کد خبر 1230387
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: معاملات سهام زمانی قطعیت پیدا می‌کند که بر روی تابلو و از مجرای کارگزاری انجام شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، امیرعلی امیر باقری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با خرید و فروش وکالتی سهام گفت: خرید و فروش وکالتی تمامی شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده اند، اعتبار ندارد معاملات وقتی که روی تابلو انجام شود، قطعیت پیدا می‌کند.

وی افزود: در نمادهایی ازجمله بانک آینده شاهد خرید و فروش وکالتی بودیم، این اتفاق به این صورت است که فروشنده وکالتی به خریدار می‌دهد و خریدار به واسطه این وکالت خودش را مالک سهم می‌داند.

کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که مالکیت سهام با وکالت منتقل نمی‌شود و خرید و فروش سهام شرکت‌ها زمانی قطعیت پیدا می‌کند که بر روی تابلو معاملات و از مجرای کارگزاری صورت بگیرد.

امیر باقری تصریح کرد: در گذشته هم شاهد این قضیه بودیم که تعدادی از نمادها به واسطه اقدامات شرکتی از جمله افزایش سرمایه و از این قبیل موارد بسته می‌شدند، هنگامی که نماد متوقف بود، چون خریدار و فروشنده برآوردهای متفاوتی از آینده داشتند، وکالتی با یک دیگر معامله می‌کردند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه در این رابطه همیشه به افرادی که خرید و فروش سهام را به روش وکالتی انجام می‌دهند هشدار داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است حقی از افراد هنگام خرید و فروش وکالتی ضایع شود؟ بیان کرد: بله ممکن است در هنگام خرید وکالتی سهام، حقی از افراد ضایع شود، چون باید معاملات برای قطعیت بر روی تابلو صورت بگیرد و به تایید ناظر بازار برسد، تا در صورت مشکل امکان پیگیری داشته باشد.

امیر باقری اظهار کرد: به علت اینکه مجرای قانونی برای این امر وجود دارد وقتی افراد راه دیگری را برای این قضیه انتخاب می‌کنند، یک ریسک سنگینی را متحمل می‌شوند که بعدا با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: مرجع معاملات باید قانون بازار و دستورالعمل‌های معاملاتی باشد، که قانون بازار مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی است، این قانون در حقیقت به نهاد ناظر و سازمان بورس این اجازه را می‌دهد که دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های مختلفی را در راستای معاملات و تسهیل آن تهیه کنند.

وی گفت: قانون در راستای معاملات سهام کاملا شفاف و دقیق است، اینکه افراد مسیرهای دیگری را انتخاب کنند، با قانون مخالفت و مغایرت دارد و طبیعتا افرادی که این مسیر را پیگیری می‌کنند، بعدا نباید منتظر حمایت‌های قانونی در صورت متضرر شدن باشند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در پایان به افراد توصیه می‌شود، که برای اطلاع از آخرین قوانین نقل و انتقال سهام به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی رجوع کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس