به گزارش مشرق، با توجه به قطعیهای برق در پاییز، شاهد خاموشی چراغهای راهنمایی در تقاطعهای شهری و ایجاد بینظمی و ترافیک هستیم. رانندگان و عابران پیاده، در غیاب چراغهای راهنمایی، با سردرگمی و کاهش ایمنی روبهرو میشوند، و پلیس راهور به عنوان اولین خط مدیریت ترافیک، تحت فشار بیشتری قرار میگیرد.
از این رو خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطعهای شلوغ تهران به یکی از مهمترین چالشهای مدیریت شهری تبدیل شده است. این مشکل نه تنها باعث اختلال در جریان ترافیک میشود، بلکه ایمنی رانندگان و عابران پیاده را نیز به خطر میاندازد. در این شرایط، پلیس راهور که وظیفه اصلی آن مدیریت ترافیک و تأمین ایمنی در معابر شهری است، با چالشهای متعددی روبهرو شده است.
سرهنگ زینیوند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک تهران، با اشاره به تأثیرات مخرب این قطعیها گفت: کاهش دید و بینظمی ناشی از خاموشی چراغها، خصوصاً در ساعات تاریکی شب، خطر بروز تصادفات مرگبار را افزایش میدهد. به گفته وی، بیش از ۵۸ درصد از تصادفات فوتی در این ساعات رخ میدهد که ارتباط مستقیمی با کاهش دید و نبود نور کافی در تقاطعها دارد.
قطعی برق چراغهای راهنمایی و رانندگی، بار کاری پلیس راهور را به شدت افزایش میدهد. طبق گفته سردار موسویپور رئیس پلیس راهور پایتخت؛ در صورت خاموشی چراغها، مدیریت هر تقاطع به حداقل پنج نیروی انسانی نیاز دارد. با توجه به محدودیت منابع انسانی، پوشش کامل تقاطعها عملاً امکانپذیر نیست. در چنین شرایطی، پلیس ناچار است از نیروهای میدانی خود برای مدیریت دستی ترافیک استفاده کند که این امر نه تنها فشار کاری زیادی بر مأموران وارد میکند، بلکه باعث خستگی و کاهش کارایی آنها نیز میشود.
وظیفه پلیس راهور در این شرایط، کنترل ترافیک و پیشگیری از وقوع تصادفات است. مأموران باید با استفاده از دستورهای دستی و حضور فیزیکی در تقاطعها، جریان عبور و مرور را مدیریت کنند. این وظیفه، بهویژه در ساعات اوج ترافیک و در تقاطعهای پرتردد، نیازمند مهارت و دقت بالایی است.
اما این اقدامات موقت، برای مدیریت بلندمدت کافی نیست. قطعی برق چراغهای راهنمایی علاوه بر افزایش بار کاری پلیس، پیامدهای دیگری نیز به دنبال دارد. افزایش تصادفات، ایجاد هرجومرج در تقاطعها و کاهش ایمنی شهروندان از جمله این پیامدهاست. همچنین همکاری ناکافی برخی رانندگان با مأموران در هنگام خاموشی چراغها، چالشی مضاعف برای پلیس ایجاد میکند.
از سوی دیگر، تعامل نزدیک پلیس راهور با شهرداری و سایر نهادها، نقش مهمی در مدیریت این بحران ایفا کرده است. این تعامل به شناسایی تقاطعهای پرریسک و اولویتبندی نصب تجهیزات برق اضطراری کمک کرده است. همچنین پلیس راهور با همکاری اداره برق و شرکت کنترل ترافیک، در حال تدوین نقشهای جامع برای مدیریت خاموشیها در نقاط مختلف تهران است.
به طور کلی، نقش پلیس راهور در مدیریت بحران خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی، نقشی حیاتی و غیرقابل انکار است. با این حال، فشارهای ناشی از این بحران، توان و منابع این سازمان را به چالش کشیده است. از این رو، اقدامات فوری و عملیاتی از سوی شهرداری و سایر نهادهای مسئول، برای کاهش فشار بر پلیس راهور و بهبود ایمنی و روانی ترافیک ضروری است. تسریع در نصب تجهیزات برق اضطراری، استفاده از فناوریهای نوین و ارتقای فرهنگ رانندگی شهروندان میتواند گامهای مؤثری برای عبور از این بحران باشد.
راهکار اساسی برای خاموش نشدن چراغهای راهنمایی و رانندگی
حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران درباره تمهیدات این شرکت برای چراغهای راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق اظهارداشت: راهکار اساسی برای خاموش نشدن چراغهای راهنمایی و رانندگی استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر است، در حال حاضر با یک سرمایه گذار این موضوع را دنبال میکنیم تا برق تأمینی تجهیزات از منابع تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و حتی توربینهای بادی کوچک مقیاس تأمین شود.
وی با بیان اینکه در حال طراحی و پیگیری شیوههای اقتصادی آن هستیم، گفت: پیش از این یکی از شرکتهای مخابراتی این تجربه موفق را داشت بگونهای که از پشتبام های مجاور برای نصب پنلهای خورشیدی استفاده کرد و موفقیت آمیز بود.
به گفته برادران اگر این پروژه برای سرمایه گذارها به صرفه باشد و آنها تمایل داشته باشند احتمال دارد تأمین برق همه چراغهای راهنمایی تقاطعهای هوشمند و برنامه پذیر را طی قراردادی به شرکتها واگذار کنیم.
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران خاطر نشان کرد: در مورد نگهداشت چراغهای راهنمایی در زمان قطعی برق نقشهای از اداره توزیع برق منطقهای تهران اخذ کردیم که براساس آن پهنه بندی و زون بندیهای قطعی برق در تهران مشخص شده است.
برادران بیان داشت: برای پایداری تأمین برق چراغها افزایش تعداد تجهیزات UPS یا همان دستگاه ذخیره برق را در نظر گرفته ایم و ۲۵۰ دستگاه UPS برای روشن نگه داشتن چراغهای راهنمایی تا پایان آذرماه خواهیم داشت. همچنین در تعامل هستیم تا از برق شبکه مترو و برخی ارگانها بهره مند شویم و از برق ژنراتور آنها برای فعالیت چراغها استفاده کنیم.