کد خبر 1237022
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
پامپئو نمایه پمپئو نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا برای دفاع از سیاست دولت سابق این کشور در قبال ایران گفته افزایش سطح غنی‌سازی ایران، اشتباه بودن خروج از برجام را اثبات نمی‌کند.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا در دفاع از سیاست‌های دولت سابق این کشور در قبال ایران، گفته اقدام تهران در افزایش سطح غنی‌سازی اثبات‌کننده اشتباه دولت «دونالد ترامپ» در خروج از برجام نیست.

«مایک پامپئو» یکی از طراحان سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران بود که بعد از خروج آمریکا از برجام در دستور کار دولت این کشور به ریاست «دونالد ترامپ» قرار گرفت. او و ترامپ امیدوار بودند این سیاست بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

بیشتر بخوانید:

پامپئو: اگر قوی نباشیم ایران ما را تنبیه می‌کند

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. او به علاوه، در داخل آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آنها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند. با وجود این، دولت بایدن تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند خودداری کرده است.

پامپئو که با روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست مصاحبه می‌کرد گفته بازگشت دولت بایدن به برجام، در شرایطی که می‌بیند جمهوری اسلامی ظرف فقط چند ماه توانسته خودش را از قید محدودیت‌های هسته‌ای رها کند اقدامی احمقانه خواهد بود.

پامپئو در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی ایران به ۶۰ درصد سیاست‌های تحریمی ترامپ علیه ایران را موثر می‌داند یا خیر گفت: «درباره مسئله سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران باید گفت این واقعیت که آنها الان در سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنند اثبات نمی‌کند تصمیم برای خروج از برجام اشتباه بوده است.»

وی در ادامه گفت: «وقتی که طرفی ظرفیت انجام تحقیقات بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را داشته باشد، تعهد او به عدم غنی‌سازی احمقانه است

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت: «اگر من ظرفیت کار با سانتریفیوژها را داشته باشم می‌توانم فشارها را افزایش دهم و می‌توانم هر وقت دلم خواست غنی‌سازی کنم: خواه سال ۲۰۱۷ باشد یا ۲۰۱۹، ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۹. احمقانه است که تصور کنیم برای کاری که انجام آن ظرف چند ماه امکان‌پذیر است شما باید میلیادها دلار پول، اجازه ترور در سراسر اروپا، اجازه توسعه برنامه موشکی و اجازه ترور در خاورمیانه را بذل و بخشش کنید.»

  مایک پامپئو در ادامه تصریح کرد: «این، احمقانه و ساده‌لوحانه است. امیدوارم که دولت بایدن درس‌هایش را یاد گرفته باشد.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • RO ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    17 2
    یکی نیست به این ابله بگه اگه خارج نمیشدی که ایران ۶۰ درصد نمی کرد غنی سازی رو.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 7
      خوب حالا ایران 60 درصد کنه چی میشه مثلا؟ برق تولید میشه باهاش؟ چرا پس قطعی برق داریم؟ غنی سازی اورانیوم چوت یک روند بسیار ساده محسوب میشه همه میتونن انجامش بدن فقط کافیه چند تا دستگاه سانترفیوژ خریذاری کنن اصل کار استفاده از اون اورانیوم غنی شده هست که کار هر کسی نیست و ایران هم هنوز حتی یک هزارم وات نتونسته برق تولید کنه. کل برنامه هسته ای ایران برای چانه زنی و امتیاز گیری از غربه اینو خود غربیها هم خوب میدونن سر همینه که دیگه براشون مهم نیست ایران چه قدر اورانیوم غنی کنه و تحریمی دیگه لغد نمیشه. خلاصه اینکه انقدر اورانیوم غنی کنید تا جونتون در بیاد تحریمی لغو نمیشه اقتصادتونم داغون میمونه دلار یک ریال هم ارزون میشه حتی یک قطره نفت اجازه داده نمیشه بفروشید
    • مستر اسمیت IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 1
      خلاصه اینکه انقدر اورانیوم غنی کنید تا جونتون در بیاد .../// سازمان ما (سیا) به آدمایی مثل تو احتیاج داره و پول خوبی هم میده. اگه رفقایی داره که اونها هم به وطنشون کینه دارن معرفی کن. مستقیم و غیر مستقیم ما آمریکایی ها 1 میلیون نفر از شما ایرانی هارو کشتیم و از سال 1332 سوارتون شدیم ولی شماها هیچ احساس بدی به امریکا ندارین بلکه با غیظ از حکومت ایران کینه دارین. این نشون میده که 300 شبکه ماهواره ای تو کار خودشون موفق بودن و میلیاردها دلارما هدر نرفته. کارمون رو بلدیم.
    • پاسخ به ناشناس اولی DE ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 3
      میزان و حجم اورانیوم ۶۰ درصد ایران فعلا خیلی کم هست چون تازه این غنی سازی شروع شده و باید مدتی بگذره تا بتونه برق ایران رو به خوبی تامین کنه. از طرفی وقتی شما به مدت چند سال فقط در سطح ۳.۶درصد غنی سازی مسکنی خب معلومه که این سوخت نامرغوب نمیتونه کارایی خوبی داشته باشه و با این سوخت نیروگاه فقط توان تولید برق مورد نیاز خودش رو داره. از طرفی به بهانه معاهده پاریس نیروگاه های حرارتی جدیدی هم توسعه نداده اند. از طرفی هم دولت هیچ نظارتی روی مراکز فاقد مجوز استخراج رمز ارز ها نداره. تو این حالت شما انتظار داری برق قطع نشه؟ اینا رو باید به اونی بگی که چهارسال پیش بهش رای دادی.
  • رضا IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    19 2
    خوک کثیف انشاء الله انتقام نزدیکه حروم لقمه منتظر باش
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 3
      فقط بدرک واصل شتافتن این لعنتی حروم زاده تکسین دهنده درد تحریم ها است
  • SE ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    16 4
    سخنان مایک پامپئو به ای معنی است که وقتی طرفی ظرفیت اعمال تحریمهای مجدد را داشته باشد، پذیرفتن و باور به تعهد او به عدم اعمال تحریم بسیار بیشتر احمقانه است.
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 3
      بعد از ترکیدن نطنز ایران توانایی غنی سازی رو به طور کامل از دست داد و این ادعای غنی سازی 60درصدی که بعد از ترکیدن نطنز انجام شد بلوف محضه
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 3
    باید بمب اتم داشته باشیم بعد اون دیگه دنیا با ما با احترام حرف میزنه یه زمانی همه چیز رو کره شمالی زوم بود که مبادا بمب اتم بسازه . اما از بعد ساختن بمب اتم توسط کره شمالی دیگه کسی کاری به کره شمالی ندارع. متاسفانه شدیم آش نخورده و دهن سوخته. حالا که این همه سال کشور ما تحریم بود و دهنمون سوخت پس چرا لااقل بمب اتم رو نداشته باشیم؟ شک نکنید بعد ساخت بمب اتم توسط ایران دنیا دیگه با احترام با ایران صحبت می‌کنه.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 4
      نزدیک بمب اتم بربد شخم سنگینی میخورید. الان تو ایران اب بخورید امریکا و اسرائیل میفهمن مطمئن باش سمت بمب اتم بری شخمتون زدن مثل پارچین و نطنز و پالایشگاه تهران و ناو خارک که شخم سنگینی خوردن
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 3
      دمت گرم حرف حق رو زدی
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 1
    متاسفانه مسئولین ما یاغیرت ملی ندارند ودنیاپرستند وعافیت طلب ویا دوتابعیتیند =یعنی قسم خورده اند که به ایران خیانت ودرهر زمان ودرهرشرائط منافع امریکارو بهرچیزی ترجیح بدن .والا الان میبایست حداقل چند صد کیلو غنیسازی یالای 80 درصد وپلوتنیوم 239 میداشتیم واما افسوس .بخدا قسم هرچه کوتاه بیائیم مطمئنا ضربه مهلک تری خاهیم خورد
  • ممد IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    4 1
    بابا این سگ خیلی وفاداره یه پولی از سعودی ها و .... گرفته کماکان داره دم تکون میده کاشکی ما هم یه چیزی مینداختیم جلوش مطمئنا برای ما هم تا سالهای سال دم تکون می داد
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    6 2
    پس بزن بریم روی نود و پنج انشاالله به کوری چشم خیکی خان بشکه.
  • بختیاری IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    5 3
    لعنت بر پدران و مادر خودت وترامپ وحشی حرامزاده ها شما اظهار نظر نکنید فقط در سوراخ موش منتظر انتقام باشید.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 2
    شیلی، ویتنام، افغانستان، عراق، سوریه، یمن تجارت فحشا تجارت مواد مخدر حمله و جنایت جنگی اشغال غارت منابع سایر کشور ، ترور مقام ها و دانشمندان سایر کشورها، تحریم، تولید کاغذپاره های دلار بدون پشتوانه، اختراع گروههای تروریست مثل القاعده و داعش ،حمایت از تروریستی ترین رژیمهای تاریخ اسرائیل و آل سعود و ... بخش کوچکی از کارنامه دولت، رژیم و کشور تروریستی آمریکاست
  • mojtaba SE ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    2 1
    امریکا سیاست فاشیستی و جهان خواریش تمام شده,پامپئو مشکلش پروئی و بی ارزشی و فاسد بودن خودش نیست,چون میدونه .اما از اینکه تر زدیم به کل موجودیت ونظام امریکا و دفنشون کردیم هم مشکلش نیست,اما نمیدونه چطوری آن دنیا جواب تمام اشغالهای فاشیستهای قبلی رو بده ؟؟امریکا مرده است ,و تاریخ بشر هیچ راهی جز ابر قدرتی ایران ندارد.پاینده رهبر و رئیسی عزیزم
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 2
    چرا این پمپ نجاست رو تا الان خاموش نکردیم؟
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    2 2
    خوب الان چه غلطی می تونید بکنید مثلاً! ...olmost nothing
  • پیروزه IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 2
    ای ترکیدنت چقدر جالبه از خشم نابود شوی چشم ندارند که کسی مثل خودشان قوی باشه
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    11 1
    به هفتم تیر نزدیک میشیم خدا رحمت کنه شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر رو، شهید مظلوم فرموده بود «امریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر». عجب جمله نغز و پرمعنی هست.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    6 3
    مایک پامپئو بی شرف بلاخره سر کثیفتو از تن ملعونت جدا خواهیم کرد ،قاتل ، سگ هار، یابو ی وحشی ( به خونخواهی شهید والا مقام سلیمانی )
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 2
      اشتباهی منفی دادم
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 2
      اشتباه مثبت دادم
  • غلامرضا IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    4 3
    تا اونجات بسوزه
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 1
    چرت میگه مرتیکه! هنوز تعهدات خودشون در برجام رو انجام ندادند رفتن سراغ مذاکرات جدید.تا قبلی به سرانجام نرسه خبری از برجام+ نیست! همینجوری شما محکوم هستید؛ چرا این دستاویز خوب برای رسوایی شما رو رها کنیم، فرصت خوبیه!! احمق ها فکر کردند، ایران هم مثل لیبی مذاکره مبکنه و هوشیار نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس