به گزارش مشرق، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیر ماه ۱۳۸۶ با اکثریت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از آن روز تا روز گذشته بود که این قانون در کارتابل مسئولان دولتی خاک میخورد.
هر وقت پرستاران سراغ تعرفهها را میگرفتند، پاسخ میشنیدند که در مراحل اجرایی است. حتی در مقطعی مطرح شد که به صورت پایلوت اجرایی میشود. بعد گفتند که باید کارشناسی شود و بیمهها زیربار قبول این خدمات نمیروند و… تا اینکه پنج وزیر بهداشت در دوران حضور در وزارتخانه و هیأت دولت، این قانون را دیدند اما برای اجرایی شدن آن حرکت جدی نکردند.
بیشتر بخوانید:
چند درصد متخصصین طب اورژانس کرونا گرفتهاند؟
بارها جامعه پرستاری و تنها سازمان صنفی آنها با اعتراضات خود به مسئولان تاکید کردند که این قانون را اجرایی کنند.
و اما قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری چیست و چرا در جهت اجرایی شدن آن، سنگ اندازی میشد.
بیشتر بخوانید:
واکنش یک پرستار به حضور رئیسی در بیمارستان میلاد
در وضعیت فعلی نظام سلامت کشور که تفاوت عظیمی در همه جهات بین پرستار و پزشک ایجاد کرده است، اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری شاید بتواند بخشی از این نابرابری و تبعیض را کم کند. با این حال دولتها اگرچه در برخی مواقع، وعده اجرای این قانون را داده اند، اما از تیر ماه ۱۳۸۶ تاکنون، همواره و مدام، اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری به تعویق افتاده است. این در حالی است که اجرای طرح خودگردانی بیمارستانها (موسوم به نظام کارانه) تا سال ۱۳۹۳ هیچ گونه پشتوانه قانونی نداشت، اما چون حمایت پزشکان را با خود داشت، از همان اواخر دهه هفتاد شمسی تا سال ۱۳۹۳ بدون پشتوانه قانونی رسماً اجرا شد و بعد از آن سال، با اجرای طرح تحول سلامت، این کادانه ها برای برخی از پزشکان، چند برابر شد.
بر اساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تمامی خدماتی که پرستاران انجام میدهند، شامل تعرفه میشود و در قبال آن هزینهای دریافت میکنند. تاکنون این خدمات چون تعرفه نداشتند، پرستاران از انجام آنها هیچ هزینهای دریافت نمیکردند و پول این خدمات در جیب پزشکان میرفت و همین موضوع، نقطه اختلاف و شاید اجرایی نشدن این قانون در ۱۴ سال گذشته بوده است.
مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، در واکنش به تصویب آئین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: حدود ۵۰۰ بسته خدمتی پرستاری که در سال ۹۰ توسط سازمان نظام پرستاری مشخص شده بود، مورد بازنگری قرار گرفت و تعرفه استاندارد این خدمات با کمک اداره کل تعرفه خدمات درمانی معاونت درمان وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، معاونتهای مختلف وزارت بهداشت و نیز سازمان نظام پرستاری، تهیه و ارزش نسبی آنها تعیین شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز با اتفاق نظر اعضای شورای عالی بیمه سلامت، آئین نامه تعرفه خدمات پرستاری مصوب شد. هدف اصلی از این تعرفه گذاری، برقراری عدالت در توزیع درآمدها و هویت بخشی مستقل به خدمات پرستاری است و این دو هدف اصلی ما، محقق شد و این دستاورد بزرگ را به جامعه پرستاری تبریک می گویم و از وزیر بهداشت که همواره از جامعه پرستاری حمایت کرده، تشکر میکنم.
در همین حال، سعید نمکی وزیر بهداشت ددر حاشیه جلسه روز گذشته شورای عالی بیمه سلامت، گفت: آئین نامه تعرفه خدمات پرستاری که ۱۴ سال بر زمین مانده بود در طول چند ماه گذشته کار کارشناسی دقیق بر روی آن صورت گرفت و این آئین نامه به تصویب شورای عالی بیمه رسید.
وی با عنوان این مطلب که تعرفه تمامی خدمات پرستاری با کار دقیق مشخص شده و پس از تصویب در شورای عالی بیمه سلامت برای تأیید در هیأت وزیران تقدیم دولت شد، افزود: این کار نشان از پاسداری خدمات پرستاران است که نمیتوان با هیچ انگیزه مالی این خدمات و زحمات را جبران کرد، امیدواریم به عنوان نشانی از قدرشناسی دولت و کارگزاران نظام در راستای اجرای دستور رهبری برای به سرانجام رساندن این قانون بر زمین مانده توانسته باشیم انجام وظیفه کنیم.
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، زمانی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم بود. بعد از او مرضیه وحید دستجردی دز دولت دهم به عنوان وزیر بهداشت مشغول به کار شد و در ماههای پایانی دولت دهم بود که محمدحسن طریقت منفرد جایگزین مرضیه وحید دستجردی در وزارت بهداشت شد.
به دنبال روی کار آمدن دولت یازدهم، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت شد و بعد از اینکه در دولت دوازدهم به دلیل اختلافات با رئیس سازمان برنامه و بودجه، از وزارت بهداشت استعفا داد و کنار کشید، سعید نمکی به وزارت بهداشت آمد و حال در ماه پایانی عمر دولت دوازدهم، این اتفاق مبارک به نام او رقم خورد و قرعهای بود که باعث شد نام نمکی در اذهان پرستاران به یادگار باقی بماند.