کد خبر 1227212
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
سعید جلیلی نمایه

سعید جلیلی در ادامه صحبت های خود در انتقاد به وضعیت موجود اشاره ای به به وضعیت صادرات کشور به اتحادیه اروپا و افغانستان اشاره کرد.

به گزارش مشرق، سعید جلیلی در ادامه صحبت های خود خطاب به همتی گفت: اتفاقا یکی از سوالات ما از آقای همتی این است که شما که بلدید، چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان است؟اگر می‌خواهیم کشور را در چهار سال آینده فقط اداره نکنیم و جهش پیدا کند، باید برنامه جدی داشته باشیم. دنبال بهانه نگردیم. حال این جهش چگونه ایجاد خواهد شد؟ وقتی محقق می‌شود که دو سه موضع اصلی را مبنا قرار دهیم.

 سخن از ارزش پول ملی به میان آمد. ارزش پول ملی چه وقت بالا می‌رود؟ زمانی که شما بتوانید جهش تولید داشته باشید. جهش تولید چه وقت ایجاد می‌شود؟ زمانی که جهش صادرات داشته باشید. جهش صادرات زمانی حاصل می‌شود که بتوانید تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشیم و معطل دو سه کشور نمانیم.

 اتفاقا یکی از سوالات ما از آقای همتی این است که شما که بلدید، چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان است؟ اگر می‌گوییم کشور نیاز دارد که توزیع فقر نباشد، یعنی باید برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشیم. این موضوع چگونه ممکن است؟ وقتی که برای تمام دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنی تا ارزآوری داشته باشند. اینطور نباشد که اگر وزارت نفت گفت نمی‌توانم نفت بفروشم، بقیه بخش‌ها تعطیل شود.

وزارت کشاورزی، صنعت، آموزش عالی، وزارت خارجه و همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری کار کنند. ما برای این موضوع کار تعریف کرده‌ایم که چگونه می‌توان برنامه تعریف کرد تا همه دستگاه‌ها بتوانند در 4 بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق، ارزآوری داشته باشیم.

 بر این اساس ما فکر می کنیم اگر ظرفیت‌ها بسیج شود، دو برابر درآمد نفتی در این بخش‌ها ارزآوری خواهیم داشت.در موضوع اشتغال که دغدغه جوانان است نیز شما باید بتوانید برای دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنید تا هر دستگاهی از بخش کشاورزی گرفته تا صنعت و معدن بتواند اشتغال ایجاد کنند نه اینکه کارمند اضافه کنند.

برای اشتغال بررسی کرده‌ایم و بر اساس برنامه‌ای که داریم در بخش پتروپالایشگاه، پتروشیمی، نفت و گاز و... اشتغال ایجاد کنیم. این موضوع در بخش شیلات، تولیدات زراعی، باغی و... حاصل می‌شود و در هر بخش مشخص است که در سال چه مقدار شغل ایجاد می‌شود.آقای همتی را دعوت می‌کنم که بعد از این جلسه، در تلوبیون با هم مناظره کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Mahdi IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    1 3
    فقط بلد است حرف بزنه.از عمل چیزی نگو. مرد عمل فقط رئیسی
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 0
      درود بر جلیلی که خوار چشم شما قالیبافی ها هست
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 0
      جلیلی 8 ساله در دولت سایه زحمت کشیده و برنامه داره.
    • 10:16 IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      0 0
      تصحیح میکنم. خار چشم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس