کد خبر 1448640
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
طالبان

تغییر در امارت اسلامی به معنای کراوات زدن پشتون‌ها نیست، آن‌ها باید انگیزه‌های ضدامریکایی خود را به سود مردم مظلوم افغانستان خرج کنند.

به گزارش مشرق، مرتضی سیمیاری فعال رسانه‌ای در یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

نزدیک به یک سال پیش وزیر خارجه طالبان سوار بر یک هواپیمای ایرانی با هیئتی دیپلماتیک وارد تهران می‌شود، امیر خان متقی به‌محض ورود به فرودگاه امام (ره) رو به خبرنگاران اعلام می‌کند که دولت امارت اسلامی آماده گفتگوهای ملی میان افغان‌ها با کمک مقامات ایرانی است.

با ورود وزیر طالبان به تهران شایعه شده بود که احمد مسعود، فرزند فرمانده محبوب احمدشاه مسعود و اسماعیل‌خان، فرمانده قدیمی جهادی به‌عنوان دو چهره جنجالی اپوزیسیون با امیر خان متقی ملاقات خواهند کرد. آن روزها ایران در موضعی قابل‌توجه اعلام کرده بود که تنها راه عبور از بحران سیاسی در کابل گفتگوهای «افغانی- افغانی» میان همه نیروهای مؤثر در آینده افغانستان است، منظور ایران از این مدل گفتگو مشارکت همه احزاب، اقوام و مذاهب با هر جنسیتی در آینده سیاسی افغانستان بود.

به نظر می‌رسید که همه‌چیز برای یک توافق سیاسی بزرگ در تهران آماده باشد، اما در اولین جلسه از گفتگوهای سیاسی میان سران افغانی امیر خان متقی رو به احمد مسعود و اسماعیل‌خان از موضعی بالا اعلام می‌کند که اگر شما دو نفر با خلیفه بیعت کنید، جان شما را تضمین کرده و می‌توانید به خانه و کاشانه خود بازگردید. این جمله، چون آب سردی بر سر گفتگوهای ملی بود، یکی از حاضران در نشست سه‌جانبه رو به وزیر طالبان می‌گوید که جان او در برابر آینده مردم افغانستان ارزشی نداشته و طالبان باید روی قول و قرار قدیمی در تشکیل دولت همه‌شمول در تمام ولسوالی‌ها بماند. متقی کمی مکث کرده و گفته بود که برنده جنگ شروط آن را تعیین کرده و حرف همان است که بیان شده است، وزیر خارجه طالبان پس از پایان دو نشست بی‌نتیجه دیگر با رهبران اپوزیسیون افغانستان، به دیدار وزیر خارجه کشورمان رفته و اعلام می‌کند که دیدارها نتایج مثبتی داشته است!

وزیر خارجه طالبان قبل از ترک تهران از مقامات ایرانی می‌خواهد پیش‌قدم شده و مقدمات به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک دولت مستقل را فراهم کنند. در آن زمان طرف ایرانی به مقام طالبان اعلام می‌کند که خواسته آن‌ها یک شرط ساده دارد و آن هم استفاده از همه ظرفیت‌های سیاسی، قومی و مذهبی در آینده این کشور است. متقی به امیر عبداللهیان اعلام می‌کند که این شرط در حال حاضر امکان عملی شدن ندارد! درآن زمان برخی زیر گوش طالبان می‌خواندند که تنها راه ماندگاری حکومت آن است که یک دولت تک قومیتی در افغانستان روی کار باشد.

متقی در آخرین دیدار با وزیر خارجه ایران روی حرف خود پافشاری و تقریباً بدون دستاورد تهران را ترک می‌کند، اما هنوز وزیر طالبان از خاک ایران خارج نشده است که پیامی ویژه فرستاده و اعلام می‌کند نقطه‌نظر تهران را پذیرفته، اما اجرای آن نیاز به زمان دارد. ایران نیز با ارسال یک پیام مثبت اعلام می‌کند که با دولت طالبان برای سرپا ایستادن پس از فراری شدن امریکایی‌ها از کابل آماده همکاری است. آن روزها ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی نیز اعلام می‌کند که طالبان عوض‌شده و آن عقاید ۲۰ سال پیش خود را ندارد، اما برای ارائه چهره جدید بین‌المللی از خود نیاز به زمان دارد.

اما یک سال پس از آن رایزنی‌های همه‌جانبه با سران دولت طالبان در تهران و کابل، امارت اسلامی نه‌تن‌ها قدم‌های زیادی برای تشکیل دولت همه‌شمول برنداشته بلکه مواردی، چون حق تحصیل دختران نیز در معرض خطر قرار دارد. گرچه وزیر تحصیلات عالی این کشور از موقتی بودن این دستور خبر داده، اما از گوشه و کنار شنیده شده است که این اقدام از جانب طالبان باهدف تحت‌فشار قرار دادن کشورهای هم شعاع در جهت به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک صورت گرفته است. این وضعیت باعث می‌شود این سؤال پر ابهام دوباره مطرح شود که آیا طالبان واقعاً تغییر کرده است یا آنکه بیش از یک سال است که در محافل مختلف در حال نقش بازی کردن است؟

پاسخ به این سؤال سخت و پیچیده، اما با تفسیری مشخص است، دولت امارت اسلامی به همان دلیل که یک سال قبل‌تر در نشست تهران از موضع خود در بیعت گرفتن از سران مخالف کوتاه آمد، در برابر تحولات اجتماعی نیز دچار میرایی خواهد شد، با این پیش‌شرط که کشورهای هم‌سو، به‌ویژه کشورهای مسلمان، دولت امارت اسلامی را با همه ویژگی‌های مثبت و منفی آن در یک ظرف و یکجا ببینند.

تحولات منطقه نشان می‌دهد که امریکایی‌ها پس از فرار شبانه و سرشکستگی در افغانستان بار دیگر به دنبال یک جای پای محکم در آن کشور می‌گردند، ولی نصر، عضو شورای روابط خارجی امریکا در مقاله‌ای نوشته است که با اعمال سیاست چماق و هویج در برابر طالبان و با وضع تحریم‌های سنگین علیه مردم افغانستان می‌توان سران امارت اسلامی را به دنبال خودش کشیده و به‌مرور نرمال کرد! تحرکات جدید امریکایی‌ها از کرن دکر سوی کاردار سفارت امریکا و تام وست نماینده ویژه بایدن در امور افغانستان نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی غربی به‌شدت در تحرک هستند تا موجی مشابه با اغتشاشات با تم اجتماعی در ایران را با محوریت زنان به درون افغانستان کشیده و کدگذاری روی آن دامنه جنگ هیبریدی را در منطقه افزایش دهند.

در این وضعیت پیچیده و امنیتی نوع مواجهه با دولت طالبان و نحوه رفتار با آن‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران اهمیت راهبردی دارد، هر نوع تصمیم‌گیری احساسی در برابر آینده افغانستان می‌تواند ۲۰ سال تلاش، جهاد و مقاومت برای اخراج متجاوزان را بر باد بدهد و بی‌حیثیتی تروریست‌های سنتکام را جبران کند.
نگاه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان همان رهنمود حضرت امام خامنه‌ای است که ما طرفدار «ملت افغانستان» هستیم: «جمهوری اسلامی در همه احوال طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است و روابط ما با دولت‌ها، به روابط و رفتار آن‌ها با ایران بستگی دارد.» این فراز از آن سخن رحمانی در توجه به وضعیت مردم به جای تمرکز در فرم حکومت، کلید حل بحران در خانه همسایه شرقی است.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس درک اثری «امت واحده» به کشورهای مسلمان می‌نگرد، ازاین‌رو لازم است با نوحاکمان در افغانستان نیز تمرین دولت‌داری انجام دهد. حکومتی که هنوز در تشخیص مرزهای خود دچار خطا می‌شود، به‌طور قطعی در محاسبات اجتماعی نیز ممکن است با آزمون و خطا اقداماتی را انجام داده باشد، واقعیت آن است که سازمان آموزش عالی افغانستان برگرفته از ۲۰ سال حاکمیت دولت‌های وابسته به امریکایی‌ها بوده و با حذف یک جنسیت نمی‌توان مسئله آن را حل کرد.

افغانستان نیاز به یک انقلاب فرهنگی عمیق در ساختار اجتماعی خود دارد تا غربگرایی را از حیث بوروکراسی خود پاک کند. طالبان نیز البته باید قدم‌های بیشتری در این مسیر بردارد، تغییر در امارت اسلامی به معنای کراوات زدن پشتون‌ها نیست، آن‌ها باید انگیزه‌های ضدامریکایی خود را به سود مردم مظلوم افغانستان خرج کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    11 2
    هر کسی کو دور ماند از اصل خویش....باز جوید روزگاری وصل خویش
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 169
    دم مسلمانان طالب گرم که فهمیدن شروع فحشا با بیرون آوردن زن از خونه و اختلاطش با نامحرم شروع میشه. یاد مکتب های قدیم بخیر که به دخترا خوندن یاد میدادن ولی نوشتن نه چون میدونستن یاد دادن نوشتن آخرش به کاغذپرونی این دخترا ختم میشه.
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      11 1
      اگر آنقدر از طالبان خوشت می آید برو کنارشان وخوانوادتم ببر حداقل ما از دست شما نادان های نفهم راحت بشیم برو وانستا
    • بانوی انقلابی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      4 1
      اگر واقعا به این مسئله که میگید اعتقاد دارید، مراکز آموزشی 100 درصد زنانه و مراکز درمانی و تفریحی کاملا زنانه در افغانستان ایجاد کنید. اگر مرد اجرای این کارید، قطعا ایران بهتون در بخش تخصصی و اساتید بانو کمک خواهد کرد
    • ملیکا IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      3 2
      حجاب اتفاقا برای حضور در جامعست مرده شور شما مردایه عنتر که برای ما تعیین تکلیف میکنید
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      2 1
      تو کی هستی دیگه :|
    • من IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      7 1
      خدا جهان رو از افکار متحجر و وحشتناکه امثال تو نجات دهد تا دنیا روی آرامش ببیند
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    19 8
    چند بار آزمون و خطا؟ طالبان با داعش و شما با طالبان هم عقیده هستین.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 5
    حالا نگران حق تحصیل دخترها شدید ،تحصیل دخترها در این چه گلی به سر مملکت زد چون همین فجایع اخیر به لطف دانشگاه کلا آزاد که در تمام روستاها هم تاسیس شد ،گل سر سبد تحصیل دختران شد مصی قمیکلا و شادی صدر و ...
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    12 2
    خدا لعنت کنه طالبان و طالبان دوستان وطالبان شناسان کثافت های که فقط اونو میبینن
  • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 0
    طالبان می گوید چون ما پیروز جنگ هستیم! پس مردم بیایند با ما بیعت کنند! در حالیکه در مرام خلفای راشدین، بیعت پس از آن بود که سران قبایل با یکدیگر نشستند و پس از مذاکره و تعیین تکلایف و قوانین ، یک نفر را از بین خود بعنوان خلیفه تعیین کردند و بقیه با او بیعت نمودند. بنابراین بیعت با زورگویی منافات دارد و طالب آن ،خروج از دین و مذهب کرده است.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    1- چیزی به نام افغان ها وجود ندارد. افغان ها پشتون هستند و این ربطی به ازبک ها و هزاره ها و تاجیک ها و غیره ندارد. بقیه ساکنین خراسان شرقی تاجیک اند و ازبک و هزاره این ها افغانی نیستند. 2- طالبان دست نشانده ی آمریکاست.3- مسلمانان شیعه ی ایران هیچ آینده ای با حکومت سلفی دست نشانده ی آمریکا ندارند.4- پشتون های سلفی (طالبان) ذاتا نژاد پرست های تکفیری هستند که در حیات خود دو دشمن می شناسند: شیعه و غیر پشتون. جهانِ پشتون های طالب، تنها برای یک پشتون تروریست سلفی جای دارد.
  • مهیار IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    4 1
    یک مشت غارنشین مسلح که ادعای مسلمانی هم دارن جز بدبختی و فلاکت برای مردم افغانستان چیزی به ارمغان نیاوردن . خدا ریشه هرچی خوارج و ظالمه از روی زمین برچیند. امین یا رب العالمین
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    طالبان خیلی خودش روجربده نهایتابتونه امنیت نسبی درافاغنستان ایجاد کنه خاک برسرها زمانیکه بایدبه دادافغانستان میرسیدن اینها هم جون مردم افغانستان افتاده بودن
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    طالبان پیام‌آوران جهل و نادانی هستند! بسی جای تأسف است که بعد از گذشت یک سال و نیم و روشن شدن چهره‌ای کثیف طالبان باز هم دست از تطهیر آن آدمهای قرون وسطایی بر نمی‌دارند
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    طالبان پیام‌آوران جهل و نادانی هستند! بسی جای تأسف است که بعد از گذشت یک سال و نیم و روشن شدن چهره‌ای کثیف طالبان باز هم عده‌ای از تطهیر آن آدمهای قرون وسطایی بر نمی‌دارند. کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز
  • آریا IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    طالبان حتی از رهبر کره شمالی هم پست تر هستند چون لااقل اون ادعای مسلمانی نداره و قوانین مزخرفشون رو گردن خدا و پیغمبر نمیندازن
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 2
    اسلام طالبانی واسلام آمریکایی وغربی هردو باعث نابودی ارزش‌های انسانی هستندو تنها اسلام ناب محمدی است باعث حفظ ارزش و کرامت انسان است
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 1
    اسلام طالبانی واسلام آمریکایی وغربی هردو باعث نابودی ارزش‌های انسانی هستندو تنها اسلام ناب محمدی است باعث حفظ ارزش و کرامت انسان است
  • ناشناس IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 1
    چند کلام از مادر عروس و حیف اون مغز پکیده ای که تو در سر داری از کی طالب فهمیده که ما نمی دونستیم
  • علی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی..... تو رو خدا بی خیال ممالک دیگه بشید
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 3
      خفه شو . هیچ جا به انداره ایران آزادی نداره .
    • علی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 0
      نمونه رفتار دیکتاتور مابانه در همین یک خط جواب شما به عرایض بنده مشهود است . قطعا شما هم با اندیشه طالبان زندگی میکنی و تحمل کوچکترین اظهار نظر دیگران را نداری . اللهم اشف کل مریض

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس