المیادین

محمد علی مهتدی تحلیلگر سیاسی گفت: ۹۰ درصد مشکلات توافق هسته‌ای حل شده و توافق در انتظار روی کار آمدن دولت رئیسی است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین در قسمتی دیگر از ویژه‌برنامه «القسم» (سوگند) برای رئیس جمهور جدید ایران، امروز شنبه میزبان «محمد علی مهتدی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر امور سیاسی بود.

مهتدی در این برنامه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین گفت، فکر می‌کنم آنطور که آقای عباس عراقچی گفت، نود درصد مشکلات برای حصول توافق حل شده باشد و در حقیقت در انتظار آن هستند که آقای ابراهیم رئیسی دولت را تحویل بگیرد چرا که معقول نیست که این ورق را به دولتی بدهند که دوره‌اش رو به انتهاست. بخصوص با توجه به گزارشی که وزارت خارجه به پارلمان داده است، پیشرفت بزرگی در مذاکرات حاصل شده است. پس مذاکرات جدیدی نخواهد بود چون دوره رئیسی متفاوت از دوره روحانی است. حتما توافق خواهد بود و همه در انتظار آمدن دولت رئیسی هستند.

مهتدی: توافق هسته‌ای در انتظار آمدن دولت رئیسی است

مجری المیادین از ده درصد باقی مانده پرسید و مهتدی گفت، تحریم‌هایی در پرونده هسته‌ای هست و تحریم‌هایی در غیر موضوع هسته‌ای. تحریم‌هایی که به هسته‌ای مرتبط است، برداشته می‌شود و آنهایی که مرتبط با حقوق بشر و دیگر ادعاهای آمریکاست، شاید نیازمند مذاکره است. اما تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به مجرد امضای قرارداد، برداشته خواهد شد.

المیادین از اشاره یکی از روزنامه‌های کشور در خصوص احتمال تشکیل دولت آشتی ملی توسط رئیسی پرسید و مهتدی گفت، بله این احتمال هست. حضور آقای رئیسی پایانی بر دوگانه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود. او مورد حمایت همه نیروهای موجود است و موقعیت ایشان را هیچ کدام از رئیس جمهورهای قبل نداشتند.

مهتدی در پاسخ به سوالی دیگر درباره چالش‌های پیش روی دولت رئیسی از جمله مشکل افغانستان و اینکه آیا نگرانی هست از اینکه آمریکا بخواهد ایران را در این حوزه مشغول کند، گفت، افغانستان موضوع مهمی شده است. آمریکا خروج از این کشور را در حال تکمیل کردن است اما بمب‌های ساعتی را به جای گذاشته‌اند. اولین آن، اختلافات قومی و مذهبی است که در افغانستان گذاشته است.

مهتدی توضیح داد، نکته دیگر گزارش‌هایی است که می‌گوید آمریکا شماری از عناصر داعش را به افغانستان منتقل کرده است. نکته دیگر قرار دادن کنترل امنیت فرودگاه کابل در اختیار نیروهای ترکیه است و طالبان هم از ترکیه خواسته نیروهایش را از این کشور خارج کند. ایران اینجا می‌تواند نقش مهمی ایفا و میان تاجیک‌ها، پشتون‌ها و دیگر اقوام افغانستان نوعی وفاق ایجاد کند. طبق اطلاعاتی که دارم، در مذاکراتی که با حمایت ایران در پیش است، پیشرفت خوبی حاصل شده است. ایران به دنبال ممانعت از بروز هرگونه جنگ داخلی در این کشور است. بازیگران زیادی در افغانستان حضور دارند. روس‌ها هم نقشی مهم دارند. هند هم حضور دارد و دولت هند هم با توجه به موضوع کشمیر، به افغانستان اهتمام دارد. آمریکا و انگلیس هم که هستند. حل مشکل افغانستان و ایجاد وفاق میان همه اقشار، همه این بازیگران را آسوده خاطر خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 1
    یعنی چی میخواهید رئیسی را بیاندازید درتله برجام اگر یل زن بودید طی این 8سال خودتان میزدید
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    اولاً آشتی با شیطان بزرگ و بچه شیطان های داخلی اش محال است. ثانیاً توافق که هیچ، ادامه ی مذاکرات هم به بعد از راستی آزمایی طولانی مدت لغو تمامی تحریم ها موکول شد، آن هم در صورت صلاحدید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس