استان سرپل1.jpg

نیروهای طالبان پیشتاز میدان های نبرد در مناطق مختلف افغانستان هستند و تلاش می کنند با قیچی کردن نیروهای دولتی، استان مهم و راهبردی «سرپل» را به طور کامل به تصرف درآورند.

سرویس جهان مشرق؛ استان مهم و راهبردی «سرپل» یکی دیگر از مناطق در شمال افغانستان محسوب می شود که در روزهای گذشته صحنه عقب نشینی نیروهای دولتی و پیشروی گسترده شبه نظامیان طالبان بوده است.

پس از سقوط شهرستان «سوزمه قلعه» در شمال شرق استان سرپل، نیروهای طالبان فشار را بر نیروهای ارتش و مردمی برای تصرف شهرستان «گوسفندی» چند برابر کردند و توانستند در این محور پیشروی و کار را برای نیروهای دولتی سخت کنند.

با رسیدن نیروهای طالبان به ورودی های شهرستان «گوسفندی»، بزرگان منطقه برای به حداقل رساندن تلفات و خسارت ها تصمیم به مذاکره گرفتند و در نهایت این بخش را بدون درگیری تسلیم کردند. (شهرستان گوسفندی با شهرستان سرپل حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد)

بعد از سقوط شهرستان «گوسفندی» ارتباط نیروهای دولتی از شهرستان «سرپل» با شهرستان «بلخاب» قطع شد و نیروهای ارتش و گروه های دفاع مردمی به سمت جنوب (شهرستان بلخاب) که همچنان در کنترل دولت مرکزی است عقب نشینی کردند.  

پیچیده‌شدن تحولات در شمال افغانستان با ادامه پیشروی‌های طالبان+ نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر، شهرستان های «صیاد، کوهستانات، سوزمه قلعه، سنچارک و کوسفندی» که حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «سرپل» را تشکیل می دهند از کنترل نیروهای دولتی خارج شده اند و به تصرف گروه طالبان درآمده اند.

نیروهای ارتش و گروه های مردمی فقط دو شهرستان «سرپل و بلخاب» را در استان «سرپل» در کنترل دارند؛ روند تحولات میدانی نشان می دهد پیشروی طالبان به سمت «بلخاب و سرپل» از سمت «سوزمه قلعه، گوسفندی، سنچارک و کوهستانات» خواهد بود.

در صورتی که شهرستان سرپل (مرکز استان) سقوط کند، شمال استان سرپل به طور کامل از کنترل دولت افغانستان خارج می شود و راه برای نفوذ طالبان از این محور به سمت شهرستان «شبرغان» در جنوب استان «جوزجان» باز می شود.

طالبان با تسلط کامل بر شهرستان «صیاد» به حدود ۲۵ کیلومتری سرپل رسیده؛ در مقطع فعلی سرپل از سه محور «صیاد، سوزمه قلعه و کوهستانات»   در محاصره قرار گرفته است.

پیچیده‌شدن تحولات در شمال افغانستان با ادامه پیشروی‌های طالبان+ نقشه میدانی و عکس

از سویی دیگر، اگر شهرستان «بلخاب» در محور جنوبی استان «سرپل» تصرف شود، این فرصت برای شبه نظامیان طالبان فراهم می شود که به سمت شهرستان «یکاولنگ» در شمال استان «بامیان» پیشروی کنند که در این شرایط نیروهای دولتی متحمل فشار بیشتری می شوند.

به گزارش مشرق، نیروهای طالبان با «بلخاب»   حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارند و در صورتی که مناطق غربی استان «سمنگان» و شمال استان «بامیان»  را به سیطره دربیاورند این شهرستان هم محاصره می شود؛ این شهرستان تا لحظه تنظیم این گزارش از «کوهستانات، سنچارک و گوسفندی»  جهت شبه محاصره شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    23 17
    مردم افغانستان به محض اینکه مطمئن می شوند طالبان دنبال قتل وغارت نیست فورا با آنها همکاری می کنند تسلیم می شوند.
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      14 3
      ورود طالبان به قطعات شمال وشمال شرقی که پایگاه مجاهدان شمال که آوازه بلندی در برابر شوروی متجاوز و طالبان با فرماندهی شخصیتهائی نظیر برهان الدین ربانی و احمد شاه مسعود و شهید مزازی که اتقفاقا توسط توطئه های طالبان کشته شدند . دارند و هنوز فرماندهان مانده از آنزمان مثل مارشال دوستم عطا محمد نور و محقق و خلیلی. و ربانی پسر و اسماعیل خان مورد احتزام مردم افغانستان هستند و اکنون نیز ندای بسیج در برابر طالبان بلند کرده اند . مطلب مهم و شک برانگیز . از کلام فرید مشاور معاون اول غنی برداشت میشود که چطور است باید این مناطق مردم سلاح بدست بگیرند و سمت جنوب و جنوبشرق خبری نیست و صدائی علیه طالبان بگوش نمیرسد . همانطور که حکومت از نیروهای خود پشتیبانی نکرد و موجب سقوط شهرها شده . امکان دارد فردا همین کار را با نیروهای بسیج شده شمال علیه طالبان عمل کند و در زمان نیاز از پشتیبانی سلاح و مهمات و حملات هوائی را با بهانه های مختلف دریغ و کوتاهی ورزد . و انگار عملا به قتلگاه فرستاده و بمانند گوشت دم توپ شوند و اینگونه برای همیشه خیالشان از وجود این نیروها راحت شود . این طرح بسیار خطرناک هست . بزرگان باید بی گدار به آب نزنند و تا اطمینان از پشتیبانی که بسیار مهم است و به عوامل نمیشود اعتماد کرد و حتما طرحی خطرناک آمریکائی در پیش است . حواس ها جمع باشد .
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      16 17
      واقعا سواله برام پس چرا دولت ایران سکوت کرده و کمکی به دولت افغانستان نمیکنه. نیرو های نیابتی چرا به کمک دولت افغانستان نمیرن؟ چرا فقط به حمایت بشار اسد رفتن؟
    • به ۲۱:۲۹ - IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      23 9
      اولا نیروهای ایران به درخواست دولت سوریه آنجا رفتند نه سر خود. دولت اشرف غنی هیچ کمکی از ایران نخواسته. ثانیا دولت غنی دست نشانده آمریکا است و بی اجازه آمریکا از ایران تقاضای کمک نمی کند. ثالثا طالبان در مقایسه با شورشیان سوریه و داعشی گروهی ملایم و البته مردمی است که بشدت مورد حمایت مردم افغانستان است.
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 1
      آمریکا در عراق تلاش کرد که بعد از ایاد علاوی نخست وزیر نوری مالکی شود و موقع حمله افراطی های داعش پشت حکومت نوری مالکی را خالی کرد تا نیروهایی ایجاد شود که به نطام اسلامی ایران ضربه بزنند و نوری مالکی قضیه را متوجه شد ما ایرانی ها و کشور دوست و برادر جمهوری پاکستان از آوارگان افغانستانی مهمانی کردیمو برادران دولت افغانستان و طالب باید متوجه شوند که آن کسی که فتنه ایجاد می کند سفارت آمریکا در کابل است و پاکستان و ایران خیرخواه مردم افغانستان هستند آنکه در این سرزمین می ماند ما و شما و همسایگان هستیم نه نیروی خارجی آمریکایی . اگر برادران دولت افغانستان و طالب نیروهای آمریکایی را از سفارت آمریکا بیرون کنند تمام فتنه ها تمام می شود و منطقه روی آرامش می بیند اگر طالبان به فرض حتی کل افغانستان را بگیرد و از سفارت آمریکا و سعودی و اسرائیل دستور بگیرد بنابراین فتنه ها پا برجاست بهترین کار این است که نیروهای دولت و طالب نفش در دولت افغانستان داشته باشند و پاکستان و ایران به مردم و دولت افغانستان کمک کنند و سفارت آمریکا را در کابل تعطیل کنند حزب ا... هم الغالبون
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 7
      دولت پاکستان تا وقتی طبق دستور آمریکا عمل کند خیر خواه مردم افغانستان نیست. خیر خواه ترین گروهخ برای افغانستان همین مجاهدان طالبان هستند.
    • سرباز IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      5 1
      جنایات طالبان علیه شیعیان افغان رو یادتون رفته؟ به خاطر آمریکایی بود دولت کابل که نباید طالبان رو تطهیر کرد. الان بهترین فرصت برای افزایش نفوذ ایران در افغانستانه
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 5
      طالبان بر علیه شیعیان به خاطر شیعه بودن هیچ جنایتی مرتکب نشد جز آن افرادی که همکار احمد شاه مسعود بودند. همینکار را با ازبکهای سنی متحد ژنرال دوستم انجام داد. با بقیه شیعیان کاری نداشت. کاملا امنیتشان را هم تامین کرد.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      3 4
      در تشکیلات طالبان در بسیاری از ولایت‌های شیعه‌نشین، اهل تشیع مسئولیت دارند. از بی بی سی فاصله بگیرید. طالبان می تواند بهترین دوست برای ما باشد
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    10 79
    زنده باد خلافت اسلامی طالبان، مرگ بر دولت دست نشانده آمریکایی، افغانستان. درود بر طالبان.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      51 5
      چرا ایرانی تشریف ببر همون جا زیر سایشون زندگی کن
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      27 1
      پاشو برو افغانستان زیر پرچم همان دولت امارات اسلامی طالبان زندگی کن پس برای چی آمدی ایران ؟
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      25 7
      دولت فعلی افغانستان قطعا یک دولت مردمی نیست و دست نشانده و مزدور آمریکا و غرب ، ولی طالبان هم نماینده افغان ها نیست و نبوده، سران و سرکرده های اصلی گروه طالبان پاکستانی هستند زیر نظر سازمان اطلاعات پاکستان و انگلیس .. هیچکدام مناسب و ایده آل افغانستان نیستند ..
    • SE ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      11 30
      طالبان صدای واقعی مردم افغانستان است که شما نمی خواهید بشنوید. ابدا هم آمریکایی نیست.
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      6 0
      خخخخخخ طالبان صدای واقعی مردم افغانستان!!!!!!!عجیبه ،طالبان فقط زبان زور میفهمه
  • محمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    44 5
    با ادامه این وضعیت به زودی چند میلیون افغانی به سوی مرزهای ایران فرار خواهند کرد و یک بحران بزرگ برای کشور ما پیش خواهد آمد
    • امیر IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      5 28
      اشکال نداره بذارید بیان.....
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 23
      سلام.ناقلا اول بگو از کجا پیام گذاشتی! بعد بگو چند نفر از اوارها قبلی رو خودت با فداکاری کمک کردی! که الان چرتکه دستت گرفتی و نگرانی خودت رو نشون میدی! .. این فیلم ها قدیمی شده.. بهتر با روش ها دیگری جنگ روانی راه بی اندازید..!
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 1
      یه کلاه بافتنی "سبز" هم میگذارن سرشون، باسلام و صلوات میان ایران!! خخخخ
  • صادق IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    24 6
    خدا به بامیان و شیعیانش رحم کنه کاش نزدیک مرزهای ایران می بودن
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      7 5
      بامیان قبلا هم به دست طالبان افتاده بود اما طالبان جز با آن هزاره هایی که متحد احمد شاه مسعود بودند، با بقیه کاری نداشت و حتی حسینیه های بامیان به کارشان ادامه دادند.
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 25
      واسه همین ایران نباید مذهب رسمی داشته باشه . چون اونوقت شیعیان در مناطق با اکثریت سنی له میشن
    • مجتبی از زنجان IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      1 1
      میخوای ولایت بامیان و ولایت هرات یک ولایت بشن به نام ولایت هرات-بامیان یا ولایت هرات یا ولایت بامیان یا ولایت هزارستان نزدیک ما خدا رو شکر تقسیمات افغانستان منطقی هستش عالی هستش
    • سرباز IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      8 1
      زنده باد احمد شاه مسعود
    • صادق IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      8 0
      به هر حال نباید نسبت به اوضاع شیعیان بی تفاوت باشیم طالبان یک دست نیستن و افراد افراطی بینشون زیاد هست. نباید اجازه بدیم در آغاز قرن شاهد کشتاری جدید از شیعیان باشیم تنها راهش لشکر فاطمیون هست اگر طالبان حسن نیت دارن به مناطق شیعه نشین خود مختاری بدن وگر نه اگر جان شیعیان برایمان مهم است باید جنوب لبنان دیگری در خراسان بزرگ که بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ ایران عزیز است درست کنیم
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    12 2
    این خطر از دو سال قبل احساس میشد من با تمام خطرهایی که وجود آمریکا در افغانستان داشت ضررش را کمتر از تسلط کامل طالبان در افغانستان میدانستم الان که دیگر دیر شده و آمریکا نقشه جدیدش را دارد اجرا میکند و ما در شرایط سختی قرار گرفتیم اگر از مخالفان طالبان حمایت بکنیم با توجه به انشقاق انها امیدی نیست و بیشتر طالبان را علیه خود تحریک میکنیم و اگر سکوت کنیم و طالبان کامل مستقر شود تعامل با این گروه کار بسیار سختی است خصوصا که سرویس های امنیتی پاکستان و سعودی و امارت بر انها مسلطند امید است سیاستمداران راه سومی بیابند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    9 6
    بنظر می رسه مردم تمایل بیشتری به همکاری با طالبان دارند تا دولت دست نشانده امریکا؟ خود اشرف غنی هم رفته امریکا ،خونه قدیمی اش را تعمیر کنه برای روز فرار!
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    7 4
    سلام.بنظرم در گزارش های سایت داخلی،باید همیشه به بازیگری اصلی میدان همیشه اشاره شود،اینطور کل بحث عیقیم می ماند! بازیگری اصلی خود امریکاست و پشت صحنه اوست که خسارت نمی ببیند! و به دنبال لنگر انداختن به ثروت عظیم افغانستان و کشورهای مسلمان است و به دنبال نبودی و عقب افتادگی کشورهای مسلمان است.
    • Nasra IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      7 2
      هدف آمریکا نا امنی مرزهای چین هست و اینکه چین را تحت فشار قرار دهد به نظر من کشور هدف بعدی میتونه پاکستان باشه آمریکا مشابه کاری که در میانمار کرد و جنگ داخلی در این کشور راه انداخت داره در افغانستان عمل میکنه
    • بابک IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 0
      الان افغانستان چه ربطی به چین داره؟!!!!!
  • بیسیمچی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    20 18
    طالبان یا هر نیروی افغان باید بدونه، ایران این برادر بزرگ و بزرگوار ملت افغانستان، این شیر حیدری منطقه و جهان، این حرم امن اهل بیت اجازه نخواهد داد به شیعیان مظلوم افغان تعدی بشه.
    • پرویز DE ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      19 23
      عجب !!!!!!
    • سپهر IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      8 7
      عجب؟ ننه رجب! به زودی پای چین هم به این قضیه باز خواهد شد شک نکن. چون از قدرت گرفتن سنی‌های افراطی در افغانستان وحشت دارند زیرا اویغورها همه سنی هستند و قاچاق سلاح در گذشته از مرز افغانستان برای اویغورها انجام میشد
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    10 0
    چرا یک نقشه کلی از وضعیت طرفین در افغانستان را نمیگذارید
  • علی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    8 4
    بنظر میرسد که نقشه ای که در مورد سوری و عراق پیاده شد توسط آمریکا ، اینبار باخروجش از افغانستان پیاده سازی میکند
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 13
      چرا شعر میگی . تاریخ اسلام همش جنگ بوده . از ۱۰۰ سال پیش که صلیبی ها مسلط شدن و آتارک و رضاشاه و ... اومدن ی ثباتی پیدا شد .
    • به 17.02 SE ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      14 2
      دیگر رسما جنس خراب گرفته ای. تاریخ اروپا دایم جنگ نداشته؟ یا مثلا چین؟ جنگ جهانی را کشور اسلامی راه انداختند؟ منتهی در جهان اسلام هم اگر واقعا دین و اخوت اسلامی حاکم بوده اختلافی بین ایجاد نمی شد.. اما هر وقت عناصر تکفیری و یا شونیستهایی مثل رضاخان و آتاتورک آمدند البته بین کرد و ترک و فارس و پشتون و بلوج و... درگیری راه انداختند. همین الان دخالت خارجی قطعی شود اگر نگوییم همه جنگها حداقل 90 درصد درگیریها در کشوذرهای اسلامی تمام می شود.
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      9 0
      اون زمانی که بغداد محل علم آموزی بود اونور بین صلیبیون جنگ بود.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    16 1
    طالبان با ایدئولوژی سلفی و وهابی نه تنها برای مردم افغانستان و به خصوص شیعیان این کشور بلکه برای جمهوری اسلامی ایران خطر بزرگی است! نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شد! کسانی که از طالبان حمایت رسانه‌ای می‌کنند مطمئن باشند، طالبان همان جنایتکارانی هستند که در مزار شریف به مدت سه روز حدود 10 هزار شیعه غير نظامی به شمول ديپلمات های ایرانی را قتل عام کردند و در بامیان حدود 3 هزار شیعه غير نظامی را به رگبار بستند. به محض تسلط بر افغانستان با ایران شاخ به شاخ خواهد شد. از من گفتن بود
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 2
      دروغگو دشمن خدا است و عامل انگلیس. کشتار دیپلماتهای ایرانی مستقیما توسط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان و در شرایط هرج و مرج سقوط شهر رخ داد و طالبان نقشی در آن نداشت. طالبان قبلا هم در کابل کاملا از سفارتخانه ها و کسنولگریها محافظت کردند. کشتار ده هزار شیعه هم دروغی بیش نیست. طالبان مشکلی با شیعه و سنی نداشت اما مخالفان خود اعم از برخی افراد هزاره های شیعه و ازبک های سنی که همکار احمد شاه مسعود و ژنرال دوستم بودند را کشت. اما مثلا هیچ بی احترامی به خود مزار منسوب به حضرت علی علیه السلام در این شهر نکرد. شیعیانی که با طالبان همکاری کردند بدون هیچ مشکلی جتی عزاداری علنی خود را در ایام عاشورا انجام دادند.
  • افغانی مسلم IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 6
    طالبان اگر وهابی نباشند و به اسلام عمل کنند بد نیستند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    15 6
    تنها راه نجات مردم افغانستان تجزیه افغانستان به دوقسمت شمالی وجنوبی است در قسمت جنوب که قوم پشتون ‌اهل تسنن هستند وپایگاه طالبان است به حکومت اسلامی طالبان واگذار شود ونیمه شمالی هزاره ها ،تاجیک ها ازبک ها وشیعیان ‌فارس هایشمال یک کشور گردند ترجیحا قسمت جنوبی به پاکستان ‌شمالی به ایران ملحق شوند در اول شاید این موضوع دردناک باشد ولی تنها راه حل است وجنگ داخلی دهها سال طول خواهد کشید ومردم بیچاره صدمه میبینند و روز به روز وضعیت افغانستان بدتر میشود در حال حاضر نیز شمال افغانستان زیر نفوذ ایران است ‌آوارگان افغان مقیم ایران از این مناطق اند تمام راهها ،راه آهن ،،،توسط ایران ساخته میشود وتمام مایحتاج ،برق،سوخت ،،،منطقه از ایران تامین میشود وعملا این قسمت استانی از ایران است وقسمت جنوبی به همین حالت با پاکستان ارتباط دارند واقعیت این است که افغانستان صد سال است که از ایران تجزیه شده و اکثر مردم شمال با این الحاق راضی اند این الحاق در ابتذا برای ایران هزینه چندین میلیارد دلاری ذارد اما در دراز مدت به نفع ایران هم خواهد بود ایران خواهی نخواهی در درگیری افغانستان وارد خواهد شد جهان نیز با این الحاق مخالفت نخواهد کرد وهمه میخواهند این غده سرطان را جراحی کنند
    • افغانی مسلم IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      3 1
      تو برای مملکت من تصمیم نمی گیری
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      1 0
      اولویت اول ایران باید حفظ امنیت شیعیان افغانستان باشه و این رو به طالب ها بفهمونه اگه طالب ها با شیعیان کنار اومدن شیعه ها هم کاری به طالب ها نداشته باشن اگه هم کنار نیومدن ایران شیعیان رو برای هر نقشه ای تجهیز کنه، نمی شه شیعه ها گوشت قیمه باشن
  • حسام IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    6 4
    طالبانی وجود خارجی ندارد افسران کارکشته پاکستان فرماندهی جنگ را بر عهده دارند برای به هم پیوستن ترکیه وپاکستان واحیای سنتو تنها ترکمنستان باقی مانده که ایران وروسیه در کمربند متحدان آمریکا گرفتار شوند بعد سقوط آذربایجان وبه دام افتادنش در تور پاکستان واردوغان تنها ترکمنستان برای یکپارچگی باقی مانده که در کمال غفلت ایران وروسیه سد ترکمنستان سد نیست سیم خاردار ی بیش نیست که تکفیریهای جگر خوار اردوغانی بزودی جشن نوکری آمریکا را بر پیروزی بر ترکمنستان جشن خواهند گرفت تا اسرائیل بزرگ شکل بگیرد ومنجی تبشیری ها برای عدالت ظهور کند.
    • GB ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      2 0
      رحمت به شیر مادرت. خدا حفظت کنه
  • راد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 0
    دولت افغانستان وطالبان باید به توافق برسد .
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    7 6
    این است تمدن اسلامی
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 1
      اصلا میدونی اسلام چیه؟کجای اسلام انسان هارو دعوت به جنگ میکنه؟اینا همش کار آمریکایی هاست.
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      3 0
      نخیر این صهیونیستا بودن که جنگ رو انداختن وسط مسلمانان وگرنه قرون میش بغداد بزرگترین مرکز علمی جهان بود
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    7 0
    زمان کشورگشایی فرا رسیده
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    8 1
    مرزهای ایران و افغانستان مرزهای انگلیسی هست .
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 24
    مذهب رسمی شیعه ایران رو حقیر کرده . بیشتر کردستان رو تقدیم ترکها کرده ، فارسی زبانان سمرقند و بخارا و ... رو هم تقدیم ازبکها کرده . بلوچها و پشتونها هم اونجوری . همش زیر سر تورچهای شیعه آذربایجانه . دو سوم ایرانی زبانان سنی مذهبند . بعد مذهب رسمی داریم !
    • SE ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      17 2
      رسما حالت خوش نیست. تشکل حکومت ازبکان و عثمانی 500 سال قبل بود و اگر مذهب شیعه در ایران رسمی نشده بود ایران هم یکی از ایالتهای عثمانی شده بود.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      9 0
      غلط زیادی کردی
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      3 0
      اگه شیعه نبود ایران یکی از ایالت های خلافت می موند و شما به اردوغان می گفتی دایی رجب و اسم داداشت هم جاسم صدام بود
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    8 0
    آمریکا ناخواسته داره شرایط رو برا حضور فاطمیون تو افغانستان آماده میکنه. آمریکا همیشه در منطقه شکست خورده. تدبیر و حکمت ایرانی حتما مشغول رصد دقیق مساله هست. بنشین و تماشا کن فرش بافی ایرانیان را در عرصه سیاست خارجی. سخنگوی طالب برای شهادت حاج قاسم بیانیه بسیار جالبی داد
    • دلسوز IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      5 1
      اینو هم باید مدنظر داشت که بخشی از قدرت ایران در سوریه ازطریق افغانهای شیعه ست که مجبورن در این شرایط برگردن افغانستان.البت قدرت گرفتن طالبان مصداق شمشیر دموکلسه ازیکطرف خوبه پایگاهیهایی از امریکا برچیده میشه و ازطرفی ممکنه داستان حمایت ایران از اردوغان که الان دم درآورده برای ایران در افغانستان هم تکرار بشه. اشتباه حاکمیت این بود که سالها ققط روی شیعی گری مانور داد و ایران فرهنگی ،تاریخی رو فراموش کرد.....در آذزبایجان آچمز شدیم ببینیم افغانستان ب کجا میرسه. هرچند ازجهتی طالبان اگر قدرت بگیره بعداز مدتی بخاطر ضرورتهای حکمرانی دز جهان امروز رفته رفته متعادل خواهد شد...
    • دلسوخته IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 0
      ایران مردمی را به نزدیکی شیعیان افغانستان و تاجیک ها نخواهد یافت این ها بایدبا طالب ها کنار بیایند تا آسیب نبینند احتمال این امر زیاد است تا رمانی که افغانستان واحد هست شیعه ها باید خودشان را با خواست اکثریت افغان ها وفق دهند و در فتنه ای که مربوط به آن ها نیست وارد نشوند اما اگر توافق نشد هم ایران آن ها و به خصوص هزاره های مظلوم را برای هر موقعیتی آماده و تجهیز کند.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    بگذارید حکومت اسلامی شون رو مثل یک کشور مشابه دیگر راه بیاندازند، سابقه داشته که بعد از آن هم اعداد یکتا و نخبه از رادیکال خارج میشوند و به سمت سکولاریسم به دلایل بسیار حل میشوند. برای آنها، روزی خواهد آمد که میتوانند اعداد یکتا و عملکردشان در یک معادله را نقد کنند، و گاهی به علت ضعف و نامطلوب گرایی و جایگاهِ اشتباهِ شان در مسئله، ابتدا ساده سازی و سپس مثل سایر معادلات پیچیده "حل" میشوند.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    8 3
    خدا لعنت کنه طالبان و حامیانشون رو آمین یا رب العالمین
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      3 3
      به قول مالکوم ایکس اگر مواظب نباشید روزنامه ها کاری می کنند که دوست ظالم و دشمن مظلوم بشوید. طالبان قهرمانان اسلامند و پشت و پناه مردم افغانستان.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      4 4
      کجای طالبان قهرمان اسلامه؟همین طالبان وحشی شیعیان رو قتل عتم میکنه.اسم اسلام رو کنار یک مشت وحشی نزارید
    • SE ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 2
      شستشوی مغزی رسانه ها سبب شده است که مردم حتی احتمال ندهند شاید دلیلی دارد که افغانستانیها دارند اینطور از طالبان استقبال می کنند. طالبان کسی را به جرم شیعه بودن نمی کشد.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    3 3
    چند میلیون افغانی در ایران هست سریعتر بفرستیدشون برن بجنگن مملکتشانه!!!! در جواب اون مجری وقیحی که به ظریف متلک پروند که مملکتتانه!!
  • مجتبی از زنجان IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 4
    در افغانستان بیش از200قوم زندگی می کنه اما تقسیماتش عالی هستش بدی اینه که شما بیایی اسم قوم روی استان بگذاری خیلی بده فاجعه است افسوس
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 3
    چشم ودل مذاکره کنندگان با طالبان روشن حالا اسلام اینت مورد تایید هست یا نه؟
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      3 1
      بله . مورد تایید است و از اول باید ما هم از طالبان حمایت می کردیم.
  • GB ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    در هر صورت تنها قربانیان درگیری ها مردم مضلوم افغانستان بوده و خواهند بود. اوضاع افغانستان بسار پیچیده هست. علیرغم باورها این کشور بسیار مهم میباشد. فاکتورهای اصلی مشکل افغانستان از جمله پاکستان(به همراه اعراب) که به مسائل مذهب و قومیت بسیار دامن می‌زنند. دیگری هندوستان هست که ناشایسته و رایگان صاحب کشمیر شده و با مسلمانان شمشیر را از رو بسته و در افغانستانبا نفوذ پاکستان مبارزه میکنه. آم ر ی ک ا با کامیون پول میریزه تو جیب اشخاصی که طرفداری آنها را میکنند. آ م ری ک ا برای نزدیکی به چین و روسیه به افغانستان نیاز زیادی داره. نیروهای هزاره که از نظر تعداد زیاد هستن از نظر تقسیم قدرت هیچ سهمی گیرشون نمیاد. از همه اینها که بگذریم طالب ها دیپلمات های ایرانی را کشتند که یه قول خودشون جلوی ایران بایستند. در دیپلماسی دولت روحانی بجز برجام و دنبال آمر ی ک ا افتادن کاری ازشون بر نیومد.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    فاطمیون کجایند در برابر شان بایستند و مطما هستم که با شیعه ها مشکل دارند باز هم دولت فعلی کاری ندارد به شیعه ها
  • مهرداد IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    چندین شرکت اروپایی و امریکایی در حال رقابت برای ساخت سفینه و برنامه ریزی سفر به مریخ هستن . البته کارشون بسیار اشتباهه باید اونا هم مثل ما کاتولیک پروتستان به جون هم میفتادن یا سر عقاید مذهبی دمار از روزگار هم درمیاوردن ، یا میومدن اینجا درباره طالبان نظر میدادن
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 0
    حالم از کسانی که طالبان رو تطهیر می کنند بهم میخوره! کافی فقط نزدیکم یک نفرشون رو ببینم!
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 3
    چرا مردم افغانستان از مارشال دوستوم ژنرال تورک افغانستان که ۸۰ هزار نیرو درس که حمایت نمیکنن؟؟؟
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 1
    افغانستان نیازبه یک گروه مردمی مثل حشد الشعبی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس