آیا مذاکره بایدن-مرکل مناقشه نورد استریم ۲ را حل می‌کند؟

صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور آمریکا امروز در حاشیه نشست گروه ۷ در مذاکراتی دو جانبه به پروژه گازی نورد استریم ۲ و دیدار روزهای آینده بایدن و پوتین پرداختند.

به گزارش مشرق  به نقل از "آر ان دی" آلمان، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان روز شنبه بعد از دیدار با "جو بایدن"، رئیس جمهور آمریکا درباره آینده مذاکرات برای حل مناقشات بر سر پروژه گازی "نورد استریم ۲" با آمریکا ابراز اطمینان کرده و گفت: ما در مسیر خوبی قرار داریم.

مرکل تاکید کرد که با بایدن در این باره اتفاق نظر داشت که ادامه مشارکت اوکراین در تزانزیت گاز از روسیه به اروپا مهم و ضروری است.

مرکل تاکید کرد که مذاکرات وی با بایدن در وهله اول درباره نشست آینده وی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که برای روز چهارشنبه برنامه ریزی شده است. وی تاکید کرد که درباره نورد استریم ۲ کوتاه صحبت شد. صدر اعظم آلمان در حاشیه نشست گروه ۷ برای اولین بار با بایدن مذاکرات دو جانبه ای را انجام داد.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان همچنین قرار است قبل از پایان دوران صدر اعظمی خود یک بار دیگر به عنوان مهمان در کاخ سفید پذیرفته شود. وی در ۱۵ جولای ( ۲۴ تیرماه) به واشنگتن سفر خواهد کرد.

یک سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در حاشیه نشست سران جی هفت در انگلیس اعلام کرد که سفر صدر اعظم آلمان روابط دو جانبه نزدیک بین آلمان و ایالات متحده را تقویت می کند.

بر اساس اطلاعات سخنگوی بایدن از موضوعات مهمی که در کاخ سفید و در دیدار بین مرکل و بایدن به آن پرداخته خواهد شد چالش های بحران کرونا، تغییرات آب و هوایی و حمایت از رفاه اقتصادی و امنیت بین‌المللی بر مبنای ارزش های دموکراتیک دو کشور خواهد بود.

روزنامه هندلز بلات آلمان هم روز گذشته گزارش داد که "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان مقدمات سفر به واشنگتن برای حل مناقشات با آمریکا بر سر پروژه گازی "نورد استریم۲ " را فراهم می کند.

این اولین سفر مرکل به واشنگتن بعد از روی کار آمدن "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

سفر اخیر مشاوران صدر اعظم آلمان به واشنگتن برای حل مناقشات بر سر این مسئله نتیجه‌ای نداشت.

پروژه گازی نورد استریم ۲ که بیش از نود درصد آن تکمیل شده است قرار است در آینده ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان منتقل کند.

آمریکا به بهانه وابستگی اروپا به گاز روسیه شدیدا با این پروژه گازی مخالف است.

اجرای پروژه خط لوله گازی «نورد استریم ۲» به ارزش بیش از ۹ میلیارد یورو و با طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر که از یک سال پیش و در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متوقف شده بود، در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۰ از سر گرفته شده است.

آلمان اخیرا در اظهار نظرهای مختلف اعلام کرده که با وجود تشدید مناقشات با روسیه به ویژه در پرونده مربوط به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین همچنان می خواهد به این پروژه گازی پایبند باقی بماند.

ایالات متحده نیز بارها تمام شرکت هایی که به نوعی در ساخت خط لوله ۱۲۲۰ کیلومتری نورد استریم ۲ همکاری دارند را تهدید به اعمال تحریم های سنگین کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا البته اخیرا اعلام کرده که برای بهبود مناسبات با آلمان می خواهد از تحریم ها علیه این پروژه گازی عقب نشینی کند.

این رویکرد بایدن با اعتراضات شدید نمایندگان کنگره آمریکا مواجه شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس