روحانی رئیسی

بالاترین نرخ تورم انتقالی از دولت قدیم به دولت جدید، توسط روحانی برای رئیسی به ارث گذاشته می‌شود.

سرویس اقتصاد مشرق- حسن روحانی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون همواره از دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرده که کشور را تورم شدید به دولت وی تحویل داده است.

روحانی بارها این سخن را تکرار کرده که دولت را در سخت‌ترین شرایط تورمی تحویل گرفتیم و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت.

او در جایی دیگر هم گفته است: در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم درمجموع ۴۰ درصد بود، بنابراین وضعیتی که این حد رکود و تورم با هم داشته باشد،در تاریخ ۵۰ ساله کشور بی‌سابقه است.

مرثیه‌سرایی‌های روحانی برای میراث تورمی احمدی‌نژاد در حالی است که در تیرماه سال ۱۳۹۲ نرخ تورم کشور ۳۵.۱ درصد بود.

اما اکنون روحانی در حالی دولت را به رئیسی تحویل می‌دهد که نرخ تورم به ۴۳درصد رسیده است.

اگر به نرخ تورم در دوره انتقال از دولت‌ قدیم به دولت جدید در سه دهه اخیر نگاهی بیندازیم مشخص می‌شود که حسن روحانی بالاترین نرخ تورم انتقالی را به دولت بعد از خود به جای گذاشته است.

روحانی بالاترین تورم تاریخ را به دولت رئیسی تحویل می‌دهد +نمودار

دولت موسوی در سال ۱۳۶۸ کشور را با تورم ۲۶.۳ درصد به رفسنجانی تحویل داد. رفسنجانی هم در سال ۱۳۷۶ کشور را با تورم ۱۹.۷درصد تحویل خاتمی داد و او نیز در سال ۱۳۸۴ کشور را با تورم ۱۴.۷درصد به احمدی‌نژاد واگذار کرد. اما احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۲ کشور را با تورم ۳۵.۱درصد به روحانی تحویل داد که روحانی تاکنون ده‌ها بار به این موضوع اشاره کرده است.

اما اکنون خودش پس از هشت سال ریاست جمهوری کشور را با بالاترین تورم تاریخ به رئیس‌جمهور جدید تحویل می‌دهد تا مشخص شود که انتقادات او از دولت احمدی‌نژاد مثال عینی رطب‌خورده منع رطب کی کند، بوده است.

روحانی بدترین عملکرد تورمی تاریخ را برای دولت بعد از خود به ارث گذاشته و نام وی از این لحاظ در کتاب رکوردهای منفی تاریخ ثبت خواهد شد.

بنابراین دولت رئیسی در ابتدای کار خود با سخت‌ترین وضعیت تورمی تاریخ ایران که نتیجه سوءمدیریت دولت روحانی است، روبرو خواهد بود. جمع کردن بازارهای رهاشده به حال خود، نقدینگی افسارگسیخته و تورم شتابان، کار سختی است که دولت رئیسی باید انجام دهد تا میراث شوم روحانی بیش از این سفره مردم را کوچک نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    22 0
    به خدا که مردم در این چند سال زیر فشار اقتصادی له شدند.
    • GB ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      9 13
      بیشترین تحریم تاریخ هم روی همین دولت بوده ، حالا نوبت شما خواهد شد که با تحریم صد در صد نفتی و بانکی وضع بهتر نمیشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • الکلام الحق IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      6 2
      دولت مجلل و اشرافی و درباری و عشق آمریکای بنفش بمجرد اینکه اومد بجای مدیریت و اداره کشور شب و روز شد همایش های آنچنانی و بسیار پرخرج . برای کوچکترین مسائل حاشیه ای و بیخود شیخ بنفش یا جهانگیری ساعت 10 صبح بعد از بیداری از خواب ناز میرفتن در همایش اشرافی به حرف و حرف و حرف . بعد یکمشت سرمایه دار کراواتی سه تیغه سرتاپا ادوکلن پا میشدن برای این اراجیف دو ساعت کف زدن . بعد صرف نهار شیشلیک و کباب بره برای حضار بعدشم خونه . آخر ماه هم طرف 100 میلیون حقوق میگیره ( البته از هر سمتی گاهی 10 تا 20 سمت ) . کل اقتصاد هم حواله میشه به گلابی هایی که جان کری جون جون باید بالای برجام ول میداده . نتیجش شد جهنمی ترین تورم تاریخ ایران که زندگی مردم رو از بن و ریشه درآورد .
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      11 2
      مگه نگفتید ما زبان دنیا رو بلدیم پس چی شد حالا اومدید سر خونه اول؟
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      20 5
      بهانه نمیتونید بیارید چند ساله دارید به مردم میگید اشتباه انتخاب کردید 24 میلیون نفر اشتباه کردید ولی حالا دیگه اون انتخاب درست اومده سر کار و اگه اینبار اشتباهی بشه دیگه جایی برای دفاع ندارید
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      3 0
      در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی و ترامپ و کرونا نبودند چرا با مدیریت همین آقایان قیمت دلار و طلا و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و شاخص فلاکت و تورم رکورد زد ؟!
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      12 1
      دولت حسن دولت فلاکت برای مردم و مملکت بود. اما آقای رییسی با علم به این اوضاع قبول کرد بیاد. لذا این مجلس و این دولت در مورد تورم و سقوط ارزش پول ملی اعتراض داشتند حالا باید حلش کنند. بهانه بی بهانه. اگر قرار باشه همون تومرم و قیمت دلار پا برجا باشه دیگه چرا امدند اصلا؟
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      2 1
      دولت های هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن و این بدلیل بی تدبیری این دولت ها است.
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      2 0
      با این آمار ستونی برای اصلاح طلبان تبلیغ میکنید که عملا باعث نابودی اقتصاد شدند.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    9 2
    دولت روحانی باید اعتراف اجباری بشه که بگه با اینها بدیهای که بالا اورده(دلارصوری ۳۰هزارتومانی و۱۰۰هزارتومانیه)واقعیه را تحویل دولت رئیسی داده با کلی خرابکاری عارت ومفسد نجومیبگیر وخاین وجنایتکار.‌‌...
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    15 1
    کی میره این نفرت انگیز
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 5
    آقا من خداوکیلی نمیخوام از کسی حمایت کنم، منم مثل همه دارم سختی میکشم، ولی درست نیست همه بدبختی هارو بندازیم گردن آقا روحانی. اولا که ایشون چهار سال با ترامپ هم دوره بود، فکر میکنم بشر حیوونی مثل ترامپ رو به خودش ندیده و تا گربه های محله مارو تحریم کرد. از اون طرف دو ساله دنیا دارن با کرونا میجنگن و اقتصاد همه کشورهارو تحت تاثیر قرار گرفته، البته ایران چون تحریم واکسن و دارو هست، هنوزم نتونسته کرونا رو کامل از بین ببره. انصافا حق نیست انقدر به آقای روحانی فحش و بد و بیراه میگن...
    • DE ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      5 0
      من به شما کاملا حق می دهم ترامپ‌و کرونا دوعامل مهم بد بختی دولت روحانی بود زیرا بخاطر ترامپ و کرونا روحانی مجبور شد کلی آقازاده و رانت و بخور بخور و حقوقهای نجومی و جشن و سرور و سمینار پشت سمینار هی کبا ب بره ... واجازه واردات میلیاردی و هپل هپو کردن کارخانجات.......همه و همه به دستور ترامپ بود و از ترس حمله کرونا.....لعنت خدا بهشون منظور ترامپ و کرونا
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      2 0
      به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریم است و 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولت هاست.
  • مسلم IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    11 3
    روحانی و تموم وزیرای سابق و الانش باید محاکمه بشن
  • mojtaba SE ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    6 2
    دولت یعنی بزرگترین بنکاه اقتصادی کشور..وقتی کسی که حتی نمیتونه یک بقالی رو اداره کنه و مردم انتخابش میکنن برای ریاست این بنکاه اقتصادی...تورم نشانه حماقت دولت و مردم در مدیریت خودشان است ...پاینده ابر قدرت ایران پاینده ...(.البته روحانی و قومش ناراحت تورم و فقر نیست بلکه ناراحت و افسرده است که چرا نتونسته آشوب و جنگ داخلی راه بندازه ..!!///؟؟)
  • شهروند IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 4
    سلام علیکم ، این تورم ؛ ماه عسل جناب آقای شیخ حسن روحانی ، محمود خان واعظی و حاج عباد (علی) ربیعی ، برای تقدیم به مردم و رئیس جمهور منتخب آینده میباشد .
    • محسن NL ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      3 3
      « ماه عسل روحانی و ... برای تقدیم به مردم و رییس جمهور منتخب آینده ... » ؟! دوست عزیز! ممکنه لطفاً این جمله رو معنی کنی؟ آخــه «ماه عسل» رو چطور میشه به کسی تقدیم کرد؟ شایدم توی لغت نامۀ شما ماه عسل معنیِ خاصی داره که ما نمی دونیم!
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    7 1
    این آمارها درست نیست. چون در دولتهای مختلف سبد کالای تورمی یعنی کالاهایی که قیمتشان در محاسبه تورم منظور می شود متفاوت بوده است. شاخص و ضریب اهمیت کالا ها هم متفاوت بوده است. در زمان موسوی اصلا کالاها کوپنی بود و با احتساب کوپن البته تورم زیادتر نمی شد در حالی که اگر کالای با قیمت آزاد مبنا قرار می گرفت تورم بالای صد درصد می شد. ما که یادمان هست تورم محسوس برای مردم زمان هاشمی بیش از سیصد درصد بود اما رسانه ها ماموریت داشتند بیش از 50 درصد گزارش نکنند. چون بیشترین ضریب را به نان و کالاهایی که هنوز کوپنی بودند دادند.. یا همینطور زمان خاتمی سبد تورم هنوز محدود بود و با زور دریافت وامهای کلان از صندوق بین المللی پول و ریختنش در بازار ارز و متوقف کردن کارهای عمرانی قیمت دلار بیش از دوبرابر نشد. با این وجود باز هم در دوسال آخر خاتمی مجلس هفتم با تصویب قانون تثبیت قیمتها ترمز افزایش قیمتها را کشید . در دولت احمدی نژاد کلا سبد تورم عوض شد و ضرایبش هم متفاوت شد. کالاهای کوپنی دیگر وجود نداشتند و با حذف سوبسید و یارانه غیر مستقیم قیمتها واقعی شد نه اینکه بالا رفته باشد. در دولت روحانی هم ما اصلا اعتمادی به آمار ها نداریم و یقین داریم همین آمار ها دستکاری شده و همین الان تورم خیلی بیش از 50 درصد است. پس به این آمارها اعتماد نکنید.
  • رضا IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 6
    سلام با تحریم هایی که از سال 97 کشور با آن روبروست و در تاریخ جهان کم سابقه است تورم جز این نمیتوانست باشد
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      4 0
      آیا واگذاری شرکت های هپکو و هفت تپه و غیره به ثمن بخس به نورچشمی ها هم کار تحریم است ؟!
  • تهرانی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 2
    میراث شپم دولت تدبیر و امید ، برای دولت منخب بعد....
  • تهرانی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 1
    دولت شوم دولت تدبیر و امید برای دولت منتخب مردم بعدی ...
  • امیرو IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 1
    باز هم خدارو شکر از شر روحانی راحت میشویم.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    7 1
    از روحانی متنفرم ولی شما رو هم میبینیم.امیدوارم چهار سال آینده همین حرف رو در مورد دولت رییسی نشنویم
  • GB ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 0
    این خوش وبش این دو روحانی جیک وپیک صحبت کردن مشکوک میزنه ملت باید تمامی جیک وپیک های این جماعت رو بدونه
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 1
    روحانی اگر دراین 8سال هریک روز مشکلات یک استان ومردم را پیگیری وحل میکرد(در8سال برای هراستان 100روز پیگیری وکار انجام داده بود)-وتاحالا این همه مشکلات انباشت شده نبود-ولی فقط چسبید به( تله برجام،بتن کردن،بازکردن پیچ ومهره ،پلمپ وتعلیق پیشرفتهای کشورو دنبال جلوگیری از اعدام وحبس طولانی مدن برادران وخواهران وژنهای برتروآقازاده هاوخودیهاشون که بروند هتل زندان با مرخصی دائمی...)
  • جعفر IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 1
    خدالعنتش کند.همین
  • محسن NL ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    11 3
    مشرق محترم! مگه نمی گفتین چرا آقای روحانی و دولتش مشکلات رو به گردن دولتِ قیبل میندازن و همه ش «دولت قبل، دولت قبل» می کنن؟ خودتون که دقیقاً دارین همین کارو می کنین! حالا که نوبت به خودتون رسید دیگه گفتنِ «دولت قبل، دولت قبل» کار خوبیه؟!
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      4 4
      با هوش !!!! قیمت رو از کی تحویل میگیره ؟؟؟ از دولت قبل یا از کره مریخ اومده ؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 4
      حرف حق روزدی کاملا درسته
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    6 0
    تورم ۴۵ درصد ما که نفهمیدیم یعنی چه.دلار۱۰برابر.خودرو۱۰برابر.تمام کالاها ۱۰ یا۲۰برابر یعنی هزاردرصد.این ۴۵درصدازکجاامده.
  • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 4
    آقا چرا هی به روحانی میگن فلان و اینا هر چند الان تورم هند اسپانیا و....چنده هر چند تورم زیاد بود
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    6 3
    روحانی الانم هیچکارست! تقصیرات ديگه ميخوان گردن کی بیاندازید.
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      6 1
      دیگه کسی نمونده که بشه تقصیرارو انداخت گردنش اول قوه قضاییه انقلابی شد بعد مجلس بعد دولت انقلابی میشه و همه ی تقصیرارو میندازن گردن مردم که چرا چند سال پیش اشتباه رای دادید دولت قبلی مقصره
  • مهرداد IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    8 1
    بهانه ها از همین الان شروع شد این دولت میگه مقصر آن دولت بود دولت بعدی هم میگه مقصر این دولت بود شما که میدونستید اپضاع چطور هست و با علم به این اوضاع وعده دادید ، پس بهانه نیارید
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 2
    نیومده ترسیدید که ههههه
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    2 2
    همه میدونن روحانی چه بلایی سرمردم اوردامامگه ریسی ازاوضاع وحشتناک خبرنداشت که خودش روکاندیدکرد نیومده بهانه جویی نکنید قرارنبود دوباره مشکلات راحواله به دولت قبل کنید وگرنه چه فرقی باروحانی میکنه تمام کنین حرف زدن درباره دولت روحانی رامجلس وهمه هم که هم سوباریسی هستن پس دیگه بهانه جویی نکنین که مردم اعصاب ندارن که بخوان دوباره این حرفهای تکراری روبشنون
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 1
    درود خدا بر روحانی و دولتش که اگر نبود تدبیر روحانی الان داشتیم نفت میدادیم در برابر غذا و معلوم نبود چه بر سر مملکت میامد آیندگان متوجه خواهند شده که روحانی چه خدمت بزرگی به وطن کرده
  • مهدی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    همه باید به رئیسی کمک کنیم
  • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    جناب مشرق انصافتان کجاست ؟ احمد نژاد با درآمد فراوان نفتی ولی با رشد تورم 238% تحویل دولت بعدی داد اما دولت روحانی با وجود تحریم ها ی شدید وجنگ اقتصادی و عدم فروش نفت با رشد تورم 122% تحویل دولت بعدی می دهد
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    هرکس کسی اعتقاد داشته باشد برای بلند شدن باید دستش را روی زانو دیگران قرار دهد با اخم و تخم او مواجه می شود.
  • پس گرفتن صنایع و معادن دولتی تاراج شده IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    تنها راه نجات و کنترل تورم : پس گرفتن صنایع و معادن دولتی تاراج شده تنها راه کنترل تورم و تنها راه نجات اقتصاد و مردم : پس گرفتن صنایع و معادن دولتی تاراج شده است . جناب آقای دکتر رییسی ؛ رییس جمهور عزیز و ضدفساد ... عزیزان دلسوز در هر جا ، مجلس ، دولت ، قوه قضاییه و رسانه ها پس گرفتن صنایع و معادن دولتی تاراج شده ، تنها راه نجات اقتصاد و زندگی مردم مظلوم ایران است . این قضیه را جدی بگیرید . راه دیگری نیست . فقط پس گرفتن صنایع و معادن دولتی تاراج شده ... فقط ... اگر دولت بخواهد مشکلات مردم و کشور را حل کند ... باید درامدهای باکیفیت داشته باشد ... و باید دستش پر باشد ... پر از صنایع و معادن بی نظیر و ثروتساز ... پس گرفتن صنایع و معادن دولتی تاراج شده ... راه نجات است . صدها کارخانه و معدن تاراج شده و با ارزشتر از هفت تپه و هپکو داریم . نیاز به تلاش و قاطعیت بیشتری است . چون پای زندگی و آینده ی هشتاد میلیون انسان در میان است . پس گرفتن قاطع صنایع و معادن دولتی تاراج شده ، راه نجات است . فولاد مبارکه - ملی مس - چادرملو - معادن گل گهر یک ... تا گل گهر پنج - مپنا - ذوب آهن اصفهان - معادن بی نظیر خاک نسوز - بوکسیت - فلورین و .... پتروشیمی زاگرس - پتروشیمی اصفهان - پتروشیمی تبریز - پتروشیمی فارس - پتروشیمی پارس - پتروشیمی فناوران - پتروشیمی شیراز - پالایشگاههای شیراز ، اصفهان ، تبریز ، تهران ، خلیج فارس ، شرکت نفت سپاهان ، شرکت نفت ایرانول و ..... اینها داراییهای مهم و ثروتساز دولت ( مردم ) بوده که قسمت عمده همه اینها در فرایند اشتباه خصوصی سازی ، به تاراج رفته است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس