کد خبر 1231412
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

در طول چهار سال گذشته شورای سیاست‌گذاری استخدام بخش خصوصی، شرکت‌های خصوصی صنعتی، تجاری و فناوری آزمونی تحت عنوان آزمون استخدامی بخش خصوصی برگزار کرده است. این شورا بیشتر از 3 هزار شرکت در سراسر کشور را مورد بررسی و نیازسنجی قرار داده‌، و با هدف تامین نیروی انسانی کارآمد و کاهش میزان بیکاری در میان جوانان و فارغ‌التحصیلان، این آزمون را برگزار می‌کند. آزمون استخدامی بخش خصوصی فرصتی مناسب برای همه افراد جویای کار است.

شایستگی شغلی و دانش عمومی، دو ملاک ارزیابی در این آزمون به شمار می‌روند. به عبارت بهتر، داوطلبانی که متقاضی شرکت در این آزمون هستند، مدرک دانشگاهی، معدل بالا و یا سابقه کار نیاز ندارند و تنها توانایی‌ها و استعداد آنهاست که برای شرکت در آزمون مورد توجه قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های خصوصی از طریق این آزمون نیروی کار خود را تامین می‌کنند.

آزمون استخدام بخش خصوصی ؛ قوانین و شرایط ثبت نام

ثبت نام این آزمون به صورت اینترنتی انجام می‌شود. در طول چهارسال گذشته استقبال خوبی از آن به عمل آمده است و بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و سازمان‌ها و نهادهای خصوصی نیروی انسانی مورد نیاز خود در کادر اجرایی را از طریق این آزمون جذب می‌کنند.

آزمون استخدامی بخش خصوصی

عموما شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای خصوصی در حوزه‌های مختلف به عنوان هسته‌های پیشرو و موفق به شمار می‌آیند. سرمایه اصلی در این شرکت‌ها نیروی انسانی است. قاعده بازی در شرکت‌های خصوصی ساده است: هرچه سطح بالاتری از شایسته‌سالاری را در بخش‌های مختلف شاهد باشیم، سود اقتصادی بیشتری نیز به دست می‌آید. به همین دلیل است که شرکت‌هایی که از این قاعده طبعیت نمی‌کنند و در جذب نیروی انسانی عوامل دیگری نظیر آشناییت، رابطه و ... را مدنظر قرار می‌دهند، با ترازنامه‌ های منفی و کارنامه‌ای از پروژه‌های شکست خورده مواجه می‌شوند.

طبیعی است که بخش خصوصی باید در شناسایی و جذب نیروی کار اجرایی مورد نیاز خود، نهایت دقت را به خرج دهد. مهم‌ترین شاخصه در این فرآیند شایستگی شغلی است. به همین دلیل و در راستای حفظ و پرورش استعدادها و سرمایه‌های انسانی کشور، در طول چند سال اخیر آزمون استخدام بخش خصوصی متناسب با تقاضای شرکت‌های خصوصی در عناوین شغلی مختلفی برگزار می‌شود. این آزمون در دو مرحله اینترنتی و مصاحبه حضوری انجام می‌شود.

داوطلبان در مرحله اینترنتی با سوالاتی مواجه می‌شوند که ابعاد مختلف شخصیتی آنها را در کنار شایستگی‌های شغلی و مهارت ها نمایان خواهد کرد. در مرحله دوم، شرکت‌های خصوصی در قالب مصاحبه حضوری، برمبنای مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز خود، داوطلیان را مورد ارزیابی و گزینش قرار می‌دهند. تمامی افراد جویای کار؛ اعم از دانشجو، فارغ‌التحصیل و شاغل می‌توانند از مزایای این آزمون بهره‌مند شوند.

شرایط ثبت نام آزمون استخدام بخش خصوصی

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های خصوصی موفق، در گزینش نیروی انسانی خود، توانایی و شایستگی داوطلبان را در اولویت قرار می‌دهند. به همین ترتیب، در فرآیند ارزیابی آزمون استخدام بخش خصوصی، چه در مرحله اینترنتی چه در مرحله مصاحبه، مهارت‌ها و توانایی‌های شغلی ملاک قرار می‌گیرد.

در همین راستا بسیاری از محدودیت‌ها نظیر سن، مدرک تحصیلی و معدل مقاطع مختلف تحصیلی از میان برداشته شده تا افراد جویای کار انگیزه خود را برای شرکت در آزمون و استخدام در شرکت‌های خصوصی حفظ کنند.

به طور کلی زمان‌بندی برگزاری آزمون به این شکل است:

1. مرحله اول: شروع ثبت نام آزمون

2. مرحله دوم: پایان ثبت نام آزمون

3. مرحله سوم: تکمیل ثبت نام و آزمون های شخصیت شناسی

4. مرحله چهارم: آزمون‌های تخصصی

5. مرحله پنجم: اعلام نتایج

6. مرحله ششم: دعوت به همکاری از سوی شرکت‌ها

با این حال آنطور که در دفترچه ثبت نام آزمون آمده است، متقاضیان پس از احراز شرایط عمومی و اختصاصی، مجاز به ثبت نام و پذیرش در مراحل مختلف هستند. برخی شرایط عمومی وجود دارد که داوطلبان می‌بایست از آنها مطلع باشند:

· داوطلب باید حداقل 15 سال سن داشته باشد.

· ثبت نام با هر مدرک و مقطع تحصیلی ممکن است.

· داوطلب باید تابعیت ایرانی داشته باشد.

· داوطلب باید به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور تدین داشته باشد.

در ادامه ذکر چند نکته ضروری است:

1. هزینه ثبت نام در آزمون: بر اساس نرخی که مصوب شده، داوطلبین برای یک دسته‌شغلی 813 هزار ریال و برای انتخاب دسته شغلی دوم، 377 هزار ریال می‌بایست پرداخت کنند. ثبت‌نام‌کنندگان باید توجه داشته باشند که غیر این موارد، دیگر تا پایان مراحل آزمون هیچ وجه دیگری را نیاز نیست پرداخت کنند. به طور مشخص عناوینی مانند هزینه معرفی، هزینه مصاحبه و ... وجود ندارد.

2. افرادی که کمتر از 15 سال دارند: این افراد نیز می‌توانند کتاب راهنمای شغلی و آموزشی این آزمون را تهیه و مطالعه کنند تا بدین وسیله از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوند و در پی رفع و یا تثبیت آنها برآیند.

3. قبول‌شدگان دوره‌های قبلی: افرادی که در آزمون‌های پیشین قبول و از این طریق به عنوان نیروی کار جذب شده‌اند، می‌توانند در آزمون شرکت کنند، اما باید در نظر داشته باشند که نسبت به سایر داوطلبین در اولویت پایین‌تری قرار خواهند گرفت.

4. ارائه مدارک و گواهی: بر اساس آخرین اطلاعیه‌ها برای شرکت در این آزمون ارائه گواهی‌ نظیر گواهی عدم سوء پیشنیه و غیره ضروری نیست. البته در صورت درخواست شرکت کارفرما به متقاضی ارسال مدارک و سوابق کاری و تحصیلی ضروری خواهد بود.

5. مشمولان سربازی: امکان شرکت در آزمون برای مشمولان سربازی نیز وجود دارد. پس از قبولی در آزمون و گزینش توسط برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و یا به صورت امریه در برخی سازمان‌ها، دوران سربازی را می‌توان اینگونه سپری کرد. نکته دیگر آنکه، افرادی که در ماه‌های پایانی خدمت خود به سر می‌برند نیز، با شرکت در این آزمون می‌توانند از فرصت استخدام بهره‌مند شوند.

 ثبت نام این آزمون بصورت اینترنتی و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان قابل انجام خواهد بود. افراد در این مرحله می‌بایست پس از مطالعه کامل و دقیق دفترچه راهنمای آزمون، اطلاعات اولیه و انتخاب دسته شغلی، تایید اطلاعات، دریافت کد پیگیری و دریافت کارت را به انجام برسانند.

داوطلبان باید دقت داشته باشند که مشخصات خود را با دقت و آن‌طور که در دفترچه راهنمای آزمون استخدام بخش خصوصی اعلام شده، وارد کنند. به این دلیل که پس از انجام مراحل ثبت نام، امکان ویرایش مشخصات و تغییر دسته‌بندی شغلی ممکن نخواهد بود.

آزمون استخدامی بخش خصوصی، همه ساله در حدود اوایل تابستان برگزار می‌شود و متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر نظیر دریافت دفترچه ثبت نام و جزئیات مراحل آزمون آن سال می‌بایست به سایت دبیرخانه آزمون استخدام بخش خصوصی یعنی Inre.ir مراجعه کنند.


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس