هیئت دولت

دولت روحانی در هفته‌های پایانی، تصمیمات غلطی را اتخاذ می‌کند که دولت جدید را گرفتار کسری بودجه بی‌سابقه و تورم خواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه فرهیختگان، کنترل تورم را مهم‌ترین اقدام اولویت‌دار دولت جدید عنوان کرد و از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: نخستین چالش کوتاه‌مدت آقای رئیسی در سه ماهه اول دولت به مسئله کنترل تورم برمی‌گردد. برای موفقیت در این چالش باید دو اقدام مهم رخ دهد؛ نخست تغییر ساختار نگهداشت ذخایر بانک مرکزی که به وسیله آن امکان کنترل نرخ ارز توسط دولت فراهم می‌شود. امکان کنترل نرخ ارز بحثش جدا از این است که کنترل باید انجام شود یا خیر؛ فرصت طلایی برای تغییر نگهداشت ذخایر ارزی یک ماهه اول دولت رئیسی است. اقدام دوم به کنترل ترازنامه‌های سیستم بانکی برمی‌گردد که از اواخر دوره همتی برنامه آن آغاز شد تا رشد کل ترازنامه‌های سیستم بانکی ما محدود شود. این محدودیت لازم است وگرنه در شرایطی قرار می‌گیریم که ممکن است جهش ارزی کنترل شود اما تورم رو به رشد باشد.

گویا برخی متوجه نیستند دولت روحانی در هفته‌های پایانی عمرش چه بلایی بر سر کشور می‌آورد. برخی تصمیمات کابینه مانند دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق‌ها دولت رئیسی را وارد لوپ متفاوتی از کسری بودجه خواهد کرد که در این صورت کار بسیار سخت می‌شود. ما می‌توانیم با پیاده کردن الگوی مولدسازی دارایی‌ها که راهبردی به جز فروش آنهاست مشکل کسری بودجه را حل کنیم در مولدسازی، دولت به وسیله بازتنظیم رابطه خود با اموال و دارایی‌هایش به سمت مدیریت بهتر آنها برای به دست آوردن بازدهی مطلوب می‌رود. اگر این فرآیند از سال اول دولت رئیسی آغاز شود می‌توانیم نتایج آن را از سال 1401 مشاهده کنیم. برای حل مشکل بودجه در کوتاه‌مدت به‌خصوص مرداد و شهریورماه امسال دولت چاره‌ای جز کاهش هزینه‌های برجای مانده از دوران روحانی و تلاش برای فروش نفت ندارد.

تغییر چشم‌انداز حکمرانی باید اصلی‌ترین رویکرد تحولی رئیسی در آینده باشد. روحانی با یک نوع تفکر و گفتمان مشخص روی کار آمد، چشم‌انداز ایشان برای اداره کشور از سال 95 یعنی قبل از انتخابات ریاست جمهوری به بن‌بست رسید. متاسفانه از آن زمان تاکنون هیچ تصویر روشنی برای اداره کشور میان اعضای دولت ایشان وجود نداشته است، به همین خاطر ما برای حل مشکلات به سمت رشته‌ای از رفتارهای غیرتوسعه‌ای رفتیم. شروع این تحول در چشم‌انداز باید از روابط خارجی باشد. منظورم صرفا تجدیدنظر در ارتباطات‌مان با آمریکا نیست منظورم بازتعریف نسبت به خودمان با تمامی محورهای توسعه اطراف کشورمان هست.

سه ماهه اول دولت رئیسی فرصت خوبی برای گشایش روابط با کشورهای دیگر است. ما اکنون در غرب غرق هستیم و کالاهای اساسی کشور به‌طور انحصاری از طریق کانال مورد تایید وارد ایران می‌شود حتی نگاه به نفت نیز کاملا غربی است. بنابراین وقتی صحبت از ایجاد روابط با چین، روسیه و هند می‌کنیم هدف‌مان ایجاد تعادل در روابط خارجی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    0 1
    هنوز تشریف نیاورده مسائل را انداختند گردن دولت قبل!!!!و کیهان هم برایش تبلیغ میکنه!!!بینوا مردمی که به دولت جدید دل بسته و امید دارند!!!!!
    • علی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 0
      این حق مردم هست که بدانند دولت اصلاح طلب‌ها چه فاجعه و خسارات جبران ناپذیری به مملکت وارد کردند و مملکت رو به فجیع ترین صورت ممکن به دولت آیت الله رئیسی دارند تحویل می‌دهند. فکرش رو کن فقط یک قلم شیر رو تو دولت احمدی نژاد کیلویی 700 تومان می‌خریدیم حالا باید کیلویی 8000 تومان این از تورم دولت اصلاحات اون از قیمت خودرو اون از دام اون از کشاورزی اون از چاپ پول فله ای اون از ...... یعنی تپه ای سالم این قوم فوق مغول نذاشتند بمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس