گوترش به تحولات قدس اشغالی واکنش نشان داد

«آنتونیو گوترش» از دولت آمریکا خواست همه تحریم‌ها علیه ایران را طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بردارد یا معاف کند.

به گزارش مشرق، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از دولت آمریکا خواست همه تحریم‌ها علیه ایران را طبق برجام بردارد یا معافیت دهد. 

طبق گزارش رویترز، گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل، همچنین خواستار «تمدید معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران و تجدید کامل معافیت‌ها در ارتباط با پروژه‌های عدم اشاعه هسته‌ای» شد. 

بیشتر بخوانید:

واکنش سازمان ملل به حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی

به نوشته این خبرگزاری، شورای امنیت قرار است روز سه‌شنبه درباره گزارش دوسالانه دبیرکل سازمان ملل در خصوص اجرای قطعنامه سال ۲۰۱۵ که ضامن توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ (اعضای اولیه برجام) است، گفت‌وگو کند. 

گوترش در این گزارش ضمن درخواست از ایران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی خود، افزوده «من از ایالات متحده درخواست می‌کنم، تحریم‌ها را که در این طرح (برجام) ذکر شده، بردارد یا معافیت دهد.»

وی در ادامه با تاکید بر لزوم احیای برجام گفت، «من همچنان بر این باورم که احیای کامل این طرح بهترین راه برای اطمینان یافتن از این مسئله است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همچنان منحصراً صلح‌آمیز باقی می‌ماند.» 

این درخواست در میانه گفت‌وگوهای وین بین ایران و ۱+۴ برای احیای برجام مطرح شده است. دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    2 0
    حتماً از نوع بالمره ی معروفش!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس