ولایت بلخ.jpg

طالبان با ادامه پیشروی ها در مناطق شمالی افغانستان توانست مساحت تحت تصرف را در استان «تلخ» به ۶۰ درصد برساند و یک گام دیگر به شهر راهبردی «مزار شریف» نزدیک تر شود.

سرویس جهان مشرق؛ استان «بلخ» در شمال افغانستان هم مانند سایر مناطق در روزهای گذشته صحنه درگیری های سنگین نیروهای ارتش و گروه های دفاع مردمی با شبه نظامیان طالبان بوده و نبردها همچنان در برخی نقاط در جریان است.

یک منبع میدانی که تحولات را در شمال افغانستان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات درگیری در استان بلخ اشاره کرد و گفت: نیروهای دولتی با عناصر طالبان در مناطق هم مرز با کشور «ازبکستان» هم درگیر شده اند.

براساس تازه ترین اطلاعاتی که این منبع از تحولات میدانی استان بلخ در اختیار گذاشته، نیروهای شبه نظامی «طالبان» در جریان درگیری ها توانستند شهرستان مهم «کشنده» را از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند و به تصرف خود دربیاورند.

این منبع میدانی با بیان این که شهرستان «کشنده» در جنوب استان بلخ واقع شده، افزود: این منطقه با شهرستان های «زاری، شولگره و چهارکنت» هم مرز است و از محورهای شرق و غرب به استان های «سرپل و سمنگان» متصل می شود.

پیشروی طالبان در مناطق شمالی افغانستان/ آخرین خبرها از درگیری‌ها در استان استراتژیک «بلخ» + نقشه میدانی و عکس

شهرستان «کشنده» یکی از راه های اتصال شهرستان مزار شریف (چهارمین شهر بزرگ افغانستان و مرکز استان بلخ) به استان های «سرپل و سمنگان» است و همین موقعیت راهبردی بر اهمیتش برای شبه نظامیان طالبان افزوده است.  

در حال حاضر شهرستان های «زاری و شولگره» در حومه «کشنده» به همراه شهرستان های مرزی تابع استان های «سرپل و سمنگان» هم تقریبا به تصرف نیروهای طالبان درآمده اند و نیروهای دولتی از این مناطق خارج شده اند.

در روزهای اخیر نیروهای مسلح طالبان در ادامه حملات خود در استان بلخ با عقب راندن نیروهای ارتش و گروه های دفاع مردمی توانستند شهرستان های «چهاربولک، دولت آباد، شولگره» را به طور کامل به سیطره درآورند.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، درگیری ها در شهرستان های «بلخ و چمتال» میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان در جریان است و به گفته منابع میدانی برخی مناطق در این دو شهرستان بین دو طرف دست به دست می شود.

پیشروی طالبان در مناطق شمالی افغانستان/ آخرین خبرها از درگیری‌ها در استان استراتژیک «بلخ» + نقشه میدانی و عکس

«بلخ» یکی از مهم ترین استان های شمالی افغانستان محسوب می شود که ۱۶شهرستان به نام های «شورتپه، دولت آباد، چاربولک، بلخ، نهرشاهی، مزارشریف، دهدادی، چمتال، شولگره، کشنده، زاری، چهارکنت، مارمل، حیرتان، کلدار، خلم» دارد.

بیشتر مناطق شهرستان های «مزار شریف، بلخ، شورتپه، نهرشاهی، خیرتان، کلدار و خلم» در کنترل نیروهای ارتش و مردمی است و سایر نقاط در استان بلخ به طور کامل سقوط کرده اند و به تصرف گروه طالبان درآمده اند.

به گزارش مشرق، حدود ۴۰ درصد از مساحت استان بلخ (مناطق شمالی، مرکزی، شرقی و مرزی) در تسلط نیروهای دولتی و  حدود ۶۰ درصد از خاک این استان در سیطره گروه طالبان است و درگیری ها در برخی از مناطق میان دو طرف ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 59
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    ایران حامی طالبان است
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      25 89
      ای کاش بود. آن وقت تاکنون طالبان یک حکومت مرکزی قوی و منسجم بر افغانستان مستقر می کردند به 45 سال در به دردی و مصیبت افغانستان پایان می دادند. طالبان تنها دارو و درمان بیماری افغانستان است. گروهی مردمی و محبوب مردم، شجاع و فرا قومیتی و فرامذهبی که به همه اقوام و مذاهب احترام می گذارد، کشت خشخاش را حرام اعلام می داند ( که همین سبب حمله آمریکا به افغانستان و ماجرای 11 سپتامبر شد) و از همه مهمتر اینکه بزرگترین سد در مقابل توسعه طلبی آمریکا است.
    • Nasra IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      42 25
      این نقشه آمریکا برای شروع جنگ مذهبی در افغانستان و کشیده شدن آن به ایران است. بی طرف بودن شیعیان افغانستان می تواند بهترین کار باشد چون در غیر اینصورت علاوه بر شروع شدن جنگ قتل عام این افراد هم انجام میگیرد خیلی وضعیت پیچیده ای هست اما مطمئن باش ایران حامی طالبان نیست
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      26 30
      ایران حامی ثبات و آرامش و پیشرفت افغانستان است. چون ثبات و آرامش و پیشرفت افغانستان باعث ثبات و آرامش و پیشرفت ایران هم هستش. آمریکا به دنبال جنگ داخلی در افغانستان و ایجاد نا امنی در منطقه است. کاش ملت افغانستان متوجه بشن که جنگ بین شیعه و سنی و طالبان و هزاره و بقیه جز ویرانی و بدبختی ثمری نداره. ملت افغانستان باید دست از تکفیر یکدیگر بردارند. کشور افغانستان مال شماست. با جنگ و کشتار فقط کشورتون رو نابود میکنید که بعدا با هزار مکافات باید دوباره بسازید. ما هم همسایه ملت مظلوم و مسلمان افغانستانیم و خواستار صلح در کشور همسایه هستیم.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      7 15
      ایزاندحانی طالبان نیست.... بفهم... نیست!
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      7 22
      اصلا دیگه کار از این حرفها گذشته . بزودی کابل و کل افغانستان بطور کامل میافته دست طالبان . کرزای هم حالا حالاها باید پیش بایدن ضجه و ناله کنه برای کمک آمریکاییها
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      26 6
      ایران باید هم زمان هم شیعیان را قدرتمند و مسلح کند و هم آنان را به عدم ورود به فتنه فرا بخواند.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    5 48
    «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای تسنیم گفت که در پیشروی‌های تازه این گروه اقدامی علیه غیرنظامیان صورت نگرفته و نخواهد گرفت. وی افزود: ما کاملاً به این موضوع توجه داشته و اجازه نمی‌دهیم که مردم عادی، از هر قوم و مذهبی که باشند، مورد تبعیض قرار بگیرند، آن‌ها هموطنان ما هستند. مجاهد ادامه داد: ما به مردم عادی می‌گوییم که آرام باشند، علیه آن‌ها هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت، امنیت آنها تامین خواهد شد و هر خواسته‌ای که دارند شنیده خواهد شد و در برخورد با آن‌ها کرامت انسانی رعایت شده و برخورد اسلامی صورت خواهد گرفت. سخنگوی طالبان تصریح کرد: برای ما تفاوتی نمی‌کند افراد مرتبط با کدام قوم و مذهب هستند، همه افغان‌ها برادر هستیم و در یک کشور زندگی می‌کنیم و در خدمت به وطن همه مسئول هستند؛ هم اهل تسنن و هم اهل تشیع مسئولیت مشترک داریم و باید با اتحاد با هم و ذهنیت باز به عنوان افغان مسلمان خدمت کنیم. وی تاکید کرد که در تشکیلات طالبان در بسیاری از ولایت‌های شیعه‌نشین، اهل تشیع مسئولیت دارند و خطاب به شیعیان این کشور گفت: به برادران اهل تشیع اطمینان می‌دهیم که هیچ حرکت تبعیض‌آمیزی علیه آن‌ها به راه نخواهد افتاد و اجازه آن را نخواهیم داد. مجاهد افزود: در برخی مناطق که سربازان دشمن حضور دارند از هر قوم و مذهبی که باشند تا وقتی سلاح بر زمین نگذارند طبعا‌ً در خط دولت کابل شمرده می‌شوند و اگر جنگ و مقاومت کنند علیه آن‌ها اقدام می‌کنیم. سخنگوی طالبان با تاکید بر اینکه علیه غیرنظامیان اقدام تبعیض‌آمیزی صورت نخواهد گرفت، ادامه داد: آن‌ها فریب تبلیغات سوء را نخورند، برادرگونه از نزدیک با ما دیدن کرده و برخورد و رفتار ما را بررسی کنند و با ما همنوا باشند و به ما نزدیک شوند تا نگرانی‌های آن‌ها برطرف شود.
    • علمدار SY ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      44 11
      دروغ است. وقتی قدرت گرفتند نه تنها شیعیان افغانستان را قتل عام می کنند، سپس با پول سعودی به سراغ ایران می آیند.
    • به علمدار IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      5 15
      قبلا هم طالبان مناطق شیعه را گرفت ولی قتل عام هم نکرد و حتی اجازه داد مساجد شیعیان آزاد اشهد ان علیا ولی الله بگویند.
    • یک افغانستانی هستم IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      11 4
      مشرق نیوز لطفا چاپ کن.ایران نیازی به ورود مستقیم به عرصه فغانستان ندارد. مگر در سال 1380 ورود مستقیم داشتید ؟ مسلما خیر. ایران در آن زمان به احمد شاه مسعود سنی مذهب و البته تاجیک تبار سلاح و مهمات رساند و او توانست در برابر طالبان ایستادگی کرده و به مرور به پیروزی برسد. بروید تحقیق کنید در زمان اوج قدرت طالبان برخی مناطق سالها در برابر طالبان مقاومت کردند . سه منطقه ولایت پنجشیر. و مناطق شیعه نشین بلخاب و دره صوف در زمان اووج قدرت طالبان هم بدست این گروه سقوط نکردند.حالا هم پسر احمد شاه مسعود با اینکه اهل سنت است ولی بشدت مخالف تفکرات سلفی تکفیری طالبان بوده و توانایی بسیج تاجیک ها علیه طالبان را دارد فقط کافیست آنها را مسلح کرد. از طرفی شیعیان هم ده ها سال است که حتی قبل از طالبان زخم خورده ی سلفی های تندرو هستند با جان و دل مشغول دفاع از سرزمین های خود هستند. اینها هم باید مسلح بشوند. از طرف دیگر رهبر ترکتباران اهل سنت افغانستان ژنرال دوستم هم در سال 2001 در دشت لیلی هزاران طالب پشتون را کشت بطوریکه تعداد اجساد قابل شمارش نبودند. در واقع ایران باید در برابر پشتون های طرفدار طالب جبهه شیعیان و اقوام ضد طالب را مسلح کند. و بعد بدون نیاز به درگیری و ورود به صحنه خود مردم اجازه قدرت گیری طالبان را نخواهند داد. بهترین گزینه از نظر بنده تجزیه افغانستان به دو کشور شمالی و جنوبی است ولی اگر تجزیه مطلوب ایران و روسیه نباشد. یک کشور فدرالی مانند پاکستان و هند میتواند دوای مشکلات افغانستان باشد. طالبان یک حقیقت است و باید در جنوب افغانستان یک حکومت خود مختار تشکیل دهد.ولی در دراز مدت به صلاح ایران نیست تا تمام قدرت را طالبان تندرو سلفی تکفیری متحد سعودی ها بدست آورد.برخی دوستان ادعا میکنند طالبان حتی با عزاداری محرم کاری نداشتند.عزیزان طالبان در سال 2000 میلادی نام مساجد شیعیان هرات را به نام مسجد حضرت معاویه تغییر داده بودند ( از نظر طالبان معاویه جزو صحابه و لازم الحترام هست ) همین الان سعودی با چراغ سبز طالبان در حال ساخت ده ها مدرسه علمیه به اصطلاح اسلامی در فغانستان است. ده سال بعد 25 میلیون جوان وهابی از مدارس تحت کنترل طالبان فارغ تحصیل خواهند شد.تمام تخم مرغ های خود را در سبد طالبان نگذارید. یک درصد احتمال دهید خر طالبان از پل بگذرد به دشمن درجه یک ایران تبدیل شود.
    • به یک افغانستانی هستم SE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      2 6
      قطعا افغانستانی نیستی. احتمالا انگلیسی باشی. چون هر افغانستانی می داند اولا کشتار محله افشار کابل کار چه کسی بود! هر افغانستانی می داند طالبان حتی پنجشیر و بامیان را هم تصرف کرد و فقط بدخشان به دست این گروه نیفتادو هر افغانستانی می داند که اقدام ژنرال دوستم و همکارش پهلوان در دعوت از طالبان و سپس کشتار آنها نهایت ناجوانمردی بود. و هر افغانستانی می داند که ادعای تغییر نام مسجد شیعیان به مسجد معاویه کذب محض است و این دروغ گنده را بی بی سی اولین بار سال گذشته درج کرد. اگر راست می گویی بگو در هرات شیعیان چند مسجد دارند و اسمشان چیست و اسم کدام را به معاویه تغییر دادند؟ واقعیت این است که طالبان اگر می خواستند چنین کاری بکنند باید آن را در همان قندهار و کابل اجرا می کردند. اما حتی در قندهار مانع عزاداری عاشورا هم نشدند. سیاست سعودی هم الان حمایت از داعش است نه طالبان. متاسفانه انگلستان اصرار بر ایجاد سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن است و عمدا با دروغ پراکنی اصرار دارد بین مسلمانان شکاف ایجاد کند. عین همین دروغها را در مورد حماس و غزه گفتید و سعی کردید از حماس یک گروه ناصبی نشان دهید.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    9 57
    طالبان در همان دولت قبلی خود هم کاری به شیعیان نداشت. این برخی گروههای شیعه بودند که به دستور ایران به دولت ربانی و احمد شاه مسعود ملحق شدند و با طالبان جنگیدند. والا طالبان نه کاری با اماکن متبرکه شیعیان داشت و نه حتی مانع عزاداری محرم شد. متاسفانه اشتباه بزرگ ایران برای روی کار آوردن نیروهای متحد خودش مثل احمد شاه مسعود و ربانی سبب شد فرصت تاریخی همکاری با طالبان از دست. برود. البته دسیسه پاکستان و آمریکا در کشتار دیپلماتهای ایرانی در مزارشریف که آن را به دروغ به گردن طالبان انداختند هم در این رویکرد غلط بی تاثیر نبود.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    5 29
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ ﴿۱﴾ مگر نديدى پروردگارت با پيلداران چه كرد (۱) أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ ﴿۲﴾ آيا نيرنگشان را بر باد نداد (۲) وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ ﴿۳﴾ و بر سر آنها دسته دسته پرندگانى ا بابيل فرستاد (۳) تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ ﴿۴﴾ [كه] بر آنان سنگهايى از گل [سخت] مى‏ افكندند (۴) فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ ﴿۵﴾ و [سرانجام خدا] آنان را مانند كاه جويده‏ شده گردانيد (۵)
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      13 7
      منظور از ابابیل در قران طوطی خاکستری افریقای است .....در ضمن فیل افریقای مثل فیل آسیایی رام نمیشه.....به راحتی در میدون جنگ رم میکنه.....لذا ربطش به طالبان چیه ....طالبان نه فیل دارن و نه افغانستان طوطی.....ولی نیروی هوایی امریکا اونجاس.....
    • به ۱۹:۵۸ - IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      11 20
      خدا شفایت بدهد. چقدر عناد با اسلام دارید؟ فیل از کی تا حالا از طوطی ترسیده؟ تازه فیل آفریقایی تازه در قرن بیستم به زور رام شد. در قدیم که تمام فیلهای رام شده هندی بودند و خود کارتاژیها و سلوکیها و ایرانیها و حبشی ها هم از هند فیل می آوردند نه آفریقا. ثالثا اصلا تو راست می گویی. دیگر سنگ و حجاره من سجیل چه نیازی بود که دهان آن به قول شما طوطی ها باشد؟ برای آنکه یک معجزه را انکار کنید به هر دری می زنید. اگر اینطور که آمریکا را می پرستید خدا را می پرستید از اولیاء الله بودید. همان آمریکایی که حریف چند پابرهنه ویتنامی و سومالیایی و طالبان هم نشد و فقط برای امثال شما هارت و پورت دارد.
  • کریم IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    11 0
    مردم افغانستان تا کی باید جنگ وناامنی و آوارگی را تحمل کنند.کجاست حقوق بشر سازمان ملل ،فعالان ضدجنگ کجایند؟ چرا جامعه جهانی ادای انسانیت را در می آورند؟آیا کشتار انسانهای بیگناه در سوریه و عراق برای خون آشامان کافی نبود؟خدایا شر کسانی که ازخونریزی ارتزاق میکنندرا از سر بشر کم کن.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    8 45
    چرا از پیشروی جنبش اصیل طالبان، این مجاهدان آمریکاستیزی که تاریخ پرشکوهشان سرشار از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با شیعیان و دیگر قومیت‌های افغانستان است، نگرانید؟:)
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    32 5
    سكوت همراه با رضايت و تاييد ايران براي آينده كشور گران تمام خواهد شد.حيف كه گوش شنوايي در تصميم گيران سياسي و امنيتي وجود ندارد.
  • امیر IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    39 4
    ایران باید گروه های شیعه را تقویت کند ، گروه های شیعه طرفدار ایران هستن
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    19 38
    ایران = طالبان= افغانستان
  • ایران من IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    24 9
    در افغانستان جنگه..بعد رئیس جمهور شیعه کش رفته آمریکا برای نوکری..خاک بر سر تو و امثال تو که در کشور ما هم کم نیست....کدخدا
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      9 5
      رفتن برای دوران بازنشستگی شون ویلا بخرند .
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    7 42
    سقوط دولت دست نشانده افغانستان نزدیک است. به امید پیروزی طالبان و تشکیل دولتی اسلامی و مقتدر، زنده باد طالبان.
  • احمد DE ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    8 1
    یکی از مسئولان لشگری و کشوری هم مصاحبه نمیکنه بفهمیم نظر نظام راجعه به ماجرای افغانستان چیه
  • ممد DE ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    16 20
    ایران برادر طالبان
  • ممد۰۲۱ DE ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    8 1
    جنگ ایشلا تمام بشه
  • انتقام درنده DE ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    7 10
    کار امریکایه
  • غلام DE ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    13 12
    مرگ بر امریکا
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    11 41
    به شکل کاملا واضح ، مشکل افغانستان دولت کابله و نه طالبان ، آن صحنه های بسیار تحقیر آمیز سفر فرودگاه و تعظیم اشرف غنی به راننده اوبر را دیدین ؟ این دولت تمام حساب کتابش روی امریکاست و از واشنگتن قدرت حضور و بودن می گیرد و متقابلا به حضور آمریکایی ها و ناتو در خاک افغانستان و منطقه کمک می کند والا می آمد با طالبان مستقیما مذاکره می کرد قابل حل بود اما می ترسند که قدرت را از دست بدن طالبان می گه تمام خارجی ها باید از خاک مان بروند بعد همه باهم بنشینیم یک مدل برای حکومت داری ارائه کنیم خب می شود که طالبان سلاح زمین بگذارد و حزب شود می شود که جنگ تمام شود و صلح و پیشرفت و سازندگی برای مردمان افغانستان به ارمغان بیاد حالا اسلام رادیکال (و نه سلفی تکفیری عربستانی) در این خاک وجود داشته باشد بهتر از فرهنگ کثیف و برهنه غربی است بهتر از جنگ بی پایان و ویرانی ها و بدبختی های مردمه اما این ها با حضور آمریکا و ناتو در افغانستان و منطقه شدنی نیست داعش و نیروهای دیگر سلفی تکفیری عربستانی هم از حضور آمریکایی ها قدرت مستقیم و غیرمستقیم می گیرد بهترین حالت برای ملت افغانستان و ملت ما و دولت ما حکمرانی طالبانه و این طالبان هیچوقت با شیعیان کاری نداشته حتی به امامزاده های شیعه می رن و متوسل می شن حملات به امثال هزاره ها کار آی اس آی و گروه های پاکستانی در لباس طالبانه و مرام طالبان هیچوقت حمله مستقیم به مردم نبوده برعکس داعش ، بوکوحرام ، الشباب ، النصره ، القائده ، جندالشیطان ، لشگر طیبه ، جیش محمد ، شبکه حقانی ، ترکستان شرقی و ... که این ها اصلا برنامه زدن امثال بازارها با انبوه مردم را دارند یا مثلا اتفاقی که جلوی دبیرستان دخترانه در افغانستان افتاد و جگر همه را خون کرد و طالبان هیچوقت هم به منافع سایر کشورها از جمله خود ما کاری نداشته حمله به کنسولگری ما کار طالبان پاکستان به حمایت آی اس آی بود طالبان افغانستان بعدها رسید این ها زودتر می رسیدند خون از بینی یک ایرانی نمی آمد ، جریان های دروغ و دستگاه تبلیغات از طالبان ، داعش ساخته درحالیکه اگر چنین بود امروز داعش بجای محدود بودن در افغانستان ، امارت اسلامی! جدید زده بود ولی آب داعش و طالبان تو یک جوب نمی ره چون این ها اساسا باهم فرق دارن و اگر طالبان حکمرانی افغانستان را به دست بگیرد به مرور آن رادیکال بودنش هم تعدیل خواهد شد .
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      43 2
      مهاجرین افغان در مورد حوزه‌های علمیه وهابیت که با پول عربستان و توسط آنها در سطحی گسترده تأسیس میشه صحبت میکنن و این نگران کننده است که در همسایگی ما یک کشور وهابی بوجود بیاد.. ضمنا الان در سراسر این کشور حوزه‌های علمیه شبیه به حوزه‌های ایران با کمک کشورمون داره فعالیت میکنه که شیعیان زیادی رو جذب کرده، سوال اینه که آیا طالبان بعد از تشکیل حکومت با ادامه و گسترش فعالیت این مراکز دینی و موسسات مشابه برای شیعیان موافقت میکنه؟!
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    8 7
    آمریکا همین را میخواد . براذرکشی و نا امنی . و دوباره التماس برای بازگشت . اما اینبار بنا بر درخواست افغانان
  • GB ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    6 35
    نقشه را نگاه کنید چه نامهای آشنایی دارد بلخ ، جوزجان ، فاریاب ، سمنگان انگار تاریخ ادبیات فارسی و کلیت تاریخ ایران بیشترش متعاق به فعانستان هست .
    • مهرداد دوم IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      41 2
      مرد حسابی فردوسی که پدر زبان پارسی نو هست داره میگه چو ایران نباشد تن من مباد!! بعد تو میگی ادبیات فارسی و تاریخ ایران متعلق به افغانستانه؟؟! افغانستان جزئی از خراسان و خراسان هم از ایالت های ایران ساسانی بوده
    • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      7 2
      ایران هم باید نام استان هاش رو اینجوری بذاره انصافا
    • به مهرداد دوم IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      11 12
      گویا اصلا تاریخ نمی دانید. خراسان واقعی همین افغانستان است و اکثر داستانهای شاهنامه هم بین کابل تا زابل تا رود جیحون می گذرد. شما گویا بدجر مرزهایی که انگلیس کشیده را باور می کنید. اما افغانستان همان ایران شرقی است. شبیه آلمان شرقی و غربی سابق.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      9 0
      ۱۸:۳۱ حرف مفت نزن
    • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      5 3
      مدل تقسیمات کشوری افغانستان یا خیلی از کشورها هم در ایران اجرا بشه این وظیفه وزارت کشور هستش بدون نام نژادی اسم معمولی چالش هم نداره قشنگ
    • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 3
      تقسیمات کشوری ایران تغییر باید گردد باید انشالله حماسه ایجاد کنیم
    • مجتبی از زنجان IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      3 5
      انشالله به امید خدا این تقسیمات تغییر کند این تقسیمات خیلی بده اون نام های فرقه ای و نژادی حذف بشه این چه تقسیماتی هستش
    • مهرداد دوم IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 1
      ۲۰:۴۲ داداش نام خراسان از زمان ساسانیان به وجود اومد که علاوه بر خراسان های کنونی، افغانستان کنونی و دیگر مناطقی هم جزئی از اون بوده. و به گفته خود فردوسی چو ایران نباشد تن من مباد
    • RO ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      1 4
      ایران یه کلمه افسانه ای بود مثل توران که وجود خارجی نداشت مثل رستم و سیمرغ که طی این سالها به بچگانه ترین روش جعل شده. در ضمن زبان دری که تو ایران فارسی گفته میشه از افغانستان امروزی اومده تو جغرافیایی که امروز ایران نامیده میشه
  • استقلال آزادی ... IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    34 9
    دیشب تو برنامه ی زنده ی "جهان آرا " ،از شبکه ی افق، مهمون برنامه کلا داشت از گروه تروریستی طالبان دفاع می کرد.
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      11 0
      اون کارشناس تا الان چرا ساکت بود یهو این کارشناس و امثال اون مدافع طالبان شدند
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      9 47
      من هم همین جا از طالبان دفاع می کنم و حمایت از آنها را وظیفه شرعی خودم و همه مسلمانان می دانم. اگر به حرف غربی ها باشد حزب الله و بشار اسد و حماس و انصارالله یمن و... همه تروریست هستند.
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      4 8
      ما هیچ پیشداورری در مورد طالبان نمی کنیم....
  • مجتبی از زنجان IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    4 3
    یعنی ولایت بلخ به مرکزیت مزار شریف که ولایتی با ترکیب متنوع داره سقوط می کنه
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    5 33
    به امید برافراشته شدن پرچم اسلام درکابل
  • GR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    8 40
    بزار طالبان بشه .. اسلام هراسی بهونه استعمار پیر برای غارت افغانستانه .. همین طالبان در مرز خراسان جنوبی حاکمه هیچ درگیری با ایران نداشته و یکی از با آرامش ترین نقاط کشوره ایران باید نگران پاکستان و ترکیه و کردستان عراق باشه برای قاچاق و تروریسم کشورشونه ایران می‌تونه با طالبان همکاری اقتصادی امنیتی داشته باشه اشرف غنی نوکر آمریکا ست
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    36 5
    کامنت های که در اینجا مدافع طالبان هستند هیچ کدام ایرانی نیستند پس شک و شبهی برای کسی ایجاد نشود. در این قضیه مقامات ایران هم هیچ گونه موضعی اتقاض نکرده اند تا فعل حال و طرف کسی را نگرفته اند
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      5 38
      من ایرانی هستم و اجدادم هم ایرانی هستند و در وسط ایران هم دارم کامنت می گذارم. حالا تو دوست نداری باور نکن. تو خیال کرده ای همه ایرانیها مثل تو فریب رسانه های استکباری را می خوردند. اما ما عقل داریم می بینیم چه طور مردم افغانستان دارند از طالبان استقبال می کنند و شهرها بدون مقاومت جدی یکی بعد از دیگری به دست طالبان می افتد و هیچ خبری از کشتار و جنایت نیست. یک زمانی داشتید عزاداری می کردید که اگر مثلا بشاراسد حلب را بگیرد چه قتل عامی می کند و... ولی معلوم شد همه اش دروغ بود.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    3 7
    هر کی مزارشریف را بگیره ،افغانستان را گرفته
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    ارتش افغانستان سلاح دولتی نداره باید سلاح سنگین میداشت
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 0
    افغانستان یک پروژه نیمه تمام برای ایران بود و اکنون آمریکایی ها ایران را ناچار به پایان دادن به این پروژه کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس