کد خبر 1243708
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸
بحران‌های بزرگی که دولت روحانی به ارث می گذارد/ راهکارهای فوری جبران کسری بودجه و کنترل تورم

نابسامانی توزیع کالاهای اساسی، بدهی تأمین اجتماعی، تشدید بیکاری، نابسامانی بازار مسکن، رشد اقتصادی صفر، تلاطم بورس و... میراث دولت روحانی برای دولت سیزدهم است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: نابسامانی توزیع کالاهای اساسی، بدهی تأمین اجتماعی، تشدید بیکاری، نابسامانی بازار مسکن، رشد اقتصادی صفر، تلاطم بورس، پروژه‌های نیمه کاره، اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی، کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش تحریم‌ها، میراث دولت روحانی برای دولت سیزدهم است.

روزنامه جام جم در بررسی «میراث اقتصادی روحانی برای رئیسی» می‌نویسد: بزرگ‌ترین نقدی که کارشناسان به عملکرد دولت دارند، به نقدینگی و تورم باز می‌گردد. به دلیل رشد چشمگیر هزینه‌های دولت در سال جاری به نسبت درآمدهای پایدار، کسری بودجه عملیاتی به بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها رسیده است و دولت برای جبران کسری بودجه باید نزدیک به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مالی خود را واگذار کند. عدم اهتمام دولت به آغاز عرضه ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام دولتی در بورس و همچنین فروش اوراق دولتی در نیمه سال، احتمالاً فشار جبران کسری بودجه را به نیمه دوم سال منتقل خواهد کرد.

در حوزه بدهی تأمین اجتماعی، چندی پیش امیررضا امیرپور، مشاور مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت: از این به بعد ماهانه شش تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کسری بودجه خواهیم داشت. آمار و ارقام نشان می‌دهد تأمین اجتماعی در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد کرد و با این تراز قرار است تحویل دولت سیزدهم شود.

از سوی دیگر براساس تقاضای موجود حدود ۵ میلیون کسری مسکن وجود دارد. به طوری که حدود ۷ میلیون خانوار در خانه‌های اجاره‌ای سکونت دارند. آمارها نشان می‌دهد هزینه ساخت مسکن از ابتدای سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین در ماه اول روی کارآمدن دولت یازدهم در مرداد ۹۲ متوسط قیمت مسکن ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان بود که طی هشت سال اخیر با رشد سرسام‌آور ۶۹۰ درصدی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

در همین دوره هشت ساله، متوسط رشد اقتصادی به صفر رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 2
    خوب بالاخره رئیسی وارد گود شده تا نابسامانی‌ها را برطرف کنه، همانطور که بصورت نسبی نابسامانی‌های قوه قضاییه را برطرف کرد.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    با توجه به عملکرد منفی اقای روحانی و تیم اقتصادی و سیاسی بشدت غربگرای ایشان و از طرفی سوء مدیریت در مجموعه دولت در 8 سال گذشته ویرانی های بسیاری بجای مانده است از این جهت مهمترین کاراقای رئیسی ابتدا اوار برداری از این ویرانه ها است . شرایط اقای رئیسی واقعا بی شباهت به اتمام جنگ 8 ساله و خرابی های بجای مانده از ان نیست . ولی در هر حال امید واریم به فضل خداوند و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و روحیه جهادی و انقلابی جناب رئیسی و همراهان ایشان و همراهی ملت نجیب و بزرگ ایران حرکت اقتصادی و فرهنگی و سیاست خارجی کشور به سمت مصالح و منافع مردم و اقتدار بیش از پیش ایران و انقلاب تغییر جهت بدهد و رنجهای 8 ساله گذشته ارام ارام التیام بیابد و اثار سیلی از چهره مردم عزیز و صبور و فهیم ایران محو گردد و اعتماد خدشه وارد شده ملت به دولت باز گردد . . و " بار دگر روزگار چون شکر اید " .و جبهه بزرگ مقاومت به اوج قله اقتدار دست یابد . ان شاء الله به حق خون شهداء و سید انان شهید عزیز سلیمانی قهرمان اسلام و ایران .
  • DE ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    در طراحی و ساخت مسکن در شکل ابنوه سازی برای اقشار مختلف اجتماعی برای رفع مشکلات مسکن،حتما از طرحهای مبتکرانه و خوب جهادگر اقای سردار سعید قاسمی و امثال ایشون که مرد کار و میدان رزم و مبارزه و تخصص هستند استفاده بهینه بشه که دلسوز مردم و دردشناس هستند و مشکلات مسکن رو زودتر ترتیب اثر میدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس