هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۴/۸| هشدار افزایش دما در برخی استان‌ها به ۵۰ درجه بالای صفر

سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش محسوس دما در استان‌های واقع در نوار شمالی کشور نسبت به افزایش دما برخی استان‌ها به بالای ۵۰ درجه طی امروز و فردا هشدار داد.

به گزارش مشرق، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۵ روز آینده در بیشتر مناطق کشور آسمان آفتابی پیش بینی شده است. امروز و فردا شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، ‌آذربایجان غربی، ارتفاعات خراسان شمالی، ‌شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی در برخی ساعات رگبار، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

در جنوب سیستان و وبلوچستان و شرق هرمزگان نیز در سه روز آینده در بعدازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده گاهی رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در ۵ روز آیندهپدیده غالب شرق کشور وزش باد شدید و گردوخاک است.

همچنین تا فردا در برخی مناطق استان‌های خوزستان، ایلام، ‌ تهران، قزوین، البرز، ‌ تهران، ‌ سمنان و مرکزی وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش بینی شده است. طی دو روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

به گزارش تسنیم، دمای هوای اهواز طی امروز تا دوشنبه هفته آینده ۵۰ درجه بالای صفر خواهد بود. آسمان تهران امروز آفتابی، سرعت باد جنوبی ۱۱ تا ۱۹ کیلومتر در ساعت و حداکثر دما آن ۳۸ درجه پیش بینی شده است.

سازمان هواشناسی همچنین طی اطلاعیه‌ای به شرح زیر نسبت به افزایش دمای هوای برخی مناطق کشور به بالای ۵۰ درجه هشدار داد.

توصیف سامانه: استقرار توده هوای گرم (موج گرما)

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۱۹

نوع مخاطره: وقوع دماهای ۵۰ درجه و بالاتر

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۱۸ : خوزستان، جنوب ایلام، شرق کرمان.

شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ : خوزستان، جنوب ایلام.

اثر مخاطره: گرمازدگی، افزایش مصرف حامل های انرژی و احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها.

توصیه: مدیریت بهینه در مصرف انرژی بویژه آب و برق، اجتناب از ترددهای غیر ضرور در ساعات گرم روز، آبیاری مزارع در شب و اوایل صبح.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • زهرا بخشی زاده IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    2 1
    خدا 1400/05/05 را بیاورید
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      14 0
      فعلا برق آب صرفه جویی کنید اون روز هم میرسه.من تنها باشم تو خونه وجدانی کولر روشن نمیکنم مگر زمانی خانواده باشن اونم بخاطر بچه نه دیگران.دلم بدرد میاد هموطنی آب نداره من زیر کولر بشینم.
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      3 0
      ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ، آقا/خانم خدا پدرو مادرتو بیامرزه ، بخدا تو خوزستان و گرمای 50 درجه یعنی جهنم واقعی ، این دما رو سیستان و بلوچستان و کلا استان های جنوبی الان دارن تجربه میکنن اگر همه مثل شما (که احتمالا در استان خوش آب و هوا هستین) رعایت کنن به راحتی و یا حداقل با سختی کمتر از این تابستان گرم عبور میکنیم. بازم ممنونم که به فکر هموطنهاتون هستید
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      4 1
      تا رئیسی اومد دمای هوا به بالای 50 رسید و انگار جهنم شد
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 0
      علی الحساب با مجلس جهادی خال کن تا دولت جهادی هم بیاد کلا گل و بلبل شید
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    7 0
    دوسه سال پیش خیلی دعا میکردم برای باروون و اینا... وقتی دیدم برادر به برادر و دوست به دوست سر زمین اینجور دروغ میگن و خیانت میکنن؛ دیگه انگار دعا حبس شده در سینه ام. دعا کنم که عمویی بزهکار و خائن از کاری که با پدرم کرده خوشحال تر باشه... نه، دستم به دعا بلند نمیشه نمیتونم.
  • اهوازی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    4 0
    همین الان اوضاع ما این هست نه اب داریم نه برق دیگه اگه گرمتر شد دیگه واویلاست.
    • DE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      5 0
      قدیم 40 سال پیش توی روستایی رفته بودم هواش روزها وظهرها خیلی داغ بود. روستایی ها ابتکار جالبی داشتند یک دسته بزرگ بوته درشت و محکم مثل یک بالش و بوقچه بزرگ جمع میکردند بعد پارچه نخی بزرگی روخیس میکردند مینداختند روش ، بعد می نشستند روبروش باد خنکی تولید می شد. هر چندوقت با ابپاش روی پارچه رو خیس میکردند. در اون هوای داع کولر طبیعی شون خیلی خنک و فراموش نشدنی بود. در اهواز و خوزستان اونهمه برگ درخت خرما و برگ نیزارهای بلند هست. میتونید یکمقدار ازش جمع کرده ریش رش اش کنید بشکل یک بقجه در بیارید و باهاش کولر طبیعی درست کنیدتا محیط خنکی داشته باشید. احتیاج مادر اختراع و ابتکاره. دعا میکنم باران خنک زیادی بیادو همه ایرانی ها اسایش داشته باشند.
    • ن IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 0
      مادهلران بادمای بالای 55درجه س و بادسوزان هستیم امااهوازیا شرجی ین ازمابهتره
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 0
      هنوز شرجی شروع نشده، تازه شرجی خوب بدتر است لباسات میچسبن بهت بدون برق نمیشه زندگی کرد روزهای شرجی یه ذره هم باد نمیاد احساس میکنی قلبت اومده تو دهنت چی میگی!!!!
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    2 4
    مه خنکی که از جانب سیبری امده منطقه حیران و فندقلو و نمین و اردبیل و سرعین و نیر و سراب را در برگرفته و منطقه اکنون هوای بسیار خنک و مطبوعی داره مسافران برای فرار از گرما بیایند منتها شبها نیاز به البسه گرم هست
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      4 0
      همین بگو اردبیل هم قرمز میشه از کرونا.همین شما رعایت نمیکنی مردم تو خونه حبس شدن ومدارس تعطیل .
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    3 1
    این کرونا هر بدی داشت از دست این مسافرت رفتن زنها ما را نجات داد سر .... ببوسم ویروس کرونا.
  • امید IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    الان یک ماه بیشتر میشه جنوب بلوچستان بالای۵۰درجه است اعلام نمیکنن که برق رایگان نشه
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    خدایا عدالت رو در همه جای این کشور مستقر کن!
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    21:59وظیفه هر ایرانی هست همه خواهر و برادریم من هم تو جنوب شرقم ولی وظیفه ای بیش نیست.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    خوزستان همیشه در طول تاریخ با مشکل گرما مواجه بوده است. اما در قدیم گرما کمتر مردم را اذیت می کرد. چرا که در آن زمان خانه ها کاهگلی بود که عایق گرما است. پنجره خانه ها بسیار کوچک بود و رو به آفتاب هم نبود. خانه ها بادگیر داشت. کوچه ها و بازارهای اصلی شهر سر پوشیده و مسقف بود و یا حداقل کوچه ها تنگ بود که دایم داخل آنها سایه بود. کف خیابانها خاکی بود و آسفالت نبود که بشدت جذب کننده گرما است. لباس مردم از زن و مرد دشداشه سفید عربی بود که بسیار خنک است و گرما را جذب نمی کند. حتی چادر زنان چند صد سال قبل عرب معمولا سفید بود و هنوز در ورزنه اصفهان چادر زنان سفید است. خانه ها بادگیر داشت. خارشتر را خیس می کرده و در مسیر بادگیر قرار می دادند که کار کولر را انجام می داد. اما حالا همه چیز برعکس شده.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    امروز در اسپانیا و رومانی دما به 45 درجه و در سوئد به 35 درجه رسید. باور کنید این بحران گرم شدن زمین جدی است و تنها در ایران نیست
  • جواد IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    کا رآمریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس