سرویس دیدگاه مشرق- بدون شک سال‌ها است که طالبان درصدد اصلاح ذهنیت ایران و شیعیان نسبت به خود است و به همین دلیل بارها جنایات صورت گرفته علیه شیعیان را محکوم کرده و پس از شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و دکتر فخری زاده نیز مواضع بسیار خوبی اتخاذ کردند. در روزهای اخیر هم‌نشست مولوی امیر خان متقی «مسئول کمیسیون فرهنگی امارت اسلامی افغانستان» با شیعیان صریحاً حاوی این نکته بود که طالبان خواهان ایجاد روابط دوستانه با شیعیان هستند.

ضمن استقبال از این مواضعِ مناسبِ کمیسیون فرهنگی طالبان، بایستی تحولات میدانی افغانستان را نیز ولایت به ولایت رصد و بررسی کرد و دید که آیا نیروهای مختلف طالبان در استان‌های مختلف به همین مشی و مرام اعلام‌شده از سوی مولوی امیرخان متقی پایبند هستند یا خیر؟ اما به‌هیچ‌وجه نبایستی با کاربرد الفاظ تند و زننده و حتی غیرمنطقی و غیرعادلانه، طالبان را از این مسیر منصرف کرد و آنان را بی‌جهت به سمت تخاصم مذهبی سوق دهیم.

متأسفانه آقای مجتبی نوروزی (معاون سابق رایزنی فرهنگی ایران در کابل) در یک نشست رسانه‌ای از عبارت بسیار تند و ناپسندی استفاده کرده است که می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای جمهوری اسلامی ایران و شیعیان افغانستان داشته باشد، به این معنا که باعث دلسردی ایشان از تقریب با شیعیان و ایران و گرایش طالبان به سمت دشمنان شیعه شود. استفاده از عبارات «طالبان به دین خداباور ندارند»! و «آن‌ها مسلمان نیستند»! را کدام عقل سلیم و کدام منطقی می‌پذیرد؟ آن‌هم از سوی فردی که پیش‌تر سیما سمر (از القاء کنندگان گفتمان فمینیستی در افغانستان) را به مؤسسه مطالعات استراتژیک خاورمیانه دعوت کرده بود.

 جا دارد مسئولین مرتبط نسبت به چنین حرکاتی مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند و نگذارند افرادی که متأسفانه مسئولیتی هم در جمهوری اسلامی داشته‌اند به شکلی کاملاً غیرمنتظره ادبیات تکفیری را وارد صحنه کنند و موجب مشکلات امنیتی شوند؛ در غیر این صورت ده‌ها سال تلاش برای مبارزه با گفتمان تکفیری در همسایه شرقی دستخوش بی‌دقتی‌ها و بی‌اخلاقی‌های سیاسی و فرهنگی خواهد شد. بایستی از الآن جلوی چنین مسائلی را گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    67 21
    غربگرا ها توی سوریه موافق داعش و مخالف حضور ایران بودند توی افغانستان مخالف داعش و موافق حضور ایران برا جنگ با طالبان هستند
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      14 2
      هدف غربگرایان نابودی هر کسی است که وجودش به ضرر آمریکا تمام شود.
    • روزبه IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      18 6
      اشتباه نکنید1- رهبر طالبان، اشرف غنی و خلیل زاد هر سه فارغ التحصیل آمریکا هستن2- آمریکاییها معمولا موقع خروج از یک کشور دست نشانده هارو بجای خودش جایگزین میکنه، که اگه هم نتونه هرج و مرج رو جایگزین میکنه 3- حمایت گسترده امارات،عربستان و پاکستان ماهیت آتی تحولات رو بخوبی نشون میده 4- طالبان ماهیت پاکستانی داره و محصول اراده مردم افغانستان نیست 5- مدل حکمرانی طالبان هم مشخصا اگه تکفیر نباشه حتما سلفی است 6- آمریکایی ها فرار نکردن بلکه اشغال گری سرزمینی رو با تحجر جایگزین کردن 7- نبایستی به تطهیر طالبان پرداخت چون نیازی به تعجیل در این موضوع نیست گذشت زمان مسایل رو روشن خواهد کرد8- در خوش بینانه ترین حالت قراره شیعیان تکفیر نشن ولی ملاحظات امنیتی و سیاسی ساختاری که بیشتر وابسته به سیستم دولت پاکستان هست حتما هزینه زا خواهد بود9- اگه طالبان تغییر راهبرد داده باشه که بعد استقرار دولت طالبانی قابل ارزیابی هست ولی اگه این تغییرات تاکتیکی بوده باشه هم بایستی صبر کرد ولی فعلا تطهیرسازی کار عاقلانه ای نیست
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      19 11
      این طالبان آدم رو یاد اشک تمساح میندازه. تغییر موضع ایران هم برام جالبه
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 7
      اصلاح طلبان از اینکه در هر نقطه از دنیا حکومتی برای پایه اقامه شریعت اسلامی بر پا شود وحشت دارند. حق دارند. نمی خواهند هموژنی مدرنیته و جاهلیت جدید مخدوش شود. پس تهمت می زنند. دروغ می گویند و از هر تکفیری تکفیری تر می شوند.
    • به روزبه CH ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      18 10
      دروغگو دشمن خدا است. 1- رهبر فقید طالبان مرحوم ملاعمر و رهبر بعدی ملااختر و رهبر بعدی ملا هیبت الله هیچ کدام فارغ التحصیل آمریکا نیستند. ضمنا شهید چمران رهبر جنبش ضد اسراییلی امل خود فارغ التحصیل آمریکا بود. 2- آمریکا هر جا رفته به میل خودش خارج نشده. هنوز از ژاپن و کره هم خارج نشده. مگر به زور مقاومت مردمی اخراج شود. والا اصلا آمریکا هست تا وابستگانش را حفظ کند. 3- جهت اطلاع شما دهسال است که نه امارات عربی و نه پاکستان و نه سعودی از طالبان دیگر حمایت نمی کنند. 4- مردم افغانستان بشدت بیگانه ستیز هستند و اگر طالبان پاکستانی بودند آنها را حمات نمی کردند. 5- سلفی بودن و وهابی بودن در صورت تکفیری نبودن ایرادی ندارد. 6- صدام هم که از بستان فرار کرد گفت عقب نشینی تاکتیکی کرده. خیر. آمریکا هر کاری از دستش بر آمد در افغانستان کرد اما تحمل ویتنام دومی را نداشت. لابد به نظر شما ژنرال گراب هم دست نشانه آمریکا در ویتنام بوده! فقط برای آنکه نمی خواهید شکست خورده بودن را در آمریکا ببینید. 7- فعلا که شما دارید قصاص قبل از جنایت می کنید و به احتمال اینکه شاید طالبان زیر حرفهایش بزند از الان تکفیرش می کنید. 8- البته حضور طالبان برای ایرانیهای سکولار خیلی هزینه زا است. اما برای شیعیان خیر. 9- طالبان در دوره استقرار قبلی خود هم دشمنی با مذهب شیعه نداشت. پس تغیر تاکتیکی در کار نیست.
    • روزبه IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      2 1
      به پرچم سوئد: 1- اگه با طالبان مخالفتی صورت میگیره نباید به منزله تایید اشغالگری آمریکا تعبیر بشه که شما خیلی عجله کردی بنده حتما با خروج اشغالگران آمریکایی از هر نقطه جغرافیایی موافقم 2- نحوه عمل فارغ التحصیلان آمریکایی حداقل در افغانستان کاملا عیان هست و نیازی به قیاس وابستگان دولت فعلی با شهدای ما همچون شهید چمران نیست که شما باز در این مورد عجله نمودی 3- جامعه افغانستان بیگانه ستیز هست ولی این به معنای تایید طالبانیسم نیست 4- جامعه افغانستان خسته از وضعیت نیم قرن گذشته هستن و رمقی برای تقابل با طالبان وجود نداره جامعه بشدت سنتی و اشغال شده و دارای نا امنی و بی ثبات حتما رو به عقب حرکت خواهد کرد 5- چرا سلفی بودن و وهابی بودن اگه تکفیر نباشه مشکلی نداره؟ در نگاه خوش بینانه، وهابیت محصول افراط گرایی سرزمین عربستان هست در این شرایط افغانستان بهترین شریک عربستان خواهد بود و سلفیت هم که جای خود رو داره6-کسی قصاص قبل از جنایت نمیکنه شما هم در تله تطهیر سازی طلبه های مورد حمایت پاکستان نیافتید
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    31 30
    کاملا حق با آقای دکتر نوروزی است. لطفا در مورد طالبان بیشتر تحقیق کنید!
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      11 21
      منظور شما از تحقیق جستجو در اخبار بی بی سی و سایتهای اصلاح طلب است؟
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      17 4
      چند سال بعد: حق با آقای فلانی است در مورد داعش بیشتر تحقیق کنید
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    12 5
    قربون سنگ پا برم
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    14 23
    اصلاح طلبان و غربگرایان مخالفان اصلی طالب ها در ایران هستند .
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    20 16
    نقاط اشتراک زیادی با طالبان داریم
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      13 11
      بله قطعا دو روی یک سکه هستیم !!!
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    26 8
    طالبان وقتی به قدرت برسند، چهره واقعی خودشان را نشان خواهند داد. در غیر این صورت یواشکی و در خفا با آمریکا مذاکره نمی نمودند.
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 17
      چرا 20 سال قبل که به قدرت رسیدند چنین چهره ای نشان ندادند و شیعیان را آزاد گذاشتند؟
    • سید جواد IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      8 0
      سالهاست در قدرتند. الان بیش از 80 درصد افغانستان را دارند.
  • مهاجر IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    32 10
    اگر طالبان تکفیری نبودند حین مذاکره این همه جنگ و ناامنی ایجاد نمیکردند! هر عاقلی میفهمد این کارها برای امتیاز گیری بیشتر در مذاکرات است! صلح و مذاکره یعنی توقف حملات و قبول آتش بس نه اینکه مثل خونخواران به محض خروج غربیها، سریع دست به تصرف نقاط مختلف کشور بزنند!
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 20
      فعلا که این شما آمریکاییان شیطان پرست هستید که عامل ناامنی در جهان می باشید. در حالی که هر منطقه ای در افغانستان که طالبان پایش را آنجا می گذارد امنیت و آرامش حاکم می شود. تازه اگر تعریف تکفیری این باشد که شما میگویید خودتان و اربابان آمریکاییتان تکفیری هستید که وسط مذاکرات وین نیروهای حشدالشعبی را بمباران می کنید.
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      9 32
      فعلا که این شمایید که در حال تکفیر طالبان هستید. دروغ می گویید. تهمت می زنید و قصاص قبل از جنایت هم می کنید. اگر تصرف بدون خونریزی و با حداقل تلفات انسانی اسم خونخوارانه است، اسم حملات اربابتان آمریکا به سراسر دنیا چیست؟ البته یادم نبود آن صدور دموکراسی است! لعنت خدا بر شما و اربابان آمریکاییتان.
    • كفشنده IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      16 4
      از نظر شما طالبانی ها هركی مخالف شما باشه آمرییكاییه؟
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      8 0
      از نظر شما هر کس مخالف آمریکا باشد طالبان است.
    • علی IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 0
      اشتباهی مثبت دادم
    • كفشنده IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 1
      از نظر ما كسی كه دست زن و بچه مردم رو قطع میكنه قطعا تكفیریه! و صد البته مزدور پاكستان و امریكا!
  • علی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    18 22
    دشمن دشمن من دوست منه.اگه با شیعیان کاری نداشته باشه و با آمریکا و داعش بحنگه.ما هم مشکلی باهاشون نداریم
  • مهاجر IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    31 12
    تو این مدت اخیر هی مطالبی در حمایت از طالبان میذارید! حاج قاسم در کنار مجاهدین بود یا طالبان؟! شما چتون شده؟! طالبان اگر اهل صلح و امنیت برای مردم افغانستان بود که در ماه رمضان و ماههای حرام دست به حملات و ناامنی نمیزد؟! مگر همین طالبان انگشتان رای دهندگان در انتخابات را قطع نکردند؟!!!
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 1
      مجاهدان سابق اتحاد شمال هم مدتها غیرت و دینشان را به دلارهای آمریکا فروخته اند.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    7 3
    راحت باشید. ایران هم خونش را کثیف نکند و در جنگ با طالبان دخالت نکند.
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    31 11
    ماه پشت ابر نمیماند بالاخره روزی میرسه که طالبان چهره واقعی شو نشان میده.....فقط بهتون بگم اگه دارین از طالبان حمایت میکنین حق به زبان آوردن اسم حاج قاسم رو ندارید.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 18
      وقاحت شما حدی ندارد. قصاص قبل از جنایت می کنید. نیت خوانی می کنید و عمدا توجه نمی کنید بیست سال قبل هم طالبان با وجود آنقدر قدر مطلق افغانستان بود همه مذاهب و فرق اسلامی در افغانستان را آزاد گذاشت
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    7 0
    واقعا
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    26 10
    کجای اسلام گفته مردم رو قتل عام کنید؟کجای اسلام گفته جنایت کنید؟
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      13 5
      کجای اسلام گفته دروغ بگویید و تهمت بزنید؟
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      12 0
      تهمت؟
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    8 19
    باید با طالبان تبادل نظر کنیم !
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 14
    طالبان
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    9 27
    افغانستان با حکومت آمریکایی اشرف غنی سراسر هرج و مرج و ناامنیه . وقتی طالبان بیاد رو کار و کابل رو تصرف کنه چون دیگه دشمن مسلح داخلی نداره افغانستان روی آرامش بخودش می بینه و قطعا افغانیها از این آرامش استقبال خواهند کرد چون از جنگ و ناامنی خسته شدن
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 1
      چون خودشون همون دشمن مسلح داخلی هستن!
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    22 5
    اینکه هرروز در حمایت از طالبان مطلبی یا مصاحبه‌ای منتشر می‌کنید بی‌آنکه نظر دیگر قومیت‌ها همچون هزاره‌ها و تاجیک‌ها را بازتاب دهید، مشخص می‌کند... همین استدلالاتی که در حمایت از طالبان طرح می‌کنید، در آغاز جنگ سوریه در حمایت از گروه‌هایی همچون ارتش آزاد و النصره طرح شد که به‌حق آن را نپذیرفتید
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      6 5
      اتفاقا اینکه شما نظرات یک عده افراد غربزده و فمینیست را در افغانستان نظرات هزاره و تاجیک می دانید دلیلی بر فرومایگی شما است. همین الان میلیونها غیر پشتون در مناطق تحت کنترل طالبان بدون مشکل زندگی می کنند. آن سنی که به حدود و شریعت اسلامی متقد است هزار بار بهتر از شیعه ای است که از شیعه یک اسم دارد و در عمل فمینیست و سکولار است.
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    15 0
    هدف وسیله را توجیه نمی کند
  • محمد IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    21 4
    سر زیر برف نکنید
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    4 1
    ان شالله که آمریکا شرش رو کم کنه
  • رضا AF ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    17 3
    مشرق هم بی اطلاع است
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    18 5
    ما مرده شما زنده اگر این طالبان مشکل درست نکردن. چطور اخوان المسلمین بعد از قضیه مخالفت با بشار اسد شدن کافر ولی طالبان شدن آدم خوب؟؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      7 3
      اخوان المسلین بعد از تمدید قرارداد کمپ دیوید و دست دادن با سفیر اسراییل و نفرت انگیزی علیه فرق اسلامی و مخصوصا تشیع سقوط کردند نه بعد از مخالفت با اسد. آن مقدمه بود. طالبان هم بغد از ایستادگی در مقابل آمریکا و وحدت با شیعه بود که صعود کرد.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    19 8
    برید ببینید که طالبان مردم بد بختو چطور میزنن، به جرم نماز نخواندن، بیرون آمدن زن از خانه و ...
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      11 21
      اینها کارهای خوبی است. دمشان هم گرم.
  • patriot IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    5 8
    معلوم نیست چه جوری سفیر شده.
  • حسین حسینی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    14 8
    واقعا خجالت نمیکشید از طالبان حمایت میکنید
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 4
      واقعا خجالت نمی کشید از طالبان حمایت نمی کنید وتازه تکفیرش می کنید؟ توهین با طالبان، توهین حزب الله، توهین به حماس و خلاصه هر جنبشی که مخالف آمریکا باشد در خون شما مدعیان خبیث اصلاح طلبی است.
    • صالح MD ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      1 0
      جناب حسینی منافع ما امنیت ما حفظ جان شیعیان افغانستان و ایران اقتضا میکنه همکاری داشته باشیم و در صلح باشیم... روایات ما سیره رسول خدا هم همین را فرمودند و انجام دادند. اگر طالبان میخواد تغییر رفتار بده و از یک گروه ادم کش و تروریستی خارج بشه و تبدیل بشهبه یک گروه سیاسی که اهل گفتگو باشه چرا حمایت نکنیم؟ بیشترین کسی که از جنگ و نا امنی ضربه میخوره شیعه هست که در همه جا در اقلیت هست. ما به کسی دشمن هستیم که بخواد روی ما سلحه بکشه اگرکسی دست دوستی دراز کرد ولو اینکه با ما هم عقیده نیست دستشو میفشاریم تا امنیت داشته باشیم
    • كفشنده IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      2 1
      تو داری حزب ا... لبنان با رهبر بی نظیرش سید حسن نصرا... رو با طالبان سلفی توی یه ردیف قرار میدی بخاطر جهل خودت؟! حقیقتا نشون دادین ابو جهل زمان هستید!
  • جاویدایران NL ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    5 7
    این گفته های مشرق که منتشر شد کمی نگرانی منو نسبت به طالبان برطرف کرد، دوروز قبل نگرانی خودم رو از برخی احساسات ضد ایرانی حامیان طالبان نوشته بودم اما حالا باید به مواضع کشورمون اعتماد داشته باشیم، نیروهای امنیتی ایران حتماً یه چیزی میدونن وگرنه رفتارایران جور دیگه باید میشد، هرچی امنیتی های ایران بگن اون حرف دقیق ارین حرف هست، حتماً نهادهای امنیتی ایران تصمیم گرفتن که موضع ایران این باشه پس بهترین موضع همین خواهدبود.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    9 4
    طالبان ساخته سازمان سیا هست
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    9 9
    برید از مردم افغانستان بپرسید چرا دارن با طالبان می جنگن‌ . زن و مرد و سنی و شیعه علیه طالبان اسلحه دست گرفتن
    • CH ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      10 7
      پس چرا اینقدر راحت دارند عقب نشینی می کنند و هر روز طالبان پیشروی می کند؟ چرا مردم مناطق تحت حاکمیت طالبان شورش نمی کنند؟ چرا امثال شما خارج از دروغ پراکنی های اشرف غنی و بی بی سی منبع دیگری را به رسمت نمی شناسید؟ هیچ کس در فکر مقاومت مقابل طالبان نیست مگر افراد فاسد وابسته به حکومت آمریکایی
    • DE ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      3 0
      اگه گفته شما درست باشه پس چطوری طالبان هشتاددرصد افغانستان رو دردست داره و شهرها و روستاها دروازهاشون بدون درگیری به روی طالبان باز می کنند؟ فساد و رشوه مالی دولت فعلی،تولیدانواع واقسام مواد مخدر و هروئین تولید11 هزارتن مواد مخدر هرساله با کمک امریکایی ها و قاچاق یک سوم این مواد مخدر به داخل ایران جرایم نابخشودنیه.
  • اکبر IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    مسلمانان باید متحد شوند تا بساط استکبار جمع شود
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    0 1
    این تیپ ظاهری طالبان اسرار درونشان را افشا میکند و اگر بر فرض با شیعیان هم کاری نداشته باشند مطمئناً در صورت به قدرت رسیدن غلام حلقه بگوش آل سعود خواهند بود و رابطه خوبی با ایران نخواهند داشت و این برای اقتصاد ما خوب نخواهد شد.
  • كفشنده IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 3
    الان شمایی كه دارین طالبان رو تطهیر میكنین چه فرقی با .... دارین؟ ما توی سوریه اون همه دوست و برادر شهید دادیم كه از اینا اینجا قهرمان سازی بشه؟!
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    خدا بخیر بگذرونه
  • رحمان IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام به همه و سلام خدا به حضرت آقا سیدعلی مدظله العالی عزیزان و همسنگران خودم دعوت میکنم به اینکه فقط مثل حاج قاسم گوش به فرمان رهبر باشن و ایشون کسی هستن که چند دهه از زمان حال جلو تر هستن و مثل سرباز خودسر نباشید که ن تنها فتح نمی کنید بلکه فاجعه ساز میشد.وسلام . ما هستیم نه اینوری ، نه اونوری جانم فدای رهبری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس