افغانستان.jpg

اهمیت اقتصادی اش را در زمان های مختلف که کنار بگذاریم، امروز غنی از تاریخ و فرهنگ است و همیشه هم شهر مورد علاقه پارسی زبانان بوده اما این روزها حال خوشی ندارد و در آستانه سقوط قرار گرفته است.

سرویس جهان مشرق؛ در ماه های گذشته تحولات میدانی در استان هرات در غرب افغانستان و هم مرز با ایران تغییرات زیادی داشته است و شبه نظامیان گروه طالبان دامنه نفوذ خود را افزایش دادند و ابتکار عمل را در دست گرفتند.

عناصر طالبان که در ابتدا فقط شهرستان «فارسی» در شرق استان هرات را در سیطره داشتند آرام آرام به پیشروی ها ادامه دادند و شهرستان های جنوبی، غربی و شمالی را یکی پس از دیگری به تصرف درآوردند و راه را برای فشار به شهر هرات (مرکز استان) باز کردند.

شبه نظامیان طالبان در عملیات های مختلف توانستند نیروهای دولتی را عقب برانند و شهرستان های «چشت شریف، اوبه، پشتون زرغون، ادرسکن، سبزوار(شیندند)، غوریان، کهسان، گلران، کشک، کشک کهنه، کرخ، زنده جان» را به سیطره در بیاوردند.

به گفته منابع مطلع میدانی، در روزهای اخیر شهرستان های «انجیل یا همان هرات و گذره» کانون اصلی درگیری ها میان نیروهای ارتش افغانستان و مسلحین گروه طالبان بوده است و هر کدام از طرفین در تلاش برای پیشروی هستند.

نیروهای دولتی در شهرستان «گذره» که دروازه جنوبی شهرستان انجیل (هرات) به شمار می آید فقط مناطق شمالی را در کنترل دارند و سایر نقاط که ۸۵ درصد از خاک این شهرستان را شامل می شود سقوط کرده و به تصرف طالبان درآمده است.

آخرین تحولات میدانی افغانستان/ گروه طالبان در آستانه تسلط بر هرات قرار گرفت + نقشه میدانی

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش افغانستان در شهرستان «انجیل» هم شهر هرات را به همراه مناطق شمالی، شمال غربی و شمال شرقی در سیطره دارند و سایر نقاط از جمله مناطق جنوبی شهر هرات محل درگیری سنگین با شبه نظامیان گروه طالبان است.

تا لحظه تنظیم و انتشار این گزارش، ارتش افغانستان با حمایت هوایی جنگنده‌های آمریکایی و حمایت زمینی نیروهای «اسماعیل خان» و بازماندگان «ملاعبدالمنان نیازی» موفق به حفظ مواضع تحت کنترل در شهرستان‌های گذره و انجیل شده اند.

براساس آخرین اطلاعات دریافتی، در روزهای گذشته نیروهای طالبان از سمت شهرستان «زنده جان» که هم مرز با شهرستان انجیل است به سمت مناطق شرقی پیشروی کردند و خود را به جنوب شهر هرات رساندند و درگیری های شدیدی از این محور گزارش شده است.

عناصر طالبان که از محور جنوبی وارد شهر هرات شده اند، «پل مالان» را به تصرف درآورده اند و درگیری ها در جاده «قندهار - هرات» در جریان است و ناامن شدن این محور منجر به مسدود شدن مسیر  (شهر هرات) به سمت فرودگاه می شود.

در حال حاضر، ارتش افغانستان با کمک نیروهای اسماعیل خان در جنوب شهر به شدت مقاومت می کنند و در تلاش هستند شبه نظامیان طالبان را از این محور عقب برانند و بار دیگر امنیت جاده «قندهار - هرات» را تامین کنند.

در صورتی که طالبان شهر هرات را به تصرف دربیاورد، سایر مناطق در شهرستان های انجیل و گذره از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شوند؛ این شهر نقطه اتصال مرز ایران (خراسان رضوی) به مرکز افغانستان و همچنین کشور ترکمنستان به مناطق جنوبی و جنوب غربی این کشور است.

آخرین تحولات میدانی افغانستان/ گروه طالبان در آستانه تسلط بر هرات قرار گرفت + نقشه میدانی

پیشروی طالبان در جنوب شهر زیبای تاریخی پارسی زبانان هرات که از قدیمی ترین ولایت های افغانستان به حساب می آید و به عنوان شاهراه و دروازه اقتصادی نقش ویژه ای را در تجارت منطقه ایفا می کرده و از لحاظ فرهنگی نیز به ایران بسیار نزدیک بوده همه مردم افغانستان و دوستداران این کشور را در منطقه نگران کرده است.

در حال حاضر سوال اصلی مردم مناطق غربی افغانستان که از سوی کابل بدون پاسخ مانده این است که چرا ارتش موسوم به «سپاه ۲۰۷» که در شهر هرات مستقر است و امکانات و تجهیزات نظامی فراوانی (بالگرد، تانک و چندین هزار نیرو) دارد و مسئولیت امنیت استان های «غور، بادغیس، فراه، نیمروز و هرات» را بر عهده داشته در مقابل طالبان و سقوط پی در پی شهرستان های استان هرات هیچ تحرکی نداشته و همین مسئله گمانی زنی ها در خصوص همکاری دولت با طالبان را افزایش داده است.

به گزارش مشرق، استان هرات حدود ۵۵ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۹۰ درصد از خاک این استان ( ۴۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع) در تصرف طالبان است و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی فقط ۳ هزار کیلومتر مربع را در کنترل دارند و در سایر مناطق درگیری ها ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • تحلیلگر جنگ GR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 5
    تاکتیک طالبان خیلی هوشمندانه بوده که فضای عملیاتی را وسیع کرده برای فریب نیروی هوایی دشمن و همین گونه دسترسی به هدف برای جنگنده ها کم شده طالبان می‌تونه در انجام عملیات شبانه مناطق رو بگیره یا اینکه صبر کنه و حلقه محاصره و جاده های استراتژیک را مین گذاری کنه و در فصل زمستان و بارندگی دست به جنگ شهری بزنه چراکه برد قوای هوایی کم میشه مخصوصا که افغانستان یک کشور کوهستانی هست و همین پدافند غیرعامل هست
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    5 21
    دست طالبان بهتر از این است که دست امریکایی ها باشد
  • امیر IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    20 7
    آیا وقتش نشده به شیعیان طرفدار ایران سلاح برسونیم ؟
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 8
      پولش چی میشه ؟ رایگان ؟
    • مخالف IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 7
      نه به صلاح نیست.
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      3 3
      سلام.نه دیگه،شما از آلبانی،نیازی نیست،برای ما تصمیم بگیرید! این ترفند ها دیگه قدیمی شده...!
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 0
    بااين نقشه افغانستان طالبان است دست
  • اهل ایران CA ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    20 8
    الان سیل پناهجو افغانی هست که روانه ایران میشه برای من عجیبه که تمام کشورها از اروپا تا ترکیه تاجیکستان ازبکستان و... از همین الان دارن میگن ما نمیتوانیم میزبان پناهجویان افغان باشیم اما تنها کشوری که هیچ مشکلی نداره ایرانه همین الان صحبت از شش میلیون پناهجو افغانی که اکثرا هم غیر قانونی بدون هویت مشخص هستن نمیدانم چرا مجلس جای اینکه به اینترنت گیر بده نمیاد به پناهجو غیر قانونی گیر بده و چرا شش میلیون افغانی از زیر ساختهای و ثروت وسوبسیدهای دولتی ایران بهره میبرن یه ایرانی مرز نشین ممکنه تو عمرش حتی یکبارم سوار مترو اتوبوس نشه به ندرت بیمارستان بره اما یه افغانی داره از مترو و اتوبوسی که با پول ثروت مردم و بیت المال ساخته شده سوبسید میگیره بهره میبره حتی اگر قوانین کشور داری امروزی کنار بگذاریم قوانین اسلامی در نظر بگیریم افغانی مالیاتی به حکومت نمیده پس چرا باید از شغلی که حاصل زحمت مردم ایرانه بهره مند بشه ببینم جوان ایرانی چرا باید دوسال بره سربازی بعدم از سربازی بیاد اونوقت جوان ایرانی بیکار باشه چون اگه مثلا پیمانکار شهرداری یا فلان سوپر مارکت یا رستوران شخصی جوان ایرانی استخدام کنه بخاطر بیمه و اینکه کمی حقوق بیشتر میگیره به کارگر افغانی رو بیاره درسته یه سری شغلهای سخت اتباع افغان انجام میدن اما فکر نمیکنم ابیاری فضای سبز یا کارکردن در رستوران و سوپر مارکت جز کار سخت باشه چرا حکومت جلو استخدام اتباع بیگانه را نمیگیره چرا جلو موتور سواری بدون گواهینامه اتباع بیگانه را نمیگیره چرا جلو ورود خروج غیرقانونی شون از مرز نمیگیره چرا جلو حواله زدنهای ارزی شون که بدون مدرک هویتی از طریق صرافهای بدون مجوز افغانی انجام میشه را نمیگیره خیلی راحت پولشویی انجام میدن سالیانه میلیاردها دلار از ایران خارح میکنن چرا فقط به ایرانی گیر میدید اگه یه ایرانی از مرز ورود خروج غیر قانونی انجام بده جریمه زندان داره پدرشو درمیارید اما چرا برای اتباع افغانستان این قانون اعمال نمیشه
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      4 3
      درود بر شما ، بسیار زیبا شیوا منطقی فرمودید امیدوارم مسئولین محترم این کامنت رو مطالعه و پاسخ بدهند ! سپاسگزارم
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      3 7
      شما دیگه تو کانادا نظر بده ایرانی نیستی
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      6 7
      باید هر چه سریعتر میلیونها افغانی مهاجری که در طول سالیان اخیر وارد خاک کشور ما شدن و بسیار برامون مشکل آفرین هستن بدون اغماض و در اسرع وقت از خاک کشور اخراج بشن
    • یک افغانستانی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      5 1
      1- جناب چه کسی گفته افغانستانی ها مالیات نمی دهند ؟ اول اینکه افغانستانی های #مجاز هر ساله مجبور هستند مبالغ نسبتا بالایی را به دفاتر کفالت اتباع و پلیس مهاجرت بابت اقامت خود بپردازند این بابت مالیات. بابت کارت کار هم به وزارت کار جداگانه مبلغی را پرداخت میکنند. 2-شمایی که میگویی آبیاری فضای سبز آسان است خدمت شما عرض کنم که بعلت سر پا ایستادن های هر روزه به مرور مشکلات کمر و زانو پیدا میکنند و همچنین بعلت تماس همواره با آب غضروف های انگشتان بعد از چند سال به انواع و اقسام بیماری دچار می شود. اگر فکر میکنید شغل هایی مثل کارگر گاوداری.ضایعات آشغال. کارگری و عملگی ساختمان.چاه کنی و رفتگری و... راحت هست بسم الله چرا جوانان عزیز تهرانی هیچگاه حاضر نمی شوند اینکار ها را بکنند ؟ 3- ایران سالانه چهار میلیارد دلار معادل 110 هزار میلیارد تومان با افغانستان تجارت دارد. 4- چرا در مناطقی که هیچ افغانستانی نیست اینقدر نرخ بیکاری بالاست ؟ مثلا در کردستان یا همدان یا خراسان شمالی و ... . خوشحال نباشید من هزاران بار گفتم که طالبان خر شان از پل بگذرد و قدرت را قبضه کنند آن وقت صورت دیگر این گروه را به چشم خود خواهید دید.مشرق خواهش میکنم این پاسخ مرا چاپ کنید.
    • یک افغانستانی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      4 1
      ایرانیان عزیز افغانستانی های #مجاز مالیات نسبتا سنگینی را هر ساله پرداخت میکنند. یک مالیات به وزارت کشور اداره امور اتباع خارجی بابت پروانه اقامت و یک مالیات هم به وزارت کار بابت کارت کارگری. کمک هزینه ای هم هر ساله از طرف اداره پناهندگان سازمان ملل پرداخت میشود. در ثانی لطفا جلوی عبور پناهندگان افغانستانی را بسمت ترکیه و اروپا نبندید بگذارید که بروند.
    • .. IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      سلام.شما فعلا از مکزیک بیاد ایران،بعد نظرتون رو بگیید!
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      کاربر 00:47، اگر چشم ابی بودن و دینشون مسیحی بود،بازم این حرف رو میزدید؟! یا برعکس می گفتید،اونم هم انسان، درست همین دین ما نیستن و ..! . چون الان ما ارمنی ها رو داریم،که مهاجرن! چرا به اونا حرفی نمیزنی! یا گرجستانی های که به زور از زمان صفویه و قاجار اوردیم،ایران! .. چرا اونا رو نمی فرستی برن خونه اشون؟! اونجا که جنگ نیست! .. اصل ماجرا رو بگوی.اینقد توجیه هات مسخره و پرت پلا نگو!
    • مهران SK ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      1 0
      نظر بیش از حد نژاد پرستانه است. اولا کلمه افغانی واحد پول افغانستان مباشد. باید بنویسی افغانستانی. ثانیا حالا که حرف از اسلام زدی باید از همه چیزش صحبت کنی. افغانستانی های مقیم در ایران اکثرا انسانهای خوب و کاری هستند. در زندان های اروپا ایرانی فراوان است که برای قتل و مواد مخدر و سرقت مسلحانه محکوم شده اند.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    14 2
    دولت آمریکایی افغانستان عمدی افغانستان را دارد به طالبان می دهد
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 13
    دستاوردی بزرگ برای ایران؛ بعد از عراق و سوریه و یمن اکنون ازطریق جنبش اصیل طالبان نفوذمان را در افعانستان تضمین خواهیم کرد.
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      11 2
      درباره افغانستان حتما" مزاج میفرمایید ؟
  • عرب وطن پرست IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 3
    دوستان این افغانستانی ها که با اختیار وارد کشور نشدند اینها جنگ زده هستن ، وظیفه مسلمانی ماست که هر مسلمانی را که به کمک نیاز دارد به فریادش برسیم
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 2
      بیش از چهل سال این عزیزان افغانی بصورت غیرقانونی قاچاق وارد ایران شدن ، شما دوست افغان که این کامنت رو گذاشتی به خوبی میدانی چهار دهه چهل سال تمام ایرانیان میزبان میلیون ها نفر از اتباع غیرقانونی افغان، شما و همتباران شما بوده و همچنان هستند، آیا بعد از چهل سال زمان بازگشت شما عزیزان افغان به کشورتان افغانستان نرسیده ؟ ما چه باید میکردیم که نکردیم ؟ میهمان عزیز ... ولی نه چهل سال ؟
    • اهل ایران CA ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 2
      همین الان با پول مالیات و نفت و گاز ثروتهای مردم ایران و سربازی رفتن جوانای ایران نزدیک شش میلیون افغانی در ایران حضور دارن و بهای حضور این شش میلیون روی دوش زیرساختهای بهداشتی آموزشی و صنعتی ایران داره میپردازه تمام پولی که افغانها در ایران درمیارن بر عکس کارجر ایرانی تمام پولشون میفرستن افغانستان و سالانه میلیاردها دلار از کشور خارج میکنن نتیجه اش اینکه چند میلیون افغانی دارن تو ایران کار میکنن در نتیجه چند میلیون ایرانی بیکار شدن توی قانون اسلام هم کسی که به حکومت مالیات میده و برای حکومت سرباز میده که این بار بدوش مردم ایرانه حکومت موظفه که به اون خدمات بده دوما نود پنج درصد افغانی های ساکن ایران مهاجر اقتصادی هستن و لاغیر الکی نگید به اختیار خودشون نیومدن اتفاقا چند میلیونی به قاچاقبر پول دادن که بیارنشون ایران لابد پول قاچاقبر هم با میل خودشون ندادن
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      سلام.به حرف دو کاربر بالایی و کاربران دیگه توجه نکنید! این همونایی که وقتی جنگ میشه یا مردم گرفتاری دارن،رضا شاه میاد،صدام میاید،میرن یک گوشه میخزن و قائم میشن! وقتی جنگ و سختی تمام میشه،با قلدری و پروی میان،میگن سهم ما و حق ما! انگلیسی ها،قرن ها از این کشور،نفت و منابع زیادی مجانی و رایگان میبردن! حتا طبق قرار داد،باید تا همین سالها اخیر هم بهشون نفت و .. رایگان میدادیم! .. رضاشاه و محمدرضا شاه،میلیاردها دلار خرج عیاشی و خوش گذرونی و زن بارگی و .... میکردن! اینا اصلا مهم نیست! اما ظاهر لشکر فاطمیون! بدجور رفته رو اعصابشون. ضمن اینکه! شما یک وقت حوصله کردی! کار کردن گارگر ایرانی(هم فکر دقیق همین جنس ادم ها) رو ببینید! و بعد با افغانستانی ها مقایسه کنید،مثل یک جوک می مون! این کسانی هستن،که میخوان بخاطره استیل و قایفشون پول بهشون داده میشه! مثل عده زیادی در شرکت های دولتی!. اگر میخواید ایرانی مسلمون واقعای ببینید! و دلتون خواست،پس بهتر شهیدان نوجوان و جوان رو ببینید،اون کسانی بود،که کشور رو آباد کردن! و خرج و مخارج همه رو دادن! و باعث شدن خدا به کشور ما نگاه کنه.. مردمش رو بیاره سمت خودش. دنیا رو انسان ها با خدا آباد کردن! و تا به امروز رسوندن! وگرنه،به منافق رذل و بی وجدان بود! که 1000 سال پیش نسل بشر نابود شده بود.. همین انسانی ها که افغانستانی ها رو مسخره میکند! عاقبت عین همین اتفاق در دنیا سرشون میاد! می تونید با یک جستجو ساده! ببینید،مثل بدبخت و بیچاره در کمپ گیر افتادن! یا دارن دستشوی ها خارج ها تمیز میکن! حتا پرفسورشون انور رو بخاطره نژادش مسخره میکنن! چرا کافران و منافقان بشدت از همدیگر متنفر! و ملاکشون همین،نژاد،پول و قدرت و ثروت.. لطفا منتشر کن!
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      2 1
      ماشالله آقایان افغانی فارسی نویس چقدر طلبکارانه اظهار نظر می‌کنند ! گویا ایرانیان بدهکار این عزیزان افغان هستند ؟ مشرق جان لطفا منتشر کنید سپاسگزارم
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 0
    فرار شبانه امریکایا از افغانستان با ان هیا هو های گوشخراش واینکه افغانستان رو همچین پیشرفته میکنیم عاقبتی جزاین نداشت قابل توجه غربزده های خوش خیال متوهم
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    شما شکست میخورید و مردم پیروز میشن
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    اگر مشرق نظر سنجی کند ملت ایران خواستاراخراج افغانی ها ازایران خواهند بود.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    قوانین مهاجرت در تمام کشورهای جهان مشخصه .حتی کشورهای آفریقایی نیز اجازه حضور غیر قانونی اتباع خارجی را نمی دهند .ایران از روی اصول انسانی فرزندان و زنان و پیرمردهایی افغانستانی که از جنگ آواره شده بودند را پذیرفته ولی ورود قاچاق سایر افراد بمنظور کار کردن یا هر هدف دیگر پذیرفتنی نیست . در همه کشورهای جهان مهاجران جنگی از کشورهای دیگر را در اردوگاههای مرزی گرد آوری و ساکن می کنند . ولی ایران هیچ کنترلی بر ورود و خروج اتباع غیر قانونی یا قانونی همسایه ندارد . ترکیه در مرز خودش با ایران دیوار کشیده تا مهاجران ایرانی و سایر کشورها وارد نشوند ولی سرمایه گذاران ایرانی را تشویق به سرمایه گذاری وخریدن خانه در ترکیه کرده . عراق زائرن ایرانی را که غیر قانونی برای زیارت یک هفته ای وارد عراق شوند زندانی می کند .در حال حاضر طالبان در مرزهای ایران مستقر شده .اگر کنترل سخت صورت نگیرد هر اتفاقی ممکن است روی دهد.اتباع خارجی غیر قانونی باید مشخص و به کشور خود برگردانده شوند .هیچ شخص خارجی بدون منفعت برای کشور چه علمی چه فرهنگی چه سرمایه گذار بهیچ عنوان نباید در داخل کشور پذیرفته شود .نهایتا برای زنان و فرزندان اتباع میتوان اردوگاههای در مرز در نظر گرفت تا توسط سازمان ملل کمک شوند .خواهشمنداست مشکلات بزرگ داخلی را در اولویت قرار دهید تا مشکلات کشورهای همسایه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس