کد خبر 1231273
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
رافائل گروسی نمایه

مدیرکل آژانس بین المللی اتمی با تاکید بر لزوم احیای برجام، اهمیت این توافق برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران را حیاتی توصیف کرد.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه با پایگاه خبری «اکسیوس»، توافق هسته‌ای با ایران را لازمه دسترسی آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران توصیف کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر لزوم احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «داشتن توافق هسته‌ای با ایران "ضروری" است زیرا در غیر این صورت «ما (در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران) یک "کور سرگردان" خواهیم بود».

بیشتر بخوانید:

ابراز نگرانی آمریکا از پاسخ‌ندادن ایران به سوالات آژانس

این مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: «خیر، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی نشان‌دهنده این امر نیست».

با این حال گروسی ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان غنی‌سازی ایران گفت: «این یک مسئله بسیار جدی است. وقتی تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنید، بسیار (به توانایی ساخت بمب) نزدیک می‌شوید. از نظر فنی از مواد (غنی‌شده با) درجه تسلیحات قابل تشخیص نیست و بنابراین وقتی این مسئله را به این حقیقت اضافه می‌کنید که دسترسی ما (به تأسیسات هسته‌ای ایران) در حال محدود شدن است، من نگران می‌شوم».

اخیراً مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو گزارش فصلی خود را برای ارائه به نشست این هفته شورای حکام آژانس منتشر کرد که یکی از آن گزارش‌ها مربوط به راستی آزمایی اجرای برجام در ایران می‌شد و گزارش دیگر نیز درباره چند موضوع باقیمانده پادمانی که مورد اختلاف ایران و آژانس بود.

پس از آن نیز، گروسی همچنین با ادعای شفاف نبودن اعلامیه‌های پادمانی تهران، مدعی شد که این مسئله بر توانایی آژانس جهت اطمینان حاصل‌کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نشست شورای حکام در جمع خبرنگاران با بیان این‌که انتظاراتش در خصوص مسائل پادمانی ایران برآورده نشده، ابراز امیدواری کرد محدودیت‌های نظارتی این نهاد در ایران پایان یابد.

به دنبال اظهارات اخیر گروسی، «کاظم غریب آبادی» نماینده ایران گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را معتبر ندانست و از این نهاد خواست که از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و افزود: «رویکرد یکطرفه آژانس می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی تبدیل شود».

وی با ذکر این نکته که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد، یادآور شد: این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی‌باشد و همچنین متقاعد کننده نیز نیست، چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی‌کند.

نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و  ابراز نگرانی‌های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگ‌نمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیت است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گروسی نابیناست؟! IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    9 0
    الآن هم آژانس کــــــوراست... زرادخانه های و بمــب های اتمی رژیم کودک کش اسرائیل را نمی بیــــند...شاید هم می بیند ولی به روی مبارک نامیمون خویش نمی آورد..ولی به برنامه های کشوری که بارها به صلح آمیز بودن فعالیتهایش اعتراف کرده همچنان حسـاس است...یک بام و 2 هوا...چه دنیای ستمگری داریم!
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    7 0
    گروسی وعوامل تحت امرش همگی صددرصد خادم ونوکر غلام حلقه به گوش صهیونیستها وامریکا هستند سرسوزنی به انها اعتماد نباید کرد...
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    بدبختهاکاری براى اسراییل کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس