کد خبر 1236478
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
خشکسالی علت اصلی نوسان قیمت نهاده دامی/ دپو ۳۰ هزار تن کره در کارخانه های لبنی

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به خشکسالی و نوسان قیمت نهاده‌های دامی، قیمت تمام شده شیرخام ۴۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران از افزایش ۴۴ درصدی قیمت تمام شده شیرخام خبر داد و گفت: بنابر آمار سال گذشته قیمت هر کیلو کلش ۸۰۰ تومان، یونجه ۲ هزار تومان و ذرت علوفه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان بوده که امسال نرخ کلش به ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان، یونجه به ۵ هزار و ۷۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و ذرت علوفه به یک هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که قیمت تمام شده شیرخام را به شدت افزایش داده است.

او افزود: امسال عواملی همچون خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی از علل تاثیر گذار گرانی محصولات لبنی است.

مقدسی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر قیمت تمام شده شیرخام بر مبنای نرخ جدید نهاده‌ها به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد شده که هم اکنون قیمت جدید شیرخام مصوب  شده که  بزودی ابلاغ می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا سال قبل، سالیانه ۵۰ هزار تن کره با ارزش ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور می‌شد، گفت: هم اکنون ۳۰ هزار تن مازاد کره در کارخانجات دپو شده که باید مجوز صادرات آن صادر شود.

او در واکنش به دریافت تعرفه بالای صادرات شیرخشک بیان کرد: تا اسفند سال گذشته صادرات شیر خشک ممنوع بود که پس از آزادسازی به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک ۱۶ هزار تومان تعرفه دریافت می‌شود که با این وجود صادرات توجیه ندارد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به مشکلات تامین نهاده‌های دامی از سوی پرواربندها گفت: هم اکنون مقادیر ناچیزی نهاده در اختیار پرواربندها قرار می‌گیرد که با این وجود قیمت تمام شده بالای ۵۷ هزار تومان است، در حالی که با زیان، تولیدات خود را عرضه می‌کنند.

مقدسی ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی، تورم و هزینه‌های بالای تولید دامدار به تنهایی نباید تاوان دهد؛ چرا که به رغم افزایش قیمت مصوب ذرت و کنجاله، حقوق و دستمزد و حمل و نقل دلیلی ندارد که دامدار با نرخ سال گذشته شیر تولیدی خود را در اختیار کارخانه‌ها قرار دهد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان درباره آینده بازار گوشت و شیر کشور تصریح کرد: با استمرار این روند تولید شیر و گوشت کشور در مسیر افول قرار می گیرد، از این رو انتظار می‌رود ضمن اعلام هر چه سریع نرخ مصوب شیرخام به پشتیبانی امور دام هم اجازه داده شود تا بر مبنای نرخ گوشت وارداتی از دامدار گوشت خریداری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس