کد خبر 1237053
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
شش شهرستان دیگر افغانستان به کنترل طالبان درآمد

کارشناس گروه بین‌المللی بحران با اظهار اینکه طالبان نیروی بزرگ نظامی نیست که نتوان جلو آن را گرفت، تاکید کرد که می‌توان از سقوط کابل جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، «اندرو واتکینز» کارشناس گروه بین‌المللی بحران گفت که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر سقوط کابل طی 6 تا 12 ماه پس از خروج نظامیان آمریکایی پاسخی زودهنگام به تحولات میدان جنگ در افغانستان و پیشروی‌های اخیر طالبان است.

بیشتر بخوانید:

کابل ظرف ۶ ماه تا یک سال سقوط می‌کند!

واتکینز افزود: اگرچه نمی‌توان میزان و سرعت از دست دادن اراضی از سوی دولت افغانستان را انکار کرد، اما سقوط کابل قریب الوقوع نیست.

وی با تاکید بر اینکه طالبان یک نیروی بزرگ نظامی نیست که نتوان جلو پیشروی‌هایش را گرفت، به «خبرگزاری فرانسه» گفت که سقوط کابل اجتناب‌ناپذیر نیست و می‌توان از آن جلوگیری کرد.

این کارشناس آمریکایی با اشاره به تحولات امنیتی افغانستان ادامه داد: بیشتر مناطقی که طالبان ادعای تصرف آن را دارند، در مناطق روستایی این کشور موقعیت دارند که از نظر استراتژیک یا نظامی از ارزش کمی برخوردار هستند و نیازی به حضور هیچ یک از بازیگران در آنجا نیست.

وی افزود: با این حال برخی از مناطق تصرف شده توسط طالبان در مسیرهای حمل و نقل و اطراف مراکز ولایت‌ها قرار دارد. طالبان در حال تقویت حضورشان در اطراف شهرهای بزرگ هستند، اما لزوماً در آینده نزدیک سعی به گرفتن این شهرها نخواهند کرد.

واتکینز پیشنهاد داد که ارتش افغانستان فعلاً باید به حفاظت از مراکز پرجمعیت و مسیرهای تدارکاتی تمرکز کند و تاکید کرد ارتش باید قدرت خود را نشان دهد تا طالبان از تلاش برای تصرف کشور از طریق زور منصرف شود.

«جیمز دابینز» نماینده ویژه سابق آمریکا در افغانستان و کارشناس اندیشکده «رند» نیز درباره تحولات افغانستان گفت که احتمالاً جنگ در این کشور افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد که در حال حاضر «طالبان از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است اما امتیازات این گروه عموماً در حومه‌هایی است که طرفداران طالبان در آنجا مستقر هستند.

دابینز ادامه داد: طالبان در شهرهایی که تمام زیرساخت‌ها وجود دارد، طرفداران زیادی ندارد؛ کابل اکنون یک شهر 5 میلیون نفری است و با زمانی که در تصرف طالبان قرار داشت، فرق می‌کند. من فکر می‌کنم آن‌ها برای کنترل آن مشکل خواهند داشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • شاکی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    41 5
    وضعیت افغانستان از جهت اینکه بیشتر مشکلات شون به خاطر عناصر خود فروخته و بی وطن داخلی هستش تا خارجی ها تا حدی شبیه ایران ماست
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      10 4
      قیاس مع الفارق
    • FR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      31 14
      حالا کابل سقوط کنه یا نه به ما ربطی نداره. فقط جلوی موج جدید مهاجرین قدرناشناس افغان رو که پس از ۴۰ سال میزبانی از اونها رکیک‌ترین فحش‌ها رو به ایرانی‌ها می‌دن بگیرید بذارید هر اتفاقی که می‌خواد بیافته.
    • ساسان IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      21 9
      کنترل افغانستان دست طالبان باشه بهتر از اینه که تحت کنترل اشرف غنی ضد ایران باشه که با وقاحت تمام آب هیرمند رو به روی سیستان بسته
    • AM ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      5 2
      بله متاسفانه
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      12 4
      «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای تسنیم گفت که در پیشروی‌های تازه این گروه اقدامی علیه غیرنظامیان صورت نگرفته و نخواهد گرفت. وی افزود: ما کاملاً به این موضوع توجه داشته و اجازه نمی‌دهیم که مردم عادی، از هر قوم و مذهبی که باشند، مورد تبعیض قرار بگیرند، آن‌ها هموطنان ما هستند. مجاهد ادامه داد: ما به مردم عادی می‌گوییم که آرام باشند، علیه آن‌ها هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت، امنیت آنها تامین خواهد شد و هر خواسته‌ای که دارند شنیده خواهد شد و در برخورد با آن‌ها کرامت انسانی رعایت شده و برخورد اسلامی صورت خواهد گرفت. سخنگوی طالبان تصریح کرد: برای ما تفاوتی نمی‌کند افراد مرتبط با کدام قوم و مذهب هستند، همه افغان‌ها برادر هستیم و در یک کشور زندگی می‌کنیم و در خدمت به وطن همه مسئول هستند؛ هم اهل تسنن و هم اهل تشیع مسئولیت مشترک داریم و باید با اتحاد با هم و ذهنیت باز به عنوان افغان مسلمان خدمت کنیم. وی تاکید کرد که در تشکیلات طالبان در بسیاری از ولایت‌های شیعه‌نشین، اهل تشیع مسئولیت دارند و خطاب به شیعیان این کشور گفت: به برادران اهل تشیع اطمینان می‌دهیم که هیچ حرکت تبعیض‌آمیزی علیه آن‌ها به راه نخواهد افتاد و اجازه آن را نخواهیم داد. مجاهد افزود: در برخی مناطق که سربازان دشمن حضور دارند از هر قوم و مذهبی که باشند تا وقتی سلاح بر زمین نگذارند طبعا‌ً در خط دولت کابل شمرده می‌شوند و اگر جنگ و مقاومت کنند علیه آن‌ها اقدام می‌کنیم. سخنگوی طالبان با تاکید بر اینکه علیه غیرنظامیان اقدام تبعیض‌آمیزی صورت نخواهد گرفت، ادامه داد: آن‌ها فریب تبلیغات سوء را نخورند، برادرگونه از نزدیک با ما دیدن کرده و برخورد و رفتار ما را بررسی کنند و با ما همنوا باشند و به ما نزدیک شوند تا نگرانی‌های آن‌ها برطرف شود.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      10 8
      افغانستان هم مثل ایران مشکلش وجود تندروها و افراطیونه
    • احمد IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      9 8
      کابل دست طالبان باشه بهتر از اینه که دست شیطان بزرگ باشه. حداقل طالبان کشت تریاک و تولید هروئین رو تقریبا به صفر رسونده بود.
  • مجید دلبندم IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    20 9
    افغانستان همسایه ایران است و در نهایت همان اتفاقی میافتد که ایران بخواهد .این را هم خود افغانی ها میدانتد هم روس‌ها و هم آمریکایی ها
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      4 10
      این اشتباه است...
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      11 2
      همون اتفاقی می افته که خدا بخواد، خدا هم گفته هر چی خود مردم بخوان
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 3
      خخخخخخخ باشه به همین خیال باش
  • پیمان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    20 5
    امریکاو مزدورانش خبیثش ده هاست که با راه اندازی و توسعه و تجهیز گروه های مختلف منطقه خاورمیانه رو نا امن کردند و میخواهند با ایجاد هرج و مرج ملت منطقه رو چپاول کنند ولی به یاری خدا تا این لحظه هر چه در منطقه هزینه کردند بی ثمر شده و همه نقشه های شومشان با حضور قدرتمند ایران نقش براب شده و زخم های کهنه منطقه التیام پیدا کرده و حالا نوبت افغانستان ولایت جداشده ایرانه که با سیاست های هوشمندانه به دامن محور مقاومت برگرده
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    12 13
    اینجور که طالبان برای تصرف کل افغانستان خیز برداشته بدون ذره ای شک و تردید کابل رو هم تصرف میکنه . خیلی راحت
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    25 11
    باید فاطمیون رو در افغانستان تجهیز و مسلح کرد.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      10 1
      شاید هم هدف همین باشه. باز شدن یک جبهه جدید یعنی هزینه و به هم خوردن تمرکز و دردسر جدید
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      7 7
      کنترل افغانستان باید دردست فاطمیون باشه تا اشرف غنی
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    13 4
    اتاقهای فکرامریکاوانگلیس واسراییل برای کشورهای خاورمیانه وتجزیه آنهابرنامه دارندلعنت برانگلیس که همه رابازیچه خودش کرده تاانسانهای بیگناه زن وکودک کشته شوندلعنت براسراییل غده سرطانی خاورمیانه شده لعنت برامریکاکه دائم بفکرتفرقه است
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    16 6
    ایران با سیاستی که دنبال می‌کنه ، می‌خواد طالبان رو تحت سیطره خودش داشته باشته «نیروهای ویژه طالبان در ایران آموزش می‌بینند، و مسئول آموزش نیروهای زبده فاطمیون هستند» القصه: آمریکا می‌خواست دست ایران رو بذاره تو پوست گردو اما رودست خورد. ایران با حمایت نسبتا غیر علنی از طالبان داره جا پای فاطمیون رو باز و محکم می‌کنه و به نظر میرسه در تحولات سیاسی نظامی آتی افغانستان، فاطمیون نیز بخشی از پازل قدرت باشه. البته و صد البته، ترکیه و پاکستان در حال حاضر در افغانستان بسیار فعال هستند. به هر حال امیدواریم آنچه که به نفع صلح و آرامش در افغانستان هست اتفاق بیافتد.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      8 12
      ایران هیچ وقت از طالبان و اقداماتش حمایت نکرده و به آنها آموزش نداده... لطفا چرند ننویسید.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    5 15
    ارتش آمریکا، مجهزترین، بزرگترین، مدرنترین و قویترین نیروی نظامی جهان بعد از ٢٠ سال جنگ با طالبان نتوانست جلوی این نیرو دوام بیاورد و در حال خروج از این کشور است. نباید طالبان را دست گرفت، بهتر است کشورها به جای جنگ، با این گروه مذاکره کنند. طالبان باید در حکومت افغانستان سهم و جایگاه داشته باشد.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    8 10
    نیروهای امریکا خارج شدند برای ایران هم بد شد لااقل دولت مرکزی و امنیت ظاهری برقرار بود مرزها کنترل میشد صادرات رونق داشت ولی باز همه چیز بهم ریخ و موج اوارگان به سمت مرزهای ایران هجوم خواهند اورد
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 4
      خوب آمریکا هم هنینگ می خواد و قطعا پشت صحنه حمایت از طالبان هست.
  • DE ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    12 17
    طالبان شرف داره به دولت خودفروخته آمریکایی افغانستان
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      12 4
      نظر درباره ترور دیپلمات های ایران توسط طالبان چیه؟یا قتل عام شیعیان؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    9 15
    طالبان تغییر رویکرد داده باید با مذاکره جزوی از جبهه مقاومت محسوب بشه. مقاومتشون در برابر آمریکاییها قابل تقدیره
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      14 4
      حمایت شما از هرچی گروه افراطی و کودک کش و تروریستم قابل تقدیره دوست عزیز
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      9 8
      میخوای ی لوح تقدیر هم بخاطر قتل عام شیعیان بهشون بدیم؟
    • به ۱۶:۰۸ - SE ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      7 4
      تندیس ولوح افتخار ساده لوحی را بابت باور کردن دروغهای رسانه ها به شما می دهیم. تا کی این دروغها را تکرار می کنی؟ چند میلیون شیعه الان دارند به راحتی تحت حاکمیت طالبان زندگی می کنند. طالبان هیچ شیعه ای را به جرم شیعه بودن نکشت. اما بروید ببینید قتل عام محله شیعه افشار کابل را چه کسی انجام داد تا بفهمید از کی دارید حمایت می کنید و با کی دشمنی دارید.
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      4 0
      مگر جنابعالی سخنگوی طالبان هستی اگر تقییر رویکرد داده بود از ایران عذرخواهی میکرد
  • میثم IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    7 5
    تنها راه ریشه کن کردن طالبان تشکیل بسیج مردمی افغانستان و تشکیل لشگر فاطمیون هست پ انشالله همین کار هم انجام خواهد شد و ریشه طالبان و القاعده خشک خواهد شد . انشالله ماهم خواهان این هستیم که برادرانمان و خواهرانمان در افغانستان روی آرامش را ببینند
  • RO ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    10 14
    این کار فقط کار ترکیه هست با تجربیات موفقی که در لیبی داشت خیلی راحت میتونه به کمک ارتش افغانستان موج حملات طالبان رو خنثی کنه و طی یکی دو ماه مناطق تصرف شده رو آزاد کنن
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      13 6
      ترکیه باید مراقب کردهای تجزیه طلب خودش باشه
  • mojtaba SE ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    5 5
    تا به کشور ما الحاق نشوند,و روزی 1000 بار شکرگذار نباشن که رسما ما پذیرفتیم که ایرانی هستند.همین آب و همین کاسه است..شوخی هم نداریم ,چه عبداله چه گرزای چه طالبان و چه هر حیوان بی ارزش دو پای دیگری،سری که برای ما نجوشه میره برای دشمن میجوشه و با مرض و بلا به خودش و ما حمله میکنه ..وضع افغانستان امروز شاهد و سند گفته من..پاینده ابر قدرت ایران
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      7 5
      کامنتی سرشار از خودبینی و دیگرهراسی. جمله «هر کس با ما (بخوانید زیردست ما) نیست علیه ما است» عین خودشیفتگی است.
  • رضا IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    7 5
    خطر قریب الوقوع بیخ گوش ایران
    • خالو قنبر DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      5 5
      داعش پدر جد اینها بود، چه شکری تونست بخوره؟، اینها که عددی نیستن.
  • امیر IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    7 0
    دوستان یه سوالی دارم اگه کسی میتونه جواب من رو لطفا بده.. این همه سلاح که طالبان داره و این همه تجهیزات که طالبان داره از کجا میاد؟ منظورم اینکه آمریکا به عنوان یک قدرت نظامی بزرگ نتونست طالبان رو شکست بده قطعا طالبان از یکجایی تامین مالی و نظامی میشه.... بنظرتون کدوم کشور طالبان را تامین مالی و نظامی میکنه؟
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      7 4
      کلاش که تو همه جنگ ها هست ولی علاوه بر کلاش طالبان از تسلیحات غنیمتی هم استفاده میکنه.
  • سالار IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    7 6
    تنها چاره نجات مردم افغانستان از دست طالبان مشارکت جدی نظامی زنان در مقابل این گروه تروریستی است تا بیشتر از این شاهد فرار و آوارگی این مردم مظلوم نباشیم
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    8 0
    اگر پشتونها به پاکستان برگردند.آرامش به بلخ و کابل و هرات هم برمی‌گردد
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      5 2
      یعنی گروه اکثریت کشور خودشان را ترک کنند چون شما خوشتان نمی آید؟ بسیار رویابافانه است.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    4 5
    باید نگران موج جدید شیعه کشی بود. خیلی ها دوست دارند شیعیان نابود شوند. همه ما باید حرف و هدفمان یکی باشد. باید موضع مشترکی در مقابل دشمنان شیعیان داشته باشیم. قدرت پیدا کنند به اصلاح طلب و اصولگرا و پرچم سفید ها رحم نمی کنند.
  • رسول IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    11 7
    تنها راه نجات افغانستان سازماندهی و فرماندهی فاطمیون هست تا هم از هزاره ها حفاظت بشه و هم با یک نیروی مردمی تجربه عراق تکرار بشه و کشور نجات پیدا کنه
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    6 1
    به زودی کشور طالبانستان در همسایگی ما خواهد بود!!!
  • جاوید DE ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    4 9
    ایران بایستی با حمایت هوایی از دولت قانونی افغانستان جلو به قدرت رسیدن طالبان را بگیردطالبان به قدرت برسد (که شاید طرح موذیانه آمریکا باشد)، ،یعنی خطر تروریسم هر روزه در چند کیلومتری مشهد،دومین شهر بزرگ ایران،چیزی که سعودی برای آن هر مقدار دلاری پرداخت میکند
  • mojtaba SE ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    9 6
    پاسخ به امیر جون ..سیاست غرب و همپیمانهای اروپائی انگلیس و فرانسه و آلمان و نوکران و مزدوران ترک و عرب و کرد در منطقه ایران بزرگ فقط بر پایه گسترش فقر و تروریسم و نهایتا هدف جنگ داخلی است...اگر نوکرها حریف نشن برای این سیاست ,امریکا میاد پایگاه میزنه و به بهترین گروه آدم کش سلاح میده..امریکا زمانی از افغانستان میره که جنگ داخلی راه افتاده باشه..البته تو افغانستان چون مقابل طالبان فقط دولت امریکائی اشرف غنی هست که نوکر است و هیچ حس وطن پرستی یا ایدولوژیکی( مثلا مثل مسعود شاه نداره که کشتنش و طالبان رو آوردن.)هم نداره..امریکا عملا گیج شده و هم سیاست حضوریش و داعیه دموکراسیش (که بهانه حق دادن به خودش بود برای تجاوز و زورگوئی در افغانستان)به شکست خورده و هم توانائی دادن خدمات مالی به نوکراش مثل غنی و عبداله رو نداره و حالا فکر رفتن و طالبان رو جای کزین کنه....البته ما بعد از این هرج و مرج طالبانی در افغانستان و رفتن امریکا بطور رسمی .نه هرگز سرمایه گذاری میکنیم تا 50 سال آینده در افغانستان و نه پشتیبانی میکنیم از هر دولتی در افغانستان...چون سیاست ابر قدرت ایران پس گرفتن تمام سرزمینهای است که از قرار دادهای 1800 میلادی به بعد (دوران فتحعلی شاه قاجار) از ما تجزیه کردن..امیر جون دوران بجنگ تا بجنگیم کشور عزیزمان با دشمنان 200 سال پیش تازه شروع شده و اصلا مهم نیست که اروپائی یا آسیائی هستن ام مهم است که بدانیم اینها با هر ملیتی که هستند ,ذاتا دزد و جنیتکار هستند و دشمن موجودیت ایران و ما باید تمام کلاه های که سرمان تو این 200 سال گذاشتند رو اول برداریم ,تو همین 5 تا 10 سال آینده..پاینده ابر قدرت ایران مرگ بر تسلیم طلب خائن پاینده رهبر
  • علی اصغر از تهران IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 1
    امریکا شاید دارد از حربه ضد حمله استفاده میکند شاید تمام نیروهای طالبان که متفرق بودند در اطراف کابل جمع کند و بعد با یک حمله غافل گیرانه تمام آنها را از بین میبرد
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      5 1
      چقدرکودکانه بودنظرت.مگه طالبان تمام نیروهاشون قراره بیارن کابل؟؟ پس شهرهای تصرفی چه میشه؟؟ امریکایکدهه با200یا 300هزارنیروی پیاده کاری ازش پیش نبرد. الان بانیروی هوایی ک یکدهه غلطی نکردمیخوادَطالبان رایکجانابودکنه. خیلی زامبی بازی نکن بچه جوون فکرکردی همشون قراره جمع بشن تویه ساختمان ومحله ک نابودشن. تمام ابرقدرتهاحریف طالبان نشدن چون مردم نصفش طرفدار طالبانن هرجامردم طرفداری کنن محاله دهه هاشکست بخورن اون نیرو
  • حجت IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    4 3
    فقط خیانت دلیل پیشروی طالبانه، وگرنه پنج هزار خولی و حرامی به رهبری یک جانی به تصور فتح یک روزه تهران تو مرصاد به اسفل السافلین پست شدند.
  • k IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    4 0
    بعضی از دولت ها با دست خود گور خودشان را میکنند وبه مردمشان ظلم می کنند
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    5 0
    تروریستهای بی پدر
  • ناشناس IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    2 1
    ۲۰سال‌هست‌آمریکا‌زمام‌امورافغانستان‌رابه‌وسیله‌ی‌نوکرسرسپرده‌اش‌غنی‌دردست‌داشت‌هیچ‌کاری‌برای‌مردم‌افغانستان‌نکردازهرلحاظ‌جالاکه‌طالبان‌آمده‌یک‌‌بارشده‌مردم‌افغانستان‌‌به‌طالبان‌بپیوندن‌بنابه‌ادعای‌تامین‌وامنیت‌مردم‌کل‌افغانستان‌‌ورفاه‌اونا‌دارن‌حتماوضع‌مردم‌بهترخواهدشد
  • خسرو IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 0
    جنگ افغانستان یکبار دیگر ادامه دار خواهد بود و انگلیس با پول عربها و سازمان امنیت پاکستان پشتیبان طالبان میباشند و آمریکا هم در ظاهر پشتیبان دولت غنی و در نهایت افغانستان تجزیه و ظاهرا جنگ متوقف خواهد شد که پاکستان هم متضرر خواهد شد اگر بفهمند و دست از حمایت طالبان بردارند
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 0
    فقط خدابداد شیعیان مظلوم افغانستان برسه که طالبان سفاک واقعه نسل کشی وذبح شیعیان درمزارشریف وبامیان رو تکرارنکنه.الهم عجل لولیک الفرج.اقا بیا تادوباره شیعیان رو بخاطرعشق به مولا علی ذبح نکنن.
  • های اقا IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل انگلیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس