آمریکا

تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران در ویژه‌برنامه شبکه المیادین برای انتخابات ایران گفت، آمریکا در مذاکرات وین دنبال پیچیده کردن مسائل است و نمی‌خواهد تحریم‌ها را رفع کند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین در ادامه برنامه «القسم» (سوگند) ویژه انتخابات ایران و ادای سوگند ریاست جمهوری در مردادماه، میزبان فؤاد ایزدی تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران بود.

ایزدی در این برنامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده مذاکرات هسته‌ای و دولت رئیسی گفت، حرف جمهوری اسلامی پیچیده نیست. ایران کشوری مستقل و کشور تولید کننده نفت و گاز است. ایران می‌خواهد نفت و گازش را بی‌مشکل بفروشد اما به دلیل دشمنی آمریکا با ایران و نفوذ آن در مراکز بین‌المللی مانع این کار برای ایران می‌شود. آمریکا حتی نمی‌گذارد که ایران برای خرید واکسن پولش را جابه‌جا کند. خیلی از مراکز بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا هستند. آمریکایی‌ها مدام تکرار می‌کنند که خواهان توافقی بلندمدت و قوی هستند. آنها دنبال تبدیل توافق هسته‌ای به توافقی جدید و بزرگتر هستند که شامل مسائل منطقه‌ای و توان موشکی ایران شود. دو طرف هنوز در شش مرحله گفت‌وگوهای وین به نقطه مشترک نهایی نرسیده‌اند. آمریکا قصد ندارد همه تحریم‌ها را رفع کند حال آنکه خیلی از مسئولان دولت بایدن همان مسئولان دولت باراک اوباما هستند که این توافق را با ایران امضا کردند. آمریکا دنبال پیچیده کردن مسئله است.

فؤاد ایزدی: آمریکا دنبال پیچیده کردن مذاکرات وین است

ایزدی درباره انتخاب اعضای کابینه جدید توضیح داد، اولویت انتخاب اعضای کابینه، بر اساس سهم خواهی نیست بلکه بر اساس شایستگی است. قبل از این شاید برخی دولت‌ها بر اساس تحزب و سهم‌خواهی تعیین وزیر می‌کردند. آقای رئیسی می‌خواهد این سنت را بشکند و بر اساس شایستگی‌ها وزرایش را انتخاب کند. او وابستگی حزبی را مخالف عدالت می‌داند لذا دنبال شایستگی است.

مجری المیادین پرسید آیا آقای رئیسی می‌تواند مشکلات داخلی و خارجی را در دوره نخست ریاستش حل کند؟ و ایزدی گفت، ‌ قطعا کار ساده‌ای نیست. توقعات از او زیاد است. او در این مدت اخیر با مسئولان زیادی دیدار کرده و اخیرا نیز به قم رفت و با مراجع دینی نیز دیدار کرد.

استاد دانشگاه تهران در خصوص رژیم صهیونیستی و مواضعش درباره ایران و اینکه آیا دولت جو بایدن تحت فشار این رژیم قرار می‌گیرد گفت، آنچه روشن است این است که ایران در چارچوب منافع ملی خود حرکت می‌کند نه بر اساس خواسته‌های کشورهای غربی. الان کشور چین تمایل دارد با ایران روابطش را توسعه بدهد. کشورهای عربی در حاشیه خلیج فارس ممکن است با یک تلفن از آمریکا سیاستشان را عوض کنند... فکر می‌کنم بین صهیونیست‌ها و آمریکا برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه با هم رقابت باشد.

در بخش دیگری از این برنامه، المیادین با اشاره به دشمنی آمریکا و استفاده از گروهک منافقین، پرسید، چه چیزی سبب می‌شود تا دولت‌های غربی از گروهک منافقین حمایت کنند اما در عین حال ادعا می‌کنند که دنبال تفاهم با ایران هستند، و ایزدی گفت، کشورهای غربی بخصوص آمریکا دو نوع تروریسم دارند. تروریسم خوب و بد. تروریسم خوب آنهایی هستند که حرف آمریکا را گوش می‌کنند و در جهت اهداف آنان هستند. مجموعه منافقین تروریست‌های خوب هستند. آنها حدود ۱۷ هزار نفر را در ایران حتی در بیمارستان‌ها به شهادت رسیده‌اند. انها در جنگ تحمیلی صدام را حمایت کردند و مورد حمایت صدام بودند. الان هم آمریکا از آنان حمایت می‌کند و اکنون هم در آلبانی هستند. آنها ابزار آمریکا و اسرائیل شده و علیه ایران پروژه‌هایی را اجرا می‌کنند. بنابراین طبیعی است که آنها را حمایت کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    13 2
    مردم هشت سال دفاع مقدس هشت سال دفاع اقتصادی را متحمل شدند چه میکنند این مسئولین بی لیاقت کشور اگر وضع به همین منوال پیش برو به قول ابو مفلس فاتحه این سوار را باید خواند
    • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 4
      بعضی از کشورها ماننده چین و روسیه و اسرائیل مخصوصا روسیه و اسرائیل مرگ خود را با رفع تحریم ها و بازگشت ایران به جامعه جهانی میدانند
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 3
      میگم مریم نسخه جدید داده برای کامنتاتون؟؟! روسیه از خداشه تحریم ایران برداشته بشه کلی اسلحه و اینا به ایران بفروشه! چین هم از خداشه که بتونه هرچی بخواد راحت به ایران بفروشه ولی خودتی، همه میدونن که خبری از رفع تحریم نیست و فقط میخوان با برجام قطره چکونی به ایران غذا برسونن تا کم کم تحریم‌ها بیشتر اثر کنه و راه پس و پیش نداشته باشه!! تنها راه مقابله با تحریم خنثی سازی اونهاست و لاغیر!!
    • ؟! IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      چرا و با چه منطق و بهانه ای ! متخصصین مجرب و امتحان پس داده وزارت خارجه که اتفاقا کارنامه بسیار موفقی هم در تمامی سوابق عملکردشان داشته اند، در این دوره به حاشیه رانده شده .... و نهایتا مدیریت رفاقتی و باندی چنین خسران و افتضاحی به بار آورده است؟!
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 11
    کجاست امام ببیند که آمریکا چه غلطی کرده که مردم ایران را درمانده کردند
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 3
      آمریکا بدون خیانت های مکرر نفوذی های خبیث و دوتابعیتی هیچ غلطی نمی توانست بکند
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      5 0
      در واقع مسیولین دزد و خاین و نفوذی ها ...... این غلط را از طرف امریکا کرده اند
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 1
      اتفاقأ اگه به حرف امام رحمت الله گوش کرده بودین وضعتون اینطوری نبود!! همهٔ امیدتون آمریکا بود اونم گذاشت تو کاسه تون!!! جالبیش اینه که بعد از 43 سال هنوزم روتون کم نشده و نا امید نشدین!!!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      امام فرمود انقلاب را به دست نااهلان نسپارید! گوش کردین؟؟؟
  • M IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 4
    ایران باید مقابله به مثل کند و در موضع حمله قرار بگیرد و به منافع امریکا ضربه بزند اگر ما نتوانیم بفروشیم امریکا و کشورهای زیردستش هم نباید بتونن بفروشند
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 3
    در واقع امریکا و اصلاحاتچیان دنبال پیچیده تر کردن اوضاع هستند!!
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 3
    اونا دوتا هدف دارن یک نابودی اقتصاد ما دوم مطلع کردن صنعت هسته ای ما تا به سمت علوم اصلی نریم چرا مثل احمقا در زمان ابامادوسال مذاکره کردیم و توسعه هستی متوقف کردیم
    • اسی IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 1
      خودت این متن مزخرف رو یه بار نخوندی خجالت بکش برو املا و انشا رو یاد بگیر
  • کارشناس IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    0 2
    مخالفان برجام امروز نگران پیچیده شدن ان هستند
  • امين جعفري IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 3
    از اهميت ترين کار هاي دولت انقلابي حجت السلام و المسلمين رييسي بايد رفع تحريم ها باشد با ادامه مذاکرات برجام منتها به شکل درست نه به شکل 8 سال روحاني تا تمامي سرمايه هاي بلوکه شده در خارج به کشور بازگردد مثل سرمايه هاي فروش نفت و تيم هاي فوتبال و همچنين يارانه نفت و گاز به سفره هاي ملت و قشر مستعضعف بياييد
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 1
    برخی از بچه ها و انسان ها نصیحت پذیر نیستند. این افراد در نتیجه هم به خود ضرر می زنند هم به خانواده و اجتماع. نمونه اشکار ان افراد معتاد هستند. روحانی وظریف هم 8 سال پشت به ملت کردند و با دوستان مذاکره نکردند و در مقابل استکبار زانو زدند. این برسر خود ان ها و ملت امد. در صورتی که یک دیپلمات از تاریخ باید درس بگیرد و با توجه به حقایق تاریخی رفتار نماید. اکنون اقایان روحانی و ظریف باید جواب دهند در کجای تاریخ دیده شده که استکبار به قول و عهد خود وفا کرده باشد؟ از استکبار در طول تاریخ جز سلطه و زور و جاسوسی و00000 چه کشوری دیده است؟ این رفع ناچیز هم از روی ناچاری است که مردم ایران تف تو صورت جاسوسان وشیفتگان استکبار نیاندازند. ضمنا دنیا را فریب بدهند که ما در مذاکره صادق هستیم. در صورتی که اکنون 20 سال است که ثروت ایران در کشور های استکباری بلوکه شده است. اگر جنگ افزار کشتار جمعی بد است باید برای همه بد باشد. نه این که یک کشور داشته باشد و بقیه را تهدید نماید تا مانند نوکر گوش بفرمان باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس