نهاد کتابخانه های عمومی کشور حامی ادبیات برآمده از انقلاب اسلامی است

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را حامی ادبیات متعهد به انقلاب اسلامی معرفی کرد.

به گزارش مشرق، همزمان با روز بزرگداشت قلم، آیین اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ مهدی رمضانی، ‌معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ راضیه تجار، دبیر انجمن قلم ایران؛ محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ پدرام پاک‌آیین، نایب رئیس انجمن قلم ایران؛ سعید طاووسی مسرور، استاد تاریخ اسلام و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سهیلا عبدالحسینی، دبیر این دوره جایزه، در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

مهدی رمضانی در این مراسم گفت: قدمت و تداوم این جایزه در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی افتخارآمیز است. با اینکه شیوع کرونا در کشور بسیاری از حوزه های اجتماعی و فرهنگی را متأثر کرده و گاه موجب ایستاییِ برخی فعالیت ها شده، اما دوام در برگزاری جایزه قلم زرین، نشان از پویایی و پایداری فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی است.

وی افزود: نهاد کتابخانه‌ها خود را موظف می‌داند از رویدادها و فعالیت های ملتزم به آرمان های انقلاب اسلامی حمایت کند. اگر چه در حوزه فرهنگی، همه سلایق، دیدگاه‌ها و علاقه‌مندی‌ها باید اجازه فعالیت داشته باشند و مردم هم بر اساس آگاهی و ذائقه خود، دست به انتخاب‌ بزنند، اما این، هرگز مانع انجام وظیفه‌ای که ساختار دینی کشور برای توسعه و ترویج ادبیات متعهد دارد، نخواهد بود.

نهاد کتابخانه‌ها حامی ادبیات برآمده از انقلاب است

رمضانی تصریح کرد: متأسفانه باید گفت اوضاع و احوال حوزه فرهنگ چندان به سامان نیست. باید درباره مشکلات بخش فرهنگ با صراحت و به شکلی روشمند و با برنامه گفت و گو کرد. مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ قابل گذشت نیست. انقلاب اسلامی ذات و درونمایه ای فرهنگی داشت و حواشی و بازتاب‌های فرهنگی آن بسیار گسترده تر از وجه سیاسی آن بود. با این وجود در حال حاضر در برخی حوزه‌های سیاستگذاری و اجرایی فرهنگی، که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان هم بوده، مشکلات غیرقابل انکار وجود دارد. باید برای رهاشدن در برخی حوزه های فرهنگی تدبیری اندیشید.
 
وی با بیان برخی مشکلات مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: در حال حاضر کاهش قیمت کتاب به آرزوی مردم کتابخوان تبدیل شده است و انتظار حداقلی مردم، فراهم کردن امکان دسترسی به کتاب و کالاهای فرهنگی است. تسهیل دسترسی مردم به کالاهای فرهنگی امکان پذیر است و قطعاً یکی از مهم ترین ابزارهای آن تقویت مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی است.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: دولت توان انجام این کار را دارد، اما متأسفانه بخش عمده‌ای از پولی که به خرید کتاب در کشور اختصاص داده می‌شود، که عدد آن در بودجه حدود چهل میلیارد تومان است، اصلاً وارد کتابخانه‌های عمومی نمی‌شود. خرید کتاب، هدفمند و متناسب با نیاز مخاطب نیست، بلکه بر اساس فرمولی است که در سال های گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته و هم اکنون نیز مبنای عمل است؛ هر چند در یکی دو سال اخیر کمی تصحیح و ترمیم شده است.

نهاد کتابخانه‌ها حامی ادبیات برآمده از انقلاب است

نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین، در سالن آمفی  تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

برگزیدگان در پنج بخش معرفی شدند. در بخش شعر کودک و نوجوان کتاب «ماهی رود توام» سروده محمد پوروهاب برگزیده شد. در بخش داستان کودک و نوجوان دو اثر «یولبارس و شهر زیرزمینی» نوشته عبدالرحمان اونق و «راز دانه کوچولو» از راضیه خادم الحسینی، به طور مشترک جایزه نخست را دریافت کردند. در بخش شعر بزرگسال «النگوهای دختر نمرود» اثر سعیده هاشمی و «سلول آزادی» اثر هادی خورشاهیان برگزیدگان این دوره قلم زرین بودند. در بخش داستان بزرگسال دو اثر «بی نام پدر» نوشته سید میثم موسویان و «برشکن» از حمید علیدوستی شهرکی جایزه برگزیده نهایی را گرفتند. در بخش نقد ادبی سیدمهدی طباطبایی برای «غربالی در دست» شایسته تقدیر شناخته شد و این بخش برگزیده نداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس