شرمن

معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات وین برای احیای برجام اتفاق افتاده اما تا وقتی که تمامی جزئیات مشخص نشوند نمی‌توان گفت توافق حاصل شده است.

به گزارش مشرق، «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره احتمال به ثمر رسیدن مذاکرات برجام ابراز کرد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد «پیشرفت‌های بسیار زیادی» در گفت‌وگوهای هسته‌ای برجام اتفاق افتاده اما تا زمانی که بر سر آخرین جزئیات توافق حاصل نشود نمی‌توان اطمینان داشت توافق حاصل شده است.

وندی شرمن علاوه بر این گفته مذاکرات در خصوص این توافق طی روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. او همچنین تصریح کرده انتخابات ریاست‌جمهوری ایران این گفت‌وگوها را پیچیده می‌کند.

اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا جدیدترین ارزیابی ارائه‌شده از مذاکراتی است که از چند ماه پیش در شهر وین با هدف بازگرداندن همه طرف‌ها به اجرای کامل برجام آغاز شده است.

ساعاتی قبل‌تر، مقام‌های روسیه ارزیابی‌های خوش‌بینانه‌ای درباره احتمال حصول توافق ارائه کردند. «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسائل مهم باقی‌مانده در این گفت‌وگوها اندک هستند گفت: «دیگر هیچ مانع لاینحل در این گفت‌وگوها وجود ندارد.»

این در حالی است که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در جلسه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا تصریح کرد که هنوز اطمینانی درباره اینکه توافقی حاصل خواهد شد یا خیر وجود ندارد.

به عنوان مثال، او در جلسه روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی سنا گفت: « «هنوز نمی‌دانیم این اتفاق واقعاً خواهد افتاد یا خیر. ما طی دو ماه گذشته در حال انجام گفت‌وگوهای غیرمستقیم بودیم اما هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت پیش‌بینی می‌کند حتی در صورت بازگشت طرف‌ها به برجام، صدها تحریم‌ علیه ایران باقی خواهند ماند.

او گفت: « «پیش بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام، ‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند.»

در همین حال، منابع خبری گزارش داده‌اند احتمالاً دور ششم مذاکرات برجام با چند روز تأخیر آغاز خواهد شد. پیشتر قرار بود این گفت‌وگوها از پنجشنبه آغاز شوند اما خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال امروز گفته مذاکرات احتمالاً از شنبه آغاز خواهند شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تاکنون به نتیجه نرسیده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش در این توافق هسته‌ای پایبند بود اما اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد قصد دارد با توجه به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان، از حقوقش در چند بند برجام (از جمله بند ۳۶) برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

تهران اعلام کرده چنانچه طرف مقابل به تعهداتش بازگردد و تحریم‌ها را به صورت قابل راستی‌آزمایی رفع کند اجرای کامل تعهداتش را از سر خواهد گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس