.

یک نگاه ساده به ۲۶ دقیقه مکالمه خالد مشعل با مجری سعودی نشان می‌دهد وی حتی یک بار علیه ایران، مقاومت و یا حتی هر کشور عربی و منطقه‌ای سخن نگفته است.

سرویس جهان مشرق _ چندی پیش خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین، در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با سامی طاهر مجری شبکه سعودی العربیه شرکت کرد که از آنجا که رهبران حماس به ندرت با شبکه‌های عربستانی مصاحبه می‌کنند مورد توجه قرار گرفت.

در این میان برخی از رسانه‌های عربی و ضد مقاومت تلاش کردند تا نفس مصاحبه مشعل با العربیه را به کمک تحریف سخنان او به نزدیکی این جنبش به آل سعود و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران ربط دهند اما حتی یک نگاه ساده به ۲۶ دقیقه مکالمه خالد مشعل با مجری سعودی نشان می‌دهد وی حتی یک بار علیه ایران، مقاومت و یا حتی هر کشور عربی و منطقه‌ای سخن نگفته است. در اینجا به مهمترین بخش‌های این مصاحبه می‌پردازیم:

ابتدا مجری تلاش می‌کند تا جنگ اخیر غزه را بیهوده و منجر به تحمل خسارات و تلفات زیاد معرفی کند


مجری: دنیا معتقد است که حوادث شیخ جراح مسالمت آمیز بود تا اینکه حماس وارد ماجرا شده و آن را به درگیری نظامی تبدیل می‌کند.

مشعل: واقعیت این طور نیست ملت فلسطین به ویژه طی سالهای اخیر و در دوره ریاست جمهوری ترامپ با پروژه‌های تجزیه طلبانه و نابودگرایانه زیادی مواجه شد و آنها تلاش کردند آرمان فلسطین را از بین ببرند. ما دیدیم که آنها معامله قرن را به اجرا گذاشتند که سرزمین فلسطین و به ویژه قدس را هدف قرار داده بود. به این ترتیب ملت فلسطین با این پروژه و توطئه به مبارزه برخاست. اتفاقاتی که در قدس و مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان و در منطقه شیخ جراح دنبال شد، نشان داد که مردم فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیلی‌ها پایداری کرده و در مسجد الاقصی و باب العامود و منطقه شیخ جراح اقامت کردند. ملت فلسطین نگاه ویژه‌ای به این کانون درگیری‌ها و توطئه های اسرائیلی داشت. اتفاقی که افتاد این بود که محور مقاومت به اشغالگران فرصت داد، چرا که ما جدای از ملت فلسطین و سرزمین فلسطین نیستیم. مقاومت تحولات قدس را از نزدیک دنبال می کرد، لذا به اشغالگران فرصت داد، اما وقتی اشغالگران بر تجاوز و تعدی خود اصرار کردند، آنها راهپیمایی پرچم را به سمت باب دیگری از مسجد الاقصی سوق دادند، اما پلیس رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی یورش برده و در ماه مبارک رمضان در برابر دیدگان تمام ‌دنیا به مردم در آنجا تجاوز کرد. تمامی این موارد باعث شد تا مقاومت غزه نبرد پیروز آمیز خود را آغاز کند. همه مردم فریادهای مردان و زنانی که در مسجد الاقصی اقامت کرده بودند تا از آنجا دفاع کنند را می‌شنیدند که خواستار مداخله گردان های القسام و ابو خالد الضیف بودند.

مجری: سوال من این است که  دستاوردهای این جنگ چه بود و چرا این جنگ متوقف شد؟

مشعل: من برای شما توضیح خواهم داد آقای طاهر. در این شرایط مقاومت وارد عمل شد و این موضوع پیام مهمی بود مبنی بر اینکه ما یک آرمان واحد و یک ملت واحد هستیم و نوار غزه که برخی آن را به عنوان یک دولت کوچک متهم می‌کنند و مدعی هستند که حماس به دنبال تشکیل یک دولت کوچک است، اما حماس نشان داد که جزئی اصیل از آرمان فلسطین و بخشی از ملت و سرزمین فلسطین است و باعث پیروزی آرمان قدس شد. عظمت و پیروزی به دست آمده در این جنگ به برکت نیروهای مقاومت در غزه و  تعامل مثبت آنها با موضوع قدس و بستر  مناسبی بود که در شهر قدس و کرانه باختری به وجود آمده بود و  آوارگان فلسطین و امت اسلامی نیز با این موضوع ابراز همبستگی کردند و جهان انسانی نیز با آن تعامل مثبت داشت.

در ادامه مجری تلاش می‌کند تا جنگ غزه را به دستور ایران و کمک‌های مالی این کشور به حماس ربط دهد که با پاسخ قاطع مشعل روبرو می‌شود


مجری: شما با کشورهایی نظیر ایران و ترکیه و جماعت اخوان المسلمین در ارتباط هستید در حالی که ملت‌های عربی مخالفت گسترده‌ای با آنها دارند، در این شرایط چگونه از عربیت و اسلامیت سخن می‌گویید؟

مشعل: شما سوال خود را بر اساس  مبانی و فرضیه هایی قرار می‌دهید که اگر اجازه بدهید من آنها را اشتباه می دانم. مثل این که شما بگویید این درگیری اخیر و همگرایی گسترده عربی و اسلامی بر اساس این قشر مشخصی که شما می‌گویید صورت گرفت. نه اینطور نیست. افکار عمومی عربی همه وارد میدان شدند، در اردن، در لبنان، و شمال آفریقا، الجزایر، اروپا و ترکیه و همه مناطق دیگر جهان، افکار عمومی عربی و اسلامی و حتی ملت اروپا و دهها شهر در آمریکا  وارد عمل شدند و پیروزی آرمان فلسطین را رقم زدند و نشان دادند مذاکرات و پروژه های سازش طلبانه که برخی از فلسطینی‌ها و کشورهای عربی روی آن حساب کرده‌اند اعتبار بین‌المللی و جهانی ما را زیر سوال برده است.

جنگ اخیر چه سودی داشت؟ ملت فلسطین در این جنگ نشان داد که ملت بزرگی است و به حقوق خود پایدار است و در برابر اسرائیلی‌ها می ایستد. این جنگ وجهه قبیح و زشت اسرائیلی‌ها را نشان داد که به کشتار کودکان اقدام می کنند و این به کنار.  من به نکته دیگری اشاره می کنم و در اینجا به عقب برمیگردم. جنبش حماس به هیچ محوری وابسته نیست، ما جریان مقاومتی هستیم که در زیر اشغالگری قرار داریم. جنبش مبارزاتی یک خط فکری و سازماندهی دارد همانطور که جبهه مردمی شامل قومی گرایان عرب است و جبنش فتح از مجموعه‌ای از گرایش‌ها تشکیل شده است. این عیبی برای هیچ جریانی نیست...

به این ترتیب که شما [در میان حرف های من صحبت می کنید] نمی توانیم دیدگاهی که مورد نظر است را به مخاطب منتقل کنیم. اجازه بدهید من رسالت خودمان را بیان کنم.

در ادامه مجری زیرکانه تلاش می‌کند تا مشعل را وادار به موضع گیری علیه ایران و اخوان المسلمین کند:


مجری: نماینده شما در یمن از شبه نظامیان حوثی که مکه مکرمه را با موشک هدف قرار می‌دهند حمایت کرده است(دروغ مسلم در حالی که انصارالله هرگز چنین امری را انجام نداده است)، حماس چگونه می‌تواند برای امنیت ملت عربی مورد اطمینان باشد؟

مشعل: من به شما گفتم هر کسی که از ما حمایت کند، ما از او تشکر خواهیم کرد. کشورهای عربی و اسلامی متعددی از ما حمایت کردند بعضی از آن ها  به ما پول دادند و برخی دیگر در امور سیاسی از ما حمایت کردند یا میان افکار عمومی خود یا در محافل بین‌المللی از مواضع ما حمایت کردند. این حمایت‌ها منحصر به ایران نمی شود. ایران از نظر تسلیحاتی از ما حمایت می کند و تکنولوژی در اختیار ما قرار می دهد. هر کسی که از ما حمایت می کند، ما از او تشکر میکنیم. این وظیفه ما است. اما این باعث نقض تصمیم گیری های مستقل ما و رویکرد باز ما نسبت به امت عربی و اسلامی نمی شود و تشکر ما از هر دولتی به این معنا نیست که ما با برنامه کاری کامل این کشورها در ابعاد بین‌المللی موافق باشیم.

مجری: آیا شما حاضرید از رابطه با ایران و ترکیه در ازای تحکیم روابط با کشورهای عربی چشم پوشی کنید؟

مشعل: آقای طاهر، من چرا باید از مناسبات مختلف خودم با دیگران  چشم پوشی کنم. در مورد عربستان که شما هم مواضع این کشور را می دانید، ما تاریخ طولانی با این کشور داریم و امیدوار هستیم که نقش اساسی خود را مانند گذشته در آرمان فلسطین ایفا کند. مناسبات ما به موازات هم در چارچوب مدیریت منافع و اختلافات ما دنبال می شود. همانطور که عربستان هم الان از طریق عراق با ایران در حال مذاکره است. کشورها ارتباطات خود را قطع نمی‌کنند. ارتباطات من با تمامی امت اسلام است. من با ترکیه و کشورهای خلیج فارس و ملت آفریقا و اردن و ایران و همه در ارتباط هستم.

مجری: آیا شما حملات حوثی ها به عربستان را محکوم می کنید؟ آیا شما مداخله حزب الله در یمن و سوریه را محکوم می‌کنید؟ آیا شما عملکرد شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق را محکوم می کنید؟ مواضع شما در این زمینه چیست؟

مشعل: موضوعی که ما به آن می پردازیم موضوع فلسطین است. ما مواضع خود را در قبال تحولات منطقه داریم، اما در مسائل مختلف مداخله نمی کنیم و درگیری در هیچ جایی را تایید نمی‌کنیم، چه در عربستان باشد یا در سوریه و عراق و مناطق دیگر. تمامی اینها امت ما هستند. اما ما در جنبش حماس آرمان خود را داریم و به آرمان خودمان می پردازیم و از درگیری های موجود در مناطق مختلف حمایت نمی‌کنیم.

مجری: آیا ترکیه با درخواست شما برای اعطای دفتر دائمی حماس در خارج به شما در این کشور موافقت کرده است؟

مشعل: این موضوع مربوط به مناسبات ما با ترکیه است و جای طرح آن در رسانه ها وجود ندارد، ما مناسبات مستمر و گسترده‌ای با ترکیه داریم و نسبت به همه سیاست باز در پیش گرفته ایم  و از تمامی کشورها می‌خواهیم که از ما حمایت کنند و از تمام کسانی که رهبران ما را  بپذیرند، استقبال می‌کنیم. همانطور که برادر اسماعیل هنیه الان از پایتخت‌های مختلف عربی بازدید می کند. ما از همه استقبال می‌کنیم. حماس منحصر به جلب حمایت یک کشور نمی شود بلکه سران آن از پایتخت‌های کشورهای عربی و اسلامی مختلف بازدید می‌کنند. ما به دنبال آرمان فلسطین هستیم.

مجری: درست است که مذاکرات به ویژه در جریان دیدار مقامات حماس در تهران و بیروت در خصوص اصلاح مناسبات بین دمشق و حماس وجود دارد؟ و آیا در صورت اصلاح مناسبات آمادگی شما برای بازگشت به دمشق وجود دارد؟

مشعل: در خصوص مناسبات با دمشق موضوع تازه ای وجود ندارد و ما پیش از این تمام مسائل در این زمینه را مطرح کرده ایم. سوریه در حال حاضر در بحران به سر می‌برد و ما از خداوند می‌خواهیم که از این بحران به سلامت خارج شود. ما امیدوار هستیم که امت اسلام و ملتهای مختلف درگیری‌های خود را رها کنند و زندگی امن و مطمئنی را برای خود رقم بزنند و کشورهای ما به امنیت و ثبات باز گردند تا بتواند آرمان‌های خود را دنبال کند. به همین علت است که اتفاقاتی که در کشورهای مختلف می‌افتد برای ما سخت و دردناک است. با این وجود درگیری ما با اشغالگران نیازمند این است که امت اسلام خیزش پیدا کند و بحران‌های داخلی خود را حل و فصل کند و جراحت ملت‌های خود را مداوا نماید تا بتوانیم به دشمن اصلی امت اسلام بپردازیم. امروز می‌توان دست اسرائیل را در تمامی این درگیری‌ها مشاهده کرد، همانطور که امروز در بحران سد النهضه بین مصر و سودان نیز می توان نقش اسرائیل را مشاهده کرد. همه ما میتوانیم سر انگشتان اسرائیل برای فتنه انگیزی را مشاهده کنیم که بخشی از آن در تلاش برای ایجاد کانالی به جایگزینی کانال سوئز دیده می شود. اسرائیل با همراهی برخی کشورهای دیگر تلاش زیادی را برای ضربه زدن به امنیت ملی کشورهای عربی دنبال می کند، اما ملت فلسطین همچنان مانند گذشته در قلب منافع امت اسلام حضور دارد و اصرار زیادی به حفظ امنیت امت اسلام دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    61 12
    هر چند محتوی مصاحبه بد نبود اما اصل مصاحبه با العبریه خطایی بود بزرگ.
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      16 4
      جالبه از واژه خلیج استفاده کرد زیرنویس خلیج فارسی ترجمه می کنه خخخخ
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 7
      باید بدانید در کشورهای عربی به دلیل تبلیغات شدید پان عربیسم به کار بردن واژه خلیج فارس معادل وابستگی و نوکری برای ایران است و دشمنی با عربیت است و می خواهند همه عربها از عبارت خلیج ع ر ب ی استفاده کنند. به این دلیل کسانی که از واژه خلیج ع ر ب ی استفاده نمی کنند و فقط می گویند خلیج آدمهای خوبی هستند که می دانند اسم واقعیش خلیج فارس است اما از ترس عواقب گفتن آن جرات ندارند چنین عبارتی را بکار برند و فقط از واژه خلیج استفاده می کنند.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 1
      خاک تو سر ماله کش اسکلت کنن عرب پرست بدبخت. ببند اون دهن کثیفتو
  • سرباز IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    47 11
    به طور کلی خالد مشعل قابل اعتماد نیست. برای همین بعد از عملکرد مشعل در جنگ سوریه، ایران هنیه رو گذاشت رئیس حماس. الان دیگه مشعل کاره ای نیست
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      15 6
      ایران دخالتی در امور فلسطین نمی کند . تصمیم گیری با فلسطینی ها است . کمک مادی و معنوی و جنگی ، همه کشورهای دوست انجام می دهند و مختص به ایران نیست . فلسطین کشور مستقلی است و انشاءالله پیروز خواهد شد .
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      12 4
      جانم؟؟؟ ایران هنیئه رو گذاشت رهبر حماس ؟ اصلا میدونی چی میگی؟ مجبوری نظر بدی؟
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      6 4
      همین حماس و رهبرانی چند بار بعد نعمات شما کفران کردن غش کردن تو بغل سعودی.اینها اول عربند بعد مسلمان.گفته خودشونه بفهمید.
    • نیما IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      ۱۱۴۷ اشتباه مثبت دادم
  • US ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    58 46
    این را چاپ کنید برای عبرت آیندگان: حتی اگر اسراییلی‌‌ها هم فردا چمدان‌هایشان را ببندند و بروند، فلسطینی‌ها در بهترین حالت حکومتی مثل مصر و مراکش و اردن خواهند داشت که تحویل تان نمیگرد، در بدترین حالت هم چیزی مثل داعش و شیعه کشی‌ تا جایی‌ که آرزو کنید همان اسراییل می‌‌بود.
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      24 36
      جناب پرچم امریکا ما بدنبال تحویل گرفتن اونا نیستیم و تا حالا از هیچ گروهی بخاطر کمکون درخواستی نداشتیم و همیشه رهبرای این گروهها اینو تایید کردن..ما به وظیفه دینی و کمک به مظلومان و مسلمانان عمل میکنیم و نه برای دلخوشی گروه یا کشوری..چقد حقیر و کوچکین که همه چیو با اون نگاه حقیر خودتون میسنجید و هیچوقت این نگاه سطحی رو نمیخواید کنار بزارید..
    • خسرو IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      29 33
      دعا کن فلسطین پیروز بشه و اسرائیل منطقه را ترک کنه عیبی ندارد بگذارید با ایران بد شود و یک دفتری برای شما منافقین در آنجا بدهد چون اسرائیل که نباشد هیچ دعوایی هم در منطقه نخواهد بود
    • US ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      20 10
      جناب کمک به مظلومان، تنها ظلم دنیا در همان فلسطین است؟ در چین و روسیه و ترکیه و جاهای دیگر نمی‌شود؟ مگر این نیست که بخاطر منافع از ظلم در جاهای دیگر چشم میپوشید؟ اشتباه نکن، با اینکه آمریکا هستم اصلا طرفدار اسراییل نیستم و اتفاقا برای حزبالله لبنان احترام خاص دارم و حزبالله قابل مقایسه نیست. ولی‌ واقع بین هستم و خودم را گول نمی‌زنم. ببینید ترکیه بهترین روابط با اسراییل را دارد و در ضمن قهرمان فلسطینی‌ها هم هست و بدون هیچ هزینه و تحریم و فشاری با تمام دنیا تجارت می‌کند و اقتصادش ۱۷ دنیا شده. به این می‌گویند سیاست. خسرو خان واقعا فکر میکنی‌ اگر اسراییل نباشد منطقه ٔگل و بلبل میشود؟ کمی‌ تاریخ و سیاست منطقه‌ای بخوان. آیا اسراییل کشورهای شمال ایران را جدا کرد؟ اسراییل افغانستان را جدا کرد؟ اسراییل تبریز را قتل عام کرد؟ اسراییل بد، اما بد بودن آن دلیل بر خوب بودن بقیه نیست و نباید منافع ملی‌ را فدا کنیم.
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      10 19
      همینها که نیت خوانی و قصاص قبل از جنایت می کنند می گویند فلسطین ناصبی است همانها هستند که می گویند اگر طالبان پیروز شود به وعده هایش عمل نم کند و شیعه کش می شود. خط یکی است. خط تکفیر و تکفیر و تکفیر. خودشان تکفیری هستند اما فلسطین و طالبان را ناصبی و تکفیری می خوانند.
    • علیرضا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 11
      باسلام،اینگونه پیشگویی هاوقضاوتهابه کسانی ربط داردکه طبق هوای نفس وداده های انسانی فکرمیکنند،درصورتیکه مساله فلسطین یامشابه آن یک تکلیف دینیست وحتماً وحتماً،باید وبایدبراساس اوامرودستورات خداوندبه آن نگاه وعمل نمودکه همانا تکلیف وواجب دینیست کمک وپشتیبانی مسلمانان نسبت به یکدیگرواجروپاداش ونتیجه اش هم باپروردگارعالمیان استوتنهاکسانی به این امراعتقاددارندکه مومن به خداوند وبنده مخلص خداوندمتعال هستندوعاشقانه به دستورات سلطان عالمیان گردن وسرتسلیم می نهندومیدهندنه عهدشکنی ونافرمانی که عمل مشرکان وکافران است؛باتشکر
    • تأمل IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 12
      ایران فلسطینیان را می شناسد و سلیمانی ها هم این حدااقل تحلیل های ما را می دانند آنچه شما نمی شناسید ماهیت اسرائیل است. همین که حماس یا حتی حزب الله اسرائیل را زمین گیر می کنند کافیست و هزاران جوان ایرانی را از خون دادن بی نیاز می کنند
    • در جواب تامل 10:23 IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 10
      خون دادن و شهادت در راه حق و حقیقت سعادتیست که نصیب هرکس نمیشود یک جوان ایرانی ام که از خون دادن و جان و سر دادن در راه خدا راه حق و حقیقت هیچ باکی که ندارم بلکه در حسرتش مانده ام چی میگی تو این مرام امثال شهدا و سلیمانی هاست
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 5
      ولی درس عبرتی هست برای متجاوز و پایانی هست بر نسل کشی
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 3
      واسه حق میخوای خون بدی تو همین کشور خودت خیلیها هستن حقشون داره خورده میشه لازم نکرده واسه تجنبی جماعت خون بدی اونم جاییکه اصلا معلوم نیست حق با کیه. خیلی باید احمق باشی که واسه خالد مشعل خون بدی
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      15 5
      جناب پرچم ایران، خیریه باز کردید دیگه بلا عوض به بقیه کمک میکنید. منتها یه بحثی که هست اینه که کی بهتون این حق رو داده که از مال مردم ایران بذل و بخشش کنید؟چرا فکر میکنید اجازه دارید که از حق مردم ایران بزنید و بدید به بقیه؟ طرف خودش تو ایران یه وام میخواد بگیره بزنه به یه گوشه ای از زخم هاش باید چند برابرشو پس بده بعد شما میرید بلاعوض میدید به بقیه اونم از جیب مردم ایران. خدا به دادتون برسه
    • جواد IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      9 2
      البته ما با کمک به دیگران مخالف نیستیم اما اینکه ما تو تحریم بریم بخاطر دیگران خوب خیلی قشنگ نیس ضمن اینک آگه پیامبر خداوند متعال میخواس مسجدالقصی برای مسلمانها بمونه خوب قبله رو عوض نمیکرد پس حتما دلیلی داشته
    • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 7
      پولی که تو فلسطین و سوریه و اینها خرج میشه از بودجه سپاه پاسدارانه که از اول هم بودجه کمی داشت به لطف دولت فخیمه بنفش بودجه اش نصف هم شد مشرق منتشر کن
    • به ۱۲:۳۰ - IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      6 3
      از همانجایی حق دارد که دیده همین ایرانیها چطور هر سال دلارها را به جیب اعراب دوبی و یا اردوغان می ریزند. دیده چطور مردم ایران پولهای افسانه ای به فوتبالیستها می دهند. دیده چطور خودروهای لوکس آخرین مدل در خیابان فرشته ردیف شده و دیده چطور مردم ایران پول خود را برای واردات دور می ریزند و صرف واردات سیگار گرفته تا آب معدنی می کنند. حالا بگذار یک ذره از این پول که دارد همه حا می رود نصیب چندانسان محروم و ستمدیده شود. تو جه مشکلی داری؟ اینها را گفتم که چون می دانم معنی جهاد را نمی شناسی و قبول نداری که دفاع از مرز اسلام در مقابل دشمن واجب است.
    • ناشناس IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 5
      آقای آمریکایی ما کی گفتیم جا های دیگر ظلم نمی شود چرا می شود ظلم تا دلتان بخواهد از شرق تا غرب دنیا فت و فراوان ریخته اما در این حد نیست اون زمان هم اسرائیلی وجود نداشت که کاری بکند که اگر بود در زمان شاه های قاجار کل ایران را می بلعید یک آب هم رویش مسئله فلسطین فرق دارد به خیلی دلایل از جمله تفکرات صهیونیست ها و اهداف آنها اول بگویم که صهیونیست جماعت تفکرات به شدت نژاد پرستانه دارند و کشتن غیر یهودی ( خصوصا مسلمان و مسیحی) را واجب دینی می دانند اگر تلمود را مطالعه بفرمایید مطمئنا وحشت خواهید کرد از این حجم از وحشی‌گری خلاصه اینکه در تلمود که از اصلی ترین کتب شریعت اینهاست و حتی آنرا بالاتر از تورات می دانند اینگونه آمده که کشتن مسلمان و مسیحی واجب است و اگر نمی توانی آنها را بکشی حداقل تلاشی بکن مثلا اگر مسلمانی در چاه افتاده سنگی به چاه بینداز و برو و اینکه نهایت هدف اسرائیل هرگز به فلسطین و لبنان محدود نخواهد شد اسرائیل از خوردن خون مسلمان و خصوصا شیعه سیر نمی شود تقریبا مطمئنم نهایت هدف این قاتل های صهیونیست ایران است تا به ایران رسیده و قتل عام انجام دهند تا خیالشان راحت شود چراکه در تورات اینگونه به آنها وعده داده شده که قومی را بر شما خواهیم فرستاد که زبان آنها را نخواهی فهمید و گفته شده که این قوم نابود کننده آنها هستند که ظاهرا این قوم به ایرانی ها تفسیر شده ما در واقع با نجات فلسطین خودمان را نجات داده ایم یک مثال میزنم مثلا فرض کنید قاتلی هر روز در محله شما می گردد و به سراغ یک خانواده رفته و آنها را می کشد آیا شما می گید به من چه ؟ یا می گید مثلا ساکنین فلان محله هم کارشون گیره چرا به اونها کمک نکنم؟ یا نه اول میرید تا با تهدید بزرگتر مقابله کنید مشرق منتشر کن
    • مشرق منتشر کن IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      6 4
      جناب حرف تون درست اما قرار نیست کسی برا خالد مشعل خون بده ما اگر قرار باشه خونم بدیم برای نجات مظلوم میدیم برای نابودی ظالم برای حق نه برای خالد مشعل و امثالهم می فرمایید معلوم نیست حق با کیه منظورتون رو متوجه نمیشم مشخصه که فلسطینی ها باید سرزمینشون رو پس بگیرند حق با هر کی باشه قطعا با کسی که شکم زن حامله رو می دره و نوزاد رو وحشیانه می کشه نیست شما فرمودید اینجا هم کم مظلوم نیست حرف شما کاملا درست اما کسی که اینجا مثلا نمی‌دونم مشکل مالی داره یا مظلوم واقع شده فرق داره با کسی که هم از خونه اش به زور بیرون شده هم کشورش غضب شده هم زیر آتش و بمب و موشکه و هر روز یک عده میریزن تو خونه اش و بچه هایش رو می کشن یا به زور به زندان می برن در نظر قبلی توضیح دادم چرا باید فلسطین رو از چنگ صهیون در آورد اگر مشرق منتشر کنه
    • I IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      9 1
      عین حقیقته بزارید قدس ازاد بشه میگن شیع حق زیارت قدس را ندارد
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 5
      آلبانی هوا چطوره فسیل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • US ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 0
      دوستان، اول اینکه من آلبانی نشین نیستم و کالیفرنیا نشین هستم و تحریمها بر من هیچ اثری ندارد بعدش اینکه طرفدار سربلندی ملت ایران (کامنت‌های من را در قسمت دفاعی ببینید در طرفداری از سپاه و ارتش چون ایران را از نظر نظامی سربلند کردند). بحث این نیست که اسراییل بد است، من خودم پدر سوختگی لابی‌های آنها را میبینم که چگونه مظلوم نمایی میکنند و ایران را هیولا نشان میدهند و از قدرت و ثروت و نفوذ آمریکا سؤ استفاده میکنند، اسراییل خیلی‌ هم بد. بحث اینست که بقیه هم فرشته نیستند و شما چقدر می‌خواهید از ملت ایران و نان سر سفره کودکان ایران برای آنها هزینه کنید. کشور داری با آرمان گرایی فرق می‌کند و اگر احساس وظیفه شرعی دارید باید از خودتان بزنید نه از ملت ایران. نباید کودک ایرانی‌ با این همه نفت و منابع رنج بکشد در حالیکه کودک ترکیه‌ای در راحتی‌ است به خاطر سیاست‌های اشتباه. در ضمن فساد اقتصادی و سؤ مدیریت و رانت بعضی‌ مسولان جای خود، ولی‌ اشتباهات سیاست خارجی‌ را توجیه نمیکند. پیشنهادات: مانند ترکیه به فلسطینیها کمک انسان دوستانه کنید. بجای "نابودی اسراییل" که معنی‌ نسل کسی‌ میدهد از عباراتی چون "تغییر رژیم" یا "برگزاری انتخابات" که رهبر هم اخیرا گفت استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید اسلام در خطر است با کشورهای اسلامی یعنی‌ ترکیه و سعودی و مصر اتحاد کنید تا اسراییل را تحت فشار قرار دهید، اتفاقا آنها خود را مسلمانتر از شما میبینند. به هیچ عنوان سر موشکی و مولفه‌های قدرت مذاکره نکنید چون فقط یک احمق خود را ضعیف می‌کند. با شتاب هر چی‌ بیشتر به تولید مولفه‌های قدرت بپردازید و به جای آن ایران و مقاومت با آمریکا اسراییل به توافق عدم تعرض برسند که تعرض شامل همه تحریمها و فشارهای اقتصادی میشود؛ بدین ترتیب بدون از دست دادن منافع ملی‌ به تولید قدرت و صنعت میپردازید و اسراییل حبس میشود.
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    27 17
    اینا ناراحتی نداره مشکل ما اینه نمی دونیم کشور عزیزمون تحت فرمان خداست قدمی هم برداره برای رضایت اون هست نه هیچ شخص یا اشخاصی و تعلق داره به هر مسلمان واقعی و انسان آزاده ای پس توقع نداریم از حتی بهترین افراد ولی دوست های واقعی اینجور جاهایی شناسایی می شن نهایت اون افراد ضرر می کنن اگر پشت پا بزنن به این همه تلاش ایران ولی من یکجای مصاحبه رو دوست نداشتم نمی دونم شاید حتی دارن رعایت این رو می کنن که ایران مثلا بابت سخنان در فشار بیشتر نباشه ولی خدایی هر کشوری هر چقدر هم کمک کرده باشه در قبال فلسطین با ایران قابل قیاس نیست و هیچ کشوری جرات درگیری با صهیونیست رو نداشته ،ندارند و نخواهد داشت جز ایران پس کمک اصلی ایران بوده و دوست نداشتم اسم ایران رو کنار ترکیه که می دونم هدف هاش چی هست حتی اگه کمک کنه همون مثال سگ زرد برادر شغال و خوده خوده پازل غرب هست و همچنین مصاحبه با این شبکه کثیف که رژیمش قاتله مردم مظلوم یمن هست از اون بر جواب های مسئولان حوثی درباره با فلسطین رو وقتی با مواضع ایشون درباره یمن دیدم نا امید شدم واقعا نمی دونم می گم شاید داره مراعات چیزی رو می کنه ولی واقعا جالب نبود.
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      17 8
      عربستان با پترودلاراش کل عربارو زیرسلطه گرفته و فلسطین و غزه هم با اینکه خیانتهای عربستان رو میبینن جرات اعتراض ندارن چون باعث فشار بیشتر بهشون میشه و مجبورا سکوت پیشه کنن..
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      11 15
      شما خبر نداری در همه جا منفوری چون فتنه انگیزی و همه متوجه شدن
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      4 3
      یه جوری میگی با پترو دلاراش کل عربا رو زیر سلطه گرفته انگار ما یه کشور افریقایی هستیم و خودمون اصلا نفت نداریم. ا خودمون هم نفت داریم هم گاز هم اب هم کشاورزی هم زمین حاصلخیز هم معدن . اوپک به اعتبار ما تاسس شد بعد اونوقت چا باید وضع ما بشه این و یه جوری حرف بزنیم انگار ما کشور نفتی نیستیم و فقیریم؟
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      4 4
      آن زمان که اپک تاسیس شد 10 کشور در دنیا بیشتر نفت تولید نمی کردند. حالا همه جای دنیا دارند نفت تولید می کنند. کشورهای عربی به خاطر کمی جمعیت خود و البته ویترین قشنگی که از خود نشان می دهند پولدار به نظر می رسند. هم کم جمعیتند و هم هرگز محلات آن سوی برجها را نشانتان نمی دهند که فقر را ببینید. جاهایی که در مدینه من خودم رفتم و دیدم. کشورهای نفتی دیگر هم مثل نیجریه اند. بسبار فقیر.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    12 9
    بدبخت احمق
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    19 0
    چرا الخلیج؟
  • حسین IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 13
    اتفاقا مصاحبه بسیار خوبی بود.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      7 1
      از دید عربا اره
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    22 3
    اینها حزب باد تشریف دارن یک روز همراه داعش سوریه یک روز آل سعود هر جا دلار باشه
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 3
    بعد حاج قاسم دارند به بی راهه میرند
  • بختیاری IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 3
    جناب مجری شیر تازه گاو کیلویی چند؟؟؟ لطفا قیمت شیر گاوهای غیر معروفتون رو بگید چون معروف ها و گاوهای بزرگتون مشکوک به جنون گاوی هستن.باتشکر********کسی میتونه آل یهود رو بدون پول مفت نفت توصیف کنه؟؟؟؟؟؟؟یااینکه سر در کدام سوراخ سوسمار داشتن؟؟؟ واما گاوهای یهود همونطور که مرحوم امام گفتند شاید از امریکای وحشی کثیف بی همه چیز بگذریم اما از شماها هررررررگززززززززززززز
  • تیزبین IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    12 0
    خالد مشعل حامی ارتس آزاد سوریه بوده و کاملا مواضع او ضد محور مقاومت بوده و هست و مشی سعودی قطری دارد
  • US ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    13 8
    بنازم به ترکیه که هم قهرمان فلسطینی هاست هم دوست نزدیک اسراییل هم ایرانیها میروند ارزشان را آنجا خرج میکنند. با کمترین تحریم و فشاری سیاست‌های منطقه‌ای خودش را پیش میبرد و با تمام دنیا تجارت می‌کند و اقتصادش شده ۱۷ دنیا. به این می‌گویند سیاست و کشور داری.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      7 10
      پروپاگاندای مضحک رسانه های ضد ایرانی را تکرار نکنید. ترکیه قهرمان هیچکس نیست. مگر مردم فلسطین احمق هستند که بهترین دوست اسراییل بشود قهرمانشان؟!
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 5
      ترکیه مثل ایران نفت و گاز نداره ترکیه مجبوره حتی با دشمن هاش تجارت بکنه
  • علیرضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 3
    باسلام؛باتوجه به پیشینه تاریخی بین صهیونیزم که باچه نیرنگ ودسیسه فجیع ووقاحت باری توسط انگلیس مکار،سرزمین فلسطین راغصب وباکشتارمردمان آن سرزمین واشغال کشورشان وتصاحب خانه هایشان و بادرنظرگرفتن جنگهایی که بااعراب داشتندوهنوزهم بخشی ازسرزمین سوریه رادراشغال خوددارندوازطرفی بمب باران پی درپی وتحمیل جنگ،کشتار،خونریزی وبه عمدنسل کشی وکودک کشی ازسوی این رژیم غاصب خونخوارکه دردوران معاصروحال حاضرشاهدآن هستیم ،بنابراین برهیچ کس پوشیده نیست که نیت وقصدصهیونیزم جنگ طلب ایجادآشوب،نفوذواشغال است که متاسفانه بابی شرمی تمام بعضی ازدولتهای عرب دست نشانده،ترسو،ذلیل اماپرادعا مانندعربستان،امارات و...باارعاب ونیرنگ ازطرف اسرائیل غاصب تسلیم فرمان ونقشه های شوم آنان شده وبه ملت فلسطین بزرگترین خیانت وظلم را رواداشتندودرکمک وحمایت ازفلسطین وملت قهرمانش همین بس که خداونددرقرآن مجیدمیفرماید:برهرمسلمان وهرملت مسلمانی تکلیفی واجب است که ازمسلمان ومسلمانان دیگرحمایت وازهرجهت به کمک یکدیگربشتابندواگرکسی یاکسانی درایران یاهرملت مسلمان دیگری بهانه ومخالفتی به کمک به ملت فلسطین و...دارددرحقیقت باخداوندودستورخداوند مخالفت داردومسلماًجزعذاب وخواری نتیجه دیگری دربرنخواهدداشت،باتشکر
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    12 0
    خالد مشعل و شاخه سیاسی حماس مخصوصا در جنگ سوریه در کنار عربستان بودند . این یک واقعیته ...
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 1
    به نظرم بهتر بود آقای مشعل به صراحت میگفت: درگیری در عراق و سوریه و یمن چون در برابر نیروهای مزدور است مورد حمایت ماست و در این زمینه کاملا مواضع ایران را تایید میکنیم
  • عماد IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 2
    ما چرا باید هی به اعراب بچسبیم و ایرانی‌ها و هزاره‌ها و شیعیان افغانستان رو ول کنیم؟
  • عماد IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    9 4
    دشمن ترین مردم نسبت به ما عراقیان و فلسطینیان اند.
    • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 2
      از کجا چنین حرفی را میزنید؟ دولت عراق و فلسطین یا مردم؟ حرف شما مثل این هست که بگیم همه ایران مثل مجاهدین خلق هستند یک عده ای را به خلقی تامیم دادن غلط است عراقی ها دشمن نیستند زمان صدام هم عراقی های بسیاری بودند که در سپاه بدر پابه پای ایرانی ها می جنگیدند و همینطور صدام کرد های عراق را به جرم حمایت از ایران زنده به گور کرد صدام حتی به مردم خودش هم رحم نمی کرد اینکه او را نماد کل عراق بدانیم غلط است فلسطین هم همین اولا بگویم که فلسطینی ها ناصبی نیستند بلکه اکثرا سنی حنفی و محبت اهل بیت هستن و حتی مساجد و درمانگاه به نام اهل بیت ساختن ابو حنیفه آنقدر از محبت امام علی علیه السلام سخن می گفت که به او تهمت رافضی زدند فلسطین دشمن ما نیست این خواست اسرائیل است که ما اونها رو دشمن بدانیم تا خودشان راحت و بی دردسر پس از اشغال کامل فلسطین به سراغ لبنان و عراق و ایران بیایند
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 2
    خداوند وهابیت وفلسطین را نابود کند ،آفرین به دولت پاکستان برای این حصار کشی در مرز با افغانستان و ایران ،سوغات افغانستان برای ایران تریاک و هرویین وبیکاری جوانان است و منشا گروهای افراطی دنیا افغانستان کثیف است، دولت ما که مرز را به روی افغانی‌های نجس باز کرده ،مسولان راست وچپ شش میلیون افغانی را وارد ایران کردند تا شش ملیون بیکار بشند،تو این تحریم وتوروم وبیکاری کارگری ساده را به ایرانی روا نداشتند،مسولان کاریابی افغانستانی تو ایران راه انداختند،ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین ومجردترین کشور دنیا هستیم،۱۶۰۰۰۰۰۰ملیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش تو ایران زیاد شده،ایران رکوردار فقر و بیکاری و مجردو رانت واختلاص مسولان وتبعیض وسهمیه بندی علمی و نابرابری اجتماعی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر وطلاق وعتیاد در جهان است،من وخانوادم ودوستانم دیگه هیچ وقت پای صندوق رای نمیریم،دیگه خوشم از مذهب و ریا نمیاد،مدتی که دیگه نماز و روزه نمیگیرم،۳۲سالمه مجردم نمیتونم زن بگیرم کارپاره وقت به زورگیرم میاد اینقدر افغانی وارد ایران شدند ،خداوند مسولان راست وچپ را در تمام دنیا ابرویشان را ببرد ونابود بشند،خداوند ملت افغانستان دولت افغانستان از بین بره،تمام بیکاری وعتیاد جوانان وبیکاری از چشم کشور وملت افغانستان میبینیم،سالانه ۲۰۰نفر از نیروی انتظامی با اشرار و قاچاقچیان افغانستانی در مرز کشته میشوند،خداوند نابودتان کند مسولان دیگه ما فقیر وفقرا جوان ایرانی افسرده شدیم نمی‌دونیم چکار کنیم از فقر وبیکاری تو این تورو وبیکاری وقعطی
    • US ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 2
      دوست عزیز حق داری ناراحت باشی حق داری عصبانی باشی از دست مدیران نالایق وطن ،اصلا هرچی بچی حق داری ولی حق نداری از انسانیت به دور باشی همان طور که شما اسایش را برای خودت خانوادت و اطرافیانت میخوای باید برای بقیه مردم دنیا و مخصوصا همسایگانمون هم بخواهیم انشالله که خداوند کمک کنه و یکم از مشکلاتمون حل بشه و مطمئنا قابل حله با مدیریت درست و امید به توان داخلی و جوانهای وطن
  • محمدومرجان IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 2
    احسنت
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 3
    نه شرقی نه غربی نه تازی #اخوان_ثالث
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    48 1
    اعتماد به غرب خطاست خطا!ساسانیان هم به اعراب اعتمادی کردند و بخش هایی از ایران را دادند آنان اداره کنند بعد که اعراب حمله کردند همان ها خیانت کردند ،حالا شما هم به سرنوشت ساسانی دچار خواهید شد اگر زود از خواب بیدار نشوید این آقا هرچه باشد غرب است به والله اگر فردا روزی با سعودی ها بجنگیم همین ها می روند پشت بن سلمان
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 4
      به هیچکس بجز ایرانیان میهن پرست اعتماد نمی کنیم . ولی برای پاسداری از کشور و مردم مون و حفظ منافع ملی مون در برابر دشمنان ، با دیگران متحد می شویم و همکاری می کنیم .
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 6
    ایران و فلسطین هر دو تحت ستم امپریالیسم قرار گرفته اند
    • US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 2
      بر کمونیسم لعنت
  • PL ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 3
    اصل حرفشو زده که با سیاست های ایران در مقابل کشورهای عربی موافق نیست.ماله نکشید
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 3
    شنیدن و دیدن تناقض و ریاکارانه و دوگانگی حکام و رژیم های مرتجع و مستبد عرب خلیج لذت داره ، اینا وقتی میبینند ایران برای نصرت ی کشور عربی مستضعف از اون یاری و حمایت میکنه سعی دارن آن را تخریب یا کمرنگ کنند یا اینکه ایرانو بقصد سؤ نییت در این کشورا متهم کنند ، اما از همه جالبترش اینکه اگ روزی بیاد ک ایران از حمایت و یاری رسوندن خودش را از این کشورای عربی آب پاک روی دستاش بریزه و اعلام بی طرفی کنه بازم دوباره مورد اشد انتقادات و اتهامات قرار میگیره ، اینبار با این استدلال ک ایران خمینی بر اساس حمایت از مستضعفین انقلاب اسلامی کرد پ چی شد این حمایت از مستضعفین...!!!!؟؟
  • رضا IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 3
    ما همه جوره پشت فلسطینیها هستیم و هزار جور تاوان میدیم.آقا جرات نداره بگه اگه ایران نبود هنوز باید با سنگ میجنگیدن.و خلیج فارس را خلیج میگه.
  • الهام IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    پیروز است ؛ اسلام زنده باد ایران زنده باد؛ فلسطین اشغالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس