همتی بر بانک مرکزي خلق شده است.نه به دولت سوم روحانی
  • دلسوز IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    مصاق عینی یعنی این . برادر ادرس غلطت نده این بلای نقدینگی را خود خود شما به کشور واترد کردی یه کمی هم حیایی بودن خوبه
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    باریک اله مشرق عکس با مسمایی گذاشتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس