کد خبر 1230503
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
جلیلی نمایه

سعید جلیلی در سومین مناظره انتخاباتی گفت: ما باید راه داشته باشیم تا تحریم را بی اثر و دشمن را پیشمان کنیم تا محیط امن برای اقتصاد ایجاد شود.

به گزارش مشرق،نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه وجود ثبات در سیاست‌ها و محیط اقتصادی، ضرورت امروز اقتصاد کشور است، تصریح کرد: تحریم واقعیتی است که وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. بدتر از تحریم، بهانه تحریم است و بسیاری از افراد می‌خواهند ناکارآمدی‌های خود را گردن تحریم بیاندازند.

جلیلی اظهار داشت: برخی از افراد، حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند و بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند. لازمه جهش تولید، جهش صادرات و افزایش تعاملات است.

برخی از تحریم‌ها اصلاً قابل مذاکره نیست؛ باید اهرم تحریم را از دست دشمن بگیرید

وی تاکید کرد: دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند چراکه تعاملات خارجی را در مذاکره با دو سه کشور خلاصه کردند تا اینکه چه زمانی بایدن به درآید. به مذاکرات فعلی توجه کنید. طرف مقابل با پررویی تمام تر می‌گوید که موضوعات فراوان دیگری داریم و اهرم تحریم را ادامه می‌دهیم. برخی از تحریم‌ها اصلاً قابل مذاکره نیست، شما باید راه‌حل داشته باشید و اهرم تحریم را باید از دست دشمن خارج کنید که هم برنامه آفندی و هم پدافندی می‌خواهد. نه اینکه بنشینید یک گوشه و بگویید که عده‌ای در داخل کشور نگذاشتند. معذرت می‌خواهم، اما این نفهمیدن مسئله است.

جلیلی گفت: ما معتقدیم که نه تنها می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد، بلکه می‌توان دشمن را از تحریم پشیمان کرد. باید برنامه ما اینگونه باشد و بگوییم که در پایان ۴ سال، نه تنها تحریم را بی‌اثر می‌کنیم، بلکه دشمن را پشیمان می‌کنیم تا یک محیط امن ایجاد شود. باید به این سوال پاسخ داده شود که تعامل گسترده و سازنده با جهان چگونه انجام می‌شود؟

باید تهدیدها را به حداقل برسانیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اقتصاد ما نباید معطل چند کشور و فلان گفتگو بماند. زمانی که به اصطلاح شما در گفتگوهای خود موفق بودید، چه شد؟ چه شد که ۸۰۲ تحریم، تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد؟ دلار سه هزار تومانی، ۳۰ هزار تومان شد. حتی نتوانستید مذاکره کنید و در مذاکره نتیجه بگیرید. در روابط جهانی خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید. باید همان طور که فرصت‌ها را مدیریت کرد، تهدیدها را به حداقل رساند. نمی‌شود که فقط با سه کشور گفتگو کرد و مابقی کشورها را کنار گذاشت.

برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد

وی گفت: برای تبادلات بانکی، ۱۱ طرح داریم که می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد. بانک مرکزی بیاید گزارش دهد کدام طرح را اجرا کرده است؟ رئیس‌جمهور باید از روابط بین الملل فهم داشته باشد و بداند که صحنه چیست و بداند که برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس