کد خبر 1247296
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
شرایط کرونایی کشور در مرز فاجعه/ آمارهای تکان‌دهنده از پروتکل‌ها

گزارش‌های میدانی و آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که شرایط کرونایی کشور در مرز بحران قرار دارد و اگر نخواهیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدی باشیم، باید منتظر فاجعه در پیک پنجم کرونا باشیم.

به گزارش مشرق، با نگاهی به وضعیت بیمارستان‌ها به خصوص در کلانشهر تهران، می‌توان متوجه عمق فاجعه کرونایی شد. آن طور که مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی کشور عنوان می‌کنند هر شب دو بخش به تعداد بخش‌های کرونایی افزوده می‌شود تا بتوانند پاسخگوی مراجعان کرونایی باشند. در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش ۱۸.۵ درصد مرگ‌های کرونایی در پیک پنجم خبر داده و گفته است که میزان بستری‌های کرونایی با افزایش ۳۵ درصدی مواجه شده است.

تمامی این آمار و ارقام می‌تواند هشداری برای مواجه شدن با فاجعه‌ای ناگوار باشد، اگر نخواهیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی جدی باشیم.

آن طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته است، میزان رعایت پروتکل‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و به عدد ۴۸ درصد رسیده است. یعنی اینکه ۵۲ درصد مردم به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا وجود ندارد و این خیلی خطرناک است. زیرا، همین ۵۲ درصد می‌توانند زحمات ۴۸ درصد افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، به باد بدهند.

آمارهای تکان‌دهنده از رهاسازی پروتکل‌ها

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۷.۹۵ درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌ها، ۵۰.۸۹ درصد بوده است. در عین حال میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌ها ۵۰.۴۲ درصد بوده است.

میانگین درصد موارد استفاده از ماسک در اماکن عمومی از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ فقط ۴۷.۹۵ درصد بوده است. همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور ۴۸.۴۱ درصد بوده است.

طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰، از تعداد ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، ۲۵۲۲۳۱ مرکز مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. همچنین طی این مدت، تعداد ۳۲۰۲۴ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند و ۱۷۲۸ مرکز از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.

باید توجه کرد که از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ به ترتیب سوپرمارکت و خواروبار فروشی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضائی را در میان اماکن عمومی را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، مطب‌ها، ادارات و سازمان‌ها، مراکز ورزشی، پیشخوان و پلیس +۱۰، آرامستان‌ها، داروخانه‌ها، تالارهای پذیرایی، پاساژها، پایانه‌های مسافربری درون شهری و اماکن متبرکه و مساجد قرار دارند.

افزایش مرگ‌های کرونایی

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که تعداد بیماران سرپایی کووید ۱۹ در کشور با افزایش ۲۵ درصدی مواجه بوده است، گفت: متأسفانه با افزایش ۳۵ درصدی تعداد بیماران بستری و افزایش ۱۸.۵ درصدی تعداد فوتی‌های کرونا مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، یزد، مازندران و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و البرز به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ بودند.

لاری افزود: کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر در طول ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هم اکنون به ۴۸ درصد رسیده و استان‌های گیلان، البرز، یزد، کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

باید منتظر فاجعه باشیم اگر…

محمدرضا صالحی متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره)، اظهار داشت: تقریباً هر شب در حال ایجاد دو بخش جدید هستیم و این یعنی در روزهای آینده با مرگ و میر قابل توجهی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه موج اخیر بیماری ناشی از ویروس دلتا است، اضافه کرد: این ویروس خیلی سریع‌تر ریه را درگیر می‌کند و میانگین سن بیماران هم پایین‌تر است.

صالحی گفت: اگر هموطنان در رفتار خود در سطح اجتماع و تصمیم سازان در تصمیم سازی، دقت نکنند با فاجعه مواجه می‌شویم.

صالحی افزود: در موج‌های قبلی تقریباً به یاد نداریم که فرد نوجوانی را بستری کرده باشند، اما در مدت ۱۰ روز گذشته، حداقل سه تا چهار مورد نوجوان، فقط به من مراجعه کردند و بیماری زمینه‌ای جدی هم نداشتند، اما درگیری ریوی داشتند.

وی از هموطنان خواست رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به ویژه افراد پرخطر، مسن و خانم‌های باردار و افرادی که زمینه بیماری دیابت، نارسایی قلبی و کلیوی دارند، بیشتر دقت کنند.

دلتا به سرعت در حال پیشرفت است

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی به ۱۶۹ شهر، گفت: این موضوع نشان دهنده پیشرفت سریع ویروس دلتا در کشور است.

وی با اعلام اینکه میزان بستری روزانه بیماران کرونایی در کشور از مرز ۱۸۰۰ نفر در حال عبور است، افزود: وقتی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۸ درصد است باید در انتظار درگیری بیشتر شهرها با ویروس جهش یافته باشیم.

رئیسی با انتقاد و نگرانی از رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور، افزود: با توجه به گردش و قدرت سرایت بالای ویروس دلتا، عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه موجب افزایش تعداد بیماران می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • .... IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    5 6
    همش تقصیر روحانیه
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 2
      تقصیر کسانیه که واکسن وارد نمی کنند به بهانه تولید واکسن داخلی ۷ ماه قول میدهند اخرش رسیده به هفته ای ۵۰ هزار دوز واکسن داخلی تولید واکسن هم شده مثل تولید ماشین رانتخواری عده ای به قیمت جان مردم هر ننه من قمری ادعا تولید واکسن میکنه فقط هات وپورت
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 0
      تقصیر اون بی همه چیزیه که این ویروس رو ساخت و پخش کرد..
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      تقصیر همه هست الا شما
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    10 3
    همه دنیا واکسن زدن وزیر ما هنوز دنبال روکش کنی هست
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 3
      مسئولین ما دنبال کاسبی از کرونا هستند هروقت جیبشون پر شد شاید فکری به جان مردم کنند
    • سیدمهدی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      مشکل فقط وزیره؟
  • تک تک IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    یکی جلوی این خیل سپاه گرونا را بگیره ، ه وضعش اخه ، یه درو نبستی نمکی ، همه درها رو بستی نمکی
  • حسن IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    مرز فاجعه خیلی وقته رد شده،سری به بیمارستان ها بزنید،ابتلای کودکان و جوانان بیداد کرده
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    نمکی و ما ادراک النمکی
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 1
    این رو هم درنظر بگیرین که محرم نزدیکه خدا بهمون رحم کنه
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 0
    مسئولین از خدایشان است که کرونا باشه چون به نفعشان است کشورهای اروپایی فوتبالشان با تماشگر برگزار میشه در کشور ما ملت موج های پیک ها را میشمارند واقعا متاسفم برای مسُولین کشور
  • مهدی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    5 0
    تا کی باید تقصیرو گردن دیگران بیاندازیم. جاده های شمال ترافیک سنگین اتوبوس های رشت تا شب پر فست فودها و رستوران ها پر و . . . وقتی خود مردم نمی خوان رعایت کنن دیگه چه انتظاری از مسئولش هست؟ بعد از دو سال دعا برای از بین رفتن کرونا امروز دعا کردم تمام کسانی که رفتن سفر بمیرن چون مطمئنم با از بین رفتن این نادان ها کشور درست میشه
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 4
      یه 5 سال دیگه بشین دعا کن شاید فرجی شد مردم چقد رعایت کنن ؟ عید محدودیت میزارن به قول شما میگن نمیزارن پلاک غیر بومی رفت و امد کنه و تست کرونا گرفته میشه و و و ولی هیچکدوم عملی نمیشه هیچکاری نمیکنن بعد تو از مردم انتظار داری معجزه کنن؟ اگه مردم قرار بود همه کارارو کنن که دیگه نیازی به اینا نداشتیم
    • مهدی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      به کاربر 19:19 دوست عزیز مسئولین مگه از سیاره دیگه میان؟ وقتی پارسال عید فیلم گذاشتن که مقاومت پلیسو شکستیم و رفتیم شمال اونجا هم مسئولین مقصر بودند؟ یه فامیل داریم از همون پارسال همه جا رفته ولی هر وقت زنگ میزنه میگه لعنت بر کرونا یادمه سال 88 یه دوستی داشتم که با تقلب کارشناسی ارشد قبول شده بود بعدش میگفت تئ انتخابات ریاست جمهوری تقلب شده!!! عزیزان از ماست که بر ماست. . .
  • مشهدی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    5 0
    از مرز فاجعه رد کردیم بابا مشهد رو ببندین شلوغه قرمزه هیچ کس اهمیتی نمیده بازار بازه زائر میاد جان مادرتون یک کاری بکنید نزارید بیان مشهد وضع خرابه هم خودشون مبتلا میشن هم بقیه
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 1
    واکسیناسیون رو به درستی و با سرعت تکمیل کنید. خدا لعنتتون کنه. باز دوباره احتمالا سود و منفعت عده ای در اینه که کرونا ادامه پیدا کنه.
  • حمید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    سلام.باز هم مثل همیشه توپ خیانت ها کم کاری ها اهمال کاری های فاجعه با ر خودشان را به زمین مردم انداخته و می اندازند.مدیریت فاجعه بار کرونا گرانی های کمر شکن بی ابی درخوزستان .فقرو بیکاری و...تا کی می خواهید مردمی را که مطالبگر اب و نان روزانه شان هستند را فریب خورده دشمن جلوه دهید؟ و بگویید که هیس ساکت لولو شما رو می خوره ها.....
  • ناشناس IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    با سلام وزیر محترم راه وشهرسازی لطفا به خاطر حفظ جان مردم آزمون نظام مهندسی را به بعد از پیک پنجم موکول کنید
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    کرونا هم مثل خودرو و شغل و معیشت و .... همه چیزای دیگه اینجا فاجعه است
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    هر چی این شرایط ادامه پیدا کنه رعایت شیوه نامه ها کمتر میشه و این کاملا طبیعی و قابل پیش بینیه چون مردم خسته و کلافه شده اند
  • BE ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    واکسن کار نمی کند - بخوانید که چگونه سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید - این واکسن یا آن واکسن علاوه بر اثرات مسری برای یک یا ۵ ماه خوب است ، بعد از آن چه؟ سیستم ایمنی بدن حرف اول و آخر ...
  • علی DE ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 1
    مخالفان برجام باید پاسخگو باشند که چرا منابع برای خرید واکسن ندارند و چرا نمی تونن پول انتقال بدن .
    • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      چه ربطی به برجام داره بعدم مگر کسی به مخالفین اهمیت هم میداد که تقصیر اونا باشه برجام از اولش به درد نمی خورد خود جان کری اعتراف کرد اگر برجام نبود تحریم های ایران شکسته می شد
  • یاغچی ابادی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    اینکه مسئولین در خصوص کرونا خوب عمل کردن یا نکردن بماند،البته باید همواره از کادر درمان زحمت کش که خود در صف اول مبارزه هست وتاکتون قربانیان زیادی در این راه داده اند تشکر وقدر دانی کنیم ولی اینو باید بدونیم که مقصر رده اول در این خصوص خود مردم هستند کسانی که اصلا اعتقادی به وجود کرونا ندارندوهیچگونه رعایت ومراقبتی انجام نمیدهند ،شاهد مدعا جاده های شما ل،شاهد مدعا عزا وعروسیهایی که گرفته میشود شاهد مدعا مراسمات مختلف اعم از مذهبی وغیر مذهبی وترحیم و......الان مقصر کیه؟؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس