کد خبر 1240668
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
بانک نمایه

عدم امکان دریافت خدمات بانکی مشتری هر بانک ادغامی از شعب سایر بانک‌های ادغامی، چالش پیدا کردن شعب به دلیل تغییر تابلوی و حذف اطلاعات شعب در سایت بانک‌های ادغامی از چالش‌های عمده بانک‌های ادغامی است.

به گزارش مشرق، برنامه ادغام بانک‌های نظامی از اواخر سال ۹۶ در رسانه‌ها مطرح شد. 

یکی از اهداف ادغام بانک‌های نظامی در درون بانک سپه، خلع ید نهادهای نظامی از حوزه بانکداری بود. درواقع این گزاره مورد تایید قرار گرفت که نهادهای نظامی نباید صاحب سهام بانک باشند و اگر نیاز به دریافت خدمات بانکی هستند می‌توانند از بانک سپه و سایر بانک‌ها خدمات بگیرند. همین گزاره باعث آغاز فرایند ادغام بانک‌های نظامی شد.

بعد از فراز و فرودهای متعدد در آذرماه ۹۹ عبدالناصر همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی از پایان فرایند ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه خبر داد. اعلام پایان فرایند ادغام در واقع به معنای آن است که علاوه بر انجام فرایند انتقال سهام و مدیریت بانک‌های نظامی به بانک سپه، یکپارچه‌سازی اطلاعات، جابه‌جایی شعب، تعیین تکلیف نیروی انسانی و یکپارچه شدن عملیات بانکی در همه شعبی که تابلوی بانک سپه را نصب کرده‌اند انجام شده است. 

درواقع بانک مرکزی وقتی می‌تواند پایان فرایند ادغام را اعلام کند که این کارها انجام شده باشد اما مراجعه به شعب بانک سپه نشان می‌دهد برای بانک سپه مشتری بانک‌های ادغامی، هنوز مشتری بانک‌های ادغامی هستند و تقریبا هیچ اطلاعاتی در سامانه بانک سپه وجود ندارد تا بانک سپه بتواند به مشتریان بانک‌های ادغامی خدمات بدهد. این عدم یکپارچگی اطلاعات که در نظام بانکی به آن core banking گفته می‌شود، برای هیچیک از بانک‌های ادغامی انجام نشده است.

* اطلاعات مشتریان بانک‌های ادغامی یکپارچه نشد

به عنوان مثال مشتری بانک انصار نمی‌تواند در هیچ‌یک از شعب بانک سپه و سایر شعب بانک‌های ادغامی (بانک‌ قوامین، موسسه اعتباری کوثر، بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر اقتصاد) همانند گذشته عملیات برداشت از حساب و انتقال وجه، دریافت کارت عابر بانک و... را انجام دهد.

شعب بانک‌های ادغامی و بانک سپه با یکدیگر ارتباط اطلاعاتی ندارند. درواقع بانک‌ سپه و ۵ بانک نظامی فقط و فقط مدیریت و سهام آنها به بانک دولتی سپه منتقل شده و تابلوی شعب تغییر کرده است. اما شعب همه این ۶ بانک به شکل جزیره‌ای مدیریت می‌شوند.

* سرگردانی مشتری برای کشف شعب بانک سابق

در این شرایط یکی از مشکلات مشتریان بانک‌های ادغامی تغییر تابلوی شعب و حذف اطلاعات آنها (مانند شماره تلفن و آدرس) در سایت بانک‌های ادغامی است. در جریان ادغام، تابلوی شعب همه بانک‌های ادغامی به نام بانک سپه تغییر کرد اما بانک‌های ادغامی به خاطر نداشتن اطلاعات مشتریان سایر بانک‌ها، فقط به مشتریان سابق خود خدمات می‌دهند. بنابراین مشتری یک بانک ادغامی، مثلا انصار، باید به یاد داشته باشد که قبلا شعبه بانک انصار کجا بوده و برای دریافت خدمات بانکی به آنجا مراجعه کند. چون نه تابلویی از بانک‌های ادغامی وجود دارد و نه اطلاعات آنها در سایت بانک دیده می‌شود.

* بلاتکلیفی نیروهای بانک‌های ادغامی

علاوه بر این، کارمندان بانک‌های ادغامی هم در این مدت با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. در حالی که قبل از آغاز فرایند ادغام بارها مسئولان بر حفظ نیروی انسانی تاکید کردند و مدیرعامل بانک سپه هم بارها و بارها برنامه تعدیل نیرو را منتفی اعلام کرد، از سال ۹۸ و سال ۹۹ تعدیل نیروی انسانی در بخش‌هایی از بدنه بانک‌های ادغامی آغاز شد.

* اخراج کارمندان شرکت زیرمجموعه بانک قوامین پس از ادغام

یکی از نمونه‌ها، اخراج کارمندان شرکت psp بانک قوامین پس از ادغام در بانک سپه بود. این شرکت که اتفاقا تنها شرکت psp بانک‌های ادغامی و بانک سپه بود، پس از ادغام در درون بانک سپه تقریبا همه کارمندان را به یکباره اخراج و نیروهای جدید جایگزین آنها کرد. پس از گذشت ماه‌ها هنوز این نیروهای اخراجی تسویه نشده و حق و حقوق آنها پرداخت نشده بود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مدیرعامل بانک سپه هرگونه تعدیل نیرو در این بانک را تکذیب کرده است.

همچنین باوجود تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی سال ۹۹ ، به گفته برخی کارمندان شعب بانک‌های ادغامی هیچ افزایشی در حقوق و دستمزد آنها در سال ۱۴۰۰ اعمال نشده است. بررسی‌های نشان می‌دهد تفاوت در پرداخت حقوق کارمندان بانک‌ها قابل توجه است و باوجود وعده مدیرعامل بانک سپه، یکسان‌سازی در حقوق و دستمزد کارمندان این بانک‌ها انجام نشده است.

* تشکر صمیمانه همتی بابت انجام پروژه‌ای نیمه‌کاره

باوجود همه این مشکلات عبدالناصر همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی ۳۰ آذر ماه ۹۹ از اتمام فرایند ادغام بانک‌های نظامی خبر داد و نوشت: «پروژه ادغام این ۶ بانک، کاری بسیار پیچیده و عظیم بود که با پشتکار و مدیریت دقیق همکارانم درحوزه نظارت بانک مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانک‌های ادغامی، ستاد محترم کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول ۲.۵ سال به سر انجام رسید.» همتی در پایان از از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این کار بزرگ همراهی کردند، قدردانی می‌کند.

لازم است مدیران فعلی بانک مرکزی توضیح دهند که در این ۳ سالی که از شروع ماجرای ادغام بانک‌های نظامی گذشته است، دقیقا چه کارهای عظیم و پیچیده‌ای انجام شده و چه نتیجه‌ای تحقق پیدا کرده است؟ در حالی که  ابتدایی‌ترین نتایج ادغام بانک‌ها که یکپارچه‌سازی اطلاعات است، انجام نشده، صحبت کردن از به ثمر رسیدن کاری بسیار پیچیده و عظیم، عجیب به نظر می‌رسد.

عجله دولت در ادغام بانک‌های نظامی در شرایطی بود که به غیر از یک بانک‌، ۴ بانک دیگر هیچ بدهی‌ای به بانک مرکزی نداشتند و ساختار مالی آنها در وضعیت نامناسبی قرار نداشت. به نظر می‌رسد هدف اصلی دولت تدبیر و امید از ادغام بانک‌های نظامی، صرفا خلع ید سهامداران بانک‌های نظامی و تملک سهام آن توسط دولت بوده و باتوجه به تحقق این هدف، کار از نظر مدیران ارشد دولتی پایان یافته است. در حالی که در عمل، عملیات بانکی بانک‌های ادغامی همچنان جزیره‌ای است و نشانه‌ای از ادغام واقعی دیده نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • محمدامین حسن پور IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 0
    وصول چک و واریز و برداشت وجه، بین حسابهای بانکهای ادغامی از طریق سامانه سمتا انجام می‌شود و مشکلی ندارد. اما انجام بقیه خدمات بانکی کماکان امکان ناپذیر است
  • رضا US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    5 1
    رفتار بانک مرکزی نمایشی و شعاری بود ،با تعویض تابلو به بانک سپه، چند مشگل بوجود آمده، اول اینکه باعث سردرگمی مشتریان شده ،دوم اینکه باعث بی نظمی و سرخوردگی وبی عدالتی و عدم امنیت کارمندان بانکهای ادغادمی گردیده، سوم اینکه این امر باعث تبعیض بین کارمندان بانک سپه و بانکهای مذکور از نظر دریافت مزایا گردیده، در نتیجه اعتبار بانک سپه از بین رفته است، بدون انجام زیر ساختار این کار به ضرر مشتری و کارمندان بانکها فوق ایجاد، نموده است،
    • مهدی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      4 1
      حتما شما یکی از اونهایی هستی که با سلام و علیک د رقوامین یا انصار یا کوثر استخدام شدی والان که ادغام شده با ۷سال سابقه میخای ریس بشی و حالا خواهان عدالت هستی نه جانم با ۱۶ سال سابقه رسمی در سپه هنوز تحویلدارم اگه فکر میکنی ضرر کردی تسفیه کن
  • Mahdi IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    5 0
    هیچ حرکت خاصی در مورد ادغام انجام نشده و همه حرف بالا مورد تایید است و نیروهای بانک های ادغامی بلاتکلیف ودر آینده ای مبهم سیر می کنند و تورم بالا باعث مختل شده زندگی کارکنان شده است و به نظر مدیران کنونی توانایی به نتیجه رساندن این پروژه ندارند و اگر سریعا در مورد حوزه مدیریت تصیم‌منطقی اخذ نشود قطعا در آینده ای نزدیک یکی از بحران های بزرگ در کشور ایجاد خواهد شد که کل سیستم مالی و اقتصادی و حتی سیاسی را در گیر خواهد کرد انشاالله مسئولین امر تصمیم درستی بگیرند
    • سارا IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 0
      دقیقا اینا فکر کردن مثل موسسه خودشون که ۴ تا مشتری داشتن و هرماه چندتا واریزی داشتن و با ۴ سال سابقه پست میگرفتن هست! نمیدونن ما با ۲۰ سال سابقه توی سپه چون پارتی نداریم یه پست دوزاری به زور گرفتیم، از وقتی هم این ادغامی ها اومدن همه مزایای ما نصف شده چون از ما کم کردن که به اونا بدن . اضافه حقوق سالیانه هم که اعمال نشده نمیدونم از کدوم تبعیض حرف میزنن اینا!!!
    • جیکوب IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 1
      سلام شما کارمند بانک صپه هستی ؟ از اینکه همکارای جوان و باانگیزه و باسواد به بانک صپه اضافه شده ناراحتی؟
    • محمد IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 0
      آقای باسواد اول برو نوشتن اسم صپه رو یاد بگیر. دوما ظلم به کارمزدهای تمام بانکها شده وگرنه مدیران محترم شون با پست بالاتر که تو خواب هم نمیدین مشغول شدن. از نظر سواد بانکی کارمندی که کار را از پیش کسوت خود که تجربه نسل به نسل 97 ساله دارد قابل قیاس با علم دانشگاه آزادی مدیران دوزاری چه سپه چه بانکچه های ادغامی نیست. مسئله کارمندان دوطرف جداست
  • حسن IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    خدا به داد کارمندان ادغامی برسه اخرشو خودتون حدس بزنید
  • مجتبی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    این ادغام تا اینجای کار مشکلات زیادی برای پرسنل و مشتریان ایجاد کرده و به نظر میرسه برنامه مدون و منسجمی برای حل این مشکلات وجود ندارد
  • علی اکبر صالح IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    هدف از ادغام دزدی تو روز روشن از دولت تدبیر و امید بود.حق و حقوق سهامداران بانک مهر اقتصاد توسط دولت تدبیر و امید دزدیده شد
  • سجاد IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    تعدادی از خدمات ضروری طی سامانه سمتا قابل انجام است برای انجام عملیات واریز و برداشت، وصول چک، و تغییر وضعیت کارت و تغییر رمز همچنین پرداخت اقساط میتوان بدون محدودیت از این سامانه استفاده نمود اما به خاطر نو پا بودن سامانه core banking سپه امکان convert اطلاعات سامانه های بانک های ادغامی حاصل نشد که طبق زمان بندی و برنامه ریزی های انجام شده طی ماه‌های آینده این اقدام انجام خواهد شد
  • وحید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    واقعاً خنده دار است . چهار تا شعبه بانک سپه را در یک شهرستان شمالی گشتیم تا از یک حساب که قبلاً در بانک قوامین بوده کارت جدید بگیریم . یا ادغام را فوری نمی کردید و یا اگر فوریت داشته باید با همان فوریت کارها را تمام کرد.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    ادغام بانکها بصورت مرحله ای انجام میشود وربطی به تغییر تابلو بانکها ندارد ویکپارچه سازی چندبانک نیاز به بودجه وخرید سیستم رایانه ای وابزارآلات مشترک دارد که این امر و تمام مشکلات کارمندان ان به مرور زمان حل میشود وبا انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی در دولت سیزدهم همه این مشکلات رفع ورجوع میشود وآقای همتی هم دراین باره بارها وبارها توضیحات کافی ارائه داده اند.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 1
    همکارای محترم سپه که بعضی از نظرات در خصوص کارکنان بانک ادغامی در خصوص سابقه کم و یا داشتن پست سازمانی و ........میگن و میگن اگه دوست ندارید تسفیه کنین برین حداقل در نظر داشته باشن که ۱..اکثرا بانکهای ادغامی به خصوص مهر اقتصاد و انصار چندین ساله سود ده بودن ودارای برند و خوش اعتباری میان مردم ۲..استخدام در این بانکها که جزو بانکهای نظامی بود باید در چندین مرحله گزینش و مصاحبه و ازمون ورودی و......طی میکردی که جز سخترین فیلترهای استخدامی بود ۳..سابقه نشانگر لیاقت داشتن پست نیست..اگه واقعا اطلاعات داشتی میفهمیدی که برای ارتقای شغلی میبایست تخصص و دانش و تحصیلات عالی داشته باشی نه فقط سابقه ۱۶ ساله ۴..کاش اطلاعات مقایسه ای در خصوص ۵ ایتم مهم بانکداری ازجمله منابع و مصارف و سود وزیان و معوقات و .....را با توجه به تعداد شعب و نیرو با بانکهای ادغامی بکنی و باتوجه به نتیجه قضاوت کنی
    • حمید IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 1
      زنده باد.ابدا سابقه دلیل داشتن صلاحیت نیس،کارمند سپه با ده سال سابقه از من میپرسه معوق یعنی چی!!!بخدای احد و واحد عین واقعیته!حق هم داره چون سپه بلد جانشین پروری نیس،طرف نمیتونه یه قیمت تمام شده پول شعبه اشو حساب کنه
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    5 0
    نزدیک به۱۳ ماه هست که ادغام صورت گرفته.این مسله ادغام نیز به مانند سایر کارهای اجرای کابینه حسن روحانی ازجمله خصوصی سازی فاجعه ای بیش نبود.خود بانک سپه نزدیک به۱۵هزار نیرو داشت.با ادغام دیگر بانکها تعداد نیروها به۴۵هزار نفر رسید.بعضی از این نیروها بانک سپه سابقه کار ۳۵ساله دارندکه هنوز هم نیروی فعال وکارآمد به حساب می آیند.قبلا کار کردن در بانک سپه به مانند حضور در جزیره جی جو بود .دارای یک سیستم اداری دیکتاتوری خشک از بالا به پایین ونیز حقوق و مزایای وی آی پی.بدون توجه به شاخص های اقتصادی سودآوری، دارای نرم افزارهای بانکداری عهد بوق .پس از ادغام آقایون مثل خر تو گل ماندند.فقط فشار را گذاشتند برسیستم بروکراسی .تمامی وعده وعید های دروغ از آب درمی آید.یکی دنبال مجوز برای تغییر ساختار سازمانی جدید ولی دستوری ومن درآوری میگردد .یکی نسخه درجه بندی برای شعب می پیچد که اشک همکاران شعبه را در می آورد.مدیران میانی باسابقه بالای ۲۰سال را رتبه بندی ملا نصرالدینی میکنند که فقط باید دیدوشنید در قرن ۲۱بانک سپه دارای چه مدیران ارشد نابغه ای دارد .داشته ها ومطلوبیتهایمان را غیرقانونی غیر شرع و عرف جلوه می دهند. نداشته هایشان را به سرمان میکوبند وشاخصهای را اولویت امتیازدهی قرار می‌دهند.که از اول قصه مشخص بر هیچ بودن آن شاخص ها هست یعنی از ابتدا بازنده بودنمان مشخص هست.وقتی می خواهند حق و حقوق کارگری مان را ندهند عنوان می کنند شما نیروهای فعال در سازمان های دولتی هستید ونصف مبلغ عیدی سال۹۹را بالا میکشند.وزمانی که به اعمال افزایش اول سال میرسند میگویند هنوز مجوز نرسید و آماده نیست باید مجوز بگیریم .۱۰۰روز هست آقایون دنبال مجوز هستند .رفتند از میوه فروش سرخیابان حسن روحانی مجوز افزایش حقوق بگیرند.تمامی خدمات رفاهی پرسنل کنسل شده است.به این میگن سیستم مدیریتی فشل ایرانی قابل لذت بردن هست.هر اعتراضی را با جواب های دور باطل وباتحکم هرچه بیشتر میکوبند.بعد میگویند نگران نباشید اول کار سخت هست بعداً بهش عادت میکنیدوشرایط درست میشه.
  • مسعود IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    به محض ادغام،خدمات اصلی مورد نیاز مشتریان از طریق یک سامانه واسط بنام سامانه سمتا در دسترس مشتریان قرار گرفت و درحال حاضر نیز پروسه مهاجرت داده های بانکهای ادغامی به نرم افزار بانک سپه استارت خورده و تاپایان شهریور ماه خاتمه می یابد.احکام خدمتی کلیه پرسنل نیز در اوائل تیرماه صادر و درپایان تیرماه حقوق کلیه کارکنان بصورت همسان پرداخت خواهد شد.
  • م IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 0
    بنده یک نیروی قراردادی بانک سپه هستم با سابقه ۲۲سال ی دفعه هم آزمون دادیم هنوز این شغال زردی فقط میگم خدا لعنت کنه کلیه مسئولین بی کفایتو هیچ کاری برای ابن نیروهای قراردادی خودبانک سپه انجام نداده بعد رفتن ادغام انجام دادن ونیروهای قراردادی بانک های ادغامی وضعیت حقوق ودریافت آنها از زمانی که اعتراض کردن درست شده الا این نیروی قراردادی خود بدنه بانک سپه که تازه حقوقشان کمتر کردن فقط لعنت خدا براین مسئولین نجومی بگیر بی کفایت از جمله شغال زردی.
  • a,s CA ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 1
    تو این ۱۰ تا ۱۵ سال خدمتم تو بانک انصار ندیده بودم که مسئولین محترم شعب یا معاونین اعتباری ندانند که تملیک و تملک ملک چیست و شرایط آن چگونه است ، ولی این کارمندای پرادعای و بیسواد سپه هنوز املاک ملکی رو از املاک تملیکی خودشون تشخیص نمیدند چیزی که مسئولین شعب و معاونین اعتباری باید بر آن مسلط باشند. تو ستادها و واحدهای املاک شون که دیگه نگم .... بعد این آقایون میان از سواد بانکی حرف میزنن. اگه منابع این بانکهای ادغامی نبود که شما باید می‌رفتید غاز بچرونید .. بیسوادهای پر ادعا ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس