افغانستان.jpg

استان «تخار» در دو هفته گذشته یکی از محورهای جولان شبه نظامیان طالبان در شمال افغانستان بوده و درگیری ها در این استان به مرحله تعیین کننده و سرنوشت سازی رسیده است.

سرویس جهان مشرق؛ شبه نظامیان گروه طالبان در ادامه عملیات در شمال افغانستان، حملات جدیدی را در شمال شرق استان «تخار» ترتیب دادند و شهرستان «روستاق» را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به تصرف درآوردند.

«روستاق» با شهرستان های «چاه آب، ینگی قلعه، خواجه بهاء الدین، دشت قلعه، خواجه غار، هزار سموچ، تالقان، کلفگان» و استان «بدخشان» از محور شرقی هم مرز است و سقوط این شهرستان تحولات را در سایر نقاط استان تحت تاثیر قرار می دهد.

این شهرستان همچنین مناطق مرزی تاجیکستان و شهرستان های شمالی و مرزی «چاه آب، ینگی قلعه و درقد» را به شهرستان های شمال غرب استان بدخشان متصل و همین موقعیت اهمیتش را چند برابر کرده است.

در دو هفته گذشته نیروهای طالبان با حملات گسترده در مناطق مرکزی و شمالی استان «تخار» توانستند شهرستان های «دشت قلعه، درقد، خواجه بهاء الدین، نمک آب، چال، ینگی قلعه، هزارسموچ، خواجه غار» را به سیطره دربیاورند.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در مرزهای مشترک شمال افغانستان و تاجیکستان/ تلاش طالبان برای شکستن مقاومت نیروهای دولتی در استان «تخار» + نقشه میدانی و عکس

به گزارش مشرق، نیروهای شبه نظامی طالبان حملات سنگینی را هم با هدف تصرف شهرستان تالقان (مرکز استان تخار) انجام دادند که با مقاومت نیروهای ارتش و گروه های مردمی مواجه شدند و در میدان نبرد ناکام ماندند.

تالقان از محور شمالی با کشور تاجیکستان هم مرز است و در صورتی که از کنترل نیروهای دولتی خارج شود، دروازه های شرقی استان «کندوز» در غرب استان تخار ساقط و جاده «تالقان» به سمت مرکز استان کندوز برای طالبان باز می شود.

یک منبع میدانی که تحولات را در «تخار» از نزدیک دنبال می کند به جزئیات ناکامی نیروهای طالبان در محورهای غرب و شمال غرب این استان اشاره و از باز پس گیری شهرستان های «بنگی و خواجه غار» و تسلط نیروهای دولتی بر این مناطق خبر داد.

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته، نیروهای ارتش و گروه های مردمی با پاکسازی شهرستان های غربی در تلاش هستند مسیر انتقال نیرو و تجهیزات را از استان کندوز (محور غربی) به سمت شهرستان تالقان (مرکز استان تخار) باز کنند.  

این منبع میدانی با بیان این که نیروهای دولتی درصدد هستند مناطق شرقی شهرستان تالقان که به استان بدخشان متصل می شود را امن کنند، گفت: برخی مناطق در این محور بین دو طرف دست به دست می شود و درگیری ها ادامه دارد.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در مرزهای مشترک شمال افغانستان و تاجیکستان/ تلاش طالبان برای شکستن مقاومت نیروهای دولتی در استان «تخار» + نقشه میدانی و عکس

حدود ۸۰ درصد از استان «تخار» شامل شهرستان های شمالی و جنوبی که مساحتی در حدود ۹هزار و ۹۶۵ کیلومتر مربع دارند در تصرف نیروهای طالبان هستند و نیروهای ارتش و مردمی بخش های مهمی از شهرستان های «تالقان، کلفگان، بنگی، خواجه غار» را در کنترل دارند.

به گزارش مشرق، استان تخار به ۱۶ شهرستان به نام های «اِشکمِش، بَنگی، بهارک، تالقان، چار، چاه آب، خواجه بهاء الدین، خواجه غار، درقد، دشت قلعه، روستاق، فرخار، کل افغان، نمک آب، ورسج، هزارسموچ، ینگ قلعه تقسیم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    11 4
    آن روز که با حاکم شدن طالبان دریچه نفوذ ایران بسته شد، میفهمید چه کردید
    • سرباز IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      4 5
      به ما چه ربطی داره؟ طالبان پاکستانیه و دولت افغانستان آمریکایی
    • BE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      3 0
      سرباز ، زدی توی خال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس