نیویورک‌تایمز: تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست کرده است - کراپ‌شده

یک روزنامه آمریکایی می‌گوید «ضمانت خواستن آمریکا از ایران» و «انتظار آمریکا برای افزایش تعهدات ایران در برجام»، بازگشت آمریکا به برجام را ناممکن ساخته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: نیویورک تایمز با اشاره به این که شش هفته تا شروع به کار دولت جدید ایران زمان باقی است، می‌افزاید: دو مسئله جدی مانع از به فرجام رسیدن گفت‌وگوها شده است.نخست، خواست ایران برای دریافت ضمانت‌نامه‌ای از آمریکا است.

موضوع تقاضای ایران برای دریافت ضمانت‌نامه پیش از این نیز از سوی برخی از محافل دیپلماتیک حاضر در نشست‌های وین مطرح شده بود. ایران نگران آن است که حتی در صورت وصول توافق با آمریکا، دولت بعدی آن کشور همان راهکاری را در پیش گیرد که ترامپ در سال ۲۰۱۸ انجام داد.

برخلاف ادعای نیویورک‌تایمز، مسئله اول عهدشکنی خود دموکرات‌هاست.

ایران از آمریکا خواسته است که به طور کتبی تضمینی را در اختیار آن کشور قرار دهد. درخواستی که گرچه منطقی به نظر می‌رسد، اما اجرای آن برای دولت بایدن ناممکن است. بدیهی است که در صورت احتمال تغییر دولت در آمریکا و به عنوان نمونه، در صورت پیروزی سیاستمدارانی همچون مایک پمپئو یا نیکی هیلی، احتمال خروج مجدد آمریکا از توافق دولت با ایران به هیچ روی منتفی نیست.

احتمال چنین موضوعی پنهان نیست و از این رو، ایران خواستار دریافت ضمانت‌نامه‌ای در این زمینه شده است. اما مشکل اینجا است که دولت بایدن قادر به برآورده ساختن چنین درخواستی نیست. دموکراسی آمریکا به دولت بایدن چنین امکانی را نمی‌دهد(!) توافق دولت بایدن با ایران بر سر مناقشه هسته‌ای، همچون توافقی است که دولت اوباما موفق به کسب آن شده بود. چنین توافقی حالت اجرایی دارد و از این منظر هر زمان می‌تواند توسط دولت کنونی یا دولت پس از آن از اعتبار تهی شود. مانع دوم؛ دولت بایدن به مذاکرات وین به مثابه مرحله‌ای از یک مذاکرات جامع‌تر می‌نگرد. بایدن می‌داند که بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ با توجه به چند مشکل جدی دشوار است.

نخست اینکه تاریخ مصرف محدودیت‌های پیش‌بینی شده در آن توافق حداکثر نه سال دیگر به پایان می‌رسد. براساس آن توافق ایران از سال ۲۰۳۰ در موقعیتی خواهد بود که فارغ از محدودیت‌ها، برنامه هسته‌ای خود را دنبال کند.

بدیهی است که چنین چیزی موضوعی نیست که آمریکا یا متحدان منطقه‌ای آن همچون اسرائیل و عربستان حاضر یا قادر به پذیرش آن باشند.(!)

مضمون تحلیل نیویورک تایمز این است که اولاً آمریکا، توافق مورد تأیید شورای امنیت و قطعنامه آن را به تشخیص خود منقضی می‌داند، ثانیاً از ایران می‌خواهد به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد، بی‌آن که از آمریکا انتظار تعهد متقابل باشد، ثانیاً تعهدات جدیدی هم فراتر از برجام بدهد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • خسرو IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    3 0
    در برابر برخورد با اقتدار دولت سیزدهم با آمریکا مثل پذیرفتن ماسک و واکسن که به خودکفایی رسیده ایم بقیه موارد را هم خواهد پذیرفت چون افراد فشل و غربزده در این دولت نیستند
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    4 5
    آقای رئیسی باید بزند زیر برجام برجام خیانت اصلاح طلبان بود و اعتبار ندارد
  • بنده خدا US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 2
    آمریکا هیچی به ما نمیده. ما اصلا باید برجام رو فراموش کنیم و اقتصادمون رو بدون نفت و فقط با مالیات و تولید بچرخونیم. از آمریکا هیچ آبی گرم نمیشه. این قبری که سرش گریه میکنیم مرده توش نیست
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    3 3
    توافق بی توافق. دوزان رئیسی شروع شد. ما به ایشان رای دادیم که کشور را بدون توافق اداره کند.
  • مصطفی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 2
    آمریکا و غرب بروند به درک عصر قدرت کشورهای قدرتمندی مثل ایران و چین و روسیه تازه شروع شده و غرب دیگه در آینده جهان تاثیرش به حداقل میرسه
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    3 2
    آمریکا به توافق احتیاج و اسرار دارد باید تضمینهای لازم را هم بدهد
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    3 3
    تضمین کتبی؟! اونوقت فرقش با تضمین شفاهی کری چیه؟! فکر میکنید یه برگه کاغذ جلوی آمریکا رو میگیره؟!
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    11 2
    امریکا هرگز تحریمهای ایران را بازبان منطق برنمیدارد ایران باید قوی وقوی تر از هرزمان دیگر بشود حتی اگرشده بمب اتم بسازد!برای قوی شدن اول باید مفسدان واختلاسگران بیت المال راازریشه کند ومملکت را پاک وطاهرازسیستم فاسد کرد ورحم به هیچ فاسدی نکرد درکنارش رفا اسایش بهداشت اشتغال مسکن برای مردم مهیا کرد ان شاا...پاینده باد ایران وناخدای کشتی ان سید علی درپناه حق
    • DE ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      1 0
      البته این تنها مربوط به مذاکره ایران و آمریکا نیست. اگر دو کشور با هم سر موضوعی توافق و تعهد بستند، باید هر کدام در موقعیتی باشد که در صورت عدم رعایت طرف دیگر بتواند از حق و حقوق خود دفاع کند. نه اینکه منتظر باشد تا دیگران آنطرف را محکوم کنند. بلکه باید از قبل فکر انجام عملی معامله به مثل را کرده باشد. وگرنه در دنیای خیال و نه در دنیای واقعی سیر می کند.
  • میثم IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 2
    خوب بااین وضع چرا ماباید برجام رو بپذیزیم
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 1
    به نام خدا سلام علیکم در حالی که جمهوری اسلامی ایران به همه ی تعهدات خود در برجام عمل نمود، غربی ها روز به روز طی 6 سال گذشته نه فقط تحریم ها را برنداشتند، بلکه بر تحریم های خود افزودند و به تعهدات خود عمل نکردند و ما را معطل نگه داشتند. اکنون نیز با پررویی تمام دنبال برجام های دیگر هستند تا به طور صوری به برجام قبلی برگردند. لذا باید مقابله به مثل لازم با آن ها به شرح و ترتیب زیر صورت گیرد: 1- لغو دائمی تمام تحریم ها و اعلام زمان برداشتن آخرین تحریم توسط غربی ها 2- راستی آزمایی آن توسط ایران به مدت 6 سال پس از برداشتن آخرین تحریم 3- توسعه ی صنعت هسته ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن طی 6 سال راستی آزمایی 4- گذاشتن پیش شرط های فرا تحریمی در تقابل با سیاست های استکباری ظالمانه ی غرب پس از گذشت 6 سال تنها در صورت انجام 4 بند فوق است که می توان گفت مقابله به مثل صورت گرفته است و این حق ما و انتظار ما از مجلس و دولت انقلابی است.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    9 0
    با نشروپخش ویروس کرونا بین مردم دردنیا توسط خبیثان وجنایتکاران که بوی ازانسانیت نبردن دیگر نیازی به ساختندبمب اتم وبمب شیمایی نیست قرن بیست ویکم قرن جنگ ویروس والوده کردن زمین توسط چپاولگران غربی است دراین میان ماهم باید قوی وقوی تربشویم چرا که غربی هامنطق انسانیت ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس