image-20210721183302-1.jpeg

به بیان ساده هارمونی، سیستم‌عاملی با هسته‌ای متفاوت از کلیه سیستم‌عامل‌های موبایلی (از جمله اندروید و iOS) است که تا به امروز دیده‌ایم.

هارمونی نام جدیدترین سیستم‌عامل دنیای موبایل است که به صورت اختصاصی توسط شرکت هواوی توسعه داده شده و قرار است اهدافی بسیار فراتر از یک سیستم‌عامل صرف برای گوشی‌های هوشمند را دنبال کند. با وجود این هدف بلند، سوالات بسیاری در مورد این سیستم‌عامل در ذهن کاربران نقش بسته که در این مطلب تلاش می‌کنیم به مهمترین آنها پاسخ دهیم.

پاسخ به پرتکرارترین و مهم‌ترین سوالات کاربران درباره سیستم عامل هارمونی هواوی

سیستم‌عامل هارمونی پروژه‌ای با عمری بیش از 5 سال است که ماه گذشته برای اولین برای، جهت استفاده عمومی توسط هواوی عرضه شد. این سیستم‌عامل که در حال حاضر در نسخه 2.0 خود قرار دارد می‌تواند تحقق بخش ایده بزرگی باشد که یکپارچگی در دستگاه‌‎های مختلف هوشمند را برای اولین بار دنبال می‌کند.

هارمونی چیست و با چه هدفی خلق شده است؟

به بیان ساده هارمونی، سیستم‌عاملی با هسته‌ای متفاوت از کلیه سیستم‌عامل‌های موبایلی (از جمله اندروید و iOS) است که تا به امروز دیده‌ایم. اما این متفاوت بودن در ذات و بن‌مایه اولیه دلیل آن نمی‌شود که کاربر با ظاهری متفاوت در دستگاه خود روبرو شود. به عنوان مثال، ممکن است ظاهر رابط کاربری یک گوشی دارای سیستم‌عامل هارمونی با ظاهر یک گوشی با سیستم‌عامل اندروید تفاوت اندک و نه چندان ملموس داشته باشد.

هواوی تلاش نموده تا با توسعه یک سیستم‌عامل جامع، بستری را فراهم کند که کلیه دستگاه‌های هوشمند دارای نمایشگر بتوانند به صورت بدون واسطه و بدون نیاز به مترجم، با هم ارتباط برقرار کنند.

پاسخ به پرتکرارترین و مهم‌ترین سوالات کاربران درباره سیستم عامل هارمونی هواوی

این برقراری ارتباط مزایای بسیاری دارد که شاید مهمترین آنها برای کاربر، جامعیت و یکپارچگی نرم‌افزاری باشد. در واقع هنگامی که یک توسعه دهنده برنامه‌ای را برای سیستم‌عامل هارمونی بسازد، می‌توان از آن برنامه روی گوشی، تلویزیون، ساعت هوشمند و کلیه دستگاه‌های دیگری که سیستم‌عامل هارمونی روی آنها نصب شده، استفاده کرد.

بستری امن، با زبانی واحد که ویژگی‌های پرارزشی مانند عملکرد روان و بهینه را ارائه می‌کند، آن هدفی است هارمونی دنبال نموده و می‌تواند دنیای چیزها، ابزارها و دستگاه‌های هوشمند را برای همیشه دگرگون کند.

هارمونی قرار است استفاده بهینه‌تری از سخت‌افزار دستگاه داشته باشد. در واقع هواوی تلاش نموده تا با استفاده حداقلی از منابع، شرایطی را فراهم کند که یک دستگاه (مثلاً گوشی هوشمند) با سخت‌افزار ضعیف‌تر نیز بتواند به راحتی از هارمونی استفاده کند و نیازی به بروزرسانی دائمی و هر ساله دستگاه‌ها نباشد.

شرکت هواوی پس از مراسم معرفی نسخه 2.0 هارمونی لیستی بلندبالا از گوشی‌های خود که می‌توانند به سیستم‌عامل هارمونی بروز شد و از آن استفاده کنند منتشر کرد. اما آیا این بروزرسانی برای دستگاه فایده‌ای نیز دارد و می‌تواند تجربه کاربری بهتری را رقم بزند؟

با وجود این توضیحات همچنان سوالات مهمی در مورد سیستم‌عامل هارمونی وجود دارد که در ادامه تلاش می‌کنیم به مهمترین آنها پاسخ دهیم.

چه قابلیت‌های جدیدی با بروزرسانی گوشی به HarmonyOS 2.0 ارائه می‌شوند؟

سیستم عامل هارمونی برخی قابلیت‌های اختصاصی را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند می‌گذارند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

- مرکز کنترل جدید: بخشی ویژه برای کنترل کلیه دستگاه‌های هوشمند که از سیستم‌عامل هارمونی استفاده کرده یا با آن سازگارند. با استفاده از این بخش، گوشی هوشمند شما به یک اَبَردستگاه (Super Device) تبدیل شده که با آن هر دستگاه (هوشمند هارمونی) دیگری را می‌توان کنترل کرد.

- صفحه خانگی جدید: در صفحه خانگی رابط کاربری هارمونی با کشیدن انگشتان به بالا روی آیکون هر نرم‌افزار می‌توان سرویس ویجت اختصاصی با آن را ساخت که دسترسی آسان‌تر به ویژگی‌های نرم‌افزار را میسر می‌کند. با لمس هر قسمت خاصی از صفحه خانگی نیز می‌توان این ویجت‌ها را مخفی کرد.

- یکپارچگی سرویس‌ها: می‌توان در پلتفرم هارمونی سرویسی واحد برای یک کاربرد خاص تعریف کرد و آن را بین ابزارهای مختلف با این سیستم‌عامل جابجا کرده و مورد استفاده قرار داد.

- کارایی در نهایت توان: هواوی با رونمایی از هارمونی موتور پردازش گرافیکی ویژه DGraphicEngine را معرفی کرد که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد نسبت به رابط کاربری EMUI قدیمی، عملکردی بسیار بهتر و باکیفیت‌تر داشته باشند. این افزایش قدرت با بهینه‌سازی مثال‌زدنی و کاهش مصرف باتری دستگاه همراه خواهد بود. در واقع با سیستم‌عامل هارمونی می‌توان رویای دستگاه همیشه آنلاین در طول یک روز را تحقق بخشید و هر دستگاه هوشمند را برای مدت حداقل 3 سال، بدون کوچکترین افت عملکردی نسبت به روز اول خرید، مورد استفاده قرار داد.

- اکوسیستم امن: ساختارسازی هوشمندانه و طبقه‌بندی شده هارمونی این امکان را فراهم می‌کند که هر کاربر از امنیت اطلاعات خود و دسترسی اختصاصی مطمئن باشد. حالت جدید Pure Mode نیز به کاربر کمک می‌کند تا همه نرم‌افزارها و سرویس‌ها را تحت کنترل کامل و امن خود نگه دارد.

پاسخ به پرتکرارترین و مهم‌ترین سوالات کاربران درباره سیستم عامل هارمونی هواوی

زمان عرضه و دستگاه‌های مشمول طرح بروزرسانی هارمونی کدامند؟

از روز 2 جون 2021 (12 خرداد 1400) کلیه گوشی‌های سری میت 40، سری میت 30، سری P40، Mate X2 و تبلت‌های سری MatePad Pro می‌توانند به نسخه بتا HarmonyOS 2 بروز شوند.

علاوه بر دستگاه‌های فوق بیش از 100 گوشی، تبلت و نمایشگر هوشمند هواوی شامل گوشی‌های سری میت 20، سری P30، سری نوا 8، سری نوا 6 و تلویزیون‌های سری Vision S نیز از اواسط خرداد ماه 1400 بروزرسانی هارمونی او اس 2 بتا را دریافت خواهند کرد.

برخی از دستگاه‌های برند آنر که قبل از پایان سال 2020 راهی بازار شده‌اند نیز می‌تواند به لیست فوق اضافه شوند که لیست کامل آنها در وبسایت هواوی اعلام خواهد شد.

برنامه بروزرسانی سیستم‌عامل هارمونی 2 در خارج از چین چگونه است؟

دستگاه‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند سری HUAWEI Watch 3 و تبلت‌های سری MatePad Pro به صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل هارمونی در خارج از چین عرضه می‌شوند.

پاسخ به پرتکرارترین و مهم‌ترین سوالات کاربران درباره سیستم عامل هارمونی هواوی

آیا بروزرسانی به هارمونی، یک گزینه اختیاری برای کاربران است و امکان بازگشت به EMUI پس از بروزرسانی وجود دارد؟

تصمیم بروزرسانی دستگاه به صورت کامل با خود کاربر است. اگر کاربری پس از بروزرسانی به HarmonyOS 2 به این نتیجه برسد که دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارد می‌تواند به راحتی دستگاه خود را به EMUI بازگرداند. این راهکار به سادگی با استفاده از نسخه پشتیبانی که از طریق نرم‌افزار HiSuite تهیه شده یا دیگر راهکارهای هواوی ممکن است. البته در هر حالت به کاربران پیشنهاد می‌شود از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنند.

آیا پشتیبانی و بروزرسانی‌های آتی EMUI برای کاربرانی که دستگاه خود را به HarmonyOS 2 بروز نکنند نیز همچنان ارائه می‌شود؟

شرکت هواوی خود را متعهد می‌داند که پشتیبانی فنی از دستگاه‌هایی که همچنان بر استفاده از سیستم‌عامل EMUI باقی بمانند را ارائه کند.

آیا اطلاعات نرم‌افزارهای کاربران پس از بروزرسانی از EMUI به HarmonyOS 2 تحت تأثیر قرار می‌گیرند؟

به منظور حفاظت از محتوا و اطلاعات دیجیتال کاربران، بستر جدید به نرم‌افزارهای اندرویدی نیز اجازه اجرا روی دستگاه‌های بر پایه HarmonyOS 2 را می‌دهد. همچنین هواوی از قوانین صدور مجوزهای منبع باز در این زمینه نیز پیروی می‌کند. این بدان معناست که کاربران پس از بروزرسانی به هارمونی مشکلی بابت استفاده از نرم‌افزارهای اندرویدی خود نخواهند داشت.

آیا سیستم‌عامل هارمونی 2 روی دستگاه‌های غیر هواوی نیز قابل نصب است؟

سیستم‌عامل HarmonyOS 2 نسخه‌ای تجاری، توسعه داده شده روی پروژه متن باز OpenHarmony 2.0 بوده که به صورت پایه برای استفاده روی دستگاه‌های هوشمند طراحی شده است. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان ثالث یا شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند با استفاده از ابزارهای پروژه متن باز OpenHarmony که توسط بنیاد OpenAtom پشتیبانی می‌شود، نسبت به ساخت نسخه اختصاصی برای دستگاه‌های مورد نظر خود اقدام کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.


** این محتوا تبلیغاتی است **

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس